Subsidies voor DIY'ers

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
ecologist
lid
Installatie Land: België

Subsidies voor DIY'ers

Bericht door ecologist »

Het is een topic dat misschien al wel belicht is in andere sub forums , maar met de recente nieuwe ontwikkelingen ivm het plaatsen van zonnepanelen (het wegvallen van de terugdraaiende teller) en ook de thuisbatterij , kan een DIY 'er op één of andere manier nog aanspraak maken op subsidies ? Of zijn die premies enkel maar een manier van tewerkstelling op kosten van de ecologisch ingestelde burger ?
Beste groeten
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Subsidies voor DIY'ers

Bericht door janus »

De voorwaarden vind je meestal duidelijk bij de betreffende instanties.
https://www.vlaanderen.be/premie-voor-d ... te-energie
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
zehnder
lid

Bericht door zehnder »

De link naar info ivm premie PV: https://www.vlaanderen.be/eenmalige-inv ... vanaf-2021
De nieuwe zonnepanelen moeten door een installateur met een certificaat van bekwaamheid (RESCert) op het dak van een gebouw worden geplaatst of gevalideerd.
Ik vind het ook erg jammer dat de subsidie nu lastiger geworden is voor DIY installaties. Via die "validatie" is er nog wel een mogelijkheid, maar in praktijk moet je dan al iemand "kennen" die dat goedkoop of voor een vriendenprijsje wilt (komen) doen. Voor batterijen ontbreekt die optie volledig.

Gelukkig heb ik hier de installatie wel nog zelf kunnen doen, met toen nog de illusie van terugdraaiende meter. Ik vond de premium van de installateurs waar ik een offerte had gevraagd toch behoorlijk hoog voor wat mij een weekend werk heeft gekost (en de installateur nog geen dag).
luukske
junior lid

Bericht door luukske »

Men wil hier precies dat een DIY’er in het buitenland zijn spullen koopt. En dat dan aan de prijs zonder dat de premie meeverrekend is, want hier steekt de installateur die gewoon in zijn zak.
Ik snap niet dat ze nog niet doorhebben dat ze met een dergelijk systeem hun eigen ruiten ingooien.

(mijn warmtepomp komt uit de UK, zonneboiler uit DE en zonnepanelen uit NL)
ecologist
lid

Bericht door ecologist »

Dank voor de links , het is al langer duidelijk dat de instanties het niet begrepen hebben op ons..... ' brico-boys ' .
Het financiële voordeel dat je als zelfdoener hebt wordt minder en minder .
Alleen al de echte aluminium schansen kosten je als particulier een arm en een been . Professionele installateurs genieten dan van een aankoop korting die ifv de vraag naar installaties en de competitiviteit veeleer in eigen zak gaat .
Als je tegenwoordig niet de tweedehandsmarkten afschuimt voor onderdelen en benodigdheden dan wordt de return of voordeel van een diy installatie vrij klein om niet te zeggen onbestaande . Uiteraard ook dankzij die subsidies .
Subsidies die elke belastingbetaler treft . Een tewerkstellingsbeleid betaald door de tewerkgestelde .

Beste groeten
ecologist
lid

Bericht door ecologist »

luukske schreef: 10 apr 2021, 11:54 Men wil hier precies dat een DIY’er in het buitenland zijn spullen koopt. En dat dan aan de prijs zonder dat de premie meeverrekend is, want hier steekt de installateur die gewoon in zijn zak.
Ik snap niet dat ze nog niet doorhebben dat ze met een dergelijk systeem hun eigen ruiten ingooien.

(mijn warmtepomp komt uit de UK, zonneboiler uit DE en zonnepanelen uit NL)
Luukske , inderdaad , je kan als regering de binnenlandse verkopers promoten en ze tegelijkertijd door de hoge belastingdruk uit de markt duwen . Maar goed dat er zoiets bestaat als vrij verkeer van goederen in Europa , op die manier vinden we onze benodigdheden in andere Europese landen waar trouwens ook de winstmarges van de aanbieders lager liggen.
Ook wij gaan de benodigde panelen over de noordergrens halen wanneer ze nodig zullen zijn .
Tenzij iemand me een contact in eigen land kan geven waar we 300-330Wp panelen aan 100€ kunnen kopen .Don't think so !

Beste groeten
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Die subsidies zijn er enkel om de kassa van de installateurs te doen rinkelen, en via de BTW en belastingen vloeit er dan een gedeelte terug naar de staatskas.
Op het werk dat je zelf doet kunnen ze geen belastingen heffen, en komt er dus niet terug in de staatskas.

Er zitten bovendien een aantal partijen in de regering, die vooral de bedrijven vertegenwoordigen ipv de burger.
NVA = politieke arm van de grote bedrijven
VLD/MR = politieke arm van de zelfstandigen
DIY is dus slecht voor hun bevriende bedrijfslobby's, want daardoor maken die minder winst.
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw installaties”