Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door Bj0rn » 23 mar 2019, 11:44

Het onderwerp van vorig jaar is wat lang en uitgebreid geworden. Vandaar een nieuw onderwerp.
Sindsdien heb ik voldoende data verzameld om, naast PVGIS als informatiebron, ook eigen productie gegevens te gebruiken. Belangrijker is dat ik ondertussen ook over een volledig jaar consumptie gegevens beschik.

Reken ik conservatief (1,00 €/Wp PV, 220 €/kWh batterij), dan kom ik op een totale investeringskost van 16.000 € om mijn verbruik 365 dagen te dekken. Ik hou rekening met het efficiëntieverlies van de zonnepanelen over de tijd. Na 25 jaar produceren die nog voldoende om het verbruik te dekken.
Wat zit daar in? Een PV systeem van 10 kWp, een batterij van 10 kWh en omvormers voor een totaal vermogen van 9 kVA.

Met een levensduur van 25 jaar voor de zonnepanelen, 10 jaar voor de omvormer en 7 jaar voor de batterij, kom ik op een kostprijs van 1100 €/jaar. En dat geeft dan weer een gemiddelde energieprijs van maximaal 0,60 €/kWh. Nog steeds het dubbele van de huidige energieprijzen.
Screenshot at 2019-03-23 11-19-11.png
bron: https://www.ecopower.be/elektriciteit/onze-prijs

Het woord maximaal is belangrijk in de vorige zin. Gedurende 317 dagen van de 365 zal de batterij vol zijn. Dat wil zeggen dat alle energie die ik daarboven beschikbaar heb "gratis" kan gebruiken. De kost ervoor is immers al verrekend. Als ik die energie gebruik om bvb. door een elektrische wagen op te laden, dan doet dit de gemiddelde energieprijs dalen.
Hieronder kan je de state of charge (SoC) van de batterij zien.
soc.png
Tot zover het conservatieve stuk. Als ik wat mag vooruitkijken, dan zal de prijs van batterijen nog verder dalen en kan PV nu al voor een pak minder dan 1,00 €/Wp (zeker als je geen behoefte hebt aan het nieuwst ontwikkelde zonnepaneel). Dan kom ik met deze cijfers (0,60 €/Wp PV, 150 €/kWh) op een gemiddelde energieprijs van maximaal 0,45 €/kWh

En nu komt Nostradamus om de hoek kijken. Als de energieprijzen aan het huidig tempo blijven stijgen (i.e. +4,5% per jaar) dan zitten we over minder dan 10 jaar met een prijsequilibrium tussen PV inclusief energie opslag enerzijds en conventioneel opgewekte energie (nucleair, etc.) anderzijds.

Wat denken jullie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Plaats reactie