een hoop vragen

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
el bennito
junior lid
Installatie Land: België

een hoop vragen

Bericht door el bennito » 15 apr 2016, 09:38

Budget van +/-2500 euro voor een doe het zelf installatie

Totaal elek verbruik per jaar: 3700KWh

dak van 10 x 4.5, zuidgericht (minimale dakhelling, bijna plat)
dakbedekking: metalen dakplaten met direct daaronder volledig onderdak van osb waarop alles stevig kan vast geschroefd worden.
Schaduw: de laatste 2 uren van de dag heeft ongeveer ½ van het dak schaduw door een boom van de buren.

Aangezien de locatie van de zonnepanelen mijn werkplaats is, en die soms zeer stoffig kan zijn (en om de schaduw tijdens de laatste 2 uren van de dag) opteer ik voor micro inverters.
Ik zou graag na wat sparen de zonnepanelen nog uitbreiden tot mijn jaarlijks elek verbruik, dus met micro inverters is dit ook makkelijker.

253V test is ok.

3 fase + N ter beschikking in werkplaats. Er komt een 5g6 xvb vanaf de meterkast van mijn huis naar mijn werkplaats.

Ik heb aan mijn werkplaats een extra aarding geplaatst voor de zonnepanelen. De weerstand bedraagt 6 ohm.

Netbeheerder: eandis

Vragen:
welke diameter van aarding moet ik naar de zonnepanelen trekken?
Kunnen de nieuwste enphase M250 micro inverters samenwerken met zonnepanelen met 72 modules? (ik vind daar niet echt een sluiten antwoord op)
Welke kabel trek van de zekeringkast in mijn werkplaats naar de micro inverters?
 is een xvb 5g4 ok?
 moet dit uv bestendige kabel zijn?
 mag dit afgetakt worden in aftakdoos op het dak? Of moet die rechtstreeks toekomen aan het beginpunt van de omvormers?
Welk soort systeem is het best geschikt als zonnepaneeldragers voor een metalen dak?
Kan iemand me een firma aanbevelen waar je als doe het zelver terecht kan?
Moeten de zonnepanelen afgezekerd worden op een 300mA? Want hier en daar lees ik over problemen als je ze op een 30mA steekt. De harmonische van de omvormer zouden soms een verliesstroomschakelaar van 30mA doen uitschakelen, of is dit enkel bij de oudere generatie omvormers?
Wat wordt er precies gekeurd? Wordt heel mijn huis gekeurd?
Welke zonnepanelen raad je me aan?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: een hoop vragen

Bericht door janus » 15 apr 2016, 10:35

Schaduw: de laatste 2 uren van de dag heeft ongeveer ½ van het dak schaduw door een boom van de buren.
Over wel seizoen praat je nu?
In de winter staat de zon heel anders dan in de zomer.
Zou je dat wel doen dan?
Kun je niet met een schans werken?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

el bennito
junior lid

Bericht door el bennito » 15 apr 2016, 10:40

Over welk seizoen praat je nu?
In de winter staat de zon heel anders dan in de zomer.
---ik heb dit vorige week gecontroleerd. Dus lente

Zou je dat wel doen dan?
Kun je niet met een schans werken?
----De buren kijk erop (mijn stuk grond is L vormig) en die willen geen schans, maar liever gewone rijen zonnepanelen
En het leek me geen probleem als ik de rijen elk onder een hoek van 35° zet. (ik was dus niet van plan om ze plat op mijn dak te leggen, maar met zo een driehoek eronder zodat ik ze mooi op 35° kan zetten)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 apr 2016, 10:54

Kijk dan toch eens hoe de schaduw in de andere seizoenen is.

Bij een helling van 35º heb je wel veel meer plaats nodig en vangen ze meer wind, dus is steviger bevestiging!
Alleen de pv installatie, je zekeringskast en de aarding.
Moeten de zonnepanelen afgezekerd worden op een 300mA?
Met een diff zeker je niets af.

Hou er ook rekening mee dat met jouw budget je amper de helft van je verbruik zal kunnen opwekken.
Waarom wil je trouwens een pv installatie?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

el bennito
junior lid

Bericht door el bennito » 15 apr 2016, 11:21

janus schreef:Kijk dan toch eens hoe de schaduw in de andere seizoenen is.

Zal ik doen. ik heb dit gevonden waarmee ik al iets wijzer wordt: http://suncalc.net . en met sketchup kan je ook schaduwen bekijken.
http://blog.comparemysolar.nl/258/schad ... -sketchup/

Bij een helling van 35º heb je wel veel meer plaats nodig en vangen ze meer wind, dus is steviger bevestiging!
Daarvoor heb ik vorige week mijn dak even verwijderd om alles nog wat steviger te maken en dat onderdak van osb aan te brengen.
Alleen de pv installatie, je zekeringskast en de aarding.
Moeten de zonnepanelen afgezekerd worden op een 300mA?
Met een diff zeker je niets af.
Ik drukte me verkeerd uit. De kring van de omvormer moet beveiligd worden met een 300mA. Ik heb daar nu een 30mA steken. Dus die zou ik misschien moeten veranderen als de omvormer van enphase problemen heeft met een 30ma.

Hou er ook rekening mee dat met jouw budget je amper de helft van je verbruik zal kunnen opwekken.
Waarom wil je trouwens een pv installatie?
Ik schat inderdaad ongeveer 1300W te kunnen opwekken voor +/-2500 euro.
De reden dat ik zonnepanelen wil, is omdat het volgens test-aankoop, vreg, .... nog steeds financieel interessant is om zonnepanelen te plaatsen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 apr 2016, 11:36

Niemand kan in de toekomst kijken maar momenteel is het niet echt intressant denk ik op bestaande woningen.

