Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
TimV
lid
Installatie Land: België

Re: Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Bericht door TimV » 21 feb 2019, 01:34

bruma schreef:
15 feb 2019, 19:21
Waarom?
Omdat hier sprake is van de batterij van een wagen te gebruiken en dat is niet 48V

Dat je ondertussen al meer HS >200V tot 450V lithium stationaire batterijen op de markt hebt dan andere.

Dat SMA ondertussen de nieuwste omvormers voor HS batterijen aan t maken is, opvolger van de IJslandse kan zelfs 3 batterijen afzonderlijk aansturen

De nieuwste omvormers voor PV's naast hun 2 mpp's ondertussen ook HS batterijen kunnen laden/ontladen afhankelijk van uw huisverbruik zodat het 'direct verbruik' de hoogte in gaat, lees minder injecteert.

De stromen bij hogere vermogens zijn lager zodat de verliezen ook lager zijn

Voor voorbeelden van HS batterijen, zelfde link ander menublad
Christiaan schreef:
bruma schreef:
15 feb 2019, 14:08
Allereerst moet je een omvormer vinden voor HS batterijen en niet eentje op 48V.
...
Waarom ? Lithium-ion batterijen , en die heeft hij blijkbaar al volgens zijn allereerste post , ga je niet niet gauw vinden boven de 48 Volt ( tenzij dat Tesla Powerwall speelgoed )

Victronenergy heeft zonnepaneel omvormers naar 48 Volt ...
Ik heb een 15 serie lithium accu. Maximale geladen spanning is 63V. Maar voor de levensduur zal dit 60V zijn. Zelfde voor ontlading. Laagste grens is 45V. Maar zal dus op 50V gezet worden. Dit hele kWh brok is zelfbouw. Gemonitord via een Batrium bms. Dit is uitleesbaar via een scherm in de leefruimte en op de gsm vanop afstand.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 21 feb 2019, 09:35

Ik ben niet begonnen over een auto iemand stelde de vraag hoeveel energie je uit een wagen kunt halen.

Terug even inpikken, waarom zou je een eiland niet even aan grid mogen hangen om op te laden?
Dan zou je nooit een EV mogen opladen toch?

Je moet het wel volgens spelregels doen: een zuivere acculader netgekoppelde via een industriële mennekes stekker.

Terwijl je eiland werkt (op accu) kan je zelfs laden.

Sluit op je eiland ook alle niet-continue grootverbruikers aan. De werking is identiek aan wie (meestal US) een generator staan heeft en volledig off-grid is. Voor grote verbruikers omvormer starten, iets simpeler en minder lawaai dan genset, gebruiken en afleggen.

Heb je stroom te kort dan kan je laden en anders wordt die (deels) geladen door PV.

En misschien in de toekomst kan je de EV wagen gebruiken als powerbank op wielen, elders goedkoop laden, en stroom meenemen naar huis. Aansluiten op je off-grid omvormer én indien nodig zelfs je thuisaccu ermee bijladen.
Ik weet dat er hiervoor veel bedenkingen zijn maar een grote accu op een snelladers opladen tussen 10-70% kan momenteel al per uur 70kWh capteren en met de juiste laadpaal betaal je 7,5€ forfait. Dus technisch geen probleem momenteel zijn de laders nog niet overal beschikbaar wat langere laadtijd oplevert of duurdere kWh prijs per sessie.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 21 feb 2019, 12:31

TimV schreef:
21 feb 2019, 01:34
....

Ik heb een 15 serie lithium accu. Maximale geladen spanning is 63V. Maar voor de levensduur zal dit 60V zijn. Zelfde voor ontlading. Laagste grens is 45V. Maar zal dus op 50V gezet worden. Dit hele kWh brok is zelfbouw. Gemonitord via een Batrium bms. Dit is uitleesbaar via een scherm in de leefruimte en op de gsm vanop afstand.

Op 15 feb 2019, 09:04 schreef ik :
Christiaan schreef:
15 feb 2019, 09:04
TimV schreef:
03 feb 2019, 18:39
Ik heb ergens anders doorgekregen dat ik eventueel een Sunny SMA island kan gebruiken. Maar ik ben niet helemaal mee met de werking er van. Kent iemand die omvormer/solar lader?
Ik zou je kunnen helpen met de electronica , maar dan alleen met deze van Victronenergy.nl omdat ik de mogelijkheden ervan relatief goed ken. Als je voor de Sunny SMA island zoudt gaan moet ik eerst nog de installation manual "bestuderen", en als ik dat grondig wil doen gaat het zijn tijd kosten.

in elk geval moet je vooreerst het merk en type van de Lithium-ion batterijen doorgeven vooraleer hiermee kan gestart worden, en ook al het merk en type van de zonnepanelen die je hebt gekozen.

TimV schreef:
21 feb 2019, 01:25

De EV is van mijn vriendin. De Zoe 41kWh.

Zij doet ongeveer 40km woonwerk per dag. Dit is de winkelwagen en familliebezoekwagen. En haar sociaal leven. Hier staat de verwarming lekker hard....

De ZOE laat toch toe om het aantal kWh/100km af te lezen neem ik aan. Met mijn eigen Kangoo ZE geraak ik zelfs in de winter niet aan 15 kWh/100km verbuik. In de zomer daalt dit zelfs tot 13,5 kWh/100km. Als je vriendin meer dan 18 kWh/100km verbuikt moet ze echt wel met een zware voet rijden , vrees ik. :-)

bruma schreef:
21 feb 2019, 09:35

Terug even inpikken, waarom zou je een eiland niet even aan grid mogen hangen om op te laden?
Dan zou je nooit een EV mogen opladen toch?

.....
Ik denk dat dit net de bedoeling van Tim is. Hij moet er sowieso voor zorgen dat de batterij nooit onder de toegelaten spanning geraakt als hij de wagen(s) oplaadt , en dus moet met een acculader bijgesprongen worden als de zonnepanelen het niet zouden halen. Het voordeel is zelfs dat je de wagens niet hoeft om te pluggen naar het reguliere net als de BMS de batterijen afgeschakeld zou hebben.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 21 feb 2019, 12:42

bruma schreef:
21 feb 2019, 09:35
....
En misschien in de toekomst kan je de EV wagen gebruiken als powerbank op wielen, elders goedkoop laden, en stroom meenemen naar huis. Aansluiten op je off-grid omvormer én indien nodig zelfs je thuisaccu ermee bijladen.
Ik weet dat er hiervoor veel bedenkingen zijn maar een grote accu op een snelladers opladen tussen 10-70% kan momenteel al per uur 70kWh capteren en met de juiste laadpaal betaal je 7,5€ forfait. Dus technisch geen probleem momenteel zijn de laders nog niet overal beschikbaar wat langere laadtijd oplevert of duurdere kWh prijs per sessie.
Zeerover , en voor mij en mijn ingesteldheid volledig onethisch :shock:

Ik zie het nog niet gauw gebeuren dat EV bouwers extra werk gaan van maken om de batterij al powerbank te gebruiken. En zelf iets in mekaar prutsen om van die batterij stroom af te takken is al helemaal te gek , zelfs niet eens mogelijk omwille van allerhande beveilingsmaatregelen die in de EV ingebouwd zijn.

Segco
lid

Bericht door Segco » 22 feb 2019, 09:15

^^ Waarom niet?

Zoek eens bij reviews op youtube van Sono motors. (meestal Duits)

https://sonomotors.com/

Dat is juist één van de functionaliteiten waarop we zitten te wachten en wat ze van plan zijn standaard in dit wagentje in te bouwen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 22 feb 2019, 12:57

Segco schreef:
22 feb 2019, 09:15
^^ Waarom niet?

Zoek eens bij reviews op youtube van Sono motors. (meestal Duits)

https://sonomotors.com/

Dat is juist één van de functionaliteiten waarop we zitten te wachten en wat ze van plan zijn standaard in dit wagentje in te bouwen.
Geen probleem met dat wagentje. Breng de gesubsidieerde salariswagen rijders met hun gratis laadkaart echter niet op de gedachte ! We betalen allen al genoeg belastingen voor dergelijke subsidies aan geprivigeleerden en de staatskas geraakt er leeg door. Ergens "gratis" of aan verminderde prijs laden en anderen hiervoor laten betalen strookt niet met mijn ethische principes.
Geen probleem echter met diegenen die zelf hun stroom via zonnepanelen aanmaken ( en in batterijen opslaan). De zon is ook gratis maar dan wel voor iedereen ( mits investering uiteraard ).

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 22 feb 2019, 16:46

Ah jij ging ervan uit dat de lader zijn stroom gratis kreeg of tegen verminderde prijs! Profiteurs gedachten dus

Ik had het over stroom die je met een laadpaal koopt (k heb geen werkgever die salariswagen uitdeelt) én de stroom moet ik betalen aan minstens de prijs dat hij er zelf voor betaalt.

