Meeropbrengst door koeling

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
JohnDC
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Meeropbrengst door koeling

Bericht door JohnDC » 15 jun 2015, 15:49

Heb daarnet eens een testje gedaan door een waternevel over de panelen te sproeien. En inderdaad! Het scheelt toch dik 500 Watt dat er meer uit komt.
Waarschijnlijk zelfs nog meer als je dat sproeien langer volhoud. Want de panelen waren al degelijk opgewarmt, en het duurt nu eenmaal een tijdje eer die koelte de panelen in trekt.
Zou een beregening oid met bvb opgespaard regenwater, dat rondgepompt word door een (solar) pompje de moeite om te installeren zijn?
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Meeropbrengst door koeling

Bericht door janus » 15 jun 2015, 15:58

Daar is al veel over gediscuteerd hier op het forum.
Grootste probleem is voldoende koud water en mogelijke vervuiling van de panelen door kalk en/of mos door het overvloedige water.

Hier in ES zie je wel dat de grotere installaties gekoeld worden dmv beregening.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 15 jun 2015, 16:05

Dus er is iets van? Want in de WIKI heeft er iemand geschreven dat het de moeite niet is. Ik vind echter dat er toch eens mag over nagedacht. Zeker als je bvb een regenput van bvb 7500 liter hebt zitten. Een klein paneeltje aansluit op een solarpomp om de boel te koelen. Hier zag ik een verschil van 500 Watt op 21 X 160Wp paneeltjes. Nu, dit is nog een test-opstelling in de tuin waar ik de panelen vrij kort tegen elkaar heb liggen. Eens ze het plat dak op gaan zou ik kunnen overwegen om de naden tussen de panelen te kitten, zodat er geen waterverlies is tussen de panelen. Daarna via de dak-afvoer terug de regenput in en klaar. (maar een idee hé! ;-) )
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 15 jun 2015, 16:22

Om de panelen goed te koelen heb je wel wat water nodig.
Dus een stevige pomp, als jij dat met solar doet dan kost het je alleen de aanschaf en wat meer reinigingsbeurten per jaar.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 16 jun 2015, 14:53

Een pompje van 250W gaat je ca 50l/min geven bij een opvoerhoogte van 6m.
Of dat genoeg is om de boel koel te houden weet ik niet. Panelen staan makkelijk 6m boven het niveau van de waterput, en dan moet je nog vernevelen, dus het echte debiet zal iets lager uitkomen.

Op het eerste zicht lijkt me dat amper rendabel, en je zal zeker wat extra onderhoud hebben, en de schakeling moet intelligent genoeg zijn om te vermijden dat je pomp helemaal met het extra rendement gaat lopen.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 16 jun 2015, 17:48

Het is maar een hersenspinsel, maar toch. Stel dat je gelijk hebt met die berekening, dan gaat er 50 liter/min.over de panelen. Niet verneveld maar gewoon over laten lopen (minder verdamping en beter rendement) Na een tijdje zal het regenwater uit de ondergrondse tank wel wat opwarmen maar ik denk dat die stijging wel zal mee vallen. Juiste gegevens heb ik niet, is enkel een aanname. Ik heb gezien dat na wat sproeien met de tuinslang het rendement van de panelen aardig de hoogte in ging. Dit bij 3360 Wp kwam er een meer-opbrengst uit te lezen van 500 Watt. Dus ga ik er van uit dat bij alle paneeltjes die ik heb (5760 Wp) er een meer-opbrengst te halen valt van zeker 750 Watt. Laat dan die pomp 250 Watt verbruiken hou je toch nog 500 Watt over. Wat het meerwerk zal zijn om de boel proper te houden? Geen idee, ik denk eerder dat het properder zal blijven met meer water dat over de paneeltjes stroomt dan niet.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 16 jun 2015, 20:49

Water dat over de panelen loopt en verdampt onttrekt op die manier ook warmte aan het water en dus de panelen.
Ik denk dat het zeker het experimenteren waard is.
Het opgewarmde afvoerwater kan je via een warmtepomp misschien ook nog wel gebruiken om SWW op te warmen ?
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Sandman79
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sandman79 » 18 jun 2015, 06:00

ER zijn ook pompjes die vaal minder energie vragen en waarmee het zou moeten lukken John, je hebt namelijk ook geen 50 liter/minuut nodig. Eerder een 80 watt pompje zou ok moeten zijn.

Ik had hier nog een beetje erover getypt: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=4981

Als pompje had ik dan ook zoiets in gedachten:

de Ecocirc-Pomp D5 vario (met mpp tracker)

Code:
Technische Daten

Förderleistung
max. 1,5 m³/h
Förderhöhe
max. 38 kPa
Medientemperatur
-10°C ... +99°C
Betriebsdruck
10 bar
Anschluss
1/2" IG
Spannung
8 - 24 VDC
Stromaufnahme
0,25 - 1,9 A bei 12 V; 0,25 - 1,5 A bei 24 V
Pumpengehäuse
Messing
Gewicht
0,7 kg
Gehäuse
Inlinebauart
Einbaulänge
65 mm
Isolationsklasse
F
Schutzart
IP 42
Hersteller
LOWARA

Je hebt ongeveer een 4 liter water nodig per minuut om een tiental panelen gekoeld te krijgen. Mulman had op het technologieforum ook nog wel een tip qua pompje. Er zijn op ebay ook genoeg goedkope temperatuurverschilschakelaars te koop voor een paar euro, waarmee je het pompje ook alleen maar kan laten inschakelen als de panelen boven een bepaalde temperatuur komen.

De grootste kost in dit geval is idd de voorraad koel water, als je in bezit bent van een regenwaterput valt dit denk ik al weg. het grootste probleem is een zuinige pomp/opvoerhoogte :).

Dirk van Hever
lid

Bericht door Dirk van Hever » 18 jun 2015, 08:12

als we voortdenken aan 4 l per minuut, jagen we dus ruw geschat 4*60*8=2000 l water per dag over onze installatie.

dat water warmt uiteraard op, dus bij opeenvolgende warme dagen, ga je op de duur lauw water beginnen rondpompen, wat uw afkoeling niet zal verbeteren. Tenzij je over een heel grote voorraad regenwater beschikt, natuurlijk.

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 18 jun 2015, 08:48

Bij een plat dak opstelling lijkt me dit ook niet echt een optie. Er gaat ontzettend veel water verloren gaan door verdamping aangezien het water hier sowieso trager wegloopt.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 18 jun 2015, 08:50

Het is inderdaad het overwegen waard. Maar er zijn een paar voorwaarden aan verbonden die voor de meesten onder de Pv bezitters niet haalbaar zijn. Zo zijn er de panelen zelf, die als ze boven elkaar gemonteerd zijn zeer nauw moeten aansluiten wil je niet boven elk paneel een sproeier plaatsen.
In mijn geval zou het moeten lukken, omdat de onderlinge afstand tussen de panelen slechts 1 a 2 mm bedraagt. Afkitten tussen de kaders is dan een optie, zodat er enkel boven de bovenste rij een aantal sproeiers dienen geplaatst. Het zou best kunnen dat de aansluiting tussen glasplaat en alu kader gecontroleerd moet worden op waterdichtheid, dat moet ik nakijken.
De gehele opstelling heb ik voorlopig gebouwd in de tuin, aangezien het zelfbouw is wilde ik testen of alle maten klopten én of het inderdaad sterk genoeg zou zijn. En het is wel degelijk sterk genoeg!
Als de vacuum-buis collector van het plat garagedak is en de roofing nageken kan de gehele constuktie gedemonteerd en opgebouwd worden op zijn uiteindelijke plaats. Eventueel met een koelsysteem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat de voorraad regenwater betreft denk ik dat een ondergrondse tank van 7500 Liter het wel kan bijbenen. Op voorwaarde natuurlijk dat ze voldoende vol is. Want de laatste weken is er niet echt regen gevallen.

Sandman79
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sandman79 » 18 jun 2015, 15:54

Dirk van Hever schreef:als we voortdenken aan 4 l per minuut, jagen we dus ruw geschat 4*60*8=2000 l water per dag over onze installatie.

dat water warmt uiteraard op, dus bij opeenvolgende warme dagen, ga je op de duur lauw water beginnen rondpompen, wat uw afkoeling niet zal verbeteren. Tenzij je over een heel grote voorraad regenwater beschikt, natuurlijk.

Het zal eerder om 20 of 30 panelen gaan, dus 4000 tot 6000 liter water. als de pomp 8 uur zou bollen, dat zal in praktijk meestal ook niet zijn, je kan een temperatuursensor gebruiken zodat de pomp enkel gaat werken als de panelen boven de 25 of 30 graden uitkomen bvb. zodat die pomp slechts een eerder een 5 uur per dag gaat werken. ipv 8 uur.

over de koeling van het water dan nog: regenwater in een ton in de grond is altijd redelijk koel, omdat de grond redelijk koel is, en deze je regenton ook zal afkoelen. Ik heb, net als John DC zeer sterk een vermoeden dat een ton met 5000 liter inhoud of meer wel voldoende zal zijn.

Wat betreft verdamping tegen gaan, dat kan je bereik door gebruik te maken van een volle waterstroom, ipv een nevel, je hebt echter wel veel meer water nodig dan om het het vernevelingsproces zelf al energie ontrekt uit een paneel. Het extra standverlies op een vlakker/plat dak zou je kunnen opvangen met extra gootjes die voor extra afscherming tegen verdamping en een snellere route naar je wateron voeren. Dit maakt de installatie wel weer ietsje uitgebreider en duurder. Bij zelfbouw zijn de werkuren natuurlijk erge minimaal qua impact op je portemonnee :)

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 18 jun 2015, 20:49

Hallo John

wist dat ik op het oude forum hier over gelezen had.

in Duitsland zit iemand die zelf zoiets gemaakt heeft met foto's erbij.
was even zoeken maar als je op http://www.reinhard-schuell.homepage.t-online.de/ kijkt heb je iemand met een dergelijk systeem

staat in een draad/bericht van temperatuur panelen, 31-8-2008

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 18 jun 2015, 21:56

Ik heb het oude topic eens gelezen en er zijn er dus meer die in die richting dachten. In tegenstelling tot wat sommigen toen en misschien nu beweren, het brengt wel degelijk op om die paneeltjes koel te houden. Zeker binnenkort met hun extra vergoeding.
Maar er een sproeier op zetten zoals die Duitse paneelbezitter vind ik persoonlijk geen goede oplossing.
Een leiding bovenaan die water over de panelen stuurt, daar zie ik meer heil in.
Toch het overwegen waard als ik de (test) opstelling in de tuin verhuis naar het dak. Wel even naar de winkel dan voor enkele tubes siliconen! :mrgreen:

Plaats reactie