Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
roel.nagels
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door roel.nagels » 31 jul 2018, 08:18

@jeroen beeckx

Bij Ecopower is het heel simpel.

Totale afname aan 0,2736 €/kWh
Totale injectie aan 0,05593 €/kWh

Let wel, dit is pas mogelijk vanaf dat onze Mr. Tommelein groen licht geeft aan vergoeding van injectie.

Als je nu belt, krijg je de uitleg van de verrekening van injectie en afname, omdat dit momenteel het enige wettige systeem is.
En dus wordt er op dag van vandaag een injectietarief gehanteerd voor je totale aantal kWh afname en dit enkel als je injectie groter of gelijk aan je afname is. De rest geef je momenteel idd gratis weg.

Momenteel ben ik bij EBEM. Hier werken ze met volgend tarief systeem:

Afname aan 0,1655 €/kWh (enkel en alleen als je injectie groter of gelijk aan je afname is)
Injectie aan 0,0000 €/kWh (enkel voor het deel van totale injectie - totale afname) Ik geef dus idd momenteel dik 4MW gratis weg. Ik ben nu eenmaal een wilde weldoener ;-) Al wil ik zo snel mogelijk het volledige genot van al onze eigen kilowatten. Vandaar plan batterij en e-auto. En in een ietwat verdere toekomst WW

Last but not least, zou je vanaf dat het nieuwe wettelijke kader er is, vrij zijn in keuze van je energieleverancier én je energie-opkoper. Je zal dus afname en injectie niet meer perse bij hetzelfde bedrijf moeten nemen. Dat geeft concurentiekracht...
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 31 jul 2018, 09:16

@roel

Ik vind in je tabel (*) niet de prijs van je omvormers terug ( PV --> batterijen ; batterijen --> 230 Volt ) . Wat is de energie die je in je batterijen gaat kunnen stoppen in kWh ? Wat is je PV vermogen ? Ik heb niet al je bijdragen gelezen , en sorry dus als ik hier dingen vraag die je reeds elders al hebt vermeld. Had de producent van de apparatuur wat willen meewerken , dan had dit viewtopic.php?f=48&t=19556 in 2017 gerealiseerd geweest. Kostprijs ( gedaald ) : ca. 120.000 Euro ( PV + batterijen en electronica + installatiekosten ). Ik rij zelf al 4 jaar een volelectrische Kangoo ZE - een waar genoegen :-) .

(*) download/file.php?id=4708

p.s. Bedenk dat je slechts 20 % aan vermogen in kW uit een lood accu mag trekken als je die in leven wilt houden , bvb. 20 A uit een 100 Ah batterij , of 20 kW uit een samengesteld pak van 100 kWh. In het jargon is dit 0,2 C .... Het laden zelf mag slechts aan 10 % gebeuren ( of 0,1 C ).

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 31 jul 2018, 09:26

Wij hebben sinds 12/01/2016:

PV-systeem
==========
1 x SMA STP7000TL-20
49 x Solar Frontier SF170-S (Helling 46°, Richting -11°(Zuid met een lichte afwijking naar het oosten))

Monitoring
=========
2 x SMA Energy eMeter 10
1 x SMA Sunny Home Manager v1
19 x SMA Bluetoothsocket
1 x Raspberry Pi 3

In offerte

Batterij-systeem
==============
1 x SMA SI4.4M-12
1 x LG Chem RESU 10 (nominaal 9,8kWh, bruikbaar 8,8kWh, gemiddeld 185 cycles per jaar, max 6000 cycle life time)

prijzen staan hier onderaan
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 31 jul 2018, 09:52

@roel.nagels

Jaloers? Op wat? Inwonende ouders/ schoonouders? 90% zegt neen, ik ook :lol: (of had je mijn vorige smiley niet gezien?)

Ik heb je andere topic eens bekeken en zie onderaan wel de prijs van je PV en je batterij, maar waar vind ik deze investering terug in de berekening van je jaarlijks verbruik? Vandaar mijn vraag of dit een schenking was, wat dus niets met jaloezie te maken heeft.
Persoonlijk zou ik als inwonende ouder mijn geld maar al te graag investeren in het huis van mijn kinderen (waar ik dan zelf in woon) in plaats van het binnen enkele jaren te schenken aan vadertje staat.
Misschien moet ik alles nog eens overlezen.
Net zoals ik heel je installatie ter controle van jullie verbruik nergens terug vind in je berekening. Deze is toch ook niet gratis? Okee, dat lijkt een hobby te zijn en hobby's kosten nooit geld :D (zelf een vijvertje van 60.000 liter met een 50 Japanse koi --> kost allemaal niks... I wish)
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 31 jul 2018, 10:06

@roel
Ik zou je toch aanraden om eens een simulatie te doen. Hun resultaten zijn redelijk realistisch en correct. Die 9,8kWh lijkt me toch niet bepaald "veel".
Christiaan schreef:
29 jul 2018, 19:02
Hier kan je een off-grid ( en nog veel meer ) simuleren. Selecteer eerst je eigen locatie ( noorderbreedte , westerlengte in de Google map ) en selecteer OFF-GRID :

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Je moet in elk geval nagaan of dat SMA systeem prioritair stroom uit de batterijen haalt en niet uit de PV of het net ! Als het systeem de batterij persé vol wil krijgen , ben je er 's nachts aan voor de moeite en ga je die 's nachts volladen uit het net i.p.v. te wachten tot wanneer de zon terug opkomt. Het is niet allemaal goud dat blinkt wat de ingenieurs van tegenwoordig er van maken en marketeers ons allemaal willen doen kopen.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 31 jul 2018, 10:19

Ik heb je smileys gelezen hoor ;-)

Ik tel zoals aangegeven wat de boel zou kosten zonder de gemaakte investeringen en wat de boel zal kosten met gemaakte investeringen.
Alles verrekend geeft dat een jaarlijkse besparing. De totale investeringskost deel je door deze besparing en je hebt het aantal jaren waarop je de mik mak terug verdiend. Dat zal variabel zijn in positieve zin omdat de investering een gekend vast bedrag is en de energie/brandstofprijzen elk jaar variabel zijn en meer dan vermoedelijk zullen blijven stijgen. De terugverdientijd zal dus bij elke jaarlijkse berekening minder en minder worden.

Voor mijn persoonlijke monitoring heb ik enkel aangekocht:
1 x Raspberry Pi 3 aan 29 euro
1 x SMA eMeter 10 (dit is een 2de eMeter die nodig is om PV-opbrengst te meten omdat de Modbus van een SMA STP niet uit te lezen valt. De eerste eMeter zat bij de SHM en meet injectie en afname) aan 259 euro incl verzending vanuit Duitsland

Bij wijze van hobbymateriaal heb ik via het portaal SunnyPlaces.com 17 bluetoothsockets tweedehands gekocht van een Duitser (die maakte de upgrade van SHM v1 naar v2) aan 600 euro voor 17 stuks. De overige 2 zaten bij de SHM.

Ik kom nu eenmaal goed overeen met mijn schoonouders en het verhaal vadertje staat ontlopen is een tweede hobby (mogelijks zelfs de primaire hobby) ;-)

Nog iets weten? Vraag maar raak ;-)
Laatst gewijzigd door roel.nagels op 31 jul 2018, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Bi-directionele meter...

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 31 jul 2018, 10:22

@Christiaan

Ik volg liever de simulatietool van SMA: http://www.sunnydesignweb.com/
Deze is in mijn geval veel juister en kan rechtstreeks alle up-to-date data halen uit mijn SHM.
Zie deze post

Voor alle duidelijkheid: Ik wil (nog niet) off-grid. Netgekoppeld zo goed als 100% netonafhankelijk zijn is veel interessanter. Je kan (binnenkort) je overschot opgewekte PV-verkopen en anderzijds heb je toch ook nog een backup voor het geval we het somberste jaar sinds 'ever' mee zouden maken.

De SMA SI is 'oneindig tweakbaar'. Je kan kiezen welke situatie voor jou best uit komt. Enkels 's nachts laden of 100% zelfvoorzienend of ... of ... of ...

Bi-directionele meter...

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 31 jul 2018, 10:32

roel.nagels schreef:
31 jul 2018, 10:22
@Christiaan

Ik volg liever de simulatietool van SMA: http://www.sunnydesignweb.com/
Deze is in mijn geval veel juister en kan rechtstreeks alle up-to-date data halen uit mijn SHM.
Ge gelooft dus eerder de marketeers van SMA dan een onafhankelijke EU organisatie. :D
Voor alle duidelijkheid: Ik wil (nog niet) off-grid. Netgekoppeld zo goed als 100% netonafhankelijk zijn is veel interessanter. Je kan (binnenkort) je overschot opgewekte PV-verkopen en anderzijds heb je toch ook nog een backup voor het geval we het somberste jaar sinds 'ever' mee zouden maken.
Volledig off-grid zal in onze contreien niet lukken , tenzij je er nog eens WKK of een stroomgenerator erbij haalt. Daarin heb je gelijk.

Als je kunt "tweaken" , moet je er voor zorgen dat de batterij zo weinig mogelijk volledig volgeladen geraakt. Boven de 30 °C EN volgeladen , verslijten Li-ion batterijen zeer snel , sneller dan door hun aantal laadcycli. Een versleten cel wordt hierbij vlug heel heet , met mogelijks een "thermal run away" en dan gaat het boeltje in de fik !

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 31 jul 2018, 10:54

roel.nagels schreef:
31 jul 2018, 10:22
Voor alle duidelijkheid: Ik wil (nog niet) off-grid. Netgekoppeld zo goed als 100% netonafhankelijk zijn is veel interessanter. Je kan (binnenkort) je overschot opgewekte PV-verkopen
Laat dat binnenkort maar al weg.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 31 jul 2018, 11:27

@Christiaan

Bedankt voor de goede zorgen. Ik heb mezelf ook al goed geïnformeerd en volg meerdere (Duitse en Oostenrijkse) praktijkgevallen, ben op de hoogte van batterijslijtage, temperaturen, ...
De batterij zal niet dagelijks op zijn max draaien. Dat had je al makkelijk zelf kunnen afleiden uit het aantal jaarlijkse cycles ;-)
Momenteel heb ik ruwweg vanaf halverwege maart tot en met eind augustus een netafname van max 4,4kWh (vaak minder) en dus dagelijks maar max 50% uit de bruikbare capaciteit van de batterij nodig. De installaties die ik volg, zetten seizoensprofielen op ivm max laden en max ontladen. Dit om de batterij zo goed mogelijk te soigneren.

Hierbij een grafiek met mijn laatste 365 dagen
jaaroverzicht.PNG

Hierbij ook mijn jaarlijkse belastingscurve. zoals je kan zien trekken wij amper tot geen peaksbelastingen. Dat zal onze batterij ook leuk vinden...
belastingscurve.PNG

@ivob

Bedankt voor je gekende dosis negativisme ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bi-directionele meter...

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 31 jul 2018, 11:40

@roel

Ken je de chemistry van die LG Chem li-ion batterijen ? Is het LFP , NMC , NCA of nog iets anders ?
Laatst gewijzigd door Christiaan op 31 jul 2018, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 31 jul 2018, 11:48

@Christiaan

LG Chem RESU 10 is type NMC.

ik heb net getracht via de jrc tool.

De offgrid simulatie is niet van tel. Ik wil niet offgrid, maar grid gekoppeld met batterij. Een echte offgrid installatie werkt technisch anders dan een gekoppelde met batterij en geeft dus andere resultaten (welke ik ook kan simuleren in SDW)

De jrc simulatie van grid gekoppeld met batterij is vrij summier tov die van SMA. De tool werkt enkel met consumptiedata ipv met accurate netafname en PV opbrengsten (bij SMA in blokken van 15 minuten, bij mijn persoonlijke monitoring zelfs per minuut). JRC kan dus nooit exacter zijn dan 'real data' met mijn tool en of die van SMA.

Verder heb ik nu eenmaal mijn apparatuur van bij SMA, dus waarom hun op maat gemaakte tool niet gebruiken? :-)

Bi-directionele meter...

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 31 jul 2018, 11:57

FYI

hierbij een Oostenrijker die ik volg.

Eveneens een STP7000TL-20 en 48 x 245Wp panelen Oost-West opstelling
SMA SI 4.4M-11 + LG Residential-Energy-Storage-Unit 6.4EX (voorloper van de huidige generatie RESU)
Oostenrijker.PNG
zet daar mijn opbrengsten naast en merk op dat mijn winters meer oranje zullen zijn ;-)
mijn.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door roel.nagels op 31 jul 2018, 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Bi-directionele meter...

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 31 jul 2018, 12:02

@roel

jrc geeft wel aan wat het tekort gaat zijn , en dat zijn dus de dagen ( procentueel ) waar je beroep moet doen op extra stroom uit het net. In zoverre is hun off-grid simulatie wel correct en relevant voor jouw systeem ( of voor mijn "concept" ).

NMC ? Bah , dat bevat cobalt :lol: Die zijn in elk geval veiliger dan wat in de Tesla S steekt , maar toch nog minder stabiel dan het nikkel en cobalt vrije LFP. De NMC's steken ook in alle volelectrische wagens , behalve de Tesla S dus ....

De Oostenrijker haalt blijkbaar alleen tijdens de maanden Mei en Juni geen stroom uit het net. Toch niet bepaald zo fantastisch. En wat die terug het net opstuurt , daar zijn de buren en de electriciteits producenten heel tevreden over. :D , maar wat gaat dat in de toekomst nog opbrengen. Dan toch beter een batterij met een hogere capaciteit om dat teveel ook te stockeren ...
Laatst gewijzigd door Christiaan op 31 jul 2018, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 31 jul 2018, 12:04

Ik weet dat ik momenteel nog te kort heb ;-)
Zo'n 10% ;-) en dat is financieel rendabeler dan 'full offgrid'

Zelf ben ik ook geen fan van Tesla-stuff...

Bi-directionele meter...

Plaats reactie