Welke omvormer en hoe aansluiten op 3X400v +N

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Welke omvormer en hoe aansluiten op 3X400v +N

Bericht door japio » 11 mar 2018, 22:20

Ik zie boekjes wijsheid, maar de praktijk heeft daar allang een oplossing voor gevonden.
Nieuwbouw en een compact dak wat bijna niet belast mag worden??

Bij platdak montagesystemen met rails dragen krachten kruislings af, als een dak de 20kg/M2 van panelen niet eens kan dragen dan zou ik niet eens op het dak durven lopen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

boran_blok
lid
Installatie Land: België

Bericht door boran_blok » 11 mar 2018, 22:31

hier even inpikken, want ik zit denkik ook met een relatief complexe aansluiting.

Ik heb wel nog geen schemas want ik ben nog bezig met de aanleg.

Ik zou van mijn hoofdkast (3x400v+N 40A) aftakken naar een bijkomende kast in de garage. Hierop zouden dan ook de zonnepanelen komen.
wat ik nu echter zie op jouw schema is dat de zonnepanelen nog een bijkomende zekering vereisen er na voor de algemene injectie.

Leg ik dan best gewoon een aparte kring van de hoofdkast naar de garage specifiek voor dit doel? (een aparte 3G4 of 3G6 naast de 5G6 die ik van plan ben om te leggen dus)

Want als ik het zo zie en ik leg enkel 5G6 naar de garage dan kan er uit dat punt meer ampere in de kast zitten dan de 40A die binnenkomt van de netverdeler.

de kast is wel gekableerd in 10mm² of bruggen van 10mm² dus ik weet niet of dat concreet een issue zal vormen bij een max van 16A injectie (wat ver onder de 63A limiet zit van de 10mm²)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 11 mar 2018, 22:41

Ik heb wel nog geen schemas want ik ben nog bezig met de aanleg.
Zou je dat eerst willen maken dan, desnoods een eenvoudig voorbeeld, mijn visuele voorstellingsvermogen is niet zo groot.
wat ik nu echter zie op jouw schema is dat de zonnepanelen nog een bijkomende zekering vereisen er na voor de algemene injectie.
Dat is geen vereiste maar een methode om de installatie goed te laten keuren, er zijn ook andere methodes.

ps, best een eigen draadje beginnen zodat de antwoorden op jouw vraag de ts niet in de war brengen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

boran_blok
lid

Bericht door boran_blok » 11 mar 2018, 22:51

Ik zal eerst beginnen met men eigen schemas. En dan een nieuw topic starten.

Jovans
lid

Bericht door Jovans » 11 mar 2018, 23:16

japio schreef:
11 mar 2018, 22:20
Ik zie boekjes wijsheid, maar de praktijk heeft daar allang een oplossing voor gevonden.
Nieuwbouw en een compact dak wat bijna niet belast mag worden??

Bij platdak montagesystemen met rails dragen krachten kruislings af, als een dak de 20kg/M2 van panelen niet eens kan dragen dan zou ik niet eens op het dak durven lopen.
Boerenverstand noemen ze dat hier :-) bovenstaande redenering komt niet uit boekjes noch google.
[mention]japio[/mention] Het valt me wel op dat je niet echt geneigd bent om oplossingen te zoeken voor de bestaande situatie maar vooral de door mij zelf reeds gekende en erkende minpunten van het systeem nog eens wenst te herhalen. Eerst zijn het de panelen, dan het dak, wat is het volgende?
Mocht er een systeem bestaan dat effectief slechts 20kg/m2 (inclusief ballast?) zou wegen is dit inderdaad een oplossing voor het gewicht (hoewel de je-weet-wel-welke-panelen maar aan 16 kg/m2 zitten), toch zou het nog steeds geen oplossing zijn omdat het dak dus voldoende moet opwarmen in de zomer en door de schaduw van klassieke panelen is dit niet mogelijk (voor de derde keer)

Ik leg je graag uit waarom mij dak slechts 75 kg/m2 (want dat is dus de max belasting) belast mag worden maar waarschijnlijk zijn we dan vertrokken voor nog een rondje hippe quotes en minpunten

Een fijne avond gewenst.

Ohja, voor je terug in je pen kruipt: die 75kg/m2 is wel degelijk extra belasting, dus rekening gehouden met 1m sneeuw, windbelasting etc... Hoewel ik zo goed als alles zelf bouw is hier wel een ingenieur aan te pas gekomen.

Jovans
lid

Bericht door Jovans » 12 mar 2018, 00:51

[mention]janus[/mention] in bijlage nog een aangepast versie van het eendraadschema (ik had deze post al gemaakt maar blijkbaar is die niet doorgekomen)

De differentieel 300mA is driefasig, alles wat erna komt zit op 1 fase behalve de automaat voor de inductiekookplaat (3X32 amp)

Een overzicht:
300mA Differentieel: fase 1,2 en 3 gaan naar de automaat voor de inductiekookplaat
Fase 1 gaat naar automaten A-H
Fase 2 gaat naar Differentieel 30mA voor natte cellen
Fase 3 gaat naar kast 2 met 30mA voor domotica en licht

Kan de aansluiting van de zonnepanelen (na de automaat voor de panelen) deze aansluiten aan de uitgang van Fase 1 van de eerste differentieel 300mA
Daarna vertrek ik vanuit deze zelfde uitgang naar een automaat van 32 amp vanuit deze automaat ga ik dan naar Fase 1 van de 3fase automaat voor de kookplaat EN de automaten A-H

alvast bedankt
nu twijfel ik wel de hele tijd of het DE of HET automaat is maar het is al laat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 12 mar 2018, 09:07

Kan de aansluiting van de zonnepanelen (na de automaat voor de panelen) deze aansluiten aan de uitgang van Fase 1 van de eerste differentieel 300mA
Daarna vertrek ik vanuit deze zelfde uitgang naar een automaat van 32 amp vanuit deze automaat ga ik dan naar Fase 1 van de 3fase automaat voor de kookplaat EN de automaten A-H
Dat kan maar ik zou fase 2 nemen omdat daar de zwaarste verbruikers opzitten.
Verder zijn de 30mA diffs altijd 2 poolig uitgevoerd!

ps.
Het is "de" automaat"
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Jovans
lid

Bericht door Jovans » 12 mar 2018, 09:46

Dat kan maar ik zou fase 2 nemen omdat daar de zwaarste verbruikers opzitten.
Verder zijn de 30mA diffs altijd 2 poolig uitgevoerd!

ps.
Het is "de" automaat"
Vriendelijk bedankt hier ben ik wat mee, 2polige diff voor 1 fasige aansluiting check

Nog een vraag ivm de N, die sluit ik gewoon aan op de N van de Diff 300mA, bestaat hier dan niet het gevaar dat de stroomsterkte te hoog wordt voor de andere diff's 30mA (63amp) en de daarop volgende automaten.

Mocht dit een probleem zijn zet ik dan best een 3 fase + N automaat van 32 amp achter mijn 300mA waardoor ook de N afgezekerd is?

Had ik al gezegd dat ik niet zoveel van elektriciteit ken :?

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 12 mar 2018, 10:21

Jovans schreef:
11 mar 2018, 23:16
die 75kg/m2 is wel degelijk extra belasting, dus rekening gehouden met 1m sneeuw, windbelasting etc... Hoewel ik zo goed als alles zelf bouw is hier wel een ingenieur aan te pas gekomen.

Het soortelijk gewicht van 1m3 sneeuw is 200kg.
Met een fatsoenlijk platdaksysteem heb je nauwelijks nog ballast nodig en onder de panelen loopt de temperatuur op een zonnige dag makkelijk op naar boven 50 graden Celsius.
Zonder koudebruggen en isolatielekken zal er slechts een paar gram vocht in de isolatie trekken en die dampt er ook onder fatsoenlijke panelen er echt wel uit.

Jovans
lid

Bericht door Jovans » 12 mar 2018, 12:50

japio schreef:
12 mar 2018, 10:21
Jovans schreef:
11 mar 2018, 23:16
die 75kg/m2 is wel degelijk extra belasting, dus rekening gehouden met 1m sneeuw, windbelasting etc... Hoewel ik zo goed als alles zelf bouw is hier wel een ingenieur aan te pas gekomen.

Het soortelijk gewicht van 1m3 sneeuw is 200kg.
Met een fatsoenlijk platdaksysteem heb je nauwelijks nog ballast nodig en onder de panelen loopt de temperatuur op een zonnige dag makkelijk op naar boven 50 graden Celsius.
Zonder koudebruggen en isolatielekken zal er slechts een paar gram vocht in de isolatie trekken en die dampt er ook onder fatsoenlijke panelen er echt wel uit.
Beste Japio,
wil je dan zeggen dat ik het advies van het WTCB naast me moet neerleggen, zij stellen dat de temperatuur op het dak tot 70 graden moet worden in de zomer.
De marge voor sneeuwbelasting zou ik dan ook moeten negeren? Daarbij moet ook het onderscheid gemaakt worden tussen permanente belasting (bijvoorbeeld zonnepanelen) en tijdelijke belasting (sneeuw, wind,...).
Stel dat ik dan toch beide adviezen negeer kan je me dan vertellen hoeveel deze panelen het dak zouden belasten (inclusief ballast) want daar heb ik nog geen exact cijfer over gekregen dacht ik. Mocht ik ontevreden zijn over mij Soly's blijft dit een te onderzoeken piste maar ik zou dit altijd doen in combinatie met extra isolatie op het dak.

Groeten

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 12 mar 2018, 13:12

Vriendelijk bedankt hier ben ik wat mee, 2polige diff voor 1 fasige aansluiting check
1 polige diffs bestaan niet hoor, je hebt het gewoon verkeerd op het schema gezet.
Nog een vraag ivm de N, die sluit ik gewoon aan op de N van de Diff 300mA, bestaat hier dan niet het gevaar dat de stroomsterkte te hoog wordt voor de andere diff's 30mA (63amp) en de daarop volgende automaten.
Nee want de N gaat toch ook door de automaat van 32A (2 polig)
(of praten we nu volledig langs elkaar? )
Mocht dit een probleem zijn zet ik dan best een 3 fase + N automaat van 32 amp achter mijn 300mA waardoor ook de N afgezekerd is?
Strikt genomen moet je geen 4 polige automaat nemen van 32A om de stroom te beperken maar ik zou dat wel doen.
wil je dan zeggen dat ik het advies van het WTCB naast me moet neerleggen, zij stellen dat de temperatuur op het dak tot 70 graden moet worden in de zomer.
Heb je daar een link van?
.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 12 mar 2018, 13:42

De koude variant is een verouderd systeem en wordt niet aanbevolen. Hetzelfde geldt voor de gekozen panelen ;-)
Het gewicht van platdaksysteem PV komt op ongeveer 15kg/M2 in het middendeel en langs de randen (kort op de oplegging dus minder kritisch) komt daar afhankelijk van tig factoren nog ongeveer 15kg ballast per M2 bij.

Jovans
lid

Bericht door Jovans » 12 mar 2018, 14:28

Hallo,

hierbij de link ivm Compact daken https://www.wtcb.be/homepage/index.cfm? ... 34&art=520

Het gaat niet over het koude dak maar het compact dak, en dat wordt inderdaad ook niet aanbevolen door het WTCB maar de architect heeft daar anders over beslist dus ga ik verder met wat voorhanden is. Ondanks dat ze het niet aanbevelen geven ze alsnog richtlijnen voor gebruik waaronder bijvoorbeeld: schaduw vermijden. De 70 graden was informatie van de architect.

[mention]janus[/mention] ivm de N kan ik die inderdaad gewoon door de 32 amp automaat laten lopen, had ik niet aan gedacht.

Maar ik lees dat het toch beter is om een 3 fase automaat te nemen +N waar ik alle 3 fasen door laat lopen waarbij ik aan Fase 2 de zonnepanelen toevoeg.

groeten

Plaats reactie