zonnepanelen montage plat dak

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
C.L.
lid
Installatie Land: België

zonnepanelen montage plat dak

Bericht door C.L. » 11 mei 2016, 22:32

Hallo,

Ik heb nieuwe zonnepanelen gekocht en daarna heb ik de schansen/driehoeken om deze panelen te plaatsen 2dehands gekocht.
Volgens een vriend van mij zijn deze driehoeken niet goed voor de panelen, een andere vriend zegt dat het wel ok zal zijn....graag had ik van jullie te weten gekomen of ik de panelen mag monteren op mijn plat dak zoals op de foto is aangegeven. Op de alu schansen ga ik op het horizontale stuk uiteraard voldoende ballast leggen.

Bedoeling is om de driehoeken op de uiteinden van de panelen te plaatsen (2 rijen van 5 panelen en 2 rijen van 4 panelen). Tussen 2 panelen onderling komt er dus 1 driehoek te staan oftewel 1 driehoek per 2 panelen. Zoals jullie op de foto kunnen zien wordt het zonnepaneel enkel maar onderaan een 5 tal cm ondersteunt en op ongeveer een 70 cm hoogte nog eens 5 cm ondersteunt (de bovenkant van het paneel wordt dus niet ondersteunt omdat de hoek maar tot ongeveer 70 centimeter komt. Is dit ok?

Nog een vraag: aangezien de panelen enkel maar op de linker en rechterzijde wordt ondersteunt, en nergens in het midden, bestaat de kans dan niet dat het paneel na een tijd gaat doorbuigen want de overspanning is toch wel 165 cm....of is de aluminium die rondom het paneel is aangebracht sterk genoeg?

Kan ik volgens jullie de panelen met deze driehoeken monteren? Als ik niet alle foto's kan opladen doe ik dit wel in een volgend bericht.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Mvg,
Chris
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: zonnepanelen montage plat dak

Bericht door janus » 11 mei 2016, 22:49

Zijn er geen plaatsingsvoorwaarden bij de panelen, want dit is toch wel afwijkend van "normaal"
Maar geen idee of het kwaad kan, fabrikant moet dus uitsluitsel geven of je op deze manier je garantie behoudt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

C.L.
lid

Bericht door C.L. » 11 mei 2016, 23:08

Dag Janus, bedankt voor antwoord. Wat is "normaal"? Ik heb ook al gezien dat ze soms nog rails monteren op de driehoeken maar die ondersteunen de panelen mijn inziens niet meer of beter dan de driehoeken. De fabrikant van de panelen is amerisolar maar daar heb ik nog geen antwoord ontvangen....
groeten,
chris

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 11 mei 2016, 23:28

Ik denk dat de panelen normaal niet aan het einde wordt ondersteund, zo was het bij mij toch.
Maar de fabrikant zal wel zeggen of hij op deze manier garantie geeft daar gaat het toch om.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 14 mei 2016, 18:37

Ik heb ook al gezien dat ze soms nog rails monteren op de driehoeken maar die ondersteunen de panelen mijn inziens niet meer of beter dan de driehoeken
als er rails over de driehoeken zit worden de zijdelingse krachten op de rails overgebracht. Nu komen die krachten op het kader van de zonnepanelen.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 16 mei 2016, 14:41

DosD schreef:als er rails over de driehoeken zit worden de zijdelingse krachten op de rails overgebracht. Nu komen die krachten op het kader van de zonnepanelen.
:tu:

Het kan met veel ballast, gaatjes en schroeven wel zonder rails, maar ik zou het niet eens overwegen omdat de krachten dan niet diagonaal in een constructie worden verdeeld.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Sid

Bericht door Sid » 09 okt 2016, 09:36

beste,
Ik zou persoonlijk rails zetten dan ben je safe,
kijk eens op photovoltaik.de, kan je ze per m krijgen, ik heb daar alles op besteld en ze zijn heel correct.

JohnDC
Master lid
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 01 jul 2017, 17:30

Het is al een oudje, maar evengoed...volgens mij (mits meer dan genoeg ballast) is deze wijze van monteren OK. Die extra langsgeleiders zijn niet echt nodig.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

Plaats reactie