Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
dyckie
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door dyckie » 09 jun 2018, 20:36

leopard005 schreef:
09 jun 2018, 20:23
Bjorn, Ik gebruik 12V-12AH batterijen VLRA. Zo heb ik momenteel 36 van. Mijn doel is het dubbele..Ja het beschikbaar vermogen is nu 3,2kW. Maar... als je dit altijd gebruikt is de levensduur van de batterijen maar 250 cycli. Tenzij je Li ion gaat gebruiken. Ik gebruik ongeveer 30% van het vermogen voor ik omschakel. Dit geeft dan 1200 cycli Ik gebruik een gewone (zeer goede) mppt controller van ( Ali :D ) (verlies amper 10 watt bij 40 amp, en een aparte ATS. De besturing van dit alles gebeurd met een Siemens Logo plc, die zeer makkelijk te bedraden en te programmeren is, zelfs voor iemand die dit nooit gedaan heeft.
Ik heb altijd een stroomverbruik van 250 watt in de woning. Ja, pc's van de kinderen en mijn pc modems, adapters, laders, playstation enz.. het rendement van de omvormer(12 naar 230V)is in theorie 95%. Neen, ik verlies zeker 15%. Laden van de batterij geeft een verlies volgens mijn metingen vaan 30%. Ja, ook een Tesla batterij laden geeft dit verlies. Een batterij laden van 100KW, daar heb je dus 130KW voor nodig. Deze verliezen zijn niet te onderschatten. Dus dikke, korte laagspanningskabels gebruiken. Panelen die met de batterijen werken zijn 932 watt. 2 van deze panelen zijn draaibaar, draaien met de zon mee.
Beste,

Als er bij u brand zou moeten uitbreken met u batterijen zult u denk ik niks terug krijgen van de verzekering want ik denk dat u installatie nooit zo gekeurd is geweest. Dus mensen als je met batterijen begint denk dan ook eens aan een herkeuring anders zal de verzekering zich wel eens kunnen terug trekken. En als je met batterijen begint zie dan dat er nooit niks op het net komt als er een stroomonderbreking is of u buren trekken u batterijen ook leeg of als ze aan het net moeten werken dat de DNB spanningsloos kan werken of je gaat in de problemen komen.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 jun 2018, 20:47

Laagspanningsinstallaties of installaties die niet vast aan het net hangen hoeven naar mijn weten niet gekeurd worden.
Volgens jouw wel?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 09 jun 2018, 20:49

janus schreef:
09 jun 2018, 20:47
Laagspanningsinstallaties of installaties die niet vast aan het net hangen hoeven naar mijn weten niet gekeurd worden.
Volgens jouw wel?
Wat gaat hij doen als die batterijen oververhit geraken en in brand vliegen van het opladen. Dan gaat de verzekering niet tussen komen omdat ge zelf iets ineen heb gestoken.

Dyckie

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 09 jun 2018, 20:53

leopard005 schreef:
Bjorn, Ik gebruik 12V-12AH batterijen VLRA. Zo heb ik momenteel 36 van. Mijn doel is het dubbele..Ja het beschikbaar vermogen is nu 3,2kW. Maar... als je dit altijd gebruikt is de levensduur van de batterijen maar 250 cycli. Tenzij je Li ion gaat gebruiken. Ik gebruik ongeveer 30% van het vermogen voor ik omschakel. Dit geeft dan 1200 cycli Ik gebruik een gewone (zeer goede) mppt controller van ( Ali :D ) (verlies amper 10 watt bij 40 amp, en een aparte ATS. De besturing van dit alles gebeurd met een Siemens Logo plc, die zeer makkelijk te bedraden en te programmeren is, zelfs voor iemand die dit nooit gedaan heeft.
Ik ben redelijk thuis in microcontroller land, geen ervaring met PLC.
Commercieel vind ik het moeilijk om uit te maken welke omvormer geschikt is. Een beetje zoekwerk en je krijgt "pure sine wave" inverters van 5kW voor €50 of... voor €500. Ik begrijp dat er wel wat prijsvariatie is, maar een factor x10 lijkt me toch wel sterk (lees: ongeloofwaardig). Niet dat ik voor een proefproject 5kW vermogen nodig heb. :D
Er liggen hier twee PV panelen klaar (samen circa 500W) om wat proef mee te draaien. Nu nog de tijd.
leopard005 schreef:
Ik heb altijd een stroomverbruik van 250 watt in de woning. Ja, pc's van de kinderen en mijn pc modems, adapters, laders, playstation enz.. het rendement van de omvormer(12 naar 230V)is in theorie 95%. Neen, ik verlies zeker 15%. Laden van de batterij geeft een verlies volgens mijn metingen vaan 30%. Ja, ook een Tesla batterij laden geeft dit verlies. Een batterij laden van 100KW, daar heb je dus 130KW voor nodig. Deze verliezen zijn niet te onderschatten. Dus dikke, korte laagspanningskabels gebruiken. Panelen die met de batterijen werken zijn 932 watt. 2 van deze panelen zijn draaibaar, draaien met de zon mee.
Tesla claimt op hun Powerwall product pagina 90% round-trip efficiëntie. Dus 95% AC->DC en 95% DC->AC (ofzoiets). Of het daadwerkelijk zo is? Geen idee. In marketing zijn ze bij Tesla alleszins goed ;-)
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 09 jun 2018, 21:39

Dyckie: Ivm met brand en batterijen. Ik heb mijn huisinstallatie al 2 x laten keuren en woon hier 6 jaar. De hele dag werk ik met elektrische toestellen die zelfs op een gelijkspanning van 750V werken. Deze VLRA batterijen zijn veel veiliger dan de tesla batterijen. Elke batterij heeft een eigen zekering van 7,5 amp. En ja, elke batterij kan een inwendige kortsluiting krijgen. Te snel opladen? Nee kan niet. Is 3 x beveiligd. Overspanning door de plc sturing, door de charge controllerlader, en nog eens een overspanningsrelais met overstroom beveiliging. Mijn schatting is dat er nu ongeveer 44 zekeringen in zitten. Overtuigd?? Neen, mijn buren kunnen niet mee profiteren. is onmogelijk.

BjOrn: Als je een pb verzend, wil ik je wel wat foto's bezorgen van de installatie. Als je met een microcontroller overweg kan, kan je dit zeker ook met de logo van Siemens. Ik heb vroeger een topic geopend hierover, maar niemand had interesse :roll:

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 09 jun 2018, 22:02

Wat gaat hij doen als die batterijen oververhit geraken en in brand vliegen van het opladen. Dan gaat de verzekering niet tussen komen omdat ge zelf iets ineen heb gestoken.
Staat dat in je polis voorwaarden dat je niets zelf mag doen?
Toen mijn zelf geplaatste tuin schutting omwaaide kreeg ik ook gewoon mijn geld van de verzekering.

En zou iemand die zelf zijn woning bouwt/verbouwt ook zijn huis niet kunnen verzekeren?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 09 jun 2018, 22:45

janus schreef:
09 jun 2018, 22:02
Staat dat in je polis voorwaarden dat je niets zelf mag doen?
Toen mijn zelf geplaatste tuin schutting omwaaide kreeg ik ook gewoon mijn geld van de verzekering.

En zou iemand die zelf zijn woning bouwt/verbouwt ook zijn huis niet kunnen verzekeren?
Janus,

lees hier maar eens: https://www.ecobouwers.be/forum/post/re ... latie-grid

Dyckie

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 09 jun 2018, 23:25

Waar lees jij daar dat je niet verzekert bent of dat een keuring verplicht zou zijn.

Graag de tekst uit je polisvoorwaarden zodat we zeker zijn.
.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 09 jun 2018, 23:45

janus schreef:
09 jun 2018, 23:25
Waar lees jij daar dat je niet verzekert bent of dat een keuring verplicht zou zijn.

Graag de tekst uit je polisvoorwaarden zodat we zeker zijn.
Janus,

je moet toch ook aan de verzekering aangeven als je zonnepanelen hebt geplaatst, en een off grid systeem moet ook al gekeurd zijn door een keurings instantie.

Dyckie

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 09 jun 2018, 23:53

Geef dan gewoon een link met de wet tekst of de polisvoorwaarden.
je moet toch ook aan de verzekering aangeven als je zonnepanelen hebt geplaatst,
Dat is raadzaam als je ze mee wilt verzekeren maar is niet verplicht naar mijn weten.
en een off grid systeem moet ook al gekeurd zijn door een keurings instantie.
Nog nooit van gehoord.
.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 09 jun 2018, 23:57

is wel verplicht verzekering aangeven: https://www.abcverzekering.be/brandverz ... len-plaats

Dyckie

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 10 jun 2018, 00:04

Nee, niet verplicht
Het veranderd niets aan de waarde van uw huis, de waarde word per plaats bepaald
Het telt alleen in geval van glasbreuk zoals het dak van een veranda of iets dergelijks
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 10 jun 2018, 06:31

dyckie schreef:
09 jun 2018, 23:57
is wel verplicht verzekering aangeven: https://www.abcverzekering.be/brandverz ... len-plaats
Dat klopt in mijn geval niet. In 2009 expliciet die vraag gesteld gedaan. Geen wijziging nodig, ook geen aangifte nodig. Of het nodig is hangt denk ik af van de polisvoorwaarden en andere zaken.

Even snel zoeken landt mij op volgend artikel:
http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renov ... 41177.html
Wanneer de woning volgens die methode verzekerd is, dan worden de zonnepanelen automatisch mee verzekerd.
en even verder
Is de premie van de brandverzekering echter berekend op basis van een schatting in plaats van een evaluatierooster, dan liggen de kaarten anders
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 10 jun 2018, 07:09

YveST3 schreef:
10 jun 2018, 00:04
Nee, niet verplicht
Het veranderd niets aan de waarde van uw huis, de waarde word per plaats bepaald
Het telt alleen in geval van glasbreuk zoals het dak van een veranda of iets dergelijks

Oef ;-) Kunnen we nu verder met het technisch gedeelte.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 10 jun 2018, 07:20

IMG_0516 (Small).JPG
2 rode displays (temp regelaars) bovenaan sturen 2 fans aan. Er komt een plexiglazen deur, omdat alles in de garage staat en in de winter en zomer de temp bijna hetzelfde is als buiten. Deze batterijen hebben het liefst rond de 20°Laptop en omvormer geven beetje warmte en zo is mij batterijkast op ongeveer de juiste temperatuur.
2 display's rechts onder. Beide zijn spannings en overload protection controller. Zowel laad als ontlaadstroom en spanning is hier nog eens gecontroleerd.
Links daaronder zit de SINUS omvormer. Een oude laptop met win xp houd alles een beetje in de gaten (tja, verbruik 25 watt in stand by) via team viewer naar pc in de woning. Rechts achteraan zijn koperen latten 4,5 cm breed en 6 mm dik,met boutjes om alle batterijen met elkaar te verbinden.

Donkergrijs kastje rechts onder de rode display's is een batterijlader 30 amp. Deze gebruik ik NIET, omdat ik al vertelde dat de laad verliezen enorm zijn.
Ik wou deze gebruiken om, als de batterijspanning te laag is deze opgeladen werd door deze lader en ik niet moest overschakelen van omvormer naar netspanning.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie