Noodzakelijk gewicht van installatie

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
ecologist
lid
Installatie Land: België

Noodzakelijk gewicht van installatie

Bericht door ecologist »

Hallo iedereen , ik ben momenteel bezig met de constructie van de schansen voor de plat dak PV-installatie van mijn zoon . We hebben beslist om dat in ijzer te doen en ik las het geheel in elkaar .
Ik koos voor een robuuste opzet waarbij vierkante profielen van 40mm x40mm x 2mm worden gebruikt .
Een zware bedoening vergeleken met een aluminium frame , maar vermits toch ballast moet worden gebruikt is dat dus een vestzak-broekzak keuze .
Het wordt een portret installatie van 3 aparte schansen , 1 van 5 panelen , en 2 van 3 panelen . De gebruikt hoek is 25* en bijgevolg zal met 1m70 lange panelen de top rand op ongeveer een meter boven het dak staan . Met andere woorden voor de 5 panelen schans een oppervlakte van 1m x 5m = 5m² die onderhevig zal zijn aan noordelijke winden . Er blijft onderaan wel een ontsnappingsruimte van ongeveer 25cm over om de gevangen wind te laten passeren .

Mijn vraag is , hoeveel ballast moet voorzien worden voor deze opstelling ?
De schans op zich weegt +/- 70 kg , +/- 90kg aan panelen , moet er nog veel extra ballast (stenen) bijkomen ?
Bestaat er een formule , die met alle parameters rekening houdt , om het noodzakelijke gewicht te berekenen ?

Bedankt en beste groeten
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Noodzakelijk gewicht van installatie

Bericht door janus »

Als je graag rekent, zie hier

Voor tabellen zie hier

Maar nog belangrijker is om te (laten) berekenen of je dak de extra belasting kan hebben :!:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ecologist
lid

Bericht door ecologist »

Bedankt voor de info .
Wat betreft de sterkte van het dak , we zullen proberen of we de architect kunnen contacteren .
Langs de andere kant , het is een vrij moderne woning en voor wat ik heb opgezocht is de gemiddelde draagkracht van een plat dak rond de 65kg/m² . Dat is met een ruime veiligheidsmarge inbegrepen .

Beste groeten
freddy
Senior lid

Bericht door freddy »

Heb je al eens prijs gevraagd voor een schans systeem?
+ Is gegalvaniseerd.( Niet schilderen roestvrij)
+ Je panelen staan allemaal onder de juiste hoek.
+ Werkt zeer snel
+Je moet niet lassen op het dak ( beschadiging epdm of roofing)
- de prijs?
Ik verkoop er geen ,maar ik heb al enkele zulke schansen zien in elkaar steken.
Ik ben ook doe het zelver, ik kan lassen, ik heb alle nodige machines.
Maar ik zou voor mezelf een schans systeem kopen.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli
ecologist
lid

Bericht door ecologist »

Hallo Freddy ,

3 van de vier schansen zijn al afgelast en geschilderd met bootverf . De vierde schans is ook haast klaar maar heb ik nog een lengte vierkant profiel ( 40mm x 40mm x 2mm ) nodig en dan kunnen er ook 2 lagen verf op . De schans van 5 panelen veranderde ik in 2 delen die ,eens op het dak , aan elkaar worden gevezen . Dat in functie van het gewicht dat op het dak moet worden gehesen . 70kg 2 verdiepingen optrekken was/is iets te zwaar zie je . Het moet wat veilig blijven dacht ik .

Dat alles zal dan afgewerkt zijn op totaal 3 dagen werk, volgende week kunnen ze het dak op . Voorlopig zonder panelen .
De schansen zijn zeer solide ( zal later foto's plaatsen ) en zullen - volledig afgewerkt MET aluminium rails voor snel montage van zonnepanelen - rond de 500€ kosten .
Al bij al niet te duur dacht ik om 11 panelen van 300 tot 330 Wpiek onder te brengen .

Beste groeten
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw installaties”