Constante DC-spanning uit demo-module halen

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
ThibeauM
junior lid
Installatie Land: België

Constante DC-spanning uit demo-module halen

Bericht door ThibeauM » 20 jan 2018, 17:35

Hallo!
Ik ben een laatstejaarsleerling en ben nog steeds bezig met eindwerk. Momenteel werk ik aan mijn praktische realisatie. Hiervoor heb ik een 6-cellig paneel van Vikram Solar en wil ik een constante DC-uitgang verkrijgen om bijvoorbeeld een gsm of camera op te laden of eventueel een autobatterij. Om dit te realiseren heb ik al enkele zaken opgezocht en wil ik volgende componenten gebruiken: condensator om te ontstoren, buck-boost converter om een constante spanning te verkrijgen, een stabilisator (bv 8705) en nog enkele diodes voor de veiligheid.
Het paneel heeft vermoedelijk een vermogen van 26W. Ik weet het niet exact omdat er geen specificaties bij zaten.
Om de gsm of camera op te laden, is een spanning van 5V nodig en heeft de gsm 2A en de camera 0,4A nodig. De autobatterij moet een spanning van 12V hebben en optimaal een stroom van 220A (wat ik nooit zal halen, minder is ook goed). Om deze op te laden zou ik een aparte buck-boost converter voorzien.

Zouden jullie weten welke componenten, met specificaties, ik nodig heb? Ik vind maar nergens een manier om dit te berekenen.
Hieronder staat schematisch voorgesteld wat mijn doel is:
27043558_1180663018741390_2125983565_n.jpg
Alvast bedankt,
Thibeau
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Constante DC-spanning uit demo-module halen

Bericht door janus » 20 jan 2018, 18:00

Een paar opmerkingen

Een 6 cellig paneel?
Bestaat dat dan?
https://www.vikramsolar.com/download-ca ... ta-sheets/
condensator om te ontstoren
Wat moet er ontstort worden?
De autobatterij moet een spanning van 12V hebben en optimaal een stroom van 220A (wat ik nooit zal halen, minder is ook goed)
220A :roll:
Staat je komma niet verkeerd 2.2A misschien?

Verder ben ik geen elektronicus maar waarvoor dienen al die componenten?
Met alleen een Buck–boost converter bereik je toch het gewenste resultaat?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

ThibeauM
junior lid

Bericht door ThibeauM » 20 jan 2018, 18:21

Dag Janus,
Het paneel dat ik heb is een demo-module dat ik via een verdeler van Vikram Solar heb kunnen verkrijgen. Het is niet voor de reguliere verkoop maar ideaal om een kleine meetopstelling te maken.

De ontstoorder zorgt ervoor dat de uitgang een nagenoeg zuiver signaal is. Dit zonder spikes noch een rimpel. Dit is samen met de nodige condensatoren

Wat de batterij betreft, het is een batterij die vroeger in een auto zat en effectief deze ampères aan kan. Dit is hieronder te zien.
batterij.jpg
Een buck-boost chopper kan inderdaad voor een constante uitgang zorgen, maar ik dacht dat het nog beter zou zijn mocht er nog een 8705 (of variant daarop) zou bijgeschakeld worden. De eerste condensator, die moet ontstoren lijkt mij wel noodzakelijk.

Thibeau
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 jan 2018, 18:33

Die 220A is zeker geen laadstroom maar de maximale stroom die de accu kan leveren gedurende korte tijd.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ThibeauM
junior lid

Bericht door ThibeauM » 20 jan 2018, 18:53

Oh, zo. Indien ik deze batterij zal aansluiten, dan zal het maar een zeer beperkte stroom zijn.

Van Assche Patrick
junior lid

Bericht door Van Assche Patrick » 22 feb 2018, 01:25

Wat jij probeert te maken heb ik voor ongeveer 10€ gekocht in de Lidl. Namelijk een binnenverlichting met buitenzonnepaneeltje van ongeveer 15x15cm. In de binnenverlichting zitten 3 oplaadbare accus type AA en een laadcircuit. Ik heb die batterijen eruit genomen, en op de aansluiting een kabeltje gesoldeerd, met aan de andere kant een USB-stekker. Die USB stekker plug ik in een power-battery-pack van 7200mA. Dus telkens de zon schijnt laadt die op, het duurt wel een week eer die vol is, naargelang het weer. Daar laadt ik op zijn beurt mijn gsm mee op. Die verlichting zelf gebruik ik niet.

Je kan die electronica natuurlijk ook allemaal zélf in elkaar klussen, maar dat zal méér kosten dan dit. Dat wordt trouwens regelmatig verkocht bij Lidl.
Ik ben eigenlijk al lang aan het zoeken naar een groter zonnepaneel, van ongeveer 50x50cm. Je ziet die soms staan boven parkeerautomaten enz.

Een leuke bijkomstigheid : op de oplaadbare powerpack staat een laadstroomindicator. Zelfs met de rolluiken gesloten overdag, kan ik zien welk weer het is...

ThibeauM
junior lid

Bericht door ThibeauM » 03 mar 2018, 17:34

Bedankt voor je tip!
Het plan is ondertussen al wat gewijzigd en duidelijk geworden.
Er wordt van school uit wel verwacht dat we iets zelf in elkaar knutselen i.p.v. aan te kopen en lichtjes aan te passen. Toch bedankt ;-)

mabo
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 13 mar 2018, 22:21

Waarom die 3 diodes (uit een zonnepaneel komt gelijkspanning) en dan nog eens een extra spanningsregelaar aan het einde ?
= efficiëntieverlies en extra kosten.
En om een batterij op te laden moet je spanning of stroom niet super konstant en zonder ruis zijn.

Als je later in een bedrijf werkt, en je moet een toestel ontwerpen,
speelt de kostprijs een grote rol, en kan het een verschil maken tussen er iets aan verdienen of met verlies draaien, of met een betere prijs op de markt kunnen komen dan je concurrent.
Bij mijn afstudeer werk werden daarrond door de jury uit het bedrijfsleven nogal wat vragen over gesteld zoals
waarom heb je die component gekozen ipv een andere die goedkoper is, .....
--> op dat moment moest ik dan kunnen verantwoorden dat die door hen voorgestelde goedkopere componenten niet voldeden voor het ontwerp
en dat het apparaat dan niet optimaal zou werken.

Mercier
lid

Bericht door Mercier » 14 mar 2018, 09:43

Hoe ga je een 12 Volt batterij laden met een 6- cellig paneel ?
Welke is dan de laadspanning hiervan ?
Ontbreekt hier niet een 0 na de 6 ?

Als ik je een raad mag geven : zorg voor het juiste gebruik van de termen (lading, batterijcapaciteit, ......) en let op taalfouten in het algemeen.
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb de indruk dat je nog niet goed weet hoe een zonnepaneel en een batterij werken.

ThibeauM
junior lid

Bericht door ThibeauM » 10 mei 2018, 21:19

Het is me gelukt om een gsm op te laden met een 6-cellig paneel door een boost chopper te schakelen en geen extra condensatoren, ... Een leerkracht raadde me dit ook aan. Op deze manier is de kostprijs weer wat gedaald en is er minder kans op storingen. Het idee van de batterij heb ik laten varen omdat het niet mogelijk was om van ongeveer 3V naar 12V te gaan. 5V lukt nog net.
Sorry voor het late antwoord ;-)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 mei 2018, 08:56

Bedankt voor de terugkoppeling.
.

Mercier
lid

Bericht door Mercier » 14 mei 2018, 09:30

Voor het geval je later toch nog aan het laden van een batterij zou denken : met 12 volt kan je geen batterij laden. Voor een doorsnee loodbatterij heb je 14.4 tot 14.8 Volt nodig en hou je het best bij een laadstroom die bij de aanvang van het laadproces niet hoger is dan ongeveer 25 % van de batterij capaciteit. Voor het gepresenteerde batterijtje van 44 Ah is dat dus +/- 10 A.

ThibeauM
junior lid

Bericht door ThibeauM » 15 mei 2018, 20:14

Amai, toch heel wat meer dan ik dacht!
Bedankt voor de info ;-)

Plaats reactie