omvormer parametreren - zelf doenbaar of niet ?

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
gvo
junior lid
Installatie Land: België

omvormer parametreren - zelf doenbaar of niet ?

Bericht door gvo » 23 okt 2016, 23:24

Goede avond

ik overweeg een installatie van pakweg 2500 Wp / plat dak zelf te zetten.
De fysieke installatie en de elektrische aansluiting, daar zou ik nog wel redelijk moeten aan uit geraken (na opsnorren van heel veel goede tips op dit forum uiteraard). Maar wat ik me afvraag : vraagt zo een omvormer veel parametrering ? Het lijkt me vanzelfsprekend dat je een aantal zaken zult moeten ingeven, maar is dat doenbaar of moet je er echt vijf dagen voor op installateurscursus ?
Dit lijkt me zo een beetje de "go / no go" vraag om te beslissen me aan zelfbouw te wagen, dus ik kijk in spanning uit naar jullie antwoorden.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: omvormer parametreren - zelf doenbaar of niet ?

Bericht door janus » 24 okt 2016, 00:31

Je moet bij de meeste merken de landinstelling ingeven, meestal staat dat in de handleiding hoe dat moet.
Echt veel werk is het dus niet.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 24 okt 2016, 03:42

Ik denk dat je je veeleer de vraag moet stellen, wat is de kost geinstalleerd en wat als je alles zelf doet. En is het sop de kolen waard door het zelf te doen.

tapatalk with smartphone

BrechtMo
junior lid

Bericht door BrechtMo » 25 okt 2016, 20:39

bij mijn eenfasige sunny boy was inderdaad de landinstelling de belangrijkste instelling.
Daarnaast moest ik nog een beveiliging afzetten omdat ik op een eenfasig netwerk zit (geen nulleider).
De rest van de configuratie bestond uit het opzetten van de netwerk/wifi en sunny portal.
Viel dus wel goed mee, al was die beveiliging even schrikken omdat de omvormer meteen in alarm ging.

Ik zou je aanraden van de handleiding van de omvormer die je op het oog hebt eens door te nemen, en te zorgen dat je daar alle stappen snapt en kunt uitvoeren in je elektriciteitskast.

gvo
junior lid

Bericht door gvo » 26 okt 2016, 21:50

Allen
dank voor de reacties :tu: . Ik maak hier toch uit op dat het best doenbaar moet zijn.

@bruma
En natuurlijk, nu is de volgende stap eens kijken of het sop de kool waard is, zoals je terecht opmerkt. Dat wordt wel een verhaal van een aantal webshops doorspitten, configuratie uitvinden, doorrekenen, enz. Maar voor ik aan heel dit uitzoekwerk begin, wou ik weten of het parametreren van de omvormer "doenbaar" is. Was het antwoord nee geweest, dan moest ik niet beginnen aan het puzzelwerk, nietwaar ?

Puzzelwerk is voor volgend(e) weekend(en), en daarna horen jullie wel weer van me.

(intussen enkel nog aparte vraag in andere rubriek - "iemand ervaring met Zeversolar". Ik open een ander topic, denk dat dat netter is, nee ?)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 26 okt 2016, 22:28

(intussen enkel nog aparte vraag in andere rubriek - "iemand ervaring met Zeversolar". Ik open een ander topic, denk dat dat netter is, nee ?)
Klopt :tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie