advies mbt offertes gevraagd: Daikin / Fujitsu

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
leffunk
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

advies mbt offertes gevraagd: Daikin / Fujitsu

Bericht door leffunk »

Hoi,

zijn ons aan het oriënteren voor L-L warmtepomp met als hoofdoel koeling in zomer, en, eventueel verwarming / bijverwarming tussenseizoen / winter.

Situatieschets:
Drie slaapkamers, waarbij we zoeken naar verkoeling in zomer, als ook in tussenseizoenen / winter op efficiëntere manier te verwarmen dan onze HR Ecotec Vaillant wandgasketel
- Slaapkamer 1: 32,3 m³ factor 40 = 1292W / factor 50 = 1615
- Slaapkamer 2: 46,3 m³ factor 40 = 1852W / factor 50 = 2312
- Slaapkamer 3: 52,6 m³ factor 40 = 2100W / factor 50 = 2630
Vrijstaand huis van 1975, nieuwe ramen (U-waarde glas 1.1), zoldervloer geïsoleerd 18cm rotswol). Dakkapel bestaande uit hout, een of andere vezelplaat, die wij geisoleerd hebben met dikke PUR-plaat. Buitenmuren niet geïsoleerd. Slaapkamer 1 ligt ingesloten met raam op zuiden. Slaapkamer 2 ligt op zuiden met raam, maar met buitenmuur op westen. Slaapkamer 3 ligt op NW met raam maar dus ook moet die buitenmuur op west.

Offerte 1 (installateur A): Mitsubishi Heavy
Multisplit Mitsubishi Heavy SCM50ZM (gebruikt R410A) ( koelen: 1.8 - 5.0 - 7.1 kW, SEER 5.7 / verwarmen: 1.4 – 6.0 – 7.5 kW, SCOP 4.0)

Binnenunits:
Slaapkamer 1: SRK20ZS ( koelcapaciteit 2.0 / verwarmen: 2.4)
Slaapkamer 2: SRK25ZS ( koelcapaciteit 2.5 / verwarmen: 2.5)
Slaapkamer 3: SRK25ZS ( koelcapaciteit 2.5 / verwarmen: 2.5)
Zonder wifi-modules: 4.987 EUR (excl BTW)

Offerte 2 (Installateur A): Daikin Perfera
Multisplit Daikin 3MXM52. ( koelen: 1.8 - 5.2 - 7.0 kW, SEER 8.54 / verwarmen: 1.3 - 6.8 - 8.0 kW, SCOP 4.61)
Binnenunits (zie gegevens bij Buitenunit: dat zijn de cijfers in combinatie met 3 FTXM20 modellen  of heeft iemand de cijfers voor de combinatie 3MXM52 + onderstaande modules?):
Slaapkamer 1: FTXM20R --> is dat R-model niet de benaming van die binnenunit voor single split? Of is dat een nieuwer (beter) model dan de M-N reeks?
Slaapkamer 2: FTXM25R
Slaapkamer 3: FTXM25R
Met wifi-modules: 5.293 EUR (excl BTW)
--> Is de buitenunit voldoende zwaar?

Offerte 3 (Installateur B): Daikin Perfera
Multisplit Daikin 3MXM68. ( koelen: 1.96 - 6.0 - 6.64 kW, SEER 7.84 / verwarmen: 2.01 - 7.8 - 10.44 kW, SCOP 4.07)
Binnenunits (zie cijfers buitenunits, die weliswaar gebaseerd zijn op de buitenunit, gecombineerd met 3 keer die 20N module):
Slaapkamer 1: FTXM25N --> is dit niet serieus overkill voor die kleinere slaapkamer?
Slaapkamer 2: FTXM25N
Slaapkamer 3: FTXM25N
--> is buitenunit niet te zwaar in vergelijking met wat nodig is en zou ik toekomen met die 3MXM52? Of is het toch beter met die 68 versie?

Met wifi-modules: 5.241 EUR (excl BTW)

Offerte 4 (Installateur C): Daikin Perfera
Multisplit Daikin 3MXM52. ( koelen: 1.8 - 5.2 - 7.0 kW, SEER 8.54 / verwarmen: 1.3 - 6.8 - 8.0 kW, SCOP 4.61)
Binnenunits :
Slaapkamer 1: FTXM20N
Slaapkamer 2: FTXM20N
Slaapkamer 3: FTXM20N
-> ga ik er hier geen spijt van krijgen dat de modules in slaapkamer 2 (?) en slaapkamer 3 te licht gaan zijn?
Of is dit juist de beste offerte gezien je zelden volle vermogen van alledrie de units gebruikt? En dat door drie keer FTXM20N je ook zuiniger in gebruik gaat zitten ipv 1 keer FTXM20 + 2 keer FTXM25?
Of gaan die FTXM20 modules juist sneller verslijten en vb meer lawaai moeten produceren (en meer verbruiken), omdat ze "harder" moeten werken om die grotere ruimten te koelen / verwarmen?