Pietvis1962

Bericht door Pietvis1962 » 01 mar 2019, 15:16

Goeiemiddag,

Er bestaat voor campers en plezierboten zoiets als een automatisch overschakelsysteem van accu naar 'walstroom'. Ik veronderstel dat dit toch 'wettelijk' is. Hiermee kan je een voorkeur voor bvb voeding langs accu instellen en bij gebrek aan stroom schakelt die over naar het 'net', de zgz walstroom.
Er zijn eenvoudige en goedkope automaten verkrijgbaar maar ook Victron heeft zoiets in zijn assortiment, weliswaar een pak duurder maar bvb wel overschakelen in fractie van seconde.

https://www.4campers.nl/installatie-mat ... -paal.html

https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... -50hz.html
Valt hier geen nuttig gebruik van te maken?
Groeten, Piet

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 mar 2019, 16:45

Pietvis1962 schreef:
01 mar 2019, 15:16
Goeiemiddag,

Er bestaat voor campers en plezierboten zoiets als een automatisch overschakelsysteem van accu naar 'walstroom'. Ik veronderstel dat dit toch 'wettelijk' is. Hiermee kan je een voorkeur voor bvb voeding langs accu instellen en bij gebrek aan stroom schakelt die over naar het 'net', de zgz walstroom.
Er zijn eenvoudige en goedkope automaten verkrijgbaar maar ook Victron heeft zoiets in zijn assortiment, weliswaar een pak duurder maar bvb wel overschakelen in fractie van seconde.

Groeten, Piet
Uiteraard , en het kan zelfs zonder die "fractie van een seconde". Lees hier : viewtopic.php?f=48&t=19556

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 09 mar 2019, 14:14

Christiaan schreef:
01 mar 2019, 16:45
Pietvis1962 schreef:
01 mar 2019, 15:16
Goeiemiddag,

Groeten, Piet
Uiteraard , en het kan zelfs zonder die "fractie van een seconde". Lees hier : viewtopic.php?f=48&t=19556
De eerste gebruik ikzelf. In 20 milliseconden schakelt deze over

TimV
lid

Bericht door TimV » 09 mar 2019, 18:05

De knoop is doorgehakt.
Volgende electronica staat op de boodschappenlijst:

- Er komen 4 keer een Makeskyblue mppt lader van 2200Wp (1800connected). (En 1 reserve)

- En 2 keer een Victron multiplus 48Volt 8000VA in parallel = big power.

Binnenhuis blijft 3 fase aangesloten. Maar aan de toevoer wordt een contactor gebruikt om binnenhuis de 3 fasen parallel te schakelen zodat binnen 1 fase is. Aan de 3 fase laadpaal komt een schakelaar. In stand 1 is dit 1 fase op de victron. In stand 2 is dit 3 fase op het net. Dit bedient ook de 2de laadpaal.

In de winter zou er juist genoeg zonneopbrengst moeten zijn voor het huis. Dan laden we de auto's via het net.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 mar 2019, 23:20

En mogen we het kostenplaatje ook weten?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 mar 2019, 22:29

TimV schreef:
09 mar 2019, 18:05
..... Maar aan de toevoer wordt een contactor gebruikt om binnenhuis de 3 fasen parallel te schakelen zodat binnen 1 fase is. ....
drie fazen parallel schakelen ? Wat bedoel je , dat snap ik niet goed.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 10 mar 2019, 22:45

Als je de drie fase kortsluit hou je maar 1 fase over wat het eenvoudiger maakt om ze te voeden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 10 mar 2019, 23:06

janus schreef:
10 mar 2019, 22:45
Als je de drie fase kortsluit hou je maar 1 fase over wat het eenvoudiger maakt om ze te voeden.
Zomaar efkens de drie draden aan mekaar koppelen , bedoel je dat ? Ik zou dat toch niet durven te proberen.

In plaats van met twee zware Victron multiplus 48Volt te werken zou hij dan beter met 3 Multiplussen met een lager vermogen werken, elk aangesloten op één faze , en de uitgangen ervan aan mekaar koppelen tot één faze ( als die toestellen dat aan kunnen tenminste - maar ik vrees van niet omdat ze op bepaalde momenten simpelweg de ingang naar de uitgang doorschakelen ).

Plaats reactie