Waterpomp rechtstreeks op zonnepaneel

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Koidream
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Waterpomp rechtstreeks op zonnepaneel

Bericht door Koidream » 29 jul 2018, 19:54

Spreken we hier over aanzuighoogte of opvoerhoogte? Aanzuighoogte is bij een droogstaande pomp, opvoerhoogte bij een nat opgestelde pomp. De laatste heeft mijn voorkeur.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

fredo
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door fredo » 29 jul 2018, 20:05

Het gaat over een pomp die bovengronds moet komen. BV. Een hydrofoorpomp. Het water zal waarschijnlijk minder dan 8 m staan.

Koidream
Senior lid

Bericht door Koidream » 29 jul 2018, 20:14

Bedoel je nu dat het wateroppervlak van je reservoir (als we het zo even mogen noemen) 8 meter lager ligt dan het hoogste punt waar je water uitstroomt? In dat geval ga je veel energie nodig hebben om weinig water op te pompen.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 29 jul 2018, 20:23

Onder voorwaarde dat de pomp 2 Ampere bij 230 Volt trekt :

- 1 loodaccu 12 Volt - 80 Ah
- 1 BlueSolar Charge Controllers MPPT 75/10 https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -15-NL.pdf
- 1 12 Volt --> 230 Volt omvormer 500 Watt of hoger bvb . Phoenix omvormer 12/800
met IEC-320 stopcontact https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0VA-NL.pdf
- 1 zonnepaneel 330 Wp : maximum uitgangsspannning : 75 Volt

Opmerking : De Phoenix omvormer kan door de BlueSolar Charge Controller afgeschakeld worden als de batterijspanning te laag zou worden ....

"Ohne Gewähr" ; m.a.w. ik sta niet garant voor als dit niet zou werken

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 29 jul 2018, 20:37

Sylvester schreef:
29 jul 2018, 19:54
Dan staat zijn waterspiegel op minder dan 9 meter. Maar goed, dat heeft niks met die panelen te maken.

Dat heeft er mijn inziens alles mee te maken omdat we tenslotte een pomp en het vermogen van de installatie moeten kiezen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 29 jul 2018, 20:53

janus schreef:
29 jul 2018, 20:37
Sylvester schreef:
29 jul 2018, 19:54
Dan staat zijn waterspiegel op minder dan 9 meter. Maar goed, dat heeft niks met die panelen te maken.

Dat heeft er mijn inziens alles mee te maken omdat we tenslotte een pomp en het vermogen van de installatie moeten kiezen.
Ik heb een boorput van minstens 10 meter ( is 25 jaar geleden geboord , zou het moeten nakijken ) , en een Grundfos aanzuigpomp. Die "trekt" , zonet gemeten , 2,6 Ampere ( 230 Volt ). Bedenk dat het grondwater in de put doorgaans hoger zal staan dan de boring zelf. Zoiets is met een peilstok te meten , juist ? Als ik me niet vergis bepalen de doorsnede van de aanvoerleiding en het debiet ook het benodigde vermogen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 jul 2018, 21:14

gevraagde debiet is 2m3/uur.
Doorsnede van de toevoerleiding heeft er niet veel mee te maken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

HvdW
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door HvdW » 30 jul 2018, 10:25

Elektrische pomp of pomp die loopt op fossiele brandstof, nou dan weet ik het wel.

Zodra je de pomp aansluit loopt die indirect dan wel direct op de energie van de zonnepanelen.

Als je een slimme schakeling maakt met een Raspberry (die de slimme meter of je zonnepanelen uitleest) en bijvoorbeeld een ESP8266 dan kan je de elektromotor automatisch aan laten zetten op momenten dat er veel energie van je dak komt of via een webportal zelf aan- en uitschakelen.
Op die manier draait de motor echt op je zonnepanelen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 30 jul 2018, 10:47

Er zijn meerdere voorwaarden waaraan de pomp moet voldoen.
Om de juiste pomp te vinden moet je eerst alle voorwaarden kennen.
1. Debiet 2000L/h of 34 l/min.
2. Aanzuighoogte ??? Hoeveel meter (hoogteverschil vertikaal) is er tussen het waterpijl in de put en de plaats waar de pomp staat.
3. Opvoerhoogte ??? Hoeveel meter (hoogteverschil vertikaal) moet het water nog omhooggestuwd worden vanaf de plaats waar de pomp staat.
4. Energiebron ? In jou geval gelijkstroom van zonnepanelen en een batterij of 240V met extra omvormer
5. De aansluitingen op de pomp zullen de leidingdiameter bepalen ;-)

Je kan dus ook zoeken naar een gelijkstroompomp met een capaciteit van 30 à 40 L/min
Enkele voorbeelden. Maar of deze ook functioneren of voldoende aanzuigkracht hebben moet je zelf uitzoeken. Want sommigen zijn eerder circulatiepompen vrees ik.
http://dutch.brushless-dcmotor.com/sale ... 00l-h.html
http://dutch.brushless-dcmotor.com/sale ... icles.html
https://www.allesmarine.nl/washdown-pom ... temen.html
https://www.econo.nl/zelfaanzuigende-el ... -serie-ecc

Als het type pomp bekend is, komt het volgende probleem. Bepalen welke batterij, zonnepanelen en sturing de pomp gaan voeden, maar daar heb ik geen ervaring mee. Het voorstel van Christiaan valt te overwegen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 30 jul 2018, 10:50

HvdW schreef:
30 jul 2018, 10:25
Elektrische pomp of pomp die loopt op fossiele brandstof, nou dan weet ik het wel.

Zodra je de pomp aansluit loopt die indirect dan wel direct op de energie van de zonnepanelen.

Als je een slimme schakeling maakt met een Raspberry (die de slimme meter of je zonnepanelen uitleest) en bijvoorbeeld een ESP8266 dan kan je de elektromotor automatisch aan laten zetten op momenten dat er veel energie van je dak komt of via een webportal zelf aan- en uitschakelen.
:!: Die pomp staat wel op een plaats waar geen netstroom beschikbaar is!!!
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 jul 2018, 11:38

HvdW schreef:

Mijn huis zit vol "slimme" tijdschakelaars :D ( Theben Timer 26 - 24u - mechanisch ). Ik vrees dat je al minstens drie zonnepanelen nodig hebt om een pomp van 500 Watt op uitsluitend de zon te laten draaien. Als de pomp slechts een paar uur per dag moet draaien , kan dat gerust op de batterij in combinatie met bvb. slechts één paneel - en met behulp van een eenvoudige tijdschakelaar. De rest van de tijd laadt het zonnepaneel de batterij terug op tot het volgende , geprogrammeerde tijdstip dat de pomp moet draaien. Er moet wel voor gezorgd worden dat de pomp niet kan starten als de batterij te leeg is. Ieder zijn goesting , maar ik hou het liever steeds zo eenvoudig mogelijk , dat verhoogt bedrijfszekerheid.

fredo
lid

Bericht door fredo » 30 jul 2018, 12:24

Het lijkt me toch een ingewikkelde en vooral dure constructie te worden.

Nu kwam ik dit tegen op internet. Misschien iets simpeler.
Misschien kan ik dit wel namaken.

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=M1bTubxt4kQ

https://www.youtube.com/watch?v=hJmr_wNGnhU

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 30 jul 2018, 12:28

HvdW schreef:

Wel alles eerst lezen natuurlijk, TS heeft geen stroom waar hij de pomp wil gebruiken ;-)
.

fredo
lid

Bericht door fredo » 30 jul 2018, 12:28

misschien iemand al een idee waar ik zulke pomp kan kopen?

jef
Senior lid

Bericht door jef » 30 jul 2018, 12:38

kijk misschien eens voor pompjes die gebruikt worden in boten, zoekterm bilgepomp. Die bestaan op 12v etc...

Plaats reactie