tuinhuisproject, deel 1 : planning

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
smeerlap
junior lid
Installatie Land: België

tuinhuisproject, deel 1 : planning

Bericht door smeerlap » 11 jun 2017, 10:38

Voor documentatie, in de hoop dat anderen inspiratie kunnen vinden om zelf hun stroom op te wekken.
Ik ben zelf geen handige harry, eerder een handige nullie.
Als het aankomt op een beetje boren en vijzen, dan kan ik mijn plan wel trekken.
Ik ben dus geen expert. Ik corrigeer deze nota en vul aan met feedback.

Dit deel gaat over de planning.
  • mijn jaarlijks verbruik is 1900kWh per jaar
  • mijn dak is oost en west gericht
  • ik heb een achtertuin waar ik (bijna perfect) zuid kan richten
Hoe zwaar wil je de installatie?
Bereken eerst de opbrengst in kWh per jaar, per installatie van 1 kWp (=1000Wp, bv 4 panelen van 250Wp) :
  • azimuth berekenen : gebruik Google Compass ... bereken het zo dat zuidgericht overeenkomt met 0 graden, oost is -90 graden
  • bereken de hellingsgraad van je dak of tuinhuis: http://www.driehoekberekenen.be/
  • bereken je potentieel voor 1 kWp (1000 Wp) : PV estimation oud en nieuw ... in te vullen : adres, azimuth, slope (hellingsgraad)
In mijn zuidgericht tuinhuis voorbeeld (azimuth 16 graden, helling 25 graden), bekom ik een potentiele opbrengst van 979kWh per jaar voor een installatie van 1kWp.
Om mijn volledige verbruik te dekken heb ik dus nodig: 1900kWh / 979kWh * 1000Wp = 1940Wp.

Met deze gegevens kan je nu bekijken wat je mogelijkheden zijn: hoeveel zonnepanelen ga je effectief installeren? Welke omvormer ga je daarvoor kiezen? Weet hierbij, dat het maximaal vermogen van de omvormer lager mag zijn dan het maximaal vermogen van je zonnepanelen, bijvoorbeeld: een omvormer van 2000 W kan goed werken voor een installatie van 2200 Wp (quote)

Nu je een idee hebt van de installatie die je nodig hebt, komt de vraag: is dit financieel haalbaar?

Op het moment van dit schrijven hangt dit af van:
  • de kost van je installatie (inclusief installatie, aanschaf materiaal en keuring)
  • de hoeveelheid elektriciteit die je (hopelijk) gaat produceren (zie vorige stappen)
  • het maximale vermogen van je omvormer, dit is ivm de prosumententaks
Bereken eerst hoeveel je factuur zou bedragen ZONDER zonnepanelen: Mijn energie.
Bereken dan hoeveel je zou moeten betalen MET zonnepanelen.
Kies voor beiden een kontrakt die je het nuttigst lijkt, bijvoorbeeld de goedkoopste?

Dat is de opbrengst voor het eerste jaar en geeft een indicatie voor de opbrengst van de volgende jaren.

De opbrengst voor de volgende jaren laat zich natuurlijk raden. Dat maakt het moeilijk om de terugverdientijd te berekenen. Er kan veel veranderen: taksen komen en gaan, elektriciteitsprijzen schommelen, nutsbedrijven verhogen hun tarieven. Vele installateurs gaan er van uit dat de stroomfaktuur zal stijgen met 2% per jaar tot zelfs 4% per jaar. De efficientie van de zonnepanelen daalt ook, ik denk dat 1% per jaar een veilige schatting is.

Ikzelf doe niet graag aan voorspellingen, online simulaties doen dat wel. Vergeet niet dat een string-omvormer dient vervangen te worden na 10 a 12 jaar. Micro-omvormers zouden veel langer doen. Dit knabbelt ook aan de terugverdientijd.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: tuinhuisproject, deel 1 : planning

Bericht door janus » 11 jun 2017, 11:43

Mooie samenvatting, alleen hier
Vergeet niet dat een string-omvormer dient vervangen te worden na 10 a 12 jaar.
Ben ik het niet mee eens.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

smeerlap
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door smeerlap » 11 jun 2017, 11:50

janus schreef:
11 jun 2017, 11:43
Mooie samenvatting, alleen hier
Vergeet niet dat een string-omvormer dient vervangen te worden na 10 a 12 jaar.
Ben ik het niet mee eens.
Is dat eerder 15 jaar? Hangt natuurlijk van model tot model af. Mijn Goodwe 1500 heeft bv een garantie van 10 jaar. Ik zal het in ieder geval aanpassen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 11 jun 2017, 12:19

Ik heb op mijn wagen, wasmachine, koffiezetter maar 2 jaar, dat betekent toch niet dat ze na 3 jaar defect gaan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Plaats reactie