Toch maar op de boot gesprongen.

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
JohnDC
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Toch maar op de boot gesprongen.

Bericht door JohnDC » 07 nov 2013, 12:20

Afbeelding
Zo ziet mijn SMA er uit. BT werkt ook niet denk ik. Of moet dat lichtje niet oplichten? De settings zijn juist dacht ik (1)
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 07 nov 2013, 19:52

Er bestaat wel een SMA SB 3000 TLST, die heeft maar 1 MPP tracker en een 3000 TL21 die er twee heeft.
Van een 5000 TLST kan ik niets vinden.
Mijn 4000TL20 heeft alleszins meer ingangen.
Kijk eens naar het juiste typenummer op het kenplaatje van de omvormer.
Anders eens bij SMA informeren (of van diegene die u de omvormer heeft geleverd)

Als de BT verbonden is moet er een blauwe LED branden. Sommige BT sticks werken echter niet.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 07 nov 2013, 20:34

BT schijnt toch verbinding te maken met mijn tel.
Krijg deze gegevens te zien op mijn smartphone; SMA001d:SN 2100380363
Het display laat alle panelen oplichten, dus niet alternerend de helft links en dan rechts.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 09 nov 2013, 21:12

Ik heb een vermoeden dat de waardes achter op de nieuwe panelen kant noch wal raken. Ik heb nu 6 X 5 panelen aangesloten op één string en heb bij zonnig weer amper 260 Volt die ik aflees op de omvormer. Denkelijk kunnen er 7 panelen in serie en dit dan 6 x, zoals hier reeds aangegeven. Zodat er 42 panelen op het houthok komen te liggen.
Morgen gaan we er om. Zodat ik eind volgende week eindelijk een beetje profijt haal van dit gedoe.
Dan zijn de Velux ramen aan de beurt voor ombouw tot zonne collectors. Het wordt nog een echt eco-hok! :lol:

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 09 nov 2013, 21:37

Je kan best van elk paneel eens de Voc spanning nameten. Misschien zitten er wel slechte panelen tussen ?
Ook de kortsluitstroom kan je meten (paneel afdekken, meter aansluiten, paneel vrijmaken en zien wat de stroom doet)
Door meerdere panelen met elkaar te vergelijken krijg je alvast een idee welke werken en welke mogelijk niet.
www.zonstraal.be/vzw

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 09 nov 2013, 21:40

Ga ik doe Erik! Het zijn nochtans nieuwe panelen, maar goed. Ga ze toch eens meten. ;)

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 09 nov 2013, 21:48

Het is toch verdacht dat het typeplaatje niet zou kloppen. Ben benieuwd naar het resultaat.
Een paar volt kan Voc wel afwijken, afhankelijk van de instraling, temperatuur, maar veel meer ook niet.
www.zonstraal.be/vzw

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 11 nov 2013, 20:48

Ik heb vandaag nog wat panelen bij geplaatst (nu 36 stuks ipv 30) en ze anders aangesloten.
Eerst een paneel tegen de muur gezet om zoveel mogelijk instraling te hebben van de nu toch wel vrij laag staande zon.
Mijn meter gaf 62,1 Volt aan.
Dan wat gaan rekenen en nu geen 6 X 5 panelen in serie naar 3 X 2 "string's" maar 4 X 9 panelen in serie naar 2 X 2 "string's" aan de omvormer gehangen.
Voor ik aansloot nog even gemeten op beide "string's" wat ong. 530 Volt te lezen gaf.
Eens aangesloten op de SMA gaf de omvormer 432 Volt aan. Dit schommelde naargelang bewolking of niet.
Is dit als normaal te beschouwen of klopt mijn meter niet?
En wat met de waarde's op het type-plaatje? Of kan die Voltage nog aardig oplopen eens het terug gaat zomeren?

Mijn drager op het dak is nog niet helemaal klaar want het is de bedoeling van in totaal 42 van deze panelen te plaatsen.
Dan zou ik 8 panelen in serie koppelen en deze per 2 aansluiten op de omvormer.

Nog een vraagje...is het raadzaam om met het voltage eerder hoog te zitten dan laag naar de omvormer toe? Of maakt dit qwa opbrengst niet uit?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 11 nov 2013, 21:19

Panelen geven altijd het hoogste vermogen als ze koud zijn.
Dus de spanning zal op een heldere vriesdag ook het hoogste zijn, niet in de zomer.

Spanning best zo hoog mogelijk naar de omvormer toen, zoveel te sneller start hij op.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 11 nov 2013, 22:11

400V Vmpp geeft een hoger rendementscurve dan bvb 300 (-1%) of 200V (-2%)
Het is normaal dat, wanneer je de panelen op de omvormer aansluit en die levert stroom, dat de spanning 20% zakt naar Vmpp.
Bij hogere instraling ga je een paar V per paneel hoger uitkomen
www.zonstraal.be/vzw

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 13 nov 2013, 12:41

Nog een vraag, want het zou kunnen dat ik in al mijn euforie om het netjes te maken een stommiteit heb gemaakt.
Omdat ik het een beetje raar vind dat ik met 36 panelen van 150 Wp en volle (weliswaar laagstaande) zon amper 750 Watt binnenhaal.

Deze panelen zijn dus uitgevoerd in twee lagen glas, waartussen een film zit. Aan de randen zijn ze 15 mm doorzichtig, dus geen film.
Nu heb ik de panelen verlijmd op een houten kader en om netjes af te werken een alu T profieltje tussen de panelen gelijmd, dat 2 a 3 mm over de film valt.
Dit dus rondom rond.
Ik heb er niet bij stil gestaan dat dit het rendement van de panelen wel eens naar beneden zou kunnen brengen. Aangezien ik nu in feite bij elk paneel een klein beetje schaduw heb gemaakt door die profieltjes er op te lijmen.
Of moet ik me geen zorgen maken?

Afbeelding

De vuiligheid op het glas is na de foto verwijdert hoor! :mrgreen:

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 13 nov 2013, 14:38

Dat zou inderdaad uw probleem wel eens kunnen verklaren.
Je ziet die dunne lijntjes op de panelen.
Dat zijn waarschijnlijk de scheidingslijntjes tussen de 'cellen'
Een silicium cel geeft ongeveer 0,6V per cel. Om de hoge Voc te krijgen worden dus tientallen cellen in serie geplaatst.
Ook bij CIGS panelen is dat het geval, maar valt dat veel minder op.
Dus wanneer er een lijn schaduw over de volledige lengte van dergelijke cel valt, dan kan de stroom van het volledige paneel gehinderd worden met een veel lagere opbrengst dan normaal.
De latten langs de onder en bovenkant kunnen geen kwaad omdat er dan maar een heel klein stukje van elke 'cel' afgedekt wordt.
De latten die parallel liggen met die scheidingslijntjes zullen wel een probleem zijn.

Om de preciese structuur en het effect van die schaduw te kennen kan je best eens een paneeltje uitmeten waarbij je die zone al of niet afdekt.

Voor een dwarsdoorsnede van een CIGS module :
http://www.aist.go.jp/aist_e/latest_res ... 5/fig1.jpg
http://www.tf.uni-kiel.de/matwis/amat/s ... _small.gif
http://www.isetinc.com/wp-content/uploa ... _lpic6.jpg

De 'cellen' zijn dus lange stroken en als je er eentje (ook deels) bedekt, dan heb je een grote weerstand in serie en dus minder opbrengst.
www.zonstraal.be/vzw

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 13 nov 2013, 15:16

Ik heb een test gedaan met twee panelen. Eentje met een tape afgeplakt op de zijkant met 2mm over het "zwarte".
Het andere paneel zonder tape en gaan meten. Er zat iets verschil in voltage per paneel. Eentje gaf 59 Volt, het andere 61 Volt.
Het paneel dat 61 Volt gaf heb ik afgeplakt.
Maar...het Voltage gaf geen enkel verschil bij het afgeplakt paneel wanneer ik de tape verwijderde.
Of is deze manier van meten niet de goede?

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 13 nov 2013, 15:29

Ben nog eens naar zo'n paneel gaan kijken en stel vast dat er op de zijkant van de lange zijde geen volledige "cel" te zien is. Enkel een smalle strook waar ook nog een nummer te zien is.
De struktuur is daar ook lichter van kleur, eerder naar het paars/rode toe. Zeker niet zo donker als de "cel" die er naast ligt.
Ik tel 39 van die cellen per paneel.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 13 nov 2013, 16:05

Onder welke helling zijn de panelen geplaatst?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie