Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Bericht door janus » 03 feb 2019, 18:53

Heel veel duidelijker dan bij SMA zelf kunnen we het ook niet uitleggen denk ik
https://www.sma-benelux.com/oplossingen ... troom.html
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Ton_vanN
lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Ton_vanN » 04 feb 2019, 08:59

;-) Nu nog installateurs vinden, die weten hoe je met die spullen (bijv. van SMA of Victron) een mooi werkzame & efficiënte configuratie in elkaar zet ........
Uitdaging = met minimale kosten meer zon vangen

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 04 feb 2019, 09:59

https://www.solaredge.com/nl/solutions/self-consumption#/

Als je heel gek wil doen kun je voor de optie met netontkoppeling gaan.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Ton_vanN
lid
Contacteer:

Bericht door Ton_vanN » 04 feb 2019, 12:38

Inderdaad.

Alles zelf uitdenken en zelf uitvoeren lijkt me een stap te ver voor de meesten van ons.
Omdat je de configuratie van je huisgrid en van de grid-interface aanpakt, is hulp van een ter zake kundige installateur toch wel een pré (en waarschijnlijk een vereiste), en waar vind je zo'n installateur?
Allereerst voor overleg, en daarna voor realisatie.
Uitdaging = met minimale kosten meer zon vangen

Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 14 feb 2019, 22:41

TimV schreef:
29 jan 2019, 19:41
....
Gemiddeld zal er 6 uur per dag 4kW verbruikt worden. Gemiddeld verbruik ligt rond de 28 a 30kWh/dag.
....
Leg jij echt met je EV tot 200 km per dag af ?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 feb 2019, 09:04

TimV schreef:
03 feb 2019, 18:39
Ik heb ergens anders doorgekregen dat ik eventueel een Sunny SMA island kan gebruiken. Maar ik ben niet helemaal mee met de werking er van. Kent iemand die omvormer/solar lader?
Ik zou je kunnen helpen met de electronica , maar dan alleen met deze van Victronenergy.nl omdat ik de mogelijkheden ervan relatief goed ken. Als je voor de Sunny SMA island zoudt gaan moet ik eerst nog de installation manual "bestuderen", en als ik dat grondig wil doen gaat het zijn tijd kosten.

in elk geval moet je vooreerst het merk en type van de Lithium-ion batterijen doorgeven vooraleer hiermee kan gestart worden, en ook al het merk en type van de zonnepanelen die je hebt gekozen.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 15 feb 2019, 14:08

Allereerst moet je een omvormer vinden voor HS batterijen en niet eentje op 48V.
Kijk een keer hier https://www.alma-solarshop.nl/10-zonne-omvormer#/
Enkel en alleen voor wat vierkant op de markt is en in welke prijscategorie dit valt.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 feb 2019, 14:44

bruma schreef:
15 feb 2019, 14:08
Allereerst moet je een omvormer vinden voor HS batterijen en niet eentje op 48V.
...
Waarom ? Lithium-ion batterijen , en die heeft hij blijkbaar al volgens zijn allereerste post , ga je niet niet gauw vinden boven de 48 Volt ( tenzij dat Tesla Powerwall speelgoed )

Victronenergy heeft zonnepaneel omvormers naar 48 Volt ...

Mercier
Senior lid

Bericht door Mercier » 15 feb 2019, 17:56

De terminologie die hier gebruikt wordt is wat verwarrend, vind ik.

Hier wordt steeds gesproken over een solar omvormer als voor een toestel dat DC solar omzet in DC laadstroom voor batterijen.

Normaal spreek je dan over een solar laadregelaar. Of begrijp ik het niet goed ?

In de aangehaalde link staan bijvoorbeeld Xtender modellen van Studer. Die kunnen op de ingang niet de hoge stroom van zonnepanelen hebben.
Daar heb je een solar laadregelaar voor nodig, een VT 65 of VT80 of VS 70 of VS120.
De Xtender wordt aangesloten op de batterij net als de solar regelaar.
Ik geef een voorbeeld met deze toestellen opdat ik die toevallig ken.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 feb 2019, 18:24

Ieder merk zal zo zijn eigen terminologie volgen, nietwaar. Uiteindelijk komt het erop aan dat het vermogen dat een zonnepaneel afgeeft optimaal via MPP tracking in de batterij terechtkomt. Bij Victronenergy hebben ze daar één geintegreerd bakske voor : ingang is zonnepaneel , uitgang is batterij , no more no less.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 15 feb 2019, 19:21

Waarom?
Omdat hier sprake is van de batterij van een wagen te gebruiken en dat is niet 48V

Dat je ondertussen al meer HS >200V tot 450V lithium stationaire batterijen op de markt hebt dan andere.

Dat SMA ondertussen de nieuwste omvormers voor HS batterijen aan t maken is, opvolger van de IJslandse kan zelfs 3 batterijen afzonderlijk aansturen

De nieuwste omvormers voor PV's naast hun 2 mpp's ondertussen ook HS batterijen kunnen laden/ontladen afhankelijk van uw huisverbruik zodat het 'direct verbruik' de hoogte in gaat, lees minder injecteert.

De stromen bij hogere vermogens zijn lager zodat de verliezen ook lager zijn

Voor voorbeelden van HS batterijen, zelfde link ander menublad
Christiaan schreef:
bruma schreef:
15 feb 2019, 14:08
...
Waarom ? Lithium-ion batterijen , en die heeft hij blijkbaar al volgens zijn allereerste post , ga je niet niet gauw vinden boven de 48 Volt ( tenzij dat Tesla Powerwall speelgoed )

Victronenergy heeft zonnepaneel omvormers naar 48 Volt ...

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 feb 2019, 21:03

bruma schreef:
15 feb 2019, 19:21
Waarom?
Omdat hier sprake is van de batterij van een wagen te gebruiken en dat is niet 48V
Momentje , daar ben jij over begonnen , niet de topic opener. Die had het over 48 Volt batterijen.

Dat je ondertussen al meer HS >200V tot 450V lithium stationaire batterijen op de markt hebt dan andere.
Geef eens wat voorbeelden ? Ik ken alleen de Tesla Powerwall , en LG-Chem heeft ook een dergelijk pack ( dacht ik ).

Dat SMA ondertussen de nieuwste omvormers voor HS batterijen aan t maken is, opvolger van de IJslandse kan zelfs 3 batterijen afzonderlijk aansturen

De nieuwste omvormers voor PV's naast hun 2 mpp's ondertussen ook HS batterijen kunnen laden/ontladen afhankelijk van uw huisverbruik zodat het 'direct verbruik' de hoogte in gaat, lees minder injecteert.
In de heel verre toekomst kan je dat injecteren door particulieren vergeten, geloof me vrij.

De stromen bij hogere vermogens zijn lager zodat de verliezen ook lager zijn
Dat klopt , maar dan ontstaan er op langere termijn ( bij het verouderen ) problemen met de balancering van de cellen die interne warmteverliezen ( dus energieverlies ) veroorzaken. En dat gaat dan op zijn beurt de levensduur beperken tot wat men nu voor de EV batterij voorspelt , en niet tot de werkelijk haalbare levensduur van 20 jaar en langer.

TimV
lid

Bericht door TimV » 20 feb 2019, 21:44

Christiaan schreef:
14 feb 2019, 22:41
TimV schreef:
29 jan 2019, 19:41
....
Gemiddeld zal er 6 uur per dag 4kW verbruikt worden. Gemiddeld verbruik ligt rond de 28 a 30kWh/dag.
....
Leg jij echt met je EV tot 200 km per dag af ?
Wij hebben een EV en een plug in hybride wagen. De hybride wagen jaagt er 200-250kWh per maand door. De EV net iets meer. Tussen 250 en 300kWh per maand.

En dan nog de rest van het huis uiteraard.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 21 feb 2019, 00:03

TimV schreef:
20 feb 2019, 21:44
..... De EV net iets meer. Tussen 250 en 300kWh per maand .....
Maar vertel me toch eens a.u.b. hoeveel km je per dag aflegt. Met 300 kWh zou ik met EV'ke 2000 km kunnen afleggen , dat is 100 km/dag in een maand met 20 werkende dagen. Het kan , en dan ben jij een schoolvoorbeeld van de toekomstige, normale EV verbruiker ! ;-) :tu:

TimV
lid

Bericht door TimV » 21 feb 2019, 01:25

De plug in hybride is mijn wagen. De Volvo V60 D6. Woonwerk is 52km. Zomer is het ongeveer 45km elektrisch in de winter 30 a 35km. En dan daarnaast nog sociaal leven en dit is de vakantiewagen. 25 a 30 000km/jaar.

De EV is van mijn vriendin. De Zoe 41kWh.

Zij doet ongeveer 40km woonwerk per dag. Dit is de winkelwagen en familliebezoekwagen. En haar sociaal leven. Hier staat de verwarming lekker hard....

Plaats reactie