zelfbouw zonnepaneel met tracking

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
rogervh
junior lid
Installatie Land: België

zelfbouw zonnepaneel met tracking

Bericht door rogervh » 05 mar 2018, 12:06

Hallo, allemaal, ik ben.. splinternieuw hier, daarom even voorstellen,ben 65j gepensioneerd,metaalconstructies inox,alu,staal,en dus nog bezig....
Wij (ik en mijn vrouw) zijn aktief in een vereniging voor de bijstand en hulp aan kansarme kinderen en gezinnen.
Daarom ben ik gestart (belangeloos) met volgend project: Eerst wat gestudeert en nachten nagedacht, en dan beginnen tekenen... de tekening is ongeveer af, er moeten 24 zonnepanelen van 365Wp gemonteerd en "draaiend" geplaatst worden, het mechanische gedeelte is zeker geen probleem,wel zit ik nog te denken over het elektrisch gedeelte!!! met eventueel schakelklokken (astronomisch programma) en eindelopen en timers.
Graag zou ik met PLC werken maar daar heb ik geen verstand van,dus graag tips en links of hulp,indien er vragen zijn laat maar komen!!
PS: indien er hier of daar een foutje geschreven is doe dan alsof je het niet gezien hebt!!! (grapje)

Groeten,
rogervh

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: zelfbouw zonnepaneel met tracking

Bericht door janus » 05 mar 2018, 13:02

Op het internet zijn kant en klare sturingen te verkrijgen voor niet al te veel geld.
Ik zou daar zelf niet teveel tijd aan besteden.

Ik zie het verband met je vereniging ook niet helemaal, waar ga je dat ding plaatsen en krijg je er wel vergunning voor?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

rogervh
junior lid

Bericht door rogervh » 05 mar 2018, 16:06

Hallo, Janus, Het verband met de organisatie voor armoede bestrijding is het volgende: De kinderen (dat zijn er meer dan 100) worden per groepje opgehaald thuis elke 2 weken op zondag van 13u00 tot 17u00, om spelletjes ed (educatief) te spelen en op deze manier ontsnappen zij eens aan de (miserie),niet vergeten dat er kinderen zijn met allerhande problemen, (armoede,huiselijk geweld,werkloosheid van de ouders of enkel de moeder nog bij hen,men moet het meemaken om te beseffen, !!!!!, nu het punt: deze kinderen krijgen deze "les" in een ingerichte grote container, deze word verwarmd met elektrische vuren, is zeer duur en niemand noch gemeente ,noch andere overheid komt financieel ter hulp ,de elektriciteitmaatschappij is ook doof als we een gunst vragen!!! daarom heeft een goedhartige sponsor zonnepanelen ter beschikking gesteld voor een mooie prijs, daarom wil ik ook bijspringen met mijn ervaring met constructies,op deze manier kunnen zij zelf hun elektriciteit opwekken en word de rekening betaalbaar, wat de vergunning betreft dat is in orde,(hangt af van de gemeente )

U schrijft dat er in de handel genoeg sturingen zijn, maar daar zit juist mijn probleem, mechanisch kan ik het perfekt maken om het systeem aan te sturen (zoals eindelopen,timers schakelklokken enz... ik gebruik fase 400v motoren met reductie,en relais.
Ik vermoed dat het beter kan maar ik heb er te weinig kennis van, wil je enkele links doorsturen en eventueel raad te velde?

Dank bij voorbaat

rogervh

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 mar 2018, 18:16

Denk niet dat een 3fase motor de juiste oplossing is.
Een stappenmotor zal beter werken.
Dan heb je ook geen eindschakelaars nodig.

Even snel op ebay gezocht, dan weet je in welke richting je moet zoeken.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=s ... +&_sacat=0
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

rogervh
junior lid

Bericht door rogervh » 06 mar 2018, 06:53

Hallo, Janus,
Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat dit systeem te zwaar is voor stappenmotoren (laat staan betaalbaar), het is een 9 kw installatie de plateau weegt ongeveer 650 kg (panelen 18.5 kg x 24stuks is al 444 kg!) + de kaderI is ong 650 kg. maar toch kijk ik verder ik heb deze kits ook gezien op Alie express,maar deze zijn veel te licht voor mijn opstelling

M.V.G.
rogervh

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 06 mar 2018, 16:35

Ik denk dat je het veel te ver zoekt. Gewoon de container bedekken met zonnepanelen die in inclinatie verstelbaar zijn, eventueel opklapbare luifels of afdakjes met extra zonnepanelen. Gaat inderdaad wat minder rendement geven, maar met een paar extra panelen ga je veel goedkoper af zijn dan met een complexe structuur met motoren, eindeloops, sturingen ...).

