Hoe toestellen koppelen aan net of pv's off grid ?

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
LOCO430
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Hoe toestellen koppelen aan net of pv's off grid ?

Bericht door LOCO430 » 09 okt 2013, 11:13

Hallo, heeft iemand weet hoe je op een niet te omslachtige manier een verbruiker (boiler, airco, enz) kan koppelen aan net of pv's die off grid werken. Probleem is dat wanneer er geen opbrengst is deze automatisch naar net moeten geswitcht worden. Het mag ook niet schadelijk zijn voor die toestellen want ik neem aan dat door de stroom meermaals te onderbreken dat het niet gezond is voor die elektronica.De optie om pv's aan net te koppelen bestaat niet daar het niet toegelaten is in Spanje. M.v.g.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Hoe toestellen koppelen aan net of pv's off grid ?

Bericht door janus » 09 okt 2013, 11:29

Als je eerst 25.000€ wilt investeren om een betrouwbaar off grid systeem aan te schaffen is het daarna nog maar een kwestie van een paar honderd Euro om een regeling er bij te nemen die je apparaten omschakelt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

LOCO430
junior lid

Bericht door LOCO430 » 09 okt 2013, 11:38

Een installatie van een 3000€ in mijn geval zou al voldoende zijn( ongev. 2Kw/h). Is om bepaalde verbruikers mee te voeden zoals airco.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 09 okt 2013, 11:56

http://www.solarshop-europe.net/product ... ts_id=2979

Waarom staat de prijs er niet bij denk je?

De batterijen zijn vreselijk duur en als je goedkopere neemt is de levensduur beperkt tot een paar jaar.

Nee helaas is energie nog steeds zo goedkoop dat investeren in milieuvriendelijke methodes niet opbrengt. :cry:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

LOCO430
junior lid

Bericht door LOCO430 » 09 okt 2013, 12:05

Toch even verduidelijken. De bedoeling is tijdens de zonuren bepaald vermogen van de panelen te recupereren via airco en dergelijke en van moment dat de opbrengst te laag is automatisch overschakelt op het vast stroomnet. Bestaat zulke elektronica ? Dit alles zou ik binnen beperkt budget willen laten draaien. Misschien is het niet mogelijk maar hier zullen wel technici zijn die meer kaas gegeten hebben hiervan dan ik. Alle suggesties zijn welkom.
M.v.g.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 09 okt 2013, 12:09

Ik snap niet goed wat je bedoelt.

Je wilt de pv off-grid laten werken? => kostprijs = erg veel.

Of je koppelt ze gewoon aan het net en dan heb je geen schakeling nodig.
.

LOCO430
junior lid

Bericht door LOCO430 » 09 okt 2013, 12:12

Ja wou ik ook, maar de Spaanse regering denkt er anders over !
Ik wil ze als off grid gebruiken in zekere zin, ze laten opleveren in eilandmodus (of hoe noem je dat) zonder aan net te koppelen en de opbrengst rechtstreeks gebruiken zonder te stockeren.
Grts

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 09 okt 2013, 12:22

Wat jij wilt is technisch niet mogelijk en/of totaal niet interessant.

Een omvormer werkt namelijk alleen als hij aan het net is gekoppeld.
Of je moet er één nemen die batterijen voedt. => zeer duur.
.

daJo
junior lid

Bericht door daJo » 09 okt 2013, 12:46

LOCO430 schreef:op een niet te omslachtige manier een verbruiker (boiler, airco, enz)
Ik denk dat die er niet bestaat.
Buiten heel wat praktische problemen moet je 2 grote problemen oplossen:
-Je verbruik moet op elk ogenblik gelijk zijn aan je opbrengst.
-Je moet kunnen switchen tussen off en on grid.

Je opbrengst fluctueert enorm (zowel gedurende dag als gedurende een seconde).
In de veronderstelling dat je met een wisselstroomomvormer zou werken: bij te weinig opbrengst gaan je apparaten uitvallen (meer Watt gevraagd dan geleverd), bij te veel opbrengst valt je omvormer uit.
Pistes die je kan verder uitzoeken: een accu of stroomgenerator (niet de goedkope versies) die fluctuaties kan opvangen, variabel vermogen (bijvoorbeeld een weerstand er rechtstreeks op hangen), ...
Stel je hebt op je off-grid installatie 5000W maximaal verbruik, als je die off-grid installatie voedt met een generator dan zal die generator slechts produceren wat er gevraagd wordt, dus bijvoorbeeld 1000W door de generator en 4000W door de zonnepanelen. Een accu kan hetzelfde, alleen zal je dan naar andere vermogens moeten kijken wil je het betaalbaar houden.

Maar als je zo begint te denken, kom je al snel tot de conclusie dat een zonneboiler veel goedkoper is.

Voor het switchen kan je kijken naar de technologie gebruikt voor noodstroomvoorzieningen.

Een andere piste is gewoon alles verdubbelen: een circuit on grid (je huidige installatie) en eentje off grid (allemaal nieuwe apparaten te kopen, misschien met gelijkstroom (?) en variabel vermogen).

