Toch maar op de boot gesprongen.

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
JohnDC
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Toch maar op de boot gesprongen.

Bericht door JohnDC » 13 nov 2013, 16:43

Maar iets van een 15°. Meer kan daar eigenlijk niet om niet te hoog tegenover mijn gebuur zijn "hok" uit te komen.
Zit nu al iets hoger.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 13 nov 2013, 16:47

Afbeelding

Nog niet met alle panelen, wil er 42 op het dak.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 13 nov 2013, 17:24

Ik vermoed dat daar de reden van de lage opbrengst zit.

Maar met pvcalc of JRC kun je dat direct zien.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 13 nov 2013, 17:57

Volgens pvcalc zou ik toch serieus andere waarden moeten hebben!
http://users.skynet.be/betberge/pvdiary ... p_coeff2=0

Woensdag, 13 november 2013
Zonsopgang: 07:54, Hoogste zonnestand: 21° om 12:26, Zonsondergang: 16:58
Theoretisch berekende clear-sky opbrengst: 11335 Wh (2.1 Wh/Wp)
 Max clear-sky vermogen: 2187 Watt om 12:25

Ik kwam amper aan 750 Watt max. vermogen en opbrengst iets van een 3,5 Kw :td:

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 13 nov 2013, 20:38

Voc gaat niet veel veranderen als de weerstand al dan niet groter wordt.
Het is de kortsluitstroom die je zal moeten meten.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 13 nov 2013, 21:29

Erik, ik heb op het net wat aan't zoeken geweest voor dergelijke tester maar ik denk dat het wat duur gaat worden.
Of is er een andere mogelijkheid om dit te weten te komen?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 14 nov 2013, 00:38

Euh ?
Een gewone Amperemeter (multimeter) volstaat toch om stroom te meten ? Het is maar maximaal een paar Ampere
Licht heb je van de zon, die moet gewoon een tijdje continu schijnen om het resultaat te kunnen meten.
Paneeltje afdekken, meter aansluiten (gewoon tussen + en - , paneeltje aan de zon blootstellen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 17 nov 2013, 23:54

Vandaag de SMA verbonden met BT en wat bleek? Het is helemaal geen SB5000TL20 maar en SB3000TL20!
Genaaid of wist de kerel waar ik hem van kocht het niet?
Ik voel me er in ieder geval niet gelukkig mee! :evil:

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 18 nov 2013, 08:44

ù%

Maar zit er dan geen type plaatje op??
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 02 jun 2015, 22:35

Om hier nog eens terug op in te pikken (ook al is het al een tijd geleden) De meesten kennen het verhaal al wel met die artiest uit Zwevegem, maar dat ter zijde. Ik heb nog maar eens tweedehands paneeltjes gekocht. Ditmaal 36 stuks Sharp 160Wp a 0.25€ per Wp. Die komen niet in vervanging van die Amorfe rommel (gewoon omdat ik ze niet zonder kleerscheuren kan verwijderen, ze zitten namelijk gekleeft op een houten kader)
Neen, deze paneeltjes komen voor een deel (20 stuks waarschijnlijk) op de garage. De overige 16 moeten op een uitbreiding/verlenging van mijn houthok komen.
Maar omdat het een plat dak betreft wat de garage aangaat moeten er dus construkties gemaakt die wat helling geven aan de panelen. En, dit moest uiteraard zo goedkoop mogelijk gebeuren! Na wat zoeken achter geschikt materiaal is dit het resultaat geworden; "Metal Stud MSV75" profielen, vastgeschroefd op de bovenzijde van de geïsoleerde metalen prefab panelen waaruit dat gedeelte van de garage is opgetrokken. Het worden dus driehoeken, verstevigd met de nodige inwendige driehoeken die zo blijkt, zeer stevig zijn. Ook al is de dikte van deze thermisch verzinkte profielen slechts 0,6mm dik. De buitenhoeken van deze kaders krijgen extra RVS montageplaten van 1mm. Alles verbonden met popnagels. Er zullen in 6 kaders ong. een 1000 van die popnagels verbruikt worden. Zodra er enkele klaar zijn volgen er wel enkele pics.

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 03 jun 2015, 10:49

Ik zou je toch afraden om metalstud profielen voor gyproc wanden te gebruiken voor een buitentoepassing! Het materiaal is veel te dun voor een degelijke bevestiging en de zinklaag is veel te dun voor een buitentoepassing!
Dit is vragen voor problemen!
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 28 sep 2015, 23:27

We zijn nu ongeveer een vier maanden verder en de dragers gemaakt van Metalstud geven geen krimp. De constructie staat op of beter tussen het nu ondertussen tot onkruid omgetoverde gazon wat nog wel wat hoger staat dan op de foto. Voorzien van redelijk veel vogel en kip uitwerpselen(zie links onder voor een dader) die, zo dacht ik, toch vrij agressief zijn voor de galvanische afwerking van die profielen. Niets aan te zien! Dus denk ik dat die stellage het plat dak op kan.
Elke drager word vastgeschroefd aan de opstaande kanten van het dak, dan moet het al héél hard waaien eer dat gaat bewegen.
Tussen de panelen spuit ik dan bij montage wat siliconen, zodat er later een bevloeïngs-systeem op kan.

Afbeelding

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 sep 2015, 09:44

Ben benieuwd.
.

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 03 okt 2015, 15:12

Als dat gegalvaniseerd is gaat dit jaren mee die constructie, waar die panelen opstaan winter en zomer is dit geen probleem.Wij werken voor de openbare diensten en onze producten worden ook allemaal gegalvaviseerd, denk maar aan masten?

toska ;-)
https://www.allerleidierenforum.eu/
dieren en arcade amusement

Plaats reactie