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 06 mar 2018, 16:39

prachtig initiatief

er zijn voor mij nog wel enkele onduidelijkheden in het concept
die containers staan in BE en zijn aangesloten aan het net?
De verwarming zijn gewone elektrische kachels of, onwaarschijnlijk, accumulatie kachels?
hoe denk je de PV-eli in de kachels te krijgen, netgekoppeld?
Wie zal bij netkoppeling de keuring en het prosumententarief betalen?
Indien niet netgekoppeld zal je enkel warmte hebben indien de zon echt schijnt, tenzij een beetje met accumulatiekaches.
Een tracker op een terrein plaatsen heeft een bouwvergunning nodig, bestaat de kans dat deze ooit op het terrein waar je aan denkt goedgekeurd wordt?

rogervh
junior lid

Bericht door rogervh » 06 mar 2018, 16:57

hallo, bruma,
deze containers staan op een privéterrein met woning ook, de elektriciteit komt uiteraard van de installatie van de woning ,volledig reglementair! gekeurd en aangelegd door bevoegde diensten!het is de bedoeling een .appart systeem te laten werken ,niet op gebouwen,containers o.d. de opbrengst gaat uiteraard naar de teller van de woning en daar word dan van gebruikt!!in de container zijn het dagverwarmingselementen met thermostaat, en zoals ik al heb vermeld is de vergunning volledig in orde, kortom dus een installatie zoals er zovelen zijn ,gekoppeld aan een woning + geautomatiseerd ,en omdat ik het zelf las en de volledige constructie op mij neem,kosteloos ,en het staal, aluminium en de inox, de wielen,aangekocht zijn aan groothandels inkoopprijzen kun je wel denken dat de prijs bijzonder laag is .

groeten

rogervh

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 06 mar 2018, 17:11

nog beter dan gedacht, alles is prefect in orde en jij betaalt het prosumenten tarief voor die jongeren. Echt een super initiatief dus. $*

Eentje waar je waarschijnlijk niet aan hebt gedacht is de verzekering van je tracker, die valt immers niet standaard onder de brandpolis en zeker niet gratis. Je zal moeten onderhandelen gezien het een zelfbouw is, verzekeringsmij schatten de risico's bij zelfbouw meestal héél hoog in wat de premie de hoogte in drijft, als ze al willen verzekeren.
Je bent niet verplicht om die te verzekeren maar je bent wel hoofdelijk aansprakelijk voor burgerlijke aansprakelijkheid indien er schade wordt aangebracht door om het welke reden aan om het even wie schade zou lijden.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 06 mar 2018, 18:09

Kun je de panelen niet gewoon op de grond zetten, alleen de fundering voor je tracker gaat je al enorm veel werk geven.
Het is +/-36m2 daar komen enorme krachten op!
.

rogervh
junior lid

Bericht door rogervh » 06 mar 2018, 21:43

Hallo, Bruma,

Ja de constructie verzekeren kan tamelijk "makkelijk" ,reden: ik heb alle erkenningnummers voor laswerken allerhande, en constructies, ben wel gepensioneerd maar die erkenningen zijn niet vervallen ! ( was zelfstandig metaalconstructies) dus geen probleem, (ik zou anders dergelijke projekten niet beginnen!)

groeten

rogervh

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 02 apr 2018, 18:54

Hallo rogervh,

Heb je nog geen foto's van je project? Ik heb bij mij thuis een kantelend paneel gemaakt (voor 3 panelen) Daar komt bij windsnelheden van 50 km/h al veel kracht op. Het is natuurlijk mogelijk om zo iets te bouwen. Ik heb er bij mij een windmeter op geplaatst en mijn panelen komen volledig horizontaal te liggen bij wind. Je zal ook niet anders kunnen!! Misschien kan ik je wel met iets helpen. Laat eens wat foto's of zo zien. Schakelklokken heb je niet nodig. Een plc logo 8 van Siemens (dacht 130€) met bijkomende relais om grotere stromen te schakelen is voldoende. Als het voor jou vrijwilligerswerk is, wil ik je wel helpen. Hieronder de link naar mijn topic en een paar foto's
viewtopic.php?f=48&t=21093

Plaats reactie