Ervaringen met nederlandse zelfbouw paket

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
kcauwert
Installatie Land: België

Ervaringen met nederlandse zelfbouw paket

Bericht door kcauwert » 23 jun 2016, 15:18

Beste,

Ik zou mijn zonnepanelen zelf willen installeren. De enige zelfbouw prijs die ik online vind is die van het Nederlands Solarnrg.
De installatie zou de volgende zijn:
Panelen: 10x Canadian CS6P-265M ALL-BLACK 10 met een totaal van 2650 Wp
Omvormer: Growatt 2000 S
Prijs (excl btw): 2597 EUR ofwel 0,98 EUR per Wp

Is dit een scherpe prijs voor zelfbouw?
Zijn er addertjes onder het gras (bv een omvormer die niet conform voor de Belgische markt misschien)?
Zijn er Belgisch alternatieven voor zelfbouw (want ze vragen zo'n 150 EUR leveringskosten naar Belgie.....)?

Alvast bedankt.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Ervaringen met nederlandse zelfbouw paket

Bericht door janus » 23 jun 2016, 15:56

Ik zou er eens over denken of je voor een paar honderd Euro al dat gedoe wilt hebben?
De keuring + schema's komt er ook nog bij + het risico wat je zelf loopt op je dak.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 23 jun 2016, 19:55

Je zou ook eens kunnen kijken bij winkelman solar. Ikzelf heb gekocht bij Alma shop (luxemburg).

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 23 jun 2016, 23:26

Je kunt als particulier de BTW niet terugvorderen en deze set kost dus € 1,19 per Wp.
SolarEdge gecertificeerd dealer

BrechtMo
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door BrechtMo » 27 jul 2016, 13:46

De beste prijzen vond ik voor mijn zelfbouwinstallatie op de luxemburgse alma-solar. Daar hebben ze momenteel bijvoorbeeld zeer scherp geprijsde 300 wp panelen met zwart profiel (BISOL). Om te besparen op verzendkosten ben ik mijn installatie daar ter plekke gaan ophalen, verifieer wel dat de panelen in je autokoffer passen ;-)

Hoe groter de installatie, hoe minder interessant het wordt ze zelf te plaatsen zeker als je de 6 procent btw bij plaatsing door aannemer in rekening brengt.
Onderschat het werken op het dak en naar boven sleuren van de panelen niet, al helpt het als je goed materiaal hebt (ladders, stellingen).

Qua omvormer moet je voor jezelf uitmaken welke netwerkmonitoring je wilt. Goedkopere modellen hebben dit vaak niet. Ook de kwaliteit van de montage-instructies kan flink verschillen.

je kunt een pdf-lijst met erkende omvormers raadplegen op de belgische website over de C10/11:2012 norm.

Plaats reactie