Waterpomp rechtstreeks op zonnepaneel

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
BrunoT
junior lid
Installatie Land: België

Re: Waterpomp rechtstreeks op zonnepaneel

Bericht door BrunoT » 24 mar 2019, 13:55

Vroeger heeft er altijd een drukvat onder de pomp gehangen, dit is dan ( omdat het kapot was denk ik ) weggedaan, en de pomp is in een kast beland.
Het gebruik zonder drukvat is om plaats te besparen.
Mijn vraag is eigenlijk of zo een Hydrofoorpomp normaal kan werken zonder drukvat.

Aan de zuigleiding ( 4m) hangt er een terugslagklep met filter, aan de drukleiding (50 cm) een kraan met tuinslang.
Wanneer de pomp niet in het stopcontact zit en ik de kraan open zet loopt er gewoon water uit ( de pomp hangt aan de boven kant van het vat en de kraan 30 cm lager), dus veronderstel ik dat er geen lek is. Ook na enkele dagen stil te staan.

Als ik water gebruik werkt ze gewoon. Het is als de kraan dicht staat dat de pomp rap blijft aan/ uit slaan.
Weet niet of ik hiermee juist zit op dit forum.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 mar 2019, 15:24

BrunoT schreef:
24 mar 2019, 13:55
Vroeger heeft er altijd een drukvat onder de pomp gehangen, dit is dan ( omdat het kapot was denk ik ) weggedaan, en de pomp is in een kast beland.
Het gebruik zonder drukvat is om plaats te besparen.
Mijn vraag is eigenlijk of zo een Hydrofoorpomp normaal kan werken zonder drukvat.

Aan de zuigleiding ( 4m) hangt er een terugslagklep met filter, aan de drukleiding (50 cm) een kraan met tuinslang.
Wanneer de pomp niet in het stopcontact zit en ik de kraan open zet loopt er gewoon water uit ( de pomp hangt aan de boven kant van het vat en de kraan 30 cm lager), dus veronderstel ik dat er geen lek is. Ook na enkele dagen stil te staan.

Als ik water gebruik werkt ze gewoon. Het is als de kraan dicht staat dat de pomp rap blijft aan/ uit slaan.
Weet niet of ik hiermee juist zit op dit forum.
Google eens met "Hydrofoorpomp" als zoekbegrip. Daar zijn massa's pompen te zien , oa. DAB's zonder drukvat. Neen , ge hebt geen drukvat nodig , ge hebt een nieuw degelijk terugslagventiel aan de toevoer van sde pomp zelf nodig. Bij mij zitten er ook twee ventielen , één onderaan de put , en één na de filter, net voor de toevoer aan de pomp - en geen drukvat ! Ge kunt ook eens een extra veiligheidskraan zetten tussen de uitgang van de pomp en de rest, kan nooit geen kwaad .... Dan ben je tenminste zeker dat de leiding aan de uitvoer niet ergens lekt ( vat ? ) . Een extra terugslagventiel en kraan kosten ook de wereld niet , en zijn in een handomdraai geplaatst. Vergeet ook niet dat je pomp zelf haar druk kan verliezen door gekrompen dichting(en). Als er ergens een verlies bestaat gaat de pomp met een drukvat ook regelmatig aanslaan , maar die zal dan langer draaien , en de tijd tussen de keren dat die draait zal ook groter zijn.

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 02 apr 2019, 12:01

Hallo, beetje late reactie.
Ik zou er altijd een klein drukvatje op zetten, beter voor de pomp, hij hoeft dan niet steeds aan te slaan als je wat water verbruikt of er ergens een klein verlies is.

BrunoT
junior lid

Bericht door BrunoT » 02 apr 2019, 13:21

Na nog wat opzoekwerk heb ik er nu een drukvat van 8 L aangehangen en nu werk de pomp zoals het moet en de druk blijft er mooi op.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 apr 2019, 16:54

:tu: Bedankt om het terug te koppelen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie