Vragen bij aansluiting en keuring van zelfbouw installatie

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
didef
junior lid
Installatie Land: België

Vragen bij aansluiting en keuring van zelfbouw installatie

Bericht door didef »

Hallo,

Ik ben bezig met zelf mijn zonnepanelen te plaatsen thuis. Via het Zonstraal forum heb ik al veel informatie kunnen vinden maar ik zit nog met wat vragen over de aansluiting op de elektriciteitskast en de bijbehorende AREI keuring.

Dit is mijn opstelling: 12 panelen van 350W verdeeld over 2 strings op een enkelfasige 3000W omvormer. Onze elektriciteitsaansluiting thuis is 3-fase (3x400V + N) en de 300mA hoofddifferentieel is 4P 40A. De verdeelkast is bekabeld met draadbruggen van 6mm².

Om de omvormer aan te sluiten zal ik een 2P automaat van 16A gebruiken. Als ik het goed begrepen heb dan zijn er 2 opties om deze correct aan te sluiten:
- ofwel sluit ik deze rechtstreeks op de hoofddiff aan, maar dan krijg ik maximaal 40A+16A op het bord en ben ik verplicht om het te herbekabelen met 10mm² en de 30mA diff van 40A te vervangen door een model van 63A
- ofwel plaats ik de nieuwe automaat voor de zonnepanelen tussen de hoofddiff en een nieuwe 40A 4P automaat die dient om de stroom tot de rest van het bord tot 40A te beperken en van daaruit ga ik dan verder naar de bestaande installatie
Welke oplossing vinden jullie het beste? Mijn voorkeur gaat naar de tweede oplossing aangezien een extra automaat een pak goedkoper lijkt te zijn dan een 30mA diff van 63A.

Ik zit ook met het probleem dat mijn huidige zekeringkast volledig vol zit. Ik was van plan om tegen de bestaande kast een nieuwe kast te plaatsen en via een opening de kabels tussen de kasten door te voeren. Is dit toegestaan volgens het AREI, en wordt dit dan als één grote kast beschouwd? Of moet ik die bijkomende kast afzekeren met een aparte automaat en daar ook nog een extra 300mA diff voorzien?

Tenslotte zat ik nog met een aantal vragen bij de verplichte AREI keuring van de zonnepanelen:
- Mijn elektrische installatie dateert van 1995 en toen werd nog geen ééndraadsschema opgesteld. Als ik voor de zonnepaneelkeuring een ééndraadsschema moet voorleggen, is het dan voldoende om enkel de situatie tussen de hoofdaansluiting en de zonnepanelen te tekenen? Of moet ik dat schema maken voor mijn volledige installatie?
- Kunnen de zonnepanelen afgekeurd worden omdat de bestaande installatie niet meer voldoet aan de nieuwe AREI regels, ook als dat deel onveranderd is gebleven? Zo las ik in het AREI dat de hoofddifferentieel tegenwoordig de markering "3000 A, 22,5 kA²s" moet hebben, maar op die in mijn kast staat enkel de "3000" zonder die "22,5 kA²s" waarde.
- Op welke manier moeten de panelen tegenwoordig geaard worden? De handleiding van mijn omvormer zegt dat ik de aarding op de omvormer zelf mag aansluiten maar ik las ergens dat het nieuwe AREI zou verplichten om rechtstreeks op de aarding van de verdeelkast aan te sluiten, alhoewel ik dat zelf niet zo interpreteer uit de omschrijving van het AREI.

Als er verder nog dingen zijn waarop ik moet letten bij de aanpassingen in mijn elektriciteitskast mag je het ook zeker laten weten :)

Alvast bedankt
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Vragen bij aansluiting en keuring van zelfbouw installatie

Bericht door janus »

Welke oplossing vinden jullie het beste? Mijn voorkeur gaat naar de tweede oplossing aangezien een extra automaat een pak goedkoper lijkt te zijn dan een 30mA diff van 63A.
De tweede inderdaad.
Ik zit ook met het probleem dat mijn huidige zekeringkast volledig vol zit. Ik was van plan om tegen de bestaande kast een nieuwe kast te plaatsen en via een opening de kabels tussen de kasten door te voeren. Is dit toegestaan volgens het AREI, en wordt dit dan als één grote kast beschouwd? Of moet ik die bijkomende kast afzekeren met een aparte automaat en daar ook nog een extra 300mA diff voorzien?
Dat is toegestaan en wordt als 1 kast beschouwd.
- Mijn elektrische installatie dateert van 1995 en toen werd nog geen ééndraadsschema opgesteld. Als ik voor de zonnepaneelkeuring een ééndraadsschema moet voorleggen, is het dan voldoende om enkel de situatie tussen de hoofdaansluiting en de zonnepanelen te tekenen? Of moet ik dat schema maken voor mijn volledige installatie?
Schema en situatie plan van de pv installatie is voldoende.
- Kunnen de zonnepanelen afgekeurd worden omdat de bestaande installatie niet meer voldoet aan de nieuwe AREI regels, ook als dat deel onveranderd is gebleven? Zo las ik in het AREI dat de hoofddifferentieel tegenwoordig de markering "3000 A, 22,5 kA²s" moet hebben, maar op die in mijn kast staat enkel de "3000" zonder die "22,5 kA²s" waarde.
Normaal wordt alleen de aarding van de oude installatie gecontroleerd.

De aarding van de panelen mag niet afgetakt worden van die van de omvormer.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Om helemaal in orde te zijn zou ik dit toch even doorlezen
https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... en-die-van
https://www.vlaanderen.be/keuring-van-u ... tober-1981
Elektrische installatie in gebruik genomen na 1 oktober 1981

Elektrische installaties die na 1 oktober 1981 in gebruik werden genomen, moeten gekeurd worden door een erkend controleorganisme (pdf) voor ze in gebruik gesteld worden volgens de A.R.E.I. normen. Nadien moeten deze installaties gekeurd worden om de 25 jaar.

Wanneer de installatie niet in orde is:

moet deze binnen de 12 maanden in orde gebracht worden en herkeurd worden
door hetzelfde keuringsorganisme dat de vorige keuring heeft uitgevoerd.

Het attest van de eerste keuring of herkeuring volstaat bij de verkoop van de woning. Zonder het attest kan de verkoop niet doorgaan.

Bekijk voor meer informatie de folder 'In welke gevallen moet een elektrische installatie gecontroleerd worden door een erkend organisme?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
didef
junior lid

Bericht door didef »

@Janus:
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal mijn aanpassingen dan doen zoals ik beschreven heb. Ik zal mijn aarding ook onmiddellijk leggen tot aan de elektriciteitskast in plaats van tot aan de omvormer.

@DaanW:
Dat is wel een goeie opmerking, ik had eigenlijk geen idee dat een installatie periodiek moet herkeurd worden. Ik dacht dat enkel bij de verkoop van een huis de keuring eens opnieuw moest gebeuren, maar volgens die brochute van FOD Economie ook na 25 jaar. Aangezien ons huis gebouwd is in 1995 zou het nu ongeveer de moment moeten zijn...
Heb deze avond nog eens gegraven in de documentatie die ik heb van ons huis en heb het keuringsverslag kunnen terugvinden! Ook de situatieschets en het ééndraadsschema zaten er bij, wist zelfs niet dat ik die had :D

Maar ik heb inderdaad pech: moest herkeurd worden op 03/07/2020 :-(

Wat voor gevolgen zijn daar aan verbonden als ik te laat ben met die herkeuring?
Moet ik nu eerst laten herkeuren en dan een andere keuring doen voor die zonnepanelen? Of kan ik ze gewoon één keer laten komen om beide te keuren?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Wat voor gevolgen zijn daar aan verbonden als ik te laat ben met die herkeuring?
Moet ik nu eerst laten herkeuren en dan een andere keuring doen voor die zonnepanelen? Of kan ik ze gewoon één keer laten komen om beide te keuren?
Daar staan geen straffen op ;-)
Gewoon alles in 1 keer laten (her)keuren.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

janus schreef: 19 aug 2020, 10:45 Gewoon alles in 1 keer laten (her)keuren.
ik zou toch expliciet vragen voor een aparte factuur van de huiskeuring. De keuring van de PV is meestal in de prijs van de installateur inbegrepen. Die gaat nooit het factuur betalen voor een huis herkeuring.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad
didef
junior lid

Bericht door didef »

Heb ondertussen al mijn elektrisch materiaal gekocht en ik zal het deze namiddag aansluiten in de verdeelkast. Als ik dan een afspraak maak met de keurder zal ik eens vragen of het mogelijk is beide keuringen gelijktijdig te doen en wat de meerkost daar van is. Want ik verwacht dat ze dan gewoon twee keuringen in rekening gaan brengen ;-)
Koidream schreef: 19 aug 2020, 11:21
janus schreef: 19 aug 2020, 10:45 Gewoon alles in 1 keer laten (her)keuren.
ik zou toch expliciet vragen voor een aparte factuur van de huiskeuring. De keuring van de PV is meestal in de prijs van de installateur inbegrepen. Die gaat nooit het factuur betalen voor een huis herkeuring.
Ik heb tot nu alles zelf gedaan inclusief de plaatsing van de panelen op het dak, dus in mijn geval maakt het niet echt uit. Misschien is er enkel het risico dat als ik alles samen laat keuren mijn installatie afgekeurd wordt voor een andere reden en dat ik dan mijn zonnepanelen nog niet direct in gang zou mogen steken?

Ik had ook eens aan mijn buurman gevraagd die onlangs zonnepanelen gelegd heeft ofdat ik zijn ééndraadsschema mocht zien om als voorbeeld te gebruiken. Wat mij opviel: in zijn schema stond oorspronkelijk ook een 40A remautomaat maar deze is doorschrapt door de installateur en het lijkt alsof de zekering van zijn panelen nu rechstreeks op de hoofddiff zitten. Ik heb het ook eens bekeken in zijn verdeelkast en effectief nergens een 40A automaat te zien. Iemand een idee hoe dat goedgekeurd is geraakt? Het enige dat ik mij kan bedenken is dat er op de fase waar de panelen zitten niet meer dan 40A aan automaten zitten.
didef
junior lid

Bericht door didef »

Op het keuringsverslag van mijn buurman zijn installatie stond trouwens ook een groene stroomteller vermeld inclusief serienummer. Is dit nog verplicht? Ik dacht dat dit niet meer relevant is sinds de afschaffing van de groene stroom certificaten? Lijkt me vreemd dat de installateur dat nog plaatst aangezien de omvormer zelf ook een monitoring oplossing heeft.
Nu dat ik het Google kom ik nog pagina's tegen die beweren dat iedere nieuwe installatie dit moet hebben maar ik veronderstel dat dit verouderde info is?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik heb het ook eens bekeken in zijn verdeelkast en effectief nergens een 40A automaat te zien. Iemand een idee hoe dat goedgekeurd is geraakt? Het enige dat ik mij kan bedenken is dat er op de fase waar de panelen zitten niet meer dan 40A aan automaten zitten.
Zonder dat wij het schema zien is daar moeilijk op te antwoorden, van wanneer is dat schema, want in het begin werd daar ook nog niet naar gekeken.
gsc teller hoeft nu niet meer, niet in de kast en niet op het schema.
.

didef
junior lid

Bericht door didef »

janus schreef: 21 aug 2020, 18:48
Ik heb het ook eens bekeken in zijn verdeelkast en effectief nergens een 40A automaat te zien. Iemand een idee hoe dat goedgekeurd is geraakt? Het enige dat ik mij kan bedenken is dat er op de fase waar de panelen zitten niet meer dan 40A aan automaten zitten.
Zonder dat wij het schema zien is daar moeilijk op te antwoorden, van wanneer is dat schema, want in het begin werd daar ook nog niet naar gekeken.
Het was een vrij recente installatie geplaatst in 2017. Het schema was simpel: rechtstreeks van de hoofddiff naar een 16A zekering voor de zonnepanelen met nog een kWh-meter tussen. Nuja, het doet er niet echt toe maar was gewoon benieuwd waarom in zijn situatie die opstelling goedgekeurd kon zijn.

Ik ben ondertussen klaar met alles aan te sluiten in de verdeelkast en mijn ééndraadschema en situatieschema zijn getekend. Vooral bij het situatieschema was het mij onduidelijk wat er juist moet opstaan, het enige voorbeeld dat ik gevonden heb is een afbeelding op de Zonstraal wiki dus ik heb me volledig daarop gebaseerd. Ik heb de schema's toegevoegd als bijlage.
Heeft er iemand nog opmerkingen op mijn schema? Heb ik alle nodige gegevens erop staan?

Bij het aansluiten in de verdeelkast twijfelde ik wel nog over iets: mijn kookplaat is 3-fasig en aangesloten op een 3P automaat. De neutraal is dus niet aangesloten op een automaat en deze bleek rechtstreeks op de hoofddifferentieel aangesloten te zijn. Mag ik die daar laten zitten of moet ik die ook achter de nieuwe 40A "remautomaat" plaatsen?

Op mijn schema zat ik ook met een probleem dat ik niet wist hoe te tekenen: Oorspronkelijk had ik een rol solar kabel van 4mm² gebruikt, maar omdat ik een stuk meer kabel nodig had dan verwacht heb ik bij een lokale winkel nog een extra rol gaan halen die 6mm² was. Vormt dat een probleem voor de keuring dat ik verschillende secties gemengd heb? Ik heb op mijn ééndraadschema nu enkel de kleinste sectie (4mm²) vermeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Dat schema ziet er goed uit.
Maar
Bij het aansluiten in de verdeelkast twijfelde ik wel nog over iets: mijn kookplaat is 3-fasig en aangesloten op een 3P automaat. De neutraal is dus niet aangesloten op een automaat en deze bleek rechtstreeks op de hoofddifferentieel aangesloten te zijn. Mag ik die daar laten zitten of moet ik die ook achter de nieuwe 40A "remautomaat" plaatsen?
Mag natuurlijk niet, de N moet ook door de automaat van de kookplaat gaan, dus vervangen door een 4 polige!
.

didef
junior lid

Bericht door didef »

Bedankt Janus om mijn schema nog eens na te kijken.

Dat van die kookplaat vond ik ook wat raar, maar die is altijd zo aangesloten geweest en in der tijd ook zo gekeurd geweest. Ik heb deze avond nog wat zitten zoeken op internet of dat een 4P automaat verplicht is en op het forum van Livios ben ik dit topic tegengekomen (zie derde reactie): 3P of 4P automaat gebruiken?

Als ik dat AREI artikel opzoek in de nieuwste versie van het AREI lijkt dat nog altijd toegestaan te zijn:
Onderafdeling 4.4.4.4 Driefasige stroombanen in TT- en TN-netten met verdeelde nulgeleider

De bescherming van de nulgeleider geschiedt volgens de volgende voorwaarden:
- het is niet noodzakelijk een bescherming tegen overstroom noch een onderbrekingstoestel te voorzien voor de nulgeleider indien de doorsnede van deze nulgeleider ten minste gelijk of evenwaardig is aan deze der fasegeleiders;
Maar ik moet toegeven dat met mijn beperkte elektriciteitskennis de uitleg in het AREI ook mijn petje te boven begint te gaan. Liefst zou ik zo veel mogelijk afblijven van de bestaande installatie aangezien die in der tijd goedgekeurd was.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Als je zekerheid wilt vraag je het best op voorhand even aan het keuringsorganisme wat bij je komt keuren.
.

Plaats reactie