Met wifi-modules: 5.034 EUR (excl BTW)

Offerte 5 (Installateur C): Fujitsu
Multisplit Fujitsu AOYG18KBTA3. ( koelen: 1.8 - 5.4 - 7.0 kW, SEER 8.6 / verwarmen: 2.0 - 6.8 - 8.5 kW, SCOP 4.7)
Binnenunits (zie cijfers buitenunits, die weliswaar gebaseerd zijn op de buitenunit, gecombineerd met 3 keer die 20R module):
Slaapkamer 1: Fujitsu ASYG 07 KMCC
Slaapkamer 2: Fujitsu ASYG 07 KMCC
Slaapkamer 3: Fujitsu ASYG 07 KMCC

prijs, zonder WIFI modules : 4904 EUR (excl BTW)

Ik twijfel vooral tussen Daikin nemen, met model Perfera, en tussen Fujitsu, waarbij Fujitsu komt met 6 jaar garantie (op voorwaarde van onderhoudscontract), maar het KMCC model dan weer minder opties / toeters en bellen heeft in vergelijking met die Daikin en dus ook nog een apart de prijs voor WIFI erbij moet...
Hoe verhouden de merken zich tegenover elkaar mbt kwaliteit? Of mbt de app die ze gebruiken? Ik wil vooral via de app verbruik etc kunnen volgen?

Wat zouden jullie doen / adviseren?
Techre
lid
Installatie Land: België

Re: advies mbt offertes gevraagd: Daikin / Fujitsu

Bericht door Techre »

Ik kan je geen advies geven, helaas.

Maar is er iets van integratie met PV bij die fabrikanten?
Tom Baert
Installatie Land: België

Bericht door Tom Baert »

Mijn persoonlijke, totaal bescheiden mening:

Offerte 1

De SEER en SCOP zeggen genoeg denk ik. Ik zou ook niet geneigd zijn hiervoor te kiezen.
Bizar, ik dacht dat Mitsubishi goed zat met hun rendement!

Offerte 2

Ik denk wel dat de buitenunit zwaar genoeg is, zullen de 3 units soms samen, op hetzelfde moment maximum vermogen vragen? Dan zal je misschien niet alle capaciteit krijgen binnen maar alle vermogens per binnenunit opgeteld kom je aan 7kW en je buitenunit kan dit in extremis ook leveren, niets mis mee dus.
Wat het R model betreft denk ik dat je gelijk hebt (benaming voor single split) maar twijfel er niet aan dat je bij bestelling de correcte binnenunits zal krijgen.

Offerte 3 en 4 samen door het weinig verschil

Ik denk dat de toestellen 20 en 25N eigenlijk van binnenwerk niets verschillen maar dat de 20 versies een beetje afgesnoerd worden zodat er zou bijbetaald worden voor een hoger vermogen. Vaak zijn de prijsverschillen tussen beide units dan ook zeer minimaal.
Bij de offerte waar de 20N werd voorzien zou ik eens vragen of ze prijs opmaken voor 25N, naar aankoop voor de installateur scheelt het niet veel hoorde ik al.

Offerte 5

Ziet er goed uit, heb ook al positieve dingen gehoord over Fujitsu alleen jammer dat er geen standaard wifi modules zijn om het verbruik in het oog te houden. Hopelijk is dit betaalbaar als optie.

Conclusie: ik denk wel dat je een correcte prijs kreeg aangezien de 5 offerten zo dicht bij elkaar lagen.
Spijtig dat er niet nog andere merken werden voorgesteld, ik denk aan LG of Panasonic bijvoorbeeld.
Ik weet dat de wandtoestellen van LG standaard voorzien zijn van Wifi modules.

Geheel ter info:
Ikzelf plaatste mijn 2,5kW lucht lucht warmtepomp (wel maar 1 binnenunit/single split) zelf met https://www.aircozelfplaatsen.be/ en was daar goed bediend :tu:, prijzen zijn ook openbaar en transparant altijd leuk.
leffunk
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door leffunk »

dankjewel voor je input !

't gaat vermoedelijk de Fujitsu worden. Om verbruik op te volgen ga ik een kWh-metertje met WIFI-functionaliteit inbouwen in de zekeringskast. Op die manier kan ik ook netjes het real-life verbruik zien van de warmtepomp. OK, niet module per module, maar das geen ramp. Belangrijkste is totaaloverzicht dat ik kan bekijken per uur / dag / week / jaar, en dat alles in handige app. Later, als digitale meter hier in huis toch binnen geraakt, kan je dan ook een P1 module inprikken die dan alles combineert waarbij ik dan het volledige zicht heb mbt energieverbruik, zonne-energie, etcetc :-).
Plaats reactie

Terug naar “Offertes warmtepompen aanvragen”