Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
dyckie
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door dyckie » 09 jan 2019, 00:06

Denk wat u wilt op energie beurzen en techniek beurzen zegt tesla dat het gaat en dat je met hun batterijen van het net af kunt. Ga anders zelf zo eens naar van die beurzen dan zul je u ogen wel eens open trekken ivob.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 09 jan 2019, 00:13

Ik beweer ook nergens dat dit niet zou gaan.
De vraag is tegen welke kostprijs, hoeveel batterijen je dan wenst te installeren en hoe groot je productiepark dan moet zijn om in Vlaanderen 365 dagen off grid te kunnen zijn. Maak de berekening. Dan ga je pas je ogen opentrekken.
Ik denk overigens niet wat ik wil. Ik ben geen tovenaar. Ik bereken liever wat ik wil en zie dan of dat binnen de mogelijkheden ligt.
De eerste beurspraatjesmaker van om het even welk merk die mij, met jouw hiervoor aangehaalde cijfers en beweringen , dit op een contract garandeert mag onmiddellijk afkomen. Er zal niemand komen opdagen.
Slaap er nog eens een nachtje over. Morgenvroeg zie je de zaken misschien wat helderder. Ze geven terug beter weer.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 09 jan 2019, 03:03

Ik heb de indruk dat de 8 kW productievermogen in voorgaande posts verwart wordt met 8 kWh dagopbrengst. En dat zorgt her en daar voor enige ergernis.
peace

Ter zake: als ik simuleer met 8 kWp productievermogen (bvb. 25 panelen van 320 Wp), 15 kWh dagverbruik en 15 kWh opslagcapaciteit, kom ik op 114 dagen dat de batterij leeg zal zijn. In België voor alle duidelijkheid, Zuid gericht en helling 45°.
offgrid15-8-15.png
Ter aanvulling, als je je verbruik kan doen dalen naar 5 kWh per dag, dan zit je "slechts" 8 dagen met een lege batterij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 jan 2019, 10:09

dyckie schreef:
09 jan 2019, 00:06
Denk wat u wilt op energie beurzen en techniek beurzen zegt tesla dat het gaat en dat je met hun batterijen van het net af kunt. Ga anders zelf zo eens naar van die beurzen dan zul je u ogen wel eens open trekken ivob.
Uiteraard gaat dit , als je op de evenaar woont. :D "Ze" zeggen zoveel , en als je allemaal gelooft wat de marketeers ons wijsmaken word je voor 100% gesjareld. :-) Met mijn systeem met 15,84 kWp aan zonnepanelen ( 48 x 330 Wp ) en 20 kWh aan nuttig bruikbare batterij energieinhoud geraak ik in de wintermaanden volgens PVGIS zelfs bij een dagelijks verbruik van 12 kWh niet eens off-grid.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 09 jan 2019, 10:22

Bj0rn schreef:
09 jan 2019, 03:03
Ik heb de indruk dat de 8 kW productievermogen in voorgaande posts verwart wordt met 8 kWh dagopbrengst. En dat zorgt her en daar voor enige ergernis.
peace

Ter zake: als ik simuleer met 8 kWp productievermogen (bvb. 25 panelen van 320 Wp), 15 kWh dagverbruik en 15 kWh opslagcapaciteit, kom ik op 114 dagen dat de batterij leeg zal zijn. In België voor alle duidelijkheid, Zuid gericht en helling 45°.
offgrid15-8-15.png

Ter aanvulling, als je je verbruik kan doen dalen naar 5 kWh per dag, dan zit je "slechts" 8 dagen met een lege batterij.
Het punt is dat een simulatie NIET gelijk is aan de praktijk. En al heel zeker niet marketingpraat.
Je moet je dagdagelijkse verbruik om te beginnen al aftrekken van wat je in de batterij kan opslaan. Alleen de OVERSCHOT van je dagproductie kan je nl. opslaan in de batterij om dagen te overbruggen dat je niet genoeg productie hebt om je dagverbruik te dekken. Bij een dagverbruik van 15 kWh moet je installatie dus die 15 kW al opwekken + de nodige kW om je batterij te vullen. En eenmaal die vol is (uitgaande van 1 powerwall) heb je voor 1 dag reserve (bv. op een dag dat het sneeuwt of met aanhoudend grijs weer van de afgelopen dagen).
Het tweede punt is dat off grid nu eenmaal offgrid is. Je moet dus een PV-installatie hebben die iedere dag van het jaar je dagverbruik (min de opslagcapaciteit van iedere batterijpack) al moet dekken. Reken dus maar eens uit hoe groot in Vlaanderen dan je PV installatie al moest zijn om de voorbije tien dagen je dagverbruik te dekken en/of hoeveel batterijen je nodig zou hebben om de tekorten te overbruggen. Als je dat gelukt is (in theorie lukt nl. alles en met gemiddelden kan je iedere theorie bewijzen) bereken dan je massale overproductie in de zomer eens. Waar ga je daar mee blijven? De meerderheid zit hier nu al te jammeren dat ze hun overproductie wil vernietigen of "opstoken". Ga je airco in je tuin zetten misschien?
Nogmaals diegene gelooft dat hij met een productiecapaciteit van 8 kW en een dagverbruik van 15 kWh en met één powerwall in Vlaanderen off grid kan gaan (want dat was de uitspraak) dat hij het in de praktijk brengt.
Dat lokt op zich ook geen ergernis uit. Wel dat mensen onberekende uitspraken doen waardoor anderen misschien aangezet worden tot verkeerde investeringen. Gewoon omdat een marketeer van Tesla dat beweert? Dat bedrijf dat vorig jaar de eerste betaalbare EV op de markt ging brengen? Nou daarin zijn ze ook al mooi voorbijgestoken door derden. Hun betaalbaar model 3 (als je het al kan krijgen in 2019) kost minstens 10.000 € meer dan dit van de concurrentie, wat ook al niet echt goedkoop is. Tot zo ver het verschil tussen de marketing van Tesla en de praktische uitvoering. Nu nog wachten tegen wanneer de kolonie op Mars in de praktijk werkelijkheid wordt.

Ik heb hier al veel verhaaltjes zien voorbijkomen. Wat telkens wel opvalt is dat het theorieën zijn die de bedenkers zelf niet in de praktijk brengen.
Dat zegt, voor mij, genoeg.

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 09 jan 2019, 10:37

Bj0rn schreef:
09 jan 2019, 03:03
peace

offgrid15-8-15.png

bjorn,

kan je daar ook eens een staafdiagram van maken bij indien je verbruik max 5 kwh per dag is? ( 8 dagen met een lege batterij) is eigenlijk wel niet veel... ( 1 week per jaar een generator aanschaffen en het is opgelost? ( aankopen onder een paar buren en aan elkaar uitlenen ofzo? )

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 jan 2019, 10:50

juano schreef:
09 jan 2019, 10:37
... ( 8 dagen met een lege batterij) is eigenlijk wel niet veel... ( 1 week per jaar een generator aanschaffen en het is opgelost? ( aankopen onder een paar buren en aan elkaar uitlenen ofzo? )
Of je CV vervangen door een micro-WKK ( + WP :D ) , en verbruikt nog eens de helft aan CV brandstof.

juano
lid

Bericht door juano » 09 jan 2019, 10:56

Christiaan schreef:
09 jan 2019, 10:50
juano schreef:
... ( 8 dagen met een lege batterij) is eigenlijk wel niet veel... ( 1 week per jaar een generator aanschaffen en het is opgelost? ( aankopen onder een paar buren en aan elkaar uitlenen ofzo? )
Of je CV vervangen door een micro-WKK ( + WP :D ) , en verbruikt nog eens de helft aan CV brandstof.
Ik snap het systeem van een warmte kracht koppeling niet goed eigenlijk. Zorgt dit systeem voor je verwarming en dan nog een surplus van elektriciteit van +/- 2 kwh ( dus per dag 24 kwh?) ? ( ik heb ergens eens gelezen dat dit voor 25% Elektriciteit aanmaakt en 75 % Verwarming)

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 09 jan 2019, 11:34

juano schreef:
09 jan 2019, 10:56
Ik snap het systeem van een warmte kracht koppeling niet goed eigenlijk. Zorgt dit systeem voor je verwarming en dan nog een surplus van elektriciteit van +/- 2 kwh ( dus per dag 24 kwh?) ? ( ik heb ergens eens gelezen dat dit voor 25% Elektriciteit aanmaakt en 75 % Verwarming)
Klopt
Dit maakt 75% warmte en 25% elektriciteit.
https://www.youtube.com/watch?v=Wq2w9xIiwts
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 jan 2019, 12:46

juano schreef:
Christiaan schreef:
juano schreef:
Die 25% en 75% kan variëren van type tot type. Een dieselbrandstof type van coGENgreen produceert 2/3 warmte ( 66 % dus ) en 1/3 aan electriciteit. Drijf je met die 1/3 aan electriciteit een warmtepomp met een COP gelijk aan 4 aan , dan krijg je hiervoor 4/3 aan warmte energie terug. WKK met 2/3 plus WP met 4/3 maakt dus 6/3 of tweemaal meer warmte voor dezelfde hoeveelheid aan energietoevoer. Uiteraard heb je batterijen nodig om de WKK stroom op te slaan omdat het de bedoeling is dat je de WKK en WP afwisselend gaat gebruiken en niet terzelfdertijd. Nu , als je off-grid gaat , ga je een deel van die 1/3 electriciteit nodig hebben als de zonnepanelen niet voldoende stroom kunnen leveren. En dus gaat de WKK wat langer draaien en ga je minder met de WP warmte kunnen opwekken. Poepsimpel principe ( en volledig automatisch te configureren als een "normale" CV ) , maar .... ik ga het niet voor jou betalen. :D Een micro-WKK van coGENgreen kost al minstens 40.000 Euro.

P.s. De micro-WKK 's van coGENgreen zijn echte verbrandingsmotoren zoals die in de fossiele auto's steken , op diesel ( of biodiesel ) of gas.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 09 jan 2019, 13:38

DaRkMaN_FX schreef:
09 jan 2019, 11:34
juano schreef:
Klopt
Dit maakt 75% warmte en 25% elektriciteit.
https://www.youtube.com/watch?v=Wq2w9xIiwts
Ik denk dat het systeem in dat filmke zich baseert op het "Chi" systeem van https://elugie.com/uw-eigen-elektricite ... oewerktchi Ik ben geen voorstander omdat de uitgangstemperatuur veel te laag is en het systeem te weinig warmte op korte termijn kan leveren.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 09 jan 2019, 14:50

@Christiaan
Het was maar om de werking te visualiseren voor de vraagsteller (juano).
Omdat hij blijkbaar de werking niet verstond en dit was de meest eenvoudige simulatie die ik kon vinden.

Chi is eigen "brand naam" van Elugi die met waterstof uit gas naar elektriciteit omzet (tot 60%) en tot 25% warmte.
Een echte WKK is primair warmte en als bijzaak elektriciteit.

Chi zet het volgende om
26.000 kWh / 2600 m³ gas => 13.000 kWh elektriciteit & +/- 5220 kWh warmte

Omgerekend:
26.000 kWh / 2600 m³ gas = 1200 € (gemiddelde prijs)
13.000 kWh elektriciteit = 3330 € (gemiddelde prijs)
5220 kWh warmte (gas) = 300 € (gemiddelde prijs)

Je hebt dus een besparing van 2430 euro per jaar, als je héél veel elektriciteit verbruikt met een constante vermogen van 1500W (1,5 kWh) of je moet er al een batterij bijplaatsen. Kostprijs : +/- 40.000 € = ROI van 16.5 jaar zonder kosten & onderhoud!

Aangezien Nederland de gaskraan dichtdraait en in nieuwe wijken geen gasleidingen meer worden voorzien vrees ik dat de gasprijs in de toekomst ook zal stijgen terwijl de elektriciteitsprijs mogelijks kan dalen.

PS: elugie schrijft zelf op hun website
Een CHi-elektriciteitscentrale is pas rendabel vanaf een elektriciteitsverbruik van 10.000 kWh per jaar,
wat overeenkomt met zo’n 300 euro op uw maandelijkse elektriciteitsfactuur.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 11 jan 2019, 05:27

dyckie schreef:
09 jan 2019, 00:06
Natuurlijk gaat dat. :lol: Je kan perfect volledig off-grid gaan ALS... je niet op enkele 10-duizende Euro's hoeft te letten en ROI geen belang heeft.

Laat TESLA maar eens een voorstel doen voor 5000 à 6000 kWh op jaarbasis, met de nodige garanties ;-) Een generator op fossiele brandstof is niet toegelaten ;-)
365 dagen tussen de 12 à 18 kWh per dag. In de winter heb je elke dag minstens 15 kWh nodig. In de zomer kan 10 à 12 kWh ook volstaan.
Ge zult nogal ogen open trekken als ze prijs durven maken. :lol:
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

juano
lid

Bericht door juano » 11 jan 2019, 09:35

Christiaan schreef:
09 jan 2019, 12:46
juano schreef:
Christiaan schreef:

Die 25% en 75% kan variëren van type tot type. Een dieselbrandstof type van coGENgreen produceert 2/3 warmte ( 66 % dus ) en 1/3 aan electriciteit. Drijf je met die 1/3 aan electriciteit een warmtepomp met een COP gelijk aan 4 aan , dan krijg je hiervoor 4/3 aan warmte energie terug. WKK met 2/3 plus WP met 4/3 maakt dus 6/3 of tweemaal meer warmte voor dezelfde hoeveelheid aan energietoevoer. Uiteraard heb je batterijen nodig om de WKK stroom op te slaan omdat het de bedoeling is dat je de WKK en WP afwisselend gaat gebruiken en niet terzelfdertijd. Nu , als je off-grid gaat , ga je een deel van die 1/3 electriciteit nodig hebben als de zonnepanelen niet voldoende stroom kunnen leveren. En dus gaat de WKK wat langer draaien en ga je minder met de WP warmte kunnen opwekken. Poepsimpel principe ( en volledig automatisch te configureren als een "normale" CV ) , maar .... ik ga het niet voor jou betalen. :D Een micro-WKK van coGENgreen kost al minstens 40.000 Euro.

P.s. De micro-WKK 's van coGENgreen zijn echte verbrandingsmotoren zoals die in de fossiele auto's steken , op diesel ( of biodiesel ) of gas.
@christiaan ,

viessmann heeft toch ook zo een micro wkk ? deze kost dacht ik rond de 17000 euro en met subsidies zou dit rond de 12000 euro zijn.
Maar daar is een brandstofcel bij... https://www.viessmann.be/nl/Woning/Warm ... ofcel.html

hoe werkt dit systeem dan juist? Is dit een soort van waterstof dat dan aangemaakt wordt en dat je dan terug kan omzetten tot elektriciteit?
en kunnen bij dit systeem je zonnepanelen bij veel stroom ook de brandstofcel aansturen of gebeurt dit enkel door het gas?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 jan 2019, 09:59

juano schreef:
11 jan 2019, 09:35
....

hoe werkt dit systeem dan juist? Is dit een soort van waterstof dat dan aangemaakt wordt en dat je dan terug kan omzetten tot elektriciteit?
en kunnen bij dit systeem je zonnepanelen bij veel stroom ook de brandstofcel aansturen of gebeurt dit enkel door het gas?
Inderdaad , men maakt waterstof aan uit aardgas ( methaan ) volgens een chemisch proces dat al jaren op grote schaal in de industrie wordt toegepast. 90 % van de huidig geproduceerde waterstof in de wereld wordt volgens dit chemisch procédé aangemaakt. Hierbij komt CO2 vrij , en wel voor elke molecule omgezette methaan gaat er één molecule CO2 de lucht.

In tegenstelling tot de industriele productie van waterstof , die men onder hoge druk of op zere lage temperatuur stockeert , gaat men in dit soort micro-WKK meteen de waterstof door een brandstofcel jagen die het in electrische stroom plus water omzet. Die brandstofcellen zitten ook in de auto's op waterstof ( bvb. de Toyota Mirai ).

Het werkt dus alleen op aardgas , en als ik men niet vergis kan je zo'n ding ( hier de productie van het waterstof ) niet zomaar willekeurig aan en afzetten. De ( afval )warm water productie is te laag om een huis warm te stoken. Je kan het voor je SWW gebruiken , maar ook niet voor meer dan dat.

Je zonnepanelen ermee koppelen gaat dus niet , tenzij via batterijopslag.

Plaats reactie