Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door ivob » 25 nov 2018, 18:51

Christiaan schreef:
25 nov 2018, 18:41
Een EV is inderdaad duurder , wellicht ook voor een bedrijf dat de salariswagen "uitdeelt". Maar kan hen dit wat schelen ? Ze geven dan wat minder loon/wedde aan de persoon , en de kous is af.
Zoals ik zei, U verzint het waar we bij staan. Al goed dat U geen werkgever bent. Het zou vlug een eenmanszaak zijn.

En de "ik" oplossing is nog altijd niet determinerend voor een algemene economie. Gelukkig maar. Als ik mijn "ik" oplossing er zou willen doorrammen zou er, terecht, nogal geween en tandengeknars zijn. Simpel en werkbaar voor enkelen, veel voordelen op ecologisch vlak maar ondemocratisch en niet voor iedereen even comfortabel en uitvoerbaar.
Uw "oplossingen" hebben ook meer weg van eenzijdig doorgedrukte dictatoriale visies dan oplossingen die er komen na democratisch overleg (noodzakelijk gepalaver dus) tussen wetgevers, werkgevers- en werknemersorganisaties. Gezien we voorlopig nog in een democratie leven, met alle voor- en nadelen, lijkt het me dat jouw visie voorlopig niet uitgevoerd kan en zal worden. Dat de simpelste en snelste oplossingen op termijn het grootste voordeel opleveren spreekt de geschiedenis spijtig genoeg meermaals tegen.
Laatst gewijzigd door ivob op 25 nov 2018, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 nov 2018, 18:54

ivob schreef:
25 nov 2018, 18:51
Christiaan schreef:
25 nov 2018, 18:41
Een EV is inderdaad duurder , wellicht ook voor een bedrijf dat de salariswagen "uitdeelt". Maar kan hen dit wat schelen ? Ze geven dan wat minder loon/wedde aan de persoon , en de kous is af.
Zoals ik zei, U verzint het waar we bij staan. Al goed dat U geen werkgever bent. Het zou vlug een eenmanszaak zijn.
Ik verzin niets. De salariswagen kwam en komt er in de plaats van een wedde-of loonsverhoging. Wees daar maar van overtuigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 nov 2018, 19:09

Met iemand die bij herhaling iets uit zijn duim staat te zuigen om gelijk te halen valt niet over de grond van de zaak te discussiëren. Gewoon tijdverlies.
Ik ken de loonschalen en verhoudingen en voorwaarden voor het toekennen van een salariswagen bij meerdere grote bedrijven bijna van buiten. Bij twijfel zijn het gewoon wat parameters invullen in een xls bestand om een aanschouwelijk overzicht te krijgen. Ik moet dus niet van iets overtuigd worden waar ik de cijfers van ter beschikking heb. Hoe het echt werkt uitleggen zou ons weer te ver afleiden van het onderwerp.
De dagdagelijkse praktijk zal ons binnenkort wel leren hoe het er in de praktijk aan zal toegaan.

Ik ga het hier bij laten. Ik wens uw fantasiewereld niet langer te verstoren. Van mij mag U verder ongestoord uw gang gaan met het opperen van uw oplossingen. ;-)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 nov 2018, 19:36

ivob schreef:
25 nov 2018, 19:09
Met iemand die bij herhaling iets uit zijn duim staat te zuigen om gelijk te halen valt niet over de grond van de zaak te discussiëren. Gewoon tijdverlies.
Ik ken de loonschalen en verhoudingen en voorwaarden voor het toekennen van een salariswagen bij meerdere grote bedrijven bijna van buiten. Bij twijfel zijn het gewoon wat parameters invullen in een xls bestand om een aanschouwelijk overzicht te krijgen. Ik moet dus niet van iets overtuigd worden waar ik de cijfers van ter beschikking heb. Hoe het echt werkt uitleggen zou ons weer te ver afleiden van het onderwerp.
De dagdagelijkse praktijk zal ons binnenkort wel leren hoe het er in de praktijk aan zal toegaan.

Ik ga het hier bij laten. Ik wens uw fantasiewereld niet langer te verstoren. Van mij mag U verder ongestoord uw gang gaan met het opperen van uw oplossingen. ;-)
Fantasie of niet , alle salariswagens van de beterverdieners hebben een prijskaartje van 30.000 Euro en meer op de reguliere markt , juist ? Voor een gelijkaardige prijs heb je ook een Nissan Leaf nieuwste generatie die ook de allernieuwste snufjes en gadgets aan boord heeft ( automatisch parkeren , etc ... ). Waarom zou iemand nog in hemelsnaam voor een auto met verbrandingsmotor kiezen. Omwille van de merknaam misschien , of omwille van de lengte ervan ? Kom zeg , de maatschappij is ook op het gebied van gedachtengoed aan het moderniseren ....

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 01 dec 2018, 22:38

disagreement-hierarchy.jpg
peace
;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 dec 2018, 15:37

Ik ben nogal "open-information" minded , en daarom dat ik mijn doemdenken over de toekomst hier ook kwijt wil. :D Dit is een repliek op de informatie van de coGENgreen man die mij het volgende doorstuurde over de "Chi" dat je hier kan vinden : https://elugie.com/uw-eigen-elektricite ... oewerktchi

> Vast debiet 6ltr/hr
> Je kan 200ltr opwarmen per 24hr naar 65gr

Mijn repliek :

6 liter/uur is allesbehalve voldoende om hiermee een centrale verwarming te
vervangen. Het debiet van een CV circulatiepomp varieert afhankelijk van de
installatie van 0,5 m3/uur ( dus 500 liter/uur ) tot zelfs 4 m3/uur. Zie
ook hier voor enige bedenkingen :
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... latiepomp/
Jouw toestel kan dus niet voldoende warmte produceren om een CV te vervangen
, en dat tot 60 °C op pakweg 1/2 uur tijd , iets wat toch wenselijk is als
men bij thuiskomst bvb. snel de woning wil warm krijgen. Een WKK op
stookolie of gas kan dit mijn inziens wel aan. Mijn huidige ( naar huidige
normen een stokoude ) verbrandingsketel is een 27 kW type met een Giersch R1
brander die uitsluitend instaat voor de verwarming en niet voor SWW. In
mijn ideale wereld wil ik "iets" met de capaciteiten van mijn huidige CV en
dat ook nog eens in een off-grid configuratie electriciteit aanmaakt om het
tekort aan stroom tijdens de winter op te vangen , en dat op basis van een
zo ongevaarlijk mogelijk transporteerbare energiebron ( dus vloeibaar of
vast ) en dat zonder te verwijderen restafval ( dus geen kolen of hout in al
zijn vormen ... ) . NB : ik maak SWW electrisch aan, en dus staat de CV
in de zomer volledig af ( stroomloos )..

Mijn mening blijft dat waterstof aangemaakt door electrolyse , bvb. bij
overschot van wind-of zonne energie , helemaal niet efficient is en dat
beter de electriciteit meteen kan gebufferd worden. Batterijen bufferen
reeds met een rendement van 90 % , en met stuwmeren en valmeren bereikt men
reeds een rendement van 80%. Het is zonde om die energie in de vorm van
waterstof het gasnet in te jagen. Aardgas is er genoeg , en het is in de
toekomst zelfs raadzaam om dit op te vangen en massaal te verbruiken , zelfs
al produceert men hierbij CO2 , en uiteraard puur , en niet door toevoeging
van iets dat zijn energiewaarde doet dalen zoals de toevoeging van waterstof
dat zou doen. Om eventjes te doemdenken .... de opwarming van de aarde is
niet meer tegen te houden , en dat tot ver boven de zo gevreesde 2° C grens.
Daarvoor heeft de ( wereld ) politiek en industrie te traag gehandeld en is
er te weinig geluisterd geweest naar diegenen die er verstand van hebben.
Het gevolg zou kunnen zijn dat ooit de toendra in Siberie ontdooit en dat er
massa's aardgas ( methaan ) in de atmosfeer gaan terechtkomen waardoor die
als het ware giftig gaat worden. Methaan is een nog sterker broeikas gas dan
CO2 en dat slechts op heel lange termijn in de atmosfeer wordt afgebroken.
Dit in tegenstelling tot CO2 , dat wel door planten en oceanen snel
"verorberd" kan worden. Dit gaat op zich nog eens een exponentiele stijging
van de temperatuur met zich meebrengen met alle gevolgen van dien (
klimaatvluchtelingen , voedselschaarste , massaal uitsterven van bepaalde
planten en dieren ). Dit wordt ooit een scenario vergelijkbaar met het
uitsterven van de dynosauriers.

Brand actueel met de huidige klimaat top in Polen en de marsen in Brussel , gele hesjes , etc ... :-) Denk er het uwe over ... :-|

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 jan 2019, 20:48

En wat ik hierboven schreef is dus helemaal geen larie ...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/07 ... -door-sme/

Bij het smelten van de ijskap op Groenland komen er tonnen methaan vrij. Dat heeft een internationaal onderzoeksteam vastgesteld. Het methaan is afkomstig van bacteriën die zich onder de ijskap bevinden. Methaan is een krachtig broeikasgas. Het smelten van ijs versterkt dus de opwarming nog meer.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 08 jan 2019, 21:33

Volgens de website van tesla zou bij een verbruik van 15kW per dag en met een opgewekt vermogen 8kW je volledig off grid kunnen gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 jan 2019, 22:08

Zit Tesla niet ergens in Calafornië? ;-)
Hier heeft de zon zich de afgelopen 10 dagen 28 minuten laten zien. Benieuwd waar die 8 kWh per dag dan vandaan zou komen?
En wat zie ik over het hoofd zodat je bij een opgewekt vermogen van 8 kWh/dag 15 kWh kunt verbruiken zonder grid?
Ik vermoed dat hun powerwall de rest dan uit de muur haalt?
BTW, ik kan mijn dagelijks verbruik laten zakken tot 5 kWh per etmaal. Ze mogen dat hier dus altijd komen uittesten. Alleen haal ik niet
alle dagen 3 kWh aan productie. :cry:
ps. wat heeft de gegeven link met de Tesla Powerwall te maken?
Dit lijkt me een vluggere weg:
https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall#design
Dan merk je ook dat de screenshot die jij geeft gaat over 1 dag noodstroomvoorziening voor het gehele huis, uitsluitend voor "Verlichting, stopcontacten en koelkast". Dat is iets helemaal anders dan off grid. Wens je een noodvoorziening van 1 dag voor je gehele woning heb je twee powerwalls nodig en is de prijs x2. Je zit dan tussen de 16.000 € en 18.000 € (hun cijfers) om één dag te overbruggen. Hoera!
Laatst gewijzigd door ivob op 08 jan 2019, 22:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 jan 2019, 22:23

@Dyckie

Op volbewolkte dagen zoals de voorbije dagen haal je "misschien" 20% van je piekvermogen. Dus ...

8 kW x 20/100 x 8 uur (*) = 12,8 kWh

(*) de zon staat nu ongeveer 8 uur boven de horizon

p.s. : 8 kW betekent al gauw 24 panelen van 330 Wp.

Probeer eens deze http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVP serieuze simulatie uit. Hun database is gebaseerd op echte weerkundige gegevens van de voorbije jaren. Eerst links heel nauwkeurig uw eigen locatie opzoeken en instellen.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 08 jan 2019, 23:00

Christiaan schreef:
08 jan 2019, 22:23
@Dyckie

Op volbewolkte dagen zoals de voorbije dagen haal je "misschien" 20% van je piekvermogen. Dus ...

Probeer eens deze http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVP serieuze simulatie uit. Hun database is gebaseerd op echte weerkundige gegevens van de voorbije jaren. Eerst links heel nauwkeurig uw eigen locatie opzoeken en instellen.
Je hebt er zeker niet aangedacht dat als je off grid gaat dat je meer panelen kunt leggen dan het max. Dat ze opleggen want je hebt geen aansluiting aan het net meer en dan ben je ook niet meer aan die regels vastgebonden he.

Dyckie

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 jan 2019, 23:14

dyckie schreef:
08 jan 2019, 23:00
Christiaan schreef:
08 jan 2019, 22:23
@Dyckie

Je hebt er zeker niet aangedacht dat als je off grid gaat dat je meer panelen kunt leggen dan het max. Dat ze opleggen want je hebt geen aansluiting aan het net meer en dan ben je ook niet meer aan die regels vastgebonden he.
Inderdaad , en dus maak ik al jaar en dag propaganda voor mijn 48 panelen "concept" :lol: ( viewtopic.php?f=48&t=19556 ) .Zolang je niet injecteert mag je er zoveel plaatsen als je .... plaats hebt. :-) Je mag er eigelijk wel onbeperkt leggen , maar het vermogen van de omvormer die injecteert moet beperkt worden tot een bepaald aantal kW , zoniet moet je de leidingen laten verzwaren , en dergelijke.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 jan 2019, 23:49

dyckie schreef:
Nou ik wel. En ik heb ook historische data van mijn productie- en verbruikscijfers.
Al vast veel succes met uit te rekenen hoe groot je productiepark moet zijn (en het kostenplaatje) om alle dagen off grid te kunnen gaan.
Maar ik begrijp nog steeds niet hoe je met één powerwall van 13 kWh, bij een dagproductie van 8 kWh off grid een dagelijks verbruik van 15 kWh kan indekken. Je powerwall ligt er gewoon nutteloos bij te wezen. Het lijkt me nogal simpele logica dat als je 15 kWh per dag wenst te verbruiken je die ook minstens iedere dag moet opwekken.
dyckie schreef:
08 jan 2019, 21:33
Volgens de website van tesla zou bij een verbruik van 15kW per dag en met een opgewekt vermogen 8kW je volledig off grid kunnen gaan.
Ik lees ook nergens in de berekening van Tesla dat je dan "volledig off grid" kan gaan. Dat maak jij er van.
Tesla zegt dat je met één powerwall voor 1 dag je noodverbruik kan overbruggen en met twee powerwalls de elektriciteitsvoorziening voor de ganse woning voor 1 dag. Ook de logica zelve. En de andere 363 dagen?
Of je zou nog een extra investering in een generator moeten doen.
Maar ik wil niet moeilijk doen. Maak ons gewoon eens de berekening welke installatie en hoeveel powerwalls je nodig zou gehad hebben om de laatste tien dagen te overbruggen?
Laatst gewijzigd door ivob op 09 jan 2019, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 09 jan 2019, 00:01

ivob schreef:
08 jan 2019, 23:49
dyckie schreef:
Nou ik wel. En ik heb ook historische data van mijn productie- en verbruikscijfers.
Al vast veel succes met uit te rekenen hoe groot je productiepark moet zijn (en het kostenplaatje) om alle dagen off grid te kunnen gaan.
Maar ik begrijp nog steeds niet hoe je met één powerwall van 13 kWh, bij een dagproductie van 8 kWh off grid een dagelijks verbruik van 15 kWh kan indekken. Je powerwall ligt er gewoon nutteloos bij te wezen. Het lijkt me nogal simpele logica dat als je 15 kWh per dag wenst te verbruiken je die ook minstens iedere dag moet opwekken.
dyckie schreef:
08 jan 2019, 21:33
Ik lees ook nergens in de berekening van Tesla dat je dan "volledig off grid" kan gaan. Dat maak jij er van.
Of je zou nog een extra investering in een generator moeten doen.
Op mijn foto staat 100 procent energie onafhankelijk of wat maakt u daar van is toch volledig zonder net.

Dyckie

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 jan 2019, 00:03

Nee, dat maak jij ervan.
Mij niet gelaten hoor. Ga er voor zou ik zeggen.
Leg mij wel eerst wiskundig uit (om jezelf te beschermen) hoe je met een PV dagproductie van 8 kWh een dagverbruik van 15 kWh gaat coveren als je powerwall van 14 kWh niet aangesloten is aan het net. En dit meer dan 1 dag. Als je daar in slaagt krijg je waarschijnlijk de Nobelprijs.
Lijkt me nochtans geen kwantummechanica.
Laatst gewijzigd door ivob op 09 jan 2019, 00:11, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie