Systeem voor afdekking zonnepanelen

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
Roeboe
Senior lid
Installatie Land: België

Systeem voor afdekking zonnepanelen

Bericht door Roeboe » 30 apr 2018, 09:28

In de toekomst zou ik een kleine off grid installatie willen bijzetten, enkel om een elektrische auto mee op te laden en eventueel een backup batterij. Bestaat er iets wat je kan monteren om, indien alles is opgeladen, de panelen af te dekken? Zo gaan ze ook langer meegaan en kan je toch off grid blijven?
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Systeem voor afdekking zonnepanelen

Bericht door janus » 30 apr 2018, 11:51

Zet dat gewoon de omvormer uit.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 30 apr 2018, 16:33

Een "kleine" installatie om een elektrische wagen op te laden.
Dan zal je toch niet te ver moeten rijden met de opbrengst van een kleine installatie; en al zeker niet als je de energie eerst stockeert in een batterij.(die je veel geld zal kosten).
Je kan beter "on" grid werken en prosumententaks betalen in plaats van de kosten van een dure batterij.
Maak eens een berekening en het "off line" verhaal zal rap in de prullenmand belanden.

Bj0rn
lid

Bericht door Bj0rn » 02 jun 2018, 12:25

Even snel een back-of-the-envelope (of bierkaartje) berekening:
  • elektrische wagen verbruikt 20 kWh/100 km (of 200 Wh/km)
  • stel dat je "slechts" 10.000 km per jaar aflegt
  • dat is dus een jaarverbruik van 2000 kWh
  • zonder rekening te houden met de verliezen van de omvormer(s), er zijn immers twee opties om de DC stroom van de PV panelen in de autobatterij te krijgen
    • twee keer omvormen: eerst DC/AC zoals de traditionele omvormers en een tweede keer omvormen van AC/DC (m.a.w. AC laden)
    • één keer omvormen: DC/DC (m.a.w. DC laden)
  • een installatie van 2 kWp zal net geen 2000 kWh op jaarbasis opbrengen
  • rekenen we gemakshalve met een kostprijs van 1000€/kWp (excl. BTW), dan kost de installatie 2000 € + BTW
Mooi! Kan je 10.000 km per jaar rijden, en dat gedurende 25 jaar lang voor een eenmalige investering van 2000 € + BTW. Da's pakweg 1 €/100km.
In vergelijking met fossiele brandstof 7€/100km (aan 1,4€/l en een verbuik van 5l/100km), is autorijden op PV spotgoedkoop!

Ware het niet dat...
  • de installatie zal wellicht duurder uitvallen omdat "off-grid" omvormers duurder zijn dan de traditionele "on-grid" omvormers. Geen idee waarom, ik stel enkel vast dat bvb. SMA Sunny Island duurder is dan SMA Sunny Island
  • bovendien gaat het om een relatief kleine installatie waardoor de vaste kosten relatief zwaar doorwegen op de totaalprijs. Soit, we trachten het eenvoudig te houden.
  • vervanging van de omvormers niet meegenomen in het verhaal
  • degradatie van de pannelen niet meegenomen in het verhaal
  • ik ga er hierbij ook van uit dat er geen gebruik gemaakt wordt van een (relatief dure) batterij en dat de wagen dus ter plaatse is als de zon schijnt, zowel tijdens de weekends als tijdens de (werk)week. Dus vanaf nu enkel 's nachts rijden zodat de wagen overdag kan opladen.
  • de opgewekte energie in de zomermaanden is ongeveer 80% van het jaartotaal, in de wintermaanden dus slechts 20%. Je autoverbruik zal je er ook op dienen af te stemmen. Door 6 maanden op wintervakantie gaan bijvoorbeeld ;-)
  • ook op dag/weekbasis zal het autogebruik moeten afgestemd worden op basis van de zon. Met een lege batterij thuiskomen en drie dagen zwaar bewolkt zou wel eens zwaar kunnen tegenvallen.
  • Op een zonnige zomerdag heb je met 7 kWh genoeg om 35 km bij te laden. Een weekend laden geeft je met deze installatie in het beste geval 70 km aan rijbereik.
Zoals @Luc 35 al aangaf, de auto enkel en alleen opladen met off-grid PV lijkt me moeilijk haalbaar.
Als off-grid PV bedoeld als aanvulling (@Roeboe spreekt over bijzetten), dan lijkt het mij op het eerste zicht wél het overwegen waard.

Tot zover mijn eerste bijdrage aan dit forum :-)
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 02 jun 2018, 13:28

Dank voor de berekening, er kruipt wat tijd in.
We kennen wel de situatie niet van de poster.

Indien je op pensioen bent ben je inderdaad overdag thuis. Koop je dan nog eens een wagen met 40 of 60kWh accupacks dan kan je toch een poos overbruggen, zeker dat je, zoals in je berekeningen, maar 10.000km/j of 200/week doet. Voor lokaal verkeer ligt het verbruik veel lager dan 200W/km, verliezen voor het laden liggen tussen de 12&17%.
Indien je buiten SMA kijkt dan heb je omvormers die of & on grid kunnen werken en met een accupacks, zelf programmeerbaar en goedkoper. On-grid zijn ze enkel gekeurd voor Duitsland.

En als je dan toch op pensioen bent kan je overwinteren in Spanje. Weekendwerkers of de late horeca medewerker misschien ook.

Er zit dus voor een bepaalde klasse muziek in het verhaal, spijtig voor diegenen die moeten werken.

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 02 jun 2018, 14:25

Ik kan ongeveer een 15 panelen bijleggen in de toekomst, indien de electrische wagen als 2de wagen kan dienen, dan kan er vanaf 13u geladen worden, dan ben ik elke dag thuis. (Ga ook meestal met de fiets, dan is hij hele dag thuis...)

Mijn vraag is echter, wat als ik toch met de e-wagen weg ben, dan gaat de energie verloren, daarom dacht ik aan een soort rolluiksysteem dat de panelen afdekt als er niet opgeslagen kan worden. Zo gaan de panelen ook nog veel langer meegaan... Misschien k. Combinatie met een batterij, als deze dan ook vol is, dak dicht...

We hebbn nu een installatie met solaredge die 5000kwu opbrengt en we verbruiken tussen de 4500 a 5000 per jaar inclusief warmtepomp voor verwarming en warm water.
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jun 2018, 14:41

Denk dat het rolluiksysteem meer zal kosten dan je panelen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 02 jun 2018, 17:18

Ik denk niet dat je iets moet doen indien er geen afname is, buiten de omvormer afstellen op de juiste onbelaste spanning.

Bj0rn
lid

Bericht door Bj0rn » 02 jun 2018, 21:06

bruma schreef:
02 jun 2018, 17:18
Ik denk niet dat je iets moet doen indien er geen afname is, buiten de omvormer afstellen op de juiste onbelaste spanning.
Ik volg je daarin. Een PV paneel (of een string PV panelen) is uiteindelijk een gewone stroomkring. Eenmaal die onderbroken is (door bvb. de omvormer uit te schakelen), vloeit er geen energie meer doorheen. Let wel, met 15 panelen mag je wel een spanning van ongeveer 450V verwachten. Dus even aan die draadjes komen zou ik nu ook niet direct aanraden. Of je ziet er misschien wel zo => $* uit.
Roeboe schreef:
02 jun 2018, 14:25
Zo gaan de panelen ook nog veel langer meegaan...
De PV panelen afdekken. Technisch heeft het zin. Economisch wellicht niet. Panelen zijn gemaakt om 20-25 jaar of langer mee te gaan. Stel dat je de levensduur tot 40 (!) jaar kan verlengen. So what? Over 40 jaar is PV zo goedkoop dat je de bestaande panelen sowieso van je dak gooit en er andere op legt. Ow ja, je "wint" wat doordat ze minder snel hun vermogen verliezen. Again, mijn buikgevoel zegt dat het financieel weinig zal uit maken.

Mijn eigen panelen dateren van in 2009. De volle 185 Wp per paneel. Ok, ze zijn 10% kleiner dan de huidige "standaard" panelen, maar toch. Mocht ik nu, 10 jaar later dus, dezelfde oppervlakte aan panelen leggen dan zou ik +30-40% meer kWp bekomen aan een fractie van de toenmalige prijs. De evolutie zal misschien wel vertragen, maar komaan, 20, 30 of 40 jaar in de toekomst. Dan zijn panelen uit 2018 écht wel old-timers geworden. µ£
Roeboe schreef:
02 jun 2018, 14:25
Mijn vraag is echter, wat als ik toch met de e-wagen weg ben, dan gaat de energie verloren
En als je op bepaalde momenten toch energie te veel hebt, in plaats van het weg te gooien, zet een elektrisch waterverwarmer van pakweg 2000-4000W. Voor zover ik weet werkt een verwarmingselement overigens ook op DC. Je zou dus met een paar relays/MOSFETs de panelen kunnen schakelen tussen de omvormer en de boiler... In de zomer fietsen, ik neem aan dat je 's avonds wel wat warm water kan gebruiken. :mrgreen:
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Plaats reactie