Zie ook de PVinvest van de VZW
http://www.zonstraal.be/vzw/pvinvest.php
.

jacos
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jacos » 15 apr 2016, 23:33

Ja Bennito, NIET doen hoor, zonnepanelen zijn niet interessant....................... :oops:
Wij hebben hier géén enkele interesse in zonnepanelen ! :mrgreen:
Daarover moet ge hier niet kome zeuren! :evil:

bke
Senior lid

Bericht door bke » 15 apr 2016, 23:50

Enphase omvormers zeker niet onder 30 mA hangen, ik heb het vorige maand getest bij mij: de differentieel sloeg meteen uit als ze er op hingen. Hier hangen ze onder de 300 mA differentieel. Verder gewone XVB-F2 kabel te gebruiken naar je dak toe, verbinden in waterdichte lasdozen gewoon aan de rails onder je panelen vast te maken met spanbandjes. Waar je als doe het zelver terecht kunt met schappelijke prijzen: paar webshops in Nl, alma shop; in België verkoopt men bij mijn weten niet aan particulieren of het is aan woekerprijzen. Bij de keuze van de pv panelen zeker goed nakijken of de spanning van de panelen bij heel lage T altijd lager blijft dan de maximale spanning van de omvormers.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 apr 2016, 09:55

jacos schreef:Ja Bennito, NIET doen hoor, zonnepanelen zijn niet interessant....................... :oops:
Wij hebben hier géén enkele interesse in zonnepanelen ! :mrgreen:
Daarover moet ge hier niet kome zeuren! :evil:
Niemand houd je tegen om met de cijfers van mijnheer het tegendeel te bewijzen.

jacos
Senior lid

Bericht door jacos » 16 apr 2016, 16:58

Cijfer cijfers altijd maar cijfers...?

Als ge zo van cijfers houdt.... geef zelf cijfers!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 apr 2016, 17:41

De wereld draait nu eenmaal om cijfers.
.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 apr 2016, 20:53

jacos schreef:Cijfer cijfers altijd maar cijfers...?

Als ge zo van cijfers houdt.... geef zelf cijfers!
De reden dat ik zonnepanelen wil, is omdat het volgens test-aankoop, vreg, .... nog steeds financieel interessant is om zonnepanelen te plaatsen.
Nou TS wil PV omdat het nog steeds financieel interessant is. Of dat zo is kan dan alleen aangetoond worden met cijfermateriaal.
TS dient dus zijn rekening te maken (gezien zijn reden tot plaatsing). Aan het "gemiddelde" van TA of de VREG heeft hij niets en nog veel minder aan sarcastische holle praat of pingpong gesprekken.
Mijn cijfers heb ik idd al gemaakt maar daar heeft TS niets aan.
Als je 1300 W wil opwekken voor een investering van 2500 euro en het dan nog zelf moet plaatsen lijkt me dat, zonder nader te moeten rekenen, allesbehalve financieel aantrekkelijk.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 17 apr 2016, 00:48

Enphase en een beperkt budget gaan echt niet samen!, met € 2.500,-- kun je prima beginnen met een paar paneeltjes en een kleine (of een 2e hands) omvormer.
Voor een stalen dak gebruik ik K2 speedrails en clamp clips, deze moeten wel door het dak heen in een ligger of balk vastgezet worden.

http://www.k2-systems.uk.com/solar-moun ... stems.html
SolarEdge gecertificeerd dealer

el bennito
junior lid

Bericht door el bennito » 17 apr 2016, 17:15

als ik zo een beetje rondkijk in de (inderdaad bijna allemaal nederlandse ) webshops kom ik bvb onderstaande prijzen tegen:

2550 euro btw in voor 2000Wp (1Wp = 0,85W dus 2500Wp*0,85= 1700W) vaste omvormer, geen micro-inverters (volledige set)
https://www.solargarant.nl/winkel/mono- ... black.html

2089,80 btw exl voor 1620WP (1Wp = 0,85W dus 2500Wp*0,85= 1377W) micro inverters (volledige set)
http://www.solarnrg.be/prijzen/prijzen- ... 0-plat-dak

2560 euro btw in voor 1890Wp (1Wp = 0,85W dus 2500Wp*0,85= 1606W) vaste omvormer, geen micro-inverters (volledige set)
https://zonnepanelencentra.nl/zonnepane ... no-1890-wp

Ik vind redelijk wat aanbieders waar ik voor 2500 redelijk wat Wp in de plaats krijg.
En als ik dan wat verder kijk en micro inverters van enphase zoek of de betere omvormers zoals sma, dan raak ik nog altijd met +/-2500 voor 1500Wp wat dan +/-1300Wp is.

Verkopen die aanbieders dan zo kwalitatief minderwaardig materiaal? Of kijk ik nog ergens over?

hier bvb enhase micro inverters te koop: hier 128,50 euro btw exl
http://www.solar-nu-webshop.nl/webshop/ ... -cell.html

Ik heb nu ook enkele firma's uit de buurt aangeschreven die adverteren dat ze doe het zelf installaties verkopen. Ben dan eens benieuwd naar hun prijzen.

Mocht er iemand een merk weten waarvan de omvormer in een "stoffige" ruimte mag hangen, dan mag je dat ook zeker laten weten. Want dan is de nood om micro inverters te plaatsen minder.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 apr 2016, 18:09

De meeste omvormers kun je prime buiten plaatsen (onder afdak) dus waarom in een stoffige omgeving?
.

Plaats reactie