Voor de hotmail gebruikers
Het IP adres van het forum staat weer op de zwartelijst, dus er worden momenteel geen mails van het forum naar hotmail adressen gestuurd.

Mijn PV installatie zelf plaatsen

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
Solharry
Installatie Land: België

Mijn PV installatie zelf plaatsen

Bericht door Solharry » 01 feb 2016, 11:31

Hallo zonliefhebbers.

Na veel lees en opzoekwerk heb ik besloten om zelf zonnepanelen te plaatsen en aan te sluiten op het net (on grid)

Het is de bedoeling om dit jaar te starten met een monofasige set en daarna in de komende jaren (als de centjes er zijn) uit te breiden naar 3 maal dezelfde configuratie)
Ik zal dus later met 3 omvormers zitten aangesloten op 3 beshikbare fase's

1. Mijn situatie

Aangekochte zonnepanelen omvormer is van 6 X AXITEC 270 Wp MONO kristallijn zonnepaneel totaal goed dus voor een vermogen van 1620 Wp
De omvormler is een Growatt 1500TL omvormer met een ac uitgang van 1600 watt. Deze omvormer is sinergrid gekeurd en het attest gevonden op het internet.

De 6 zonnepanelen zullen pal in het zuiden op het pannendak van de garage worden gelegd en in 1 string worden verbonden naar de omvormer.
Ik heb op dat bewuste dak geen last van schaduwinval.
De Omvormer zal in die garage worden gemonteerd.

De Elektra installatie ziet er momenteel zo uit.
Ik heb hier een 3X 380 volt + nulleider aansluiting met een zekering van 4 X 25 ampére in de tellerkast en Ferraristeller dubbelteltarief (dag nacht)

Vanuit de aangesloten zekeringkast heb ik een 5 x 4 carré gepanserde kabel aparte kring lopen tot in de garage. De lengte van deze kabel is ongeveer 30 meter.
Daar kan ik dan een industriéle 32 ampere 5 fazige stekker inpluggen
(R S T N en aardegeleider) Op deze kring zit een zekering van 4 x 25 ampére ik de zekeringskast. Deze kring word nooit gebruikt door het gebrek aan machines die werken op 380 volt.

2. De geplande aanpassingswerken.

Nu zou ik willen via deze bestaande kabel de voeding geven van de pv installatie naar het net.

Op deze manier zou ik te werk gaan.

A. In de garage
De bestaande 5 fazige stekker afkoppelen en de kabel uitlengen met een 10 meter lange kabel tot de plaats waar de omvormer moet komen.
Voor de omvormer een AC zekeringkast plaatsen met daarin de Arei gevraagde onderdelen.
Dit omvat voor de eerste set die ik nu zal installeren een verliesstroomschakelaar van 300mA en een zekering van de voorgeschreven omvormer 15 Ampére
de voorziene zekeringkast zal groot genoeg zijn om mijn starterset later uit te breiden tot het aansluiten van 3 omvormers.
Om te starten zal ik deze kring dan aansluiten op de netfaze die in ons huis het meest belast is (droogkast wasmachine enz...)

B. in de zekeringkast van onze huisinstallatie

De bestaande zekering van de voedingskabel afkoppelen van de bestaande huis verliesstroomschakelaar en een 4 fasige verliesstroomschakelaar van 300mA bijplaatsen om daarna aan te sluiten aan de voedingsrails in de zekeingskast.

3. Nu komen mijn vragen natuurlijk.

A. In de garage

- Moet er tussen de geplaatste zekeringkastje en de aanvoerkabel geen werkschakelaar zitten (in mijn geval 4 fasig) of volstaat de zekering in het kastje van 15 Ampére om de ac te kunnen afschakelen?

- Mag de bestaande 5 fasige stekker blijven staan om daarin de kabel naar het zekeringskastje van de ac voeding aante sluiten of moet die stekker verwijderd worden?

B. In de Meterkast

- Is het verplicht om een DIN rail kWh meter te monteren op de PV aanvoerkring?
- wat is het verschil tussen DIN rail kWh meters met Nauwkeurigheidsklasse: 1 en Nauwkeurigheidsklasse: 2
In klasse 1 nauwkeuriger dan 2

Bonus.
Is er ergens een eenvoudig en gratis tekenprogramma beschikbaar om het eendraadsschema van de installatie te tekenen?

Zo dat was mijn eerste post op dit forum. Alvast bedankt voor eventuele reactie's
Groetjes
Solharry

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Mijn PV installatie zelf plaatsen

Bericht door janus » 01 feb 2016, 12:03

Welkom,
Ik heb je vraag even naar het juiste forum verplaatst.

Hier een poging tot antwoorden en extra vragen.
B. in de zekeringkast van onze huisinstallatie

De bestaande zekering van de voedingskabel afkoppelen van de bestaande huis verliesstroomschakelaar en een 4 fasige verliesstroomschakelaar van 300mA bijplaatsen om daarna aan te sluiten aan de voedingsrails in de zekeringskast.
Waarom al die extra verliesstroomschakelaars?
De kabel is nu toch afgezekerd en staat achter een verliesstroomschakelaar?
A. In de garage

- Moet er tussen de geplaatste zekeringkastje en de aanvoerkabel geen werkschakelaar zitten (in mijn geval 4 fasig) of volstaat de zekering in het kastje van 15 Ampére om de ac te kunnen afschakelen?
Je moet de kast zonder spanning kunnen zetten, het maakt niet uit of dat een schakelaar/verliestroomschakelaar of automaat is.
Een zekering van 15A ?? waarom geen standaard automaat van 16A?
Mag de bestaande 5 fasige stekker blijven staan om daarin de kabel naar het zekeringskastje van de ac voeding aante sluiten of moet die stekker verwijderd worden?
Denk niet dat je dat proper kan doen maar het mag wel.
Is het verplicht om een DIN rail kWh meter te monteren op de PV aanvoerkring?
Nee, is niet verplicht.
Bonus.
Is er ergens een eenvoudig en gratis tekenprogramma beschikbaar om het eendraadsschema van de installatie te tekenen?
Pen en papier?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Solharry

Bericht door Solharry » 01 feb 2016, 12:26

Het volgende heb ik gevonden van de arei keuring

Betekend dit dat er een of 2 aparte verliesstroomschakelaars moeten zijn ?

Wat moet U voorzien?
Tijdens het visueel onderzoek kijken onze experten de volgende zaken na:
◦de uitvoering van de elektrische installatie conform de schema's en plannen
◦de aansluiting van de fotovoltaïsche installatie via een afzonderlijke kring
◦de aanwezigheid van ten minste één differentieelstroominrichting van 300 mA aan het begin van de installatie
◦de aanwezigheid van ten minste één differentieelstroominrichting van type A aan het begin van de fotovoltaïsche installatie (dit kan dezelfde differentieelstroominrichting zijn als vermeld in het vorige punt)

◦de bescherming tegen elektrische schokken bij rechtstreekse en onrechtstreekse aanraking en tegen overstroom
◦de markering of de identificatie van gelijkstroomgeleiders en actieve wisselstroom geleiders, stroomkringen, overstroombeveiligingsinrichtingen, schakelaars, klemmen, enz...
◦de aanwezigheid en de conformiteit van de beschermingsgeleiders*
◦de aanwezigheid van goed zichtbare waarschuwingsborden met de tekst: 'Niet onderbreken bij belasting' en 'Elektrische installatie altijd onder spanning'

Tijdens de metingen:
◦meten we de continuïteit van de beschermingsgeleiders
◦meten we de isolatieweerstand van de elektrische installaties (wisselstroom)
◦meten we de spreidingsweerstand van de aardverbinding
◦controleren we de werking van de differentieelstroominrichtingen met behulp van de eigen testknop en door het opwekken van een foutstroom
◦en controleren we of het automatisch scheidingssysteem wordt geactiveerd (binnen minder dan 5 seconden) als er geen netspanning is
* Het metalen frame van de PV-modules en de structuur van de modules moeten met de aarde verbonden zijn door een beschermingsgeleider met een doorsnede die ten minste equivalent is met die van de beschermingsgeleider van de AC-voeding, met een minimumdoorsnede gelijk aan:
- 2,5 mm² indien het mechanisch beschermd is
- 4 mm² indien het niet mechanisch beschermd is

Bron
https://veiligwonen.vincotte.be/nl/keur ... en-10-kva/

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 01 feb 2016, 12:44

Betekend dit dat er een of 2 aparte verliesstroomschakelaars moeten zijn ?
Dat staat er toch?
(dit kan dezelfde differentieelstroominrichting zijn als vermeld in het vorige punt)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 01 feb 2016, 13:08

als je later zal uitbreiden dan betekent dit dat je 3 keer op verschillende tijdstippen een keuring zal moeten laten uitvoeren.

Solharry

Bericht door Solharry » 01 feb 2016, 13:18

Inderdaad

Er zal na bijplaatsing van panelen en omvormer's terug keuring moeten worden aangevraagd.
Ik heb het zo gepland.
Ik start met mijn eerste set en bekijk wat de opbrengst na een jaar is.
Is dit naar mijn inziens voldoende ga ik over tot set 2 en 3 die ik dan in een keer zal uitbreiden.
Ik zie dus dan een tweede keuring tegemoet.

Heeft er ook iemand een idee hoeveel een keuring ongeveer kost ?

Groetjes
Solharry

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 feb 2016, 13:21

eind 2014 heb ik 134€ betaald bij vinçotte

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 01 feb 2016, 19:27

jammer!

Beter wat langer sparen en én omvormer plaatsen, alles in één keer.

En dan koop je voor minder geld een goeie omvormer!:-)

Beter eerst informeren op het forum en dan beslissen...;-)

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

BrechtMo
junior lid

Bericht door BrechtMo » 20 feb 2016, 14:02

Dag solharry,

ik overweeg ook zelf een installatie te plaatsen ben op zoek naar een goede leverancier (niet zo eenvoudig, kleine markt voor zelfplaatsing lijkt het).
Waar koop je je panelen, omvormer en montagemateriaal?
Voorlopig voorkeur voor gd-energy voor omvormer en panelen en hardware.nl voor het schletter montagemateriaal (rapid2+). Gezien je keuze voor axitec 270 vermoed ik dat je die ook bij gd energy haalt?

Solharry

Bericht door Solharry » 21 feb 2016, 20:18

Hallo Brechtmo

Daar ik niet weet of ik zo maar links van winkels op dit forum mag zetten heb ik maar een prive bericht gestuurd.
Check je prive mail op dit forum

Groetjes
Solharry

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 21 feb 2016, 22:44

Solharry schreef:Hallo Brechtmo

Daar ik niet weet of ik zo maar links van winkels op dit forum mag zetten heb ik maar een prive bericht gestuurd.
Check je prive mail op dit forum

Groetjes
Solharry
Als de leden wat aan de links hebben mag dat, als ze maar niet van jezelf zijn ;-)
.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 27 feb 2016, 11:39

:lol: eerst rennen en halverwege bedenken welke kant of je op wil... Ik heb gekocht is toch vaak 'ik overweeg deze te kopen' en dat hoop ik in jouw geval ook.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie