off-grid installatie in ontwerpfaze

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
dmae
junior lid
Installatie Land: België

off-grid installatie in ontwerpfaze

Bericht door dmae » 06 jul 2019, 18:07

op korte termijn gaan we een off-grid installatie plaatsen, in de opstartfase ( waarschijnlijk het eertste jaar ) gaan we onze netaansluiting nog behouden om te kijken hoelang we kunnen overbruggen in de winterperiode. en om het eventueel nodig is extra pv panelen, een kleine windmolen of een extra batterij bank bij te plaatsen.
als eerst hebben we ervoor gekozen om 100 pv panelen te plaatsen van 280wp. dit aantal is vooral om nog genoeg op te wekken gedurende de winterperiode.
de batterijbanken die nu voorzien zijn zijn 2 stuks 48v 300ah lithium-ion ongeveer 30kw.
voor de omvormers worden viltron energy multiplus 48/3000, hiervoor is gekozen omdat we bij deze omvormers zowel aan de ac-input zijde als aan de ac-output zijde pv omvormers kunnen aansluiten. het voordeel hiervan is dat als je een pv omvormer aan de ac-output zijde aansluit het rendement groter is als je de stroom direct verbruikt., ook nog een voordeel van deze omvormers is dat je steeds kan uitbreiden als je meer vermogen nodig door deze omvormers parallel te schakelen.maximum 6 stuks dus tot 18kva per fase.
aangezien het hier over een 400v configuratie gaat komt hier dus per fase 1 x sma sb2500-hf30 (aangezien deze reeds aanwezig zijn) met 15 pv panelen onder een hellingshoek van 65 graden, dit ook weer om de opbrengst in de winter te verhogen. hiermee zouden we ongeveer in de maanden december en januari een opbrengst moeten realiseren van ongeveer 770kwh.
de overige pv panelen 55 stuks worden op victron energy smart solar mppt 250/60 Laderegelaars aangesloten die rechtstreeks de batterij bank gaan laden.
wat eventueel nog in overweging word genomen is een deel van de panelen tegen de gevel te monteren zodat er ook helemaal geen sneeuw op kan blijven liggen.
de reden van de grote installatie is dat de verwarming gebeurt met een water/water warmtepomp. dit zal tevens de grootste stroomverbruiker zijn in de winterperiode. ook is ervoor gekozen om aan de warmtepomp een buffervat aan te sluiten van 2000 liter ( deze zou achteraf ook nog vergroot kunnen worden), deze moet de nacht kunnen overbruggen in de winter waardoor we besparen op batterij capasiteit omdat de warmtepomp enkel tijdens de zonne uren zou moeten draaien.
ik moet nog wel even vermelden dat deze installatie in oostenrijk geplaatst gaat worden.
graag jullie meningen en op/aanmerkingen zodat we nu voor de installatie misschien nog aanpassingen kunnen doorvoeren.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: off-grid installatie in ontwerpfaze

Bericht door janus » 06 jul 2019, 23:53

Eerste vraag is natuurlijk waarom wil je off-grid gaan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 07 jul 2019, 00:27

Inderdaad, wat is de reden om volledig off grid te gaan?

Mijn reactie is; leuk bedacht, maar binnen 3 dagen met sneeuwval zit je met 30kWh toch echt in de kou.
Nog los daarvan, PV stroom opslaan om daar op een later tijdstip warmte mee op te wekken is erg inefficiënt, je kunt veel eenvoudiger warmte bufferen en eens kijken of je een systeem wat van een overgangsfase gebruik maakt kunt toepassen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

dmae
junior lid

Bericht door dmae » 07 jul 2019, 08:25

De voornaamste reden dat we besloten hebben om in eerste instantie gedeeltelijk off-grid te gaan is omdat we hier met redelijk veel black-outs zitten.
er zijn regelmatig onderbrekingen van korte duur maar er waren afgelopen jaar ook geregeld onderbrekingen van meer dan 24h tot de langste 40h.
wat de sneeuwval betreft dit is inderdaad een hekelpunt, maar daarmee dat de panelen ook onder een hoek van 65 graden worden geplaatst zodat er geen ( bijna geen ) sneeuw kan blijven opliggen, moest dit toch gebeuren zijn deze makkelijk te bereiken om de sneeuw eraf te halen.
daarmee ook de overweging panelen te plaatsen tegen de gevel dus volledig verticaal.

@japio : dat is ook de reden dat er in eerste instantie een buffervat van 2000l voorzien is, dan moet het verbruik van de warmtepomp niet in de batterij worden opgeslagen. de warmtepomp draait dan tijdens de zonen-uren en warmt het buffervat op voor de nacht periode.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 07 jul 2019, 11:10

Is een flinke UPS voor de kortere onderbrekingen en een aggregaat voor de langere geen handiger oplossing?
Vastgevroren sneeuw krijg je bijna niet van de panelen en ook niet het leukste werk om voor je ontbijt eerst 100 panelen ijs/sneeuw vrij te moeten maken bij -10ºC
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

dmae
junior lid

Bericht door dmae » 07 jul 2019, 11:27

Ja, handiger zal de aggregaat wel zijn en waarschijnlijk goedkoper ook.
En ik moet zeggen uit ervaring van de pv installatie die er nu staat heb ik in de laatste jaren nog maar 1 x sneeuw moeten ruimen omdat de panelen bedekt waren. Meestal blijft het er niet opleggen bij deze hellingshoek. En als er onderaan de panelen wat ijs / sneeuw blijft liggen en de bovenkant is vrij zijn deze ook vrij snel ontdaan van ijs en sneeuw.
Maar het doel om proberen off-grid te gaan blijft ook een hobby en dat is nu ook net het leuke eraan.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 07 jul 2019, 12:00

Oke, als het een hobby project is wordt het een ander verhaal.
.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 07 jul 2019, 20:51

Hoe wordt het huis op dit moment verwarmd en heb je inzichtelijk wat het verbruik per dag, per 3 dagen, per week en per maand is?
Kun je bufferen in de vloer?
Een buffervat van 2000liter warm water kan ongeveer 100kWh thermische energie bevatten, in december, januari en februari zal het een flinke uitdaging zijn om de temperatuur van het vat hoog te houden.
SolarEdge gecertificeerd dealer

jef
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jef » 07 jul 2019, 20:55

"er zijn regelmatig onderbrekingen van korte duur maar er waren afgelopen jaar ook geregeld onderbrekingen van meer dan 24h tot de langste 40h."

Mag ik vragen in welke gemeente dit is aub; enkele uren hebben wij hier ook wel enkele keren per jaar, maar 24h tot 40 h ????

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 07 jul 2019, 21:55

@jef Het staat in eerste bericht van TS : "ik moet nog wel even vermelden dat deze installatie in Oostenrijk geplaatst gaat worden."
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

jef
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jef » 07 jul 2019, 22:01

:oops: ik dacht al, die hebben er nog erger van als wij :oops:

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 08 jul 2019, 13:52

Zijn heatpipes / zonneboiler principe niet meer rendabler op uw groot "buffer"vat om op te warmen in de winter.
Daar kan je ook perfect VVW mee aansturen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 10 jul 2019, 07:45

DaRkMaN_FX schreef:
08 jul 2019, 13:52
Zijn heatpipes / zonneboiler principe niet meer rendabler op uw groot "buffer"vat om op te warmen in de winter.
Daar kan je ook perfect VVW mee aansturen.
Die bedenking maakte ik mij ook.

dmae
junior lid

Bericht door dmae » 10 jul 2019, 08:42

@japio het huis word momenteel verwarmd met een water / water warmtepomp en afgegeven met vloerverwarming.
In de koudste periodes heeft de warmtepomp zo ongeveer 8 draaiuren per dag
mijn bedoeling was dus de warmtepomp deze uren te laten draaien in de daguren.
De vloer warmt uiteraard mee op en met de resterende warmte de buffer van 2000l te verwarmen om zo voldoende te hebben voor de nacht.
Inderdaad januari en februari zal er niet veel resterende warmte zijn, maar ik denk wel dat het haalbaar is om het vat om temperatuur te houden. ( praktijktest zal het laten blijken ).

@DaRkMaN ik heb ook al wel even met de gedachte gespeeld om er heatpipes bij te leggen ter ondersteuning in de winter, maar of ze rendabeler of efficiënter zijn weet ik niet. Ik denk dat een pv paneel met water / water warmtepomp ook een redelijk grote efficiëntie heeft dus ik zou niet kunnen zeggen wat het voordeligste uitkomt.
maar ik sta wel open als iemand dit zou kunnen aantonen / berekenen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 10 jul 2019, 08:53

Er is al gevraagd naar het verbruik van de Wp, zonder cijfers wordt het wel heel moeilijk om advies te geven.
.

Plaats reactie