Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
leopard005
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door leopard005 » 13 jun 2018, 20:03

dyckie schreef:
13 jun 2018, 19:44
Beste mensen,

Hebben jullie al nagedacht als jullie helemaal off-grid gaan met alleen PV installatie met batterijen wat als u zonnepanelen of omvormer het begeeft dan heb je u batterijen nog wel maar wat als je dan lang moet wachten op nieuwe zonnepanelen of omvormer en je verbruikt van u batterijen. Wat ga je dan doen al u batterijen plat zijn en u omvormer of zonnepanelen zijn nog niet vervangen. Dan kun je terug licht maken met kaarsen en met een kampeervuurtje koken. En dan moet je zien dat je u batterijen ook niet te ver leeg trekt want anders kun je ook nieuwe batterijen kopen want dan zijn ze te fel ontladen om opnieuw te kunnen op laden of laden u batterijen wel op maar verlies je capaciteit van u batterijen.

Dus denk na over de gevolgen van off-grid te gaan.

Dyckie, Ik denk dat de mensen op dit forum die hier mee bezig zijn dit allemaal wel weten. Zonepanelen die stuk gaan kan, maar niet allemaal tegelijkertijd. Tenzij door storm. Omvormers, ja. Een kleine rezerve omvormer van batt naar netspanning voor noodgevallen kost 170€ Dan heb je toch nog 1 kw. Als mijn buur OFF grid is en zijn installatie is stuk, hij mag wel een stekker bij mij in het stopcontact steken voor een paar dagen. on topic
IMG_0493 (Small).JPG
Mijn draaibaar (kantelend) zonnepaneel. Voorlopig met 2 panelen, 6 maanden in gebruik. Gestuurd met een astronomische klok. Opbrengst komt ongeveer overéén met 4 dezelfde naar zuiden liggende panelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 13 jun 2018, 20:17

leopard005 schreef:
13 jun 2018, 20:03
dyckie schreef:
13 jun 2018, 19:44
Beste mensen,

Hebben jullie al nagedacht als jullie helemaal off-grid gaan met alleen PV installatie met batterijen wat als u zonnepanelen of omvormer het begeeft dan heb je u batterijen nog wel maar wat als je dan lang moet wachten op nieuwe zonnepanelen of omvormer en je verbruikt van u batterijen. Wat ga je dan doen al u batterijen plat zijn en u omvormer of zonnepanelen zijn nog niet vervangen. Dan kun je terug licht maken met kaarsen en met een kampeervuurtje koken. En dan moet je zien dat je u batterijen ook niet te ver leeg trekt want anders kun je ook nieuwe batterijen kopen want dan zijn ze te fel ontladen om opnieuw te kunnen op laden of laden u batterijen wel op maar verlies je capaciteit van u batterijen.

Dus denk na over de gevolgen van off-grid te gaan.

Dyckie, Ik denk dat de mensen op dit forum die hier mee bezig zijn dit allemaal wel weten. Zonepanelen die stuk gaan kan, maar niet allemaal tegelijkertijd. Tenzij door storm. Omvormers, ja. Een kleine rezerve omvormer van batt naar netspanning voor noodgevallen kost 170€ Dan heb je toch nog 1 kw. Als mijn buur OFF grid is en zijn installatie is stuk, hij mag wel een stekker bij mij in het stopcontact steken voor een paar dagen. on topic IMG_0493 (Small).JPG
Mijn draaibaar (kantelend) zonnepaneel. Voorlopig met 2 panelen, 6 maanden in gebruik. Gestuurd met een astronomische klok. Opbrengst komt ongeveer overéén met 4 dezelfde naar zuiden liggende panelen.
leopard005,

Zonnepanelen hebben ongeveer een levensduur van 20 jaar, Dus na 20 jaar wekken u zonnepanel minder op ofwel beginnen ze dan stuk te gaan .

lees hier maar eens op: https://zonnepanelenenergie.be/gratis-a ... nnepanelen
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 13 jun 2018, 20:38

Zonnepanelen hebben ongeveer een levensduur van 20 jaar, Dus na 20 jaar wekken u zonnepanel minder op ofwel beginnen ze dan stuk te gaan .
Waar lees jij dat?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 13 jun 2018, 20:43

dyckie schreef:
13 jun 2018, 20:17

lees hier maar eens op: https://zonnepanelenenergie.be/gratis-a ... nnepanelen
Ja, en wat is uw punt ?

Je zegt ons dat zonnepanelen een levensduur hebben van ongeveer 20 jaar, nadien geef je een link van een artikel die zegt aan het einde :
" Dit gezegd zijnde blijven zonnepanelen normaal gezien wel veel langer werken dan 25 jaar, dus ook na de garantie. De huidige generatie zonnepanelen heeft een levensduur van 40 tot 50 jaar, dit voor alle type zonnepanelen. Zo is het oudste zonnepaneel ter wereld inmiddels 60 jaar oud en werkt dit nog altijd.
Misschien eerst het artikel zelf tot het einde lezen ! ...
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 jun 2018, 21:29

Mijn PV installatie gaat me bijgevolg gemakkelijk overleven. :D
En dan nog als je alleen nog wil investeren in zaken die met zekerheid meer dan 20 jaar meegaan gaat
het toch een schrale bedoening worden. :D
Overigens is totaal off grid inderdaad nog iets voor dromers en hobbyisten.
En PV + batterijen + injecteren + (financiële) fun een wensdroom die nog geen realiteit is.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 13 jun 2018, 22:58

@roel.nagels

Subsidies en afpakken: je krijgt subsidies om energiebesparend acties te ondernemen waardoor de distributietarieven verhogen. Immers de kost van de DNB moet verrekend worden op minder kWh.

Net dubbel gebruik:
Bij voldoende zon lever ik aan mijn overbuur, rechter buur en achter aan 3 buren die de Eli betalen én de DNB kosten vanuit de centrale waar maar max 300m kabel van in gebruik is, van bij mij tot mijn buren.
S winters haal ik Eli van t net vanuit de centrale waarvoor mijn buren al opdraaien voor die kost excl die laatste 300m, wel een dure prosumentenkost op 300m draad dubbel gebruik.
Ik begrijp dat 0-verbruiken bepaalde kosten niet betalen en bepaalde potjes niet vullen zoals men (niet de burger) denkt dat het hoort.

En die GSC's, uitgevonden voor wie (veel te) dure PV's wou installeren. Begin 2009 9€/kWp, 2Q2009 6,5€/kWp, Q42009 4,5€/kWh. In 2010 zijn de prijzen iets gestegen om dan terug verder te dalen. En die 450€ een uitvinding van ene Peeters (of zijn voorganger). En ik ben blij en velen vandaag want anders was de actuele prijs niet rond de 1,2€/kWp of lager.
Die GSC's zullen nieuwbakken PV eigenaars tegen de borst stoten indien ze de historie en bijhorende aanmoedigingsverhalen niet kennen.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 13 jun 2018, 23:56

@ bruma,

Die GSC's stoten mij helemaal niet tegen de borst. Ik wil als er subsidies te rapen zijn (voor bv de batterij) daar ook van genieten. ;-)
Het stoot me wel tegen de borst dat mensen vergeten dat ze die krijgen/kregen. en verkeerde uitgaven en inkomsten met elkaar willen verrekenen.
Wie pionier wil zijn betaald en riskeert. of dat nu voor PV was, voor een e-auto, batterij of whatever.

De subsidies komen van de overheid en dus van belastinggeld. Het prosumententarief dient niet voor het afbetalen van de GSC-put maar wel voor het dubbelgebruik voor de kabel van de DNB te gebruiken. Ik zeg niet of de bedragen al dan niet correct zijn. Maar in België pakt zowat elk bedrijf woekerwinsten. Zolang ze niet afgestraft worden, zou je indien je zelf een bedrijf had net hetzelfde doen. Geld pakken waar en zo veel je kan. Ik heb zelf geen bedrijf ('t is maar dat ik geen rare blikken krijg :-) )

Ik versta het verhaal van je stroom en je buurman, maar het is nu eenmaal niet jou kabel. Jij bepaald niet het tarief. Is dat eerlijk ja, is dat leuk nee. Maar mocht je zelf een DNB starten, laat me dan gerust jouw tarieven weten.
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 09:04

ivob schreef:
13 jun 2018, 21:29
Mijn PV installatie gaat me bijgevolg gemakkelijk overleven. :D
Fiew! Ik kreeg al even het Spaans benauwd :D

Euh ivob, je vergat je zin af te maken : "En PV + batterijen + injecteren + (financiële) fun een wensdroom die nog geen realiteit is... voor mij" :lol:
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 jun 2018, 09:35

roel.nagels schreef:
13 jun 2018, 23:56
Maar mocht je zelf een DNB starten, laat me dan gerust jouw tarieven weten.
Laat dat nou net het probleem zijn. Dat kan je zelfs niet.
Er is een monopolie. Geen vrije keuze. Moest dat laatste wel het geval zijn mochten de concurrerende DNB's mij gerust hun
(waarschijnlijk veel lagere) tarieven laten weten. Ik kies nu ook niet voor een Tesla van 100.000 € en jij blijkbaar ook niet.
De uitleg over subsidies is ook niet helemaal correct. Niet de klant profiteert daar altijd het meeste van. Maar de leverancier die een
tijd zijn verkoopsprijzen kunstmatig hoog kan houden (en waarvan velen bij het verdwijnen van subsidies bijna even vlug verdwijnen als
de subsidies zelf).

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 09:40

ivob, ik ben het helemaal met je eens dat de premies worden opgeslokt door de installateurs. (lees in mijn eerder geplaatste post: als je zelf een bedrijf had, zou je ook pakken wat je kan zonder gestraft te worden) Ik zeg dan ook nergens dat de klant er van profiteert. :)

Bi-directionele meter...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 jun 2018, 09:43

roel.nagels schreef:
14 jun 2018, 09:04
Euh ivob, je vergat je zin af te maken : "En PV + batterijen + injecteren + (financiële) fun een wensdroom die nog geen realiteit is... voor mij" :lol:
Nee hoor.
Ten eerste staat mijn project er al enkele jaren en moet het jouwe nog gerealiseerd worden.
Ten tweede is het mijne al enkele jaren afbetaald en levert het nu, tot nader order, gratis energie op en levert iedere geproduceerde kWh
nog eens extra pure winst op.
Besluit:
- jouw plannen zijn wensen die nog in de praktijk gerealiseerd moeten worden, bovendien in een tijdspanne dat de regelgeving (nog eens) grondig gaat wijzigen. Het is dus zeker nog geen realiteit en je wenst dat alles zal verlopen zoals je het op papier hebt voorgerekend.
- gezien mijn investering al volledig gerecupereerd is en winst maakt kan er niet meer op verloren worden. Ten hoogste minder winst gemaakt worden.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 09:46

merde, daar heb ik geen verweer tegen :? peace

Bi-directionele meter...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 jun 2018, 09:47

roel.nagels schreef:
14 jun 2018, 09:40
: als je zelf een bedrijf had, zou je ook pakken wat je kan zonder gestraft te worden
Dat is dan misschien jouw uitgangspunt, zeker niet de onze.
Er is een groot verschil tussen een mooie winst realiseren en je klanten en zeker je werknemers daarvan mee te laten genieten zonder
"te pakken wat je kan" als het maar enigszins kan. En ik ken zo nog een paar bedrijfsleiders met dezelfde filosofie. En hun bedrijven draaien
ook zonder de "pakkenwatjekan" zeer goed. Ze zien er iets minder volgevreten uit dan bedrijfsleiders die dat wel als uitgangspunt hanteren en moeten hun zaken niet vanaf een eiland bestieren maar waarschijnlijk halen ze toch meer voldoening uit hun werk en leven ze gezonder (en langer).
Laatst gewijzigd door ivob op 14 jun 2018, 09:51, 2 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 jun 2018, 09:50

roel.nagels schreef:
14 jun 2018, 09:46
:? peace
Dat is voor niets nodig want er is hier absoluut geen oorlog.
Ik wens je trouwens alle slaagkansen toe. Ik kan er alleen maar wijzer van worden. Jij neemt tenslotte (misschien) het risico en ik kijk alleen
maar toe welke onderdelen misschien rendabel zijn in mijn situatie.
Waarvoor dank.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 09:54

Daar doen we het voor! I'm on a mission :D

Bi-directionele meter...

Plaats reactie