Ik denk niet dat er een niet-omslachtige oplossing is.

stephan
Senior lid

Bericht door stephan » 09 okt 2013, 12:58

kijk hier eens in het archief van het oude forum:http://www.zonstraal.be/forum/viewforum.php?f=118

veel info te vinden.Voor wat u wil zal je met batterijen moeten werken voor het creëren van een buffer. Dan heeft u nog een systeem nodig om tussen
buffer en net te schakelen. Het zal een dure aangelegenheid worden daar u spreekt van airco.U zal heel wat batterijen en panelen nodig hebben om het vermogen
te kunnen leveren.In het verleden is over dit item al pagina's volgeschreven.Op zich heel interessant maar duur.
Zeker eens in het archief rondzien daar zal je veel info terug vinden.

daJo
junior lid

Bericht door daJo » 09 okt 2013, 13:00

janus schreef:Een omvormer werkt namelijk alleen als hij aan het net is gekoppeld.
Bij de meest verkochte omvormer is dit inderdaad het geval, omwille van normering en de vraag in de markt.

Louter vanuit technisch/wetenschappelijk standpunt is dit echter niet nodig, je kan quasi elke spannings- en/of stroombron omvormen. Het zal misschien wel wat zoekwerk vergen om er eentje te vinden maar dit is al een bricolage oplossing (die ik zeker niet aanraadt): een 12V-regelaar (http://www.offgridpowerstore.com/prodde ... CA-11%2F09) samen met een Sinus-spanningsomvormer (zo eentje die je bijv. in de auto kan gebruiken): http://www.conrad.be/ce/nl/product/5117 ... C-230-V126

Hier een link naar iets dat kan switchen voor je: http://www.offgridpowerstore.com/produc ... r+Switches

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 09 okt 2013, 13:10

in het oude forum stond info ivm de powerrouter.
Een inverter die uitgebreid kan worden met een batterijsysteem en zowel als inverter, als batterijlader/ontlader en backup kan werken afhankelijk van de versie.
-) Als inverter heeft hij het voordeel dat hij later uitbreidbaar is
-) indien je ook de versie neemt met backup dan kan hij zich van het net afschaken indien er geen betrouwbaar net is (scheidingsschakelaar)
-) het je een batterijpak staan dan meet hij de stroom en zorgt ervoor dat wat niet verbruikt wordt op het ogenblik zelf er in de batterijen gestockeerd wordt voor later gebruik en kan hij ook bijpassen (met stroom vanuit de batterijen) ingeval je meer zou verbruiken dan wat je op dat ogenblik opwekt.

De grote kostprijs hier zijn natuurlijk, zoals reeds vermeld, de batterijen

maphilib
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door maphilib » 01 feb 2015, 15:02

Hallo, misschien een wat late reactie maar een idee is een idee.
Zonnepanelen accu's laten opladen (was hier al eens voorgesteld) OPGELET accu's voor dergelijke vermogens zijn DUUR (ik ben heftrucktechnieker en weet uit ervaring dat zoiets verscheidene DUIZENDEN euro's kan kosten + bij niet correct gebruik ZEER korte levensduur, enkele jaren).

Dan is nog de moeilijkheid om van deze accu's (=gelijkspanning) naar de verbruikers (=wisselspanning) te transformeren.
Dit kan via een inverter (=omzetter van gelijkspanning naar wisselspanning) maar voor zulk een vermogen ... DUUR toestel zo'n inverter.

Voor de rest kan je MANUEEL werken, ttz. als de airco werkt op de accu's en na verloop van tijd merk je dat de airco niet meer werkt omdat de batterijen, via een bewakingssysteem(=goedkoop), zijn afgeschakeld kan je via een eenvoudige hoogvermogen schakelaar(bv welke ze gebruiken om een zware industriële elektrische motor aan te schakelen) omschakelen naar het net.

En kunnen uw batterijen terug offgrid opladen.

Misschien eens eerst denken aan de kleinere verbruikers: LED verlichting binnen en buiten.
een speciaal stopkontakt voor bv opladen van GSM / tablet / elektrische tandenborstel /...
of voor het gebruik van scheermachine / mixer / ... als het maar een beperkt vermogen is.
Dan kan je misschien werken met enkele (zware) vrachtwagen accu's waardoor het misschien voldoende is om 2 zonnepanelen te gebruiken
Alvast een kleinere oplader en een kleinere inverter (zie bv. in het milieu van de mobilhome's).
Wat de kosten ZEER hard drukt.

Ik weet wat U bedoeld met "in Spanje gaat dit niet" ivm met zonnepanelen en elektriciteit.
Mijn ouders hebben een tijdje is Spanje gewoond en mijn tante woont er nu nog steeds.

Voor de BOILER heeft mijn oom een eenvoudige oplossing bedacht.
Een eenvoudig chauffage-radiator zwart geschilderd en in een glazen kast bovenop zijn dak gemonteerd.
En dit is niet eens zo groot want de onderkant van die kast is een deel van een binnendeur.
Let wel hierop zitten aparte pomp, overdruk ventiel, ... , + zij wonen waar het NIET vriest !!!!

Mvg
Marc

Plaats reactie