Welke omvormer en hoe aansluiten op 3X400v +N

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
Jovans
lid
Installatie Land: België

Welke omvormer en hoe aansluiten op 3X400v +N

Bericht door Jovans » 11 mar 2018, 13:58

Hallo,
ik heb reeds op verschillende fora gezocht maar heb tot nu toe nog geen antwoord gevonden:

Mijn situatie:
  • ik heb 32 Solyndra panelen van 165 Kw.(nog niet gebruikt) Ik besef dat deze niet optimaal presteren maar omwille van de specifieke situatie van mijn dak (Compact dak en beperkte belasting toegelaten) waren deze panelen de enige optie (daarnaast zijn ze momenteel zeer voordelig te verkrijgen wel zonder garantie!)
  • Mijn eletriciteitsaansluiting is 3X400V+ N (in bijlage het eendraadschema dat in dec17 werd goedgekeurd, zelf gedaan feedback dus welkom :D )
  • Gegevens verwarming: Daikin Altherma integrated met 6kw Warmtepomp (Lucht/lucht) 500 l buffervat (Rotex) voor sanitair water en lage temperatuur vloerverwarming (+-70m2 enkel living +badkamer) + 3 zonnecollectoren (type drainback +-5,5m2)/ Verluchting type D met warmtewisselaar
  • Gegevens woning: nieuwe woning lage energie (we proberen passief) plat dak +-100m2 oriëntatie niet belangrijk omwille van het type paneel, mogelijks wel schaduw op een deel van het dak.
Mijn vragen:
  • welk type omvormer kan is best kiezen in mijn situatie? Ik zou gaan voor een omvormer van 3,6-4kw omdat de panelen tocht niet optimaal presteren (theoretisch 5,2kw)
  • Hoe sluit ik mijn omvormer aan op mijn kast, ik las op verschillende fora dat er problemen kunnen optreden met te hoge ampères. Welke aanpassingen moet ik doen in de elektriciteitskast (ik wil liefst geen 6mm2 kabels veranderen naar 10mm2of 16mm2 maar mogelijks moet het) Ik las ook iets over onbalans tussen fasen, overbelasting van de Neuter en iets van cosinus maar dat gaat mijn petje dus te boven... :?
  • Is het mogelijk om met een eenfasige omvormer te werken (3fase zijn wat duurder denk ik)
  • Hoe kan ik mijn panelen schikken: omdat er mogelijks schaduw zou vallen op een deel van de panelen zou ik met 2 strings (+2 mmp's)
    werken maar het is me niet duidelijk of ik best de panelen parallel of in serie plaats. Ik heb begrepen dat dit effect heeft op de spanning (v)
    en de stroomsterkte (amp) en dat deze moet overeen komen met de gegevens van de omvormer maar verder is mijn inzicht te beperkt.
Een hele boterham dus, jullie input wordt erg gewaardeerd $*

groeten

JO
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Welke omvormer en hoe aansluiten op 3X400v +N

Bericht door DaRkMaN_FX » 11 mar 2018, 15:19

Uw panelen zijn Wp ipv Kw ;-)
Dus je hebt totaal 5280 Wp

Waarom je voor die panelen hebt gekozen is mij een raadsel.
Je had mogelijks HR panelen kunnen nemen die veel beter presteren.

Bij SMA kan je een SB3600TL-21 nemen, mits je een aantal parallele strings maakt.
Anders moet je uw panelen eens uitleggen en de stroom meten bij instraling, dan kan je even een rekensommetje maken.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Jovans
lid

Bericht door Jovans » 11 mar 2018, 15:43

Inderdaad Wp dus :vraag:

De keuze voor deze panelen:
een compact dak moet in de zomer opwarmen om het mogelijke vocht dat zich tijdens de winter in het dak heeft gezet terug af te geven via een intelligent dampscherm in de woning (zie website WTCB) De Solyndra panelen zorgen ervoor dat de zon nog op het dak schijnt. Helaas kan ik het dak niet wit (moet zwart blijven om voldoende warm te worden) maken waardoor de Solyndra panelen dus nog minder opbrengen maar dat neem ik er bij.
2de reden is dat de structuur van mijn dak (houtskelet) het gewicht van klassieke panelen waarschijnlijk niet aan kan. Solyndra panelen belasten het dak 16kg/m2 omdat ze zelfstaand zijn en geen extra ballast nodig hebben. Daar kan volgens mij geen andere systeem tegenop (tenzij de folies maar die brengen nog minder op als Solyndra en zijn een pak duurder)

Door bovenstaande leken deze panelen mij dus de enige optie... daarbij kwam dat ze momenteel aangeboden worden aan 640 euro (incl. btw en dakdragers) voor 16 panelen= 2640 Wp Indien deze panelen nog maar de helft opbrengen van wat ze beloven zit ik nog onder de 0,5 euro per Wp (zonder omvormer uiteraard) Op dit forum zit er nog iemand die deze panelen al 8 jaar(schatting) heeft, de opbrengsten zitten ruim boven de 50 percent en gaan eerder naar 70 percent (ook zelf geschat)
MAAR! ik neem uiteraard een risico want er is geen garantie op die panelen.

hopelijk is het bij deze duidelijk, mocht iemand een betere oplossing hebben hoor ik het graag (al heb ik de panelen al gekocht :))

groeten

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 11 mar 2018, 16:23

HR panelen die je bijna plat plaatst of oost/weest vragen ook 8bijna9 geen ballast.
En inderdaad die Solyndra's is gewoon rommel.

Voor zulke kleine vermogens zijn er ook geen 3 fase omvormers, daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.
Je sluit de omvormer dus gewoon aan op een fase en de N (nul)

Waar wou je die aansluiten in je kast want dat zie ik niet op je schema?
Er zitten ook nogal wat foutjes in je schema trouwens.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 11 mar 2018, 16:32

Een goed advies: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Met goede panelen heb je er 50% minder nodig dus het argument van dakbelasting was een argument om de panelen te kopen en heeft zijn houdbaarheid nu al verloren.

Overweeg een SolarEdge omvormer met P405 optimizers, dan heb je toch nog iets bruikbaars als je buikpijn van de Solindra's krijgt.

+1 voor [mention]janus[/mention]
SolarEdge gecertificeerd dealer

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 11 mar 2018, 16:38

Overweeg een SolarEdge omvormer met P405 optimizers, dan heb je toch nog iets bruikbaars als je buikpijn van de Solindra's krijgt.

+1 voor @janus
:D :tu:

Denk dat hij beter eens een financiële calculatie maakt als zijn Solindra's maar 30% opbrengen.
Ik zou ze persoonlijk niet op mijn dak willen installeren.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Jovans
lid

Bericht door Jovans » 11 mar 2018, 17:58

Bedankt voor jullie feedback...

ik denk dat jullie iets over het hoofd zien: zoals reeds gemeld moet mijn dak nog zonlicht krijgen en dat is dus niet mogelijk met andere panelen (indien ik 10 cm extra isolatie zou leggen op het hele dak zou dat wel kunnen maar dat is iets voor later als ik effectief buikpijn zou krijgen)

De belasting is telkens berekend per M2 dat wil zeggen dat andere panelen altijd het dak met meer kg per m2 zullen belasten wat dus niet kan vanwege de constructie (panelen vastmaken aan het dak zie ik niet zitten, in de tuin ga ik ze ook niet zetten) De redenering van 50 percent minder panelen gaat dus niet op tenzij je een constructie bedenkt waarbij het gewicht van deze panelen verdeeld wordt over heel het dak... maar dat is ook weer extra gewicht... toch goed geprobeerd [mention]japio[/mention]

[mention]DaRkMaN_FX[/mention] vanwaar haal jij de opbrengst van 30 percent? Heb je daar voorbeelden van? Kijk eens naar de opbrengst van [mention]geus[/mention] deze vallen nog mee voor 12 panelen. Zoals reeds vermeld reken ik ook slechts op 50 percent opbrengst voor deze panelen, mocht het uiteindelijk 30 percent worden haal ik ze off grid en wordt de ROI om en bij de 7 jaar (incl omvormer van 1200 euro) aan de huidige elektriciteitsprijzen niet abnormaal voor een installatie dunkt me. Maar eigenlijk is het financiële niet de voornaamste reden om panelen te leggen.

[mention]janus[/mention] Het eendraadschema is de huidige situatie, zou goed kunnen dat er foutjes in staan want zelf gemaakt met dank aan google. Feedback blijft zeer welkom. Mijn initiële post was dus om te vragen hoe de omvormer hier in kan passen. Als ik het goed begrijp sluit ik die aan op 1 fase en de neuter? Moet daar geen automaat of verliesstroomschakelaar tussen? Kom ik niet in de problemen met een te hoog amperage? Geen problemen met faseonevenwicht en andere cosinustoestanden die ik op andere fora lees?

ik kijk uit naar jullie constructieve feedback

Jovans
lid

Bericht door Jovans » 11 mar 2018, 18:12

[mention]DaRkMaN_FX[/mention] Waarom is het beter om met power optimizers te werken? Is dat dan zonder omvormer? Ik dacht net dat het niet aangewezen was om PO te gebruiken bij Solyndra panelen ze kunnen niet acht het paneel geplaatst worden en zullen dus minder beschermd zijn en sneller stuk gaan.

groeten

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 mar 2018, 18:56

Moet daar geen automaat of verliesstroomschakelaar tussen?
Een automaat moet er nog tussen en verder achter de bestaande 0,3mA verliesstroomschakelaar zetten.
Kom ik niet in de problemen met een te hoog amperage?
Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt?
Maar je mag tot 5000Watt omvormer vermogen op 1 fase aansluiten, daar kom jij nooit aan.
Verder moet je wel de stroom door de andere verliesstroomschakelaars beperken (die van 30mA)
Al zie ik op het schema niet hoe zwaar je aansluiting is?
Verder zal de aansluitingskabel zeker geen 4G zijn (G = aarding)
Je lijkt ook van 3 fase naar 2 fase te gaan achter de eerste verliesstroomschakelaar?
Geen problemen met faseonevenwicht en andere cosinustoestanden die ik op andere fora lees?
Die zijn voor de netbeheerder daar moet jij je geen zorgen over maken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Jovans
lid

Bericht door Jovans » 11 mar 2018, 19:26

Hallo,

ik heb het schema nog eens bekeken en er staan idd nog wat fouten in maar ivm je opmerkingen:
Aansluiting is 3X400v + N en op mijn keuring: Nominale stroomsterkte van de bescherming (van de
aansluiting) 32A

Die G is inderdaad niet juist is gewoon 4X 10mm2

Achter de eerste verliesstroomschakelaar ga ik telkens naar 1 fase (1 fase naar de 2de kast, 1 fase voor de droge cellen en 1 fase voor de natte cellen), enkel voor de inductiekookplaat heb ik een 3 faseautomaat die rechtsreeks op de eerste verliesstroomschakelaar aangesloten is.

Ivm het amperage: indien mijn PV panelen aangesloten zijn op het net met een 20 of 25 amp automaat zou dat er kunnen voor zorgen dat er in totaal 60 of 65 ampere op de kabels in de kast komen. De kabels in de kast zijn maar 6mm2 en dat zou onvoldoende zijn? (Van voorgaande ben ik niet zeker maar dat is wat ik denk te lezen op de andere fora)

Hoe beperkt is de stroom door de andere verliesstroomschakelaars? 30mA

Ik probeer alvast eens het schema aan te passen met aansluiting voor omvormer

alvast bedankt voor de input

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 11 mar 2018, 19:33

De opmerking omtrent power optimizers komt van Japie ;-)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 mar 2018, 20:33

Door er een automaat van 32A voor te zetten.
Als je die op de juiste plaats zet hoef je ook de bruggen niet aan te passen.
.

Jovans
lid

Bericht door Jovans » 11 mar 2018, 20:45

janus schreef:
11 mar 2018, 20:33
Door er een automaat van 32A voor te zetten.
Als je die op de juiste plaats zet hoef je ook de bruggen niet aan te passen.
Klinkt logisch, bestaat het gevaar dan niet dit automaat afspringt indien er voor zonneopbrengst is. Ik probeer het alvast in een aangepast schema te zetten

Jovans
lid

Bericht door Jovans » 11 mar 2018, 21:13

Beste,

ik heb gepoogd de zonnepanelen met inverter op mijn eendraadschema te teken (met een knipoog naar de liefhebbers van een bepaald soort zonnepaneel) Geen idee of dit zou werken, ik heb het gevoel dat er nu mogelijks 64 ampère op de hoofdlijn van 6mm2 komt maar ik kan mis zijn uiteraard.

Ik was ook nog aan het bedenken dat ik mijn koelkast op dezelfde fase zou kunnen zetten als de verwarming, ventilatie, etc. (=essentiële functies) Als ik dan de inverter op de fase zet met de stopcontacten en minder essentiële toestellen is dit alvast een minder probleem als er een automaat afspringt... of is dit totale nonsens?

altijd bereid om bij te leren!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 mar 2018, 21:54

Klinkt logisch, bestaat het gevaar dan niet dit automaat afspringt indien er voor zonneopbrengst is. Ik probeer het alvast in een aangepast schema te zetten
Alleen als je aan de andere kant meer dan 32A afneemt en dat lijkt mij een zeer uitzonderlijke situatie.

Maar het moet dus zo:
eendraad.jpg
.

Plaats reactie