Bericht
door JohnDC » 02 jun 2015, 22:35
Om hier nog eens terug op in te pikken (ook al is het al een tijd geleden) De meesten kennen het verhaal al wel met die artiest uit Zwevegem, maar dat ter zijde. Ik heb nog maar eens tweedehands paneeltjes gekocht. Ditmaal 36 stuks Sharp 160Wp a 0.25€ per Wp. Die komen niet in vervanging van die Amorfe rommel (gewoon omdat ik ze niet zonder kleerscheuren kan verwijderen, ze zitten namelijk gekleeft op een houten kader)
Neen, deze paneeltjes komen voor een deel (20 stuks waarschijnlijk) op de garage. De overige 16 moeten op een uitbreiding/verlenging van mijn houthok komen.
Maar omdat het een plat dak betreft wat de garage aangaat moeten er dus construkties gemaakt die wat helling geven aan de panelen. En, dit moest uiteraard zo goedkoop mogelijk gebeuren! Na wat zoeken achter geschikt materiaal is dit het resultaat geworden; "Metal Stud MSV75" profielen, vastgeschroefd op de bovenzijde van de geïsoleerde metalen prefab panelen waaruit dat gedeelte van de garage is opgetrokken. Het worden dus driehoeken, verstevigd met de nodige inwendige driehoeken die zo blijkt, zeer stevig zijn. Ook al is de dikte van deze thermisch verzinkte profielen slechts 0,6mm dik. De buitenhoeken van deze kaders krijgen extra RVS montageplaten van 1mm. Alles verbonden met popnagels. Er zullen in 6 kaders ong. een 1000 van die popnagels verbruikt worden. Zodra er enkele klaar zijn volgen er wel enkele pics.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.