Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door Christiaan » 17 nov 2018, 09:08

De coGENgreen persoon die ik kon contacteren "verkoopt" ook dingen die je hier https://elugie.com/en/ kan vinden , op waterstof dus. Je hebt dan wel geen ander alternatief dan een gasaansluiting in huis te halen ( aardgas wordt in het toestel naar waterstof omgevormd en dat wordt dan een brandstofcel ingejaagd ). De site is bijzonder arm aan technische informatie , bvb. was is de uitgangstemperatuur van het geproduceerde warm water , e.d.

Toch niet echt mijn ding als je bedenkt dat er in nieuwe verkavelingen geen gasleidingen meer zouden aangelegd worden.

Ton_vanN
lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Ton_vanN » 20 nov 2018, 08:51

Inderdaad gaat dit in tegen de tendens om te gaan werken zonder aansluiting op het publieke gasnet.
;-) Lijkt alleen een nuttige invulling als je een eigen, lokaal 'gasfabriekje' hebt.
Uitdaging = met minimale kosten meer zon vangen

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 nov 2018, 13:17

Ter info: vandaag verscheen er in de nationale pers (DS groep) een (beperkt) artikel over mensen die off grid zijn gegaan en wat hun dat ongeveer zou moeten kosten.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 24 nov 2018, 15:26

Ton_vanN schreef:
20 nov 2018, 08:51
Inderdaad gaat dit in tegen de tendens om te gaan werken zonder aansluiting op het publieke gasnet.
;-) Lijkt alleen een nuttige invulling als je een eigen, lokaal 'gasfabriekje' hebt.
Dat lokaal gasfabriekje zou er in de toekomst wel eens aan kunnen komen.

Als je PV elektriciteit in de zomer dan toch gratis en voor niks op het net zou gaan zetten (digitale meter), dan loont het misschien de moeite om overtollige elektriciteit om te zetten naar waterstof. Ook al is dat energetisch inefficiënt, de kans is reëel dat het toch nog interessanter is dan elektriciteit gratis en voor niks aan de netbeheerder en producenten weg te geven.

Eventueel kan de waterstof dan nog verder kunnen omzetten naar methaan (aardgas dus) voor langdurige opslag. Na de terugdraaiende elektriciteitsmeter ook een terugdraaiende gasmeter?
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 nov 2018, 16:11

Bj0rn schreef:
24 nov 2018, 15:26
....

Eventueel kan de waterstof dan nog verder kunnen omzetten naar methaan (aardgas dus) voor langdurige opslag. Na de terugdraaiende elektriciteitsmeter ook een terugdraaiende gasmeter?
Allez, vooruit , nog een waterstof freak die zich heeft laten meeslepen ( misschien onbewust ) door de Antwerpse petrol-lobby :lol:

Weet je al hoe men waterstof in methaan kan omzetten en hoeveel energie dat kost ? Weet je ook dat een CNG tank ( met methaan dus ) in een auto een druk heeft van 200 bar ? Ga jij methaan , via waterstof dan nog wel , opslaan voor de winter in een gróóóte tank aan 200 bar ? :shock: Jij mag , maar dan op 1 km van mijn eigen woning :D Geef mij dan maar biodiesel of "blauwe" diesel die men jaarlijks in mijn CV tank wil komen lossen. Daarmee kan ik ook volledig off-grid gaan en mij nog verwarmen op de koop toe ( tenminste , als ik er nog plaats en de moed , en de centjes ervoor over zou hebben ).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 nov 2018, 16:50

A propos , sommige boeren hebben reeds een "lokaal gasfabriekje". En met tuinafval valt ook al biogas ( methaan ) aan te maken. Bedrijven zijn hier terug bevoordeligd , en de arme burger mag hiervoor verder de subsidies blijven betalen , en nog voor veel meer subsidies dan die specifieke. Ik ga een "geel hesje" aantrekken. :lol:

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 24 nov 2018, 17:47

Dan is het misschien veiliger en energetisch beter om 'afval' om te zetten in liquide biobrandstof.
's winters zet je die dan terug om in Eli en de afvalwarmte komt dan nog van pas ook.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 24 nov 2018, 18:12

Christiaan schreef:
24 nov 2018, 16:50
A propos , sommige boeren hebben reeds een "lokaal gasfabriekje". En met tuinafval valt ook al biogas ( methaan ) aan te maken. Bedrijven zijn hier terug bevoordeligd , en de arme burger mag hiervoor verder de subsidies blijven betalen , en nog voor veel meer subsidies dan die specifieke. Ik ga een "geel hesje" aantrekken. :lol:
Sinds wanneer zijn landbouwers geen burgers meer? :roll:
Ik zou toch wel eens willen weten hoe "arm" die arme burgers echt zijn of gewoon slachtoffer van het in de mode zijnde "Calimerocomplex".
BTW, heel dat "gele hesjes" gedoe doet me denken aan arbeiders uit een reeds afgesloten periode die uit fustratie en onwetendheid weefgetouwen kwamen stukslaan om alz de voorutigang trachten tegen te houden. We weten hopelijk allemaal wat daar van geworden is.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 nov 2018, 18:49

bruma schreef:
24 nov 2018, 17:47
Dan is het misschien veiliger en energetisch beter om 'afval' om te zetten in liquide biobrandstof.
's winters zet je die dan terug om in Eli en de afvalwarmte komt dan nog van pas ook.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Zo denk ik er ook over , over die biobrandstof dus.
ivob schreef:
24 nov 2018, 18:12
Christiaan schreef:
24 nov 2018, 16:50
Sinds wanneer zijn landbouwers geen burgers meer? :roll:
Ik zou toch wel eens willen weten hoe "arm" die arme burgers echt zijn of gewoon slachtoffer van het in de mode zijnde "Calimerocomplex".
BTW, heel dat "gele hesjes" gedoe doet me denken aan arbeiders uit een reeds afgesloten periode die uit fustratie en onwetendheid weefgetouwen kwamen stukslaan om alz de voorutigang trachten tegen te houden. We weten hopelijk allemaal wat daar van geworden is.
Vraag is of men subsidies moet geven voor zakens die alsnog nadien winst opleveren. Nog niet van Fernand Huts gehoord ? Het gedoe in Frankrijk doet me denken aan mei '68 , en dan viert men eventjes de vijftigjarige verjaardag ervan , mits een paar maand vertraging. Ik kan er nochtans inkomen , niet iedereen kan zich een dure EV permitteren en moet dan willens nillens met een vuile oude diesel blijven rondrijden. Voor die armoede wordt hij nu gestraft "omdat hij dan maar meer had moet kunnen verdienen" zodat hij de diesel naar de schroothoop kon rijden. Dit is geen eerlijke politiek. Ik pleit er ook voor dat men de subsidies aan bedrijven voor het uitdelen van salariswagens afschaft , behalve voor electrische wagens. En men mag de jaarlijkse verkeersbelasting voor electrische bestelwagens ( lichte vracht ) ook eens "gratis" maken zoals dat met electrische personenwagens het geval is. Dit komt bedrijven en bedrijfjes ten goede.

En wat armoede in 't algemeen betreft , die stijgt ! Het is niet omdat men voor een paar Euro de vlieger naar Griekenland kan nemen , dat men het absoluut breed heeft. Men wil de schijn hoog houden , vooral om er zogezegd "bij te horen".

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 24 nov 2018, 19:11

Zwijg me van mei 68 en de politici die deze generatie heeft voortgebracht.
In de rest van je betoog spreek je jezelf nog eens tegen. Men moet met goedkope diesel kunnen blijven rijden omdat niet iedereen zich een dure EV
kan veroorloven? Maar wel de subsidie voor salariswagens afschaffen met uitzondering van de EV's? Dus salariswagens moeten alleen voorbehouden blijven voor de top van een bedrijf die al meer verdient dan doorsnee en sowieso in de loonschaal valt die recht geeft op de prijscategorie waarin een EV zich nog altijd bevindt (met daarboven nog eens grotere fiscale voordelen dan deze voor benzine- en dieselwagens). De gewone werknemers (zelfs een middenkader valt door de band genomen niet in de categorie salariswagen waarin een EV zich ophoudt) moet daar dan wel "gestraft" worden?
Politiek niet eerlijk? Welkom op aarde. ;-)
Al wie de schijn wil ophouden om "er bij te horen" heeft dat alleen maar aan zichzelf te danken. Daar kan je moeilijk een ander voor doen opdraaien.
Rijkdom moet trouwens niet perse altijd in euro's worden uitgedrukt.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 nov 2018, 20:00

Hoho , maar een poetsvrouw van een dienstencheckbedrijf krijgt tegenwoordig ook al een salariswagen. :D Die verdient dan misschien nog netto 500 Euro/maand , gaat nooit geen deftig pensioen krijgen , en wat ze aan de belastingen afdragen en RSZ afdragen is ook twee maal peanuts. Met passeert twee maal langs de staatskassa , éénmaal voor de subsidies , en een tweede maal om minder belastingen te betalen. Nogal wiedes dat de staatschuld maar blijft stijgen. Als wij versneld EV gaan rijden , halen wij *misschien* de 2020 CO2 norm , zoniet hangt Belgie een Europese boete boven het hoofd die de dieselrijder ook gaat mogen meebetalen. Trouwens , wie straft men door EV's i.pv. wagens met verbrandingsmotor als salariswagen uit te delen ? Niemand ! De "gratis" laadkaart vervangt ook de gratis tankkaart , en het bedrijf moet er dan ook maar voor zorgen dat de werknemer er overdag "gratis" kan bijladen. Daarvoor dienen dan die overgebleven subsidies voor EV's.

En wat de dieselrijders zelf betreft , als die een beter loon krijgen , dan kunnen die zich perfect een kleine EV aanschaffen. Er zijn er al onder 20.000 Euro te krijgen.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 24 nov 2018, 20:18

Christiaan schreef:
24 nov 2018, 16:11
Bj0rn schreef:
24 nov 2018, 15:26
....

Allez, vooruit , nog een waterstof freak die zich heeft laten meeslepen ( misschien onbewust ) door de Antwerpse petrol-lobby :lol:
Waterstof opslaan? Ik dacht het niet. Tenzij ik dat ergens 10m onder de grond kan steken (of hoe diep je zo'n bommetje "veilig" kan opslaan).
Niet opslaan en aardgas terugleveren naar het net. Maybe. Wie weet, misschien kunnen we daarmee de grondverzakkingen in Groningen verhelpen.

En ja, ik ben me er bewust van dat gans dit H₂ proces gigantische inefficiënt is. Even een wilde gok: de omzetting elek - waterstof - methaan - elek heeft een efficiëntie van... 10%? De Antwerpse petrol-lobby heeft nog werk. ;-)

De Antwerpse en OPEC petrol-lobby mag zich wel een beetje haasten dan. :D De San Francisco Tesla / China BYD / Zuid-Korea LG Chem RESU batterij lobby heeft een serieuze voorsprong. Waterstoftechnologie en brandstofcellen staan nog in de kinderschoenen. Batterijen zijn daar in mijn ogen al uit aan het groeien.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 nov 2018, 20:41

Perfectionering van batterijtechnieken zal veel sneller verlopen dan wat met chemie aan te vangen is , gewoon omdat alles in een beperkte rulmte als een laboratorium en met eerder beperkte middelen kan uitgetest worden. In de chemie moet men al meteen duurdere testopstellingen maken , met verhoogde temperaturen werken , en dat staat allemaal niet in een handomdraai op poten.

Ik heb nog steeds contact met de coGENgreen persoon die dit hier https://elugie.com/en/ voorstelde. Blijkt dat dit toestel veel te langzaam warm water kan produceren om ooit als CV gebruikt te kunnen worden. Het is eerder geschikt voor de productie van het dagelijkse SWW. Het bedrijf gaat er van uit dat het systeem kostenbesparend is omdat de kostprijs van één kWh gas goedkoper is dan één kWh aan electriciteit die je uit het net haalt. ( https://www.eclecticsite.be/calc/energie.htm ) .Dit klopt zolang je die kan injecteren en kan profiteren van de terugdraaiende teller. Met de "slimme meter" , waar je misschien nog 0,02 Euro/kWh voor je geinjecteerde stroom gaat krijgen , ziet het plaatje er terug anders uit.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 nov 2018, 18:16

Christiaan schreef:
24 nov 2018, 20:00
Hoho , maar een poetsvrouw van een dienstencheckbedrijf krijgt tegenwoordig ook al een salariswagen. :D Die verdient dan misschien nog netto 500 Euro/maand , gaat nooit geen deftig pensioen krijgen , en wat ze aan de belastingen afdragen en RSZ afdragen is ook twee maal peanuts. Met passeert twee maal langs de staatskassa , éénmaal voor de subsidies , en een tweede maal om minder belastingen te betalen. Nogal wiedes dat de staatschuld maar blijft stijgen. Als wij versneld EV gaan rijden , halen wij *misschien* de 2020 CO2 norm , zoniet hangt Belgie een Europese boete boven het hoofd die de dieselrijder ook gaat mogen meebetalen. Trouwens , wie straft men door EV's i.pv. wagens met verbrandingsmotor als salariswagen uit te delen ? Niemand ! De "gratis" laadkaart vervangt ook de gratis tankkaart , en het bedrijf moet er dan ook maar voor zorgen dat de werknemer er overdag "gratis" kan bijladen. Daarvoor dienen dan die overgebleven subsidies voor EV's.

En wat de dieselrijders zelf betreft , als die een beter loon krijgen , dan kunnen die zich perfect een kleine EV aanschaffen. Er zijn er al onder 20.000 Euro te krijgen.
U begrijpt blijkbaar het systeem van salariswagens in een bedrijf helemaal niet en/of hebt er totaal geen ervaring mee. Anders zou je zo'n onzin niet neerschrijven. Heeft niets met de werkelijkheid te maken. Salariswagens hebben niets met "uitdelen" te maken maar zitten in een loonschaaldeal. Praktisch gesteld: er zijn in lease een massa benzine- en dieselwagens in ALLE prijscategorieën beschikbaar. In begrijpbare taal voor ieder budget/loonschaal dus. Bij EV's is dit nog steeds niet zo. Als iets (nog) niet beschikbaar is en al helemaal niet in een bepaalde lagere prijscategorie kan je het ook niet als alternatief voor cash aanbieden. Zelfs al zou de werkgever en de werknemer dit willen.

Versneld EV gaan rijden om de 2020 norm te halen en in die tijdspanne (een dik jaar) EN een bestaand systeem afschaffen EN een heel nieuw systeem op poten zetten (in een verkiezingsjaar) EN een groot deel van de bevolking daarin meekrijgen (ze jammeren nu al omdat hun diesel een tiental cent/liter duurder is en jij maalt er niet om dat ze dan ineens een klein autootje van 20.000 € een betaalbaar alternatief zouden vinden?) getuigt gewoon dat je los staat van iedere realiteitszin. Leasecontracten (de weg waarlangs de meeste salariswagens moeten passeren) lopen ook over een periode van 4-5 jaar en zijn bindende overeenkomsten. Zelfs met de beste wil van de wereld (dus als iedereen: politiek, werkgevers, werknemers, autoconstructeurs,... op één lijn zou staan) zou er dan een overgangsperiode van minimaal vier jaar moeten zijn. Dan zijn we 2022/23. Als ze dat morgen zouden beslissen dus en ergens een blik met daarin een massale hoeveelheid goedkopere EV's zouden vinden, de laadpalen aan de bomen zouden groeien,.....
Sprookjes. :roll:
De realiteit van de dag: ze zijn nog altijd aan het onderhandelen wie er lokaal met wie mag meespelen en als dat misschien rond is rollen ze weer naar de Vlaamse en Federale loze beloftenronde. In die tussentijd liggen ze waarschijnlijk van niets anders wakker.
Het enige waar we op kunnen hopen is dat ergens in februari, een korte tijd voor de verkiezingen, het licht echt voor een weekje uitgaat en dit misschien een tijdelijke doodsteek is voor de huidige cynische behoudsgezinde partijen waardoor anderen, hopelijk, wel even het vereiste licht op de toekomst kunnen zien. Zelfs dan zal het in de praktijk nog jaren duren voor er een voelbare turn around zal zijn.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 nov 2018, 18:41

Een EV is inderdaad duurder , wellicht ook voor een bedrijf dat de salariswagen "uitdeelt". Maar kan hen dit wat schelen ? Ze geven dan wat minder loon/wedde aan de persoon , en de kous is af. Moet dit allemaal veel gepalaver kosten ? Bah , neen ! Bedrijven zijn uiteraard nog altijd vrij om salariswagens met brandstofmotor aan hun werknemers te geven , maar daar krijgen ze dan geen subsidies meer voor. Toch allemaal simpel om in één wetteke te steken. De bedrijven moeten dan maar zelf uitmaken wat voor hen het goedkoopst is , een EV of ene met verbrandingsmotor zonder subsidies. Voor de leasingbedrijven maakt het ook geen verschil of ze een EV of sputtermachien ter beschikking stellen , ze zullen hun eigen rekening wel maken en er geen verlies door boeken. De automobielsector ? Wel , sommigen hebben dan pech dat ze niet op tijd een electrische wagen heb uitgebracht , maar dat is "ons" probleem , dat van de bedrijven , en de werknemers niet. Geen kompassie , en zeker niet met bedrijven die veel te veel en veel te snel winst willen maken op de kap van belastingbetalende burgers .... Uiteraard , wie aan het contract vastzit voor 4 of 5 jaar , daar kan men niet omheen, maar wel aan de nieuwe contracten en aan contracten die vernieuwd moeten worden.

Laadpalen ? Ik "tank" al 4 jaar zonder laadpaal , en ik kan ook 50 km per dag afleggen. En bij een dagelijkse rit van 50 km zou ik hierdoor slechts extra een slordige 8 kWh/dag verbruiken. Mijn 150 liter SWW boiler durft al meer te verbruiken dan dat. De bedrijven moeten ook maar laadpalen binnen hun terrein voorzien. Dat zou nu al het geval moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 25 nov 2018, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie