Zonnepanelen plat dak afstand

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
Nicof
lid
Installatie Land: België

Zonnepanelen plat dak afstand

Bericht door Nicof » 21 jul 2018, 14:39

Hallo,

Ik merk dat veel merken van constructies voor een plat dak aanraden om de panelen op 12 a 15 graden op rijen van een 170cm (in totaal) te zetten. Dat zal ongeveer 70cm tussen de panelen zijn denk ik dan.

Ons dak is echter 11m33 lang, en ik geraak dan een hele rij panelen kwijt. Als ik ze op 1m65 zet gaan ze er wel (nipt) op.

Ik merk ook dat er over afstanden van 1m50 wordt gesproken, maar is dat niet teveel van het "slechte" dan? Dan gaat er toch teveel schaduw van de ene rij op de ander vallen vrees ik? Maar dat verlies compenseert zich misschien dubbel en dik door de extra rij.

Tot slot, de hele constructie komt zeer dicht bij de dakrand (10cm van de zijkant). Is dit ok als we compenseren met ballast?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Zonnepanelen plat dak afstand

Bericht door janus » 21 jul 2018, 16:48

Een handige site voor de afstand is deze paneel afstand

Een beetje meer schaduw in de winter kan geen kwaad omdat de opbrengst dat sowieso niet zo groot is.

Of er meer ballast nodig is heeft ook te maken met de hoogte de orientatie en de locatie.
Vergeet ook niet na te vragen of het dak bestand is tegen extra ballast!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Nicof
lid

Bericht door Nicof » 21 jul 2018, 17:54

Ons dak is voorzien van 16cm isolatie, dus ik neem inderdaad aan dat we niet moeten overdrijven met het gewicht. Of valt dat allemaal nogal mee? :-)

Ondertussen ook gezien dat panelen blijkbaar soms zelf op afstanden van 1m30 gelegd worden, dus dan zal 1m50 inderdaad misschien nog wel OK zijn al bij al

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 21 jul 2018, 17:59

Ik snap de relatie tussen je isolatie en de ballast niet?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Nicof
lid

Bericht door Nicof » 21 jul 2018, 18:04

Als ik me niet vergis zit die toch vlak onder de roofing, niet?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 21 jul 2018, 18:35

Spreker je over een zuidelijk opgestelde installatie? Want indien O-W kan je ze opstellen zonder tussenruimte (indien ik me niet vergis)

Nicof
lid

Bericht door Nicof » 21 jul 2018, 18:40

Dak staat 45 graden tov Z, dus naar ZW in feite. Dus dacht ze ook zo op te stellen.

Nicof
lid

Bericht door Nicof » 21 jul 2018, 19:13

Effe herberekend, als ik de panelen om de 1m50 zet heb ik langs voor/achter in totaal ruim over de 1m speling, dus dan kan ik makkelijk 60+ cm van die kanten blijven. Dat lijkt me al in orde.

Dan zit ik enkel met links/rechts 10 cm. Hopelijk is dat met wat extra ballast aan de zijkanten dus wel OK.

Nicof
lid

Bericht door Nicof » 21 jul 2018, 19:16

janus schreef:
21 jul 2018, 17:59
Ik snap de relatie tussen je isolatie en de ballast niet?
Zoals ik daarnet al reageerde zit deze volgens mij direct onder de roofing, bovenop de betonnen welfsels. Dus vroeg ik me af of die er tegen kan dat er zoveel gewicht opkomt?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 21 jul 2018, 21:27

Nicof schreef:
21 jul 2018, 18:04
Niet altijd.

Als dat bij jullie wel is moet je wel iets voorzien dan de druk van de poten vermindert.
.

Nicof
lid

Bericht door Nicof » 21 jul 2018, 21:46

janus schreef:
21 jul 2018, 21:27
Nicof schreef:
21 jul 2018, 18:04
Niet altijd.

Als dat bij jullie wel is moet je wel iets voorzien dan de druk van de poten vermindert.
Ik zal eens bellen met de architect denk ik ;-) Bedankt voor de input!

Ton_vanN
lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Ton_vanN » 31 dec 2018, 10:40

Beetje late reactie, maar misschien toch nog zinvol?

Voor bepalen van praktische afstand tussen rijen panelen, kijk eens hier:
https://www.zonnepaneel-info.nl/nl/minafstand.html
Consequentie van schaduwval hangt af van de paneel-configuratie, de plaatsing en de soort schaduwval:
- bij landscape-geplaatste PV-panelen met de elementen in rij langs de lange zijde en een schaduw-val op de onderrand =
1 of 2 rijen met elementen afgedekt => verminderde opbrengst omdat die zo'n rij niet of minder meedoet, maar de andere rijen door de paneeldiode-schakeling nog wel
- bij portrait-geplaatste PV-panelen met de elementen in rij langs de lange zijde en een schaduw-val op de onderrand =
een deel van alle rijen afgedekt => alle rijen geblokkeerd => geen productie mogelijk
- dunne-film PV-panelen hebben geen rijen, en (heel ruw) afhankelijk van de oriëntatie heb je dan door schaduwval minder verlies dan bij panelen met elementen in rijen.
;-) Combinaties hiervan mag je zelf bedenken: zoeken op internet geeft vast nog meer info voor je specifieke situatie.

De vraag of de dakconstructie de PV-last kan dragen is zeker niet overbodig:
- bij de originele bouw is/wordt zelden ( ;-) zeg maar nooit) rekening gehouden met het gewicht van extra constructies die later worden toegevoegd. De bouwers willen soms wel eens iets zuiniger werken (als dat zo uitkomt), en dan zit je als eigenaar later (meestal onbewust) met een minimale constructie: toevoegen van een PV-installatie o.i.d. is dan geen triviale onderneming!
- voordat je iets plant, eerst navragen/doornemen van de constructie-berekeningen is geen slecht idee.
[Maar dat wordt in mijn ervaring heeel weinig gedaan, en dan kom je soms op het laatste ogenblik tot 'interessante' ontdekkingen']
Weet niet hoe dat in België is geregeld, maar in Nederland moet bij een bouwvergunningaanvraag een constructieberekening ingediend worden, en laatst las ik op een Forum dat een verzekeringsmaatschappij zo'n berekening opvroeg als 'zekerheid' voor de toevoeging van de PV-installatie aan de verzekering.
Als de originele bouwer geen gegevens kan/wil leveren, dan zit (in Nederland) die berekening in het dossier bij Bouw & Woningtoezicht van de gemeente en kun je opvragen/inzien. De genoemde constructie-info geeft trouwens meestal alleen basis-info over draagkracht en stijfheid, niet of de daktoplaag wordt ingedrukt o.i.d.

Voor plaatsing van PV-panelen gelden in Nederland ook nog een aantal andere constructie-regels, zoals (niet uitputtend) o.a.:
. voor windbestendigheid moeten panelen op een plat dak op een bepaalde manier geballast worden, en dan komt het bovenstaande constructie-aspect al heel snel tot gelding, want de vereiste ballast is meestal niet kinderachtig.
. t.o.v. van de dakrand moet minimaal een afstand worden aangehouden ter hoogte van de geplaatste constructie.
Uitdaging = met minimale kosten meer zon vangen

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 31 dec 2018, 14:56

Met oost/west hou ik 30 cm op het lage deel aan als loopruimte, de rest gaat strak tegen elkaar.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie