Gedeeltelijk off-grid

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
leopard005
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

Re: Gedeeltelijk off-grid

Bericht door leopard005 » 18 nov 2018, 09:46

bruma schreef:
18 nov 2018, 09:13
Hou er rekening mee dat voor veel tractie accu's geldt dat elke ontlading/lading een cyclus is ongeacht de hoeveelheid energie, de diepte van de ontlading en of ze al of niet volledig geladen werden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Daar heb ik niet bij stil gestaan. Ik zou deze bijna gratis krijgen... Dus ja. Dank voor uw informatie.

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 19 nov 2018, 11:11

Ik breek hier beetje in op dit topic.
Mag ook afgescheiden worden als dat beter is.
Gaat over opmerking Bruma
voor veel tractie accu's geldt dat elke ontlading/lading een cyclus is ongeacht de hoeveelheid energie, de diepte van de ontlading en of ze al of niet volledig geladen werden.
Ik heb hier een vraag over.
Heb elektrische heftruck waar niet veel mee gereden wordt, kan er wel een maand mee rijden zonder op te laden.
accu 80V/775Ah met 12 uurslader.
Het is een normale accu met verschillende cellen en bovenop een heleboel doppen om waterpeil te controleren en bij te vullen met gedemineraliseerd water.
Hoe hou ik de accu het langste goed.
- iedere dag opladen en daarna accuwaterpeil controleren aanvullen(ga ik niet doen teveel werk)
- iedere week opladen
- zo lang mogelijk doorrijden en pas opladen als hij aangeeft dat de accu wel erg leeg is.
- anders.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 19 nov 2018, 11:47

Uit mijn ervaring ...
Ik heb een old-timer. Die laat ik slechts iedere maand eens volledig warm draaien , en hierbij laadt de accu dus ook op. Nog nooit geen startproblemen gehad , nu ook niet in de winter. De accu is drie jaar oud , en heb op die drie jaar nog nooit de celvloeistof moeten bijvullen.

Mijn ervaring leert me dat het allemaal niet zoveel verschil maakt , een loodaccu kent niet zo erg veel zelfontlading. De ouderdom speelt blijkbaar wel een rol , na 5-6 jaar begint die wel aan vermogen in te boeten. Dat is uiteraard *maar* mijn ervaring. Een loodaccu leegrijden is wel geen aanrader. Overal beweert men om die voor minstens 50 % geladen te houden. Dus ....volladen na een ritje en dan een maand met rust laten - of zoiets. :-)

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 19 nov 2018, 12:50

Hang er gewoon een automatische druppellader aan. Geen omkijken meer naar.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 19 nov 2018, 16:29

@ DosD
Tractie accu's kan je niet vergelijken met semi-tractie accu's noch met loodaccu's.
Die hebben totaal andere karakteristieken.
Best even in de handleiding (of via google) nakijken of specifiek de batterijtypes opzoeken en kijken wat er in de spec's van de fabrikant staat.
Zomaar een hint geven is tasten in het duister, er bestaan immers zoveel verschillende types en uitvoeringen.

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 20 nov 2018, 09:25

Bedankt Bruma, heb nog wat verder gezocht.
Het is een standaard lood-zuur accu 80V/775Ah.

Het advies is normaal om iedere avond te laden er wordt ervan uitgegaan dat je dan bijna hele werkdag ermee werkt.
Ik rij er gemiddeld echter minder 3 tot 4 uur per week mee.
Laad hem nu zo om de 3 weken maar dacht het is misschien beter voor de accu om hem iedere week te laden.
Door jouw opmerking
Hou er rekening mee dat voor veel tractie accu's geldt dat elke ontlading/lading een cyclus is ongeacht de hoeveelheid energie, de diepte van de ontlading en of ze al of niet volledig geladen werden.
ging ik de andere kant op denken.
Dus nu weet ik het niet meer.

Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier » 20 nov 2018, 09:27

Toch even een paar kanttekeningen.

Loodaccu's kan je in verschillende types hebben.
1 . Startbatterijen
2. Semi-tractie ook vaak deep-cycle genoemd.
3. Tractie
In volgorde dunnere naar dikkere platen en hoog naar laag CCA (Cold Cranking Amps) en minder naar meer lood.
Elk van de drie types zijn leverbaar in volgende uitvoeringen :
1. Gesloten ook onderhoudsvrij genoemd : gel of AGM
2. Open : electrolyt kan/moet af en toe gecontroleerd worden.

Alle types in de diverse uitvoeringen, zijn leverbaar in 2- 6- 8 en 12 Volt modellen.
De regel is : hoe hoger de capaciteit van de totale batterijbank, desto meer cellen en hogere systeemspanning.

Volgens het type en de uitvoering moet het optimaal laden of ontladen gebeuren in relatie tot de gekozen toepassing.
De spec's moeten hier duidelijkheid over geven.

De levensduur van elk type wordt bepaald door het aantal cycli. In de technische gegevens moet je die terugvinden.
Het percentage van de ontlading per cyclus (DOD %) bepaalt het aantal te verwachten cycli.
Bij de keuze van een batterij reken je dus best even uit hoeveel stroom je over de te verwachten levensduur en de door jou gekozen DOD voor de prijs zal krijgen. Een dure batterij bij aankoop is soms prijstechnisch de beste keuze.

Omdat er dus nogal wat instellingen van de lader/zonne-laadregelaar en van de belasting van de bank belangrijk zijn en niet voor elke bank dezelfde, kies je ook beter voor apparatuur waar je alle functies kan instellen en niet afhankelijk bent van de voorprogrammering van de fabrikant. Bovendien is er zoals iedereen weet, heel wat activiteit bij de batterijproducenten en komen op geregelde tijden nieuwe batterijtypes op de markt en ben je beter af met apparatuur die ook daarop voorbereid is.

Voor de vorklift komt het er dus op aan om te kijken naar het aantal cycli om te bepalen hoe diep ontladen wordt tussen twee laadbeurten. De batterijen continu in floating houden (dus aan de lader ook als ze vol zijn) als die niet gebruikt wordt is niet aangeraden. Dit bevordert sulfatering van de platen en verkort de levensduur.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 25 nov 2018, 07:53

Update van mijn installatie :oops: Er zijn door onze iets meer technische forum leden zoals Christiaan (en nog andere natuurlijk) een paar opmerkingen geweest ivm het kabelverlies = spanningsverlies op 12 volt. Ikzelf heb dit ook allemaal berekend en dat was nog ok. Er zijn namelijk 2 problemen:

Een led lamp van 10 watt, die op 12 volt werkt, verbruikt op precies 12 volt 10 watt. Maar wat als je er één volt onder gaat? Dan verbruik je 6,8 watt, maar de licht opbrengst is veel te laag. Bij 13 volt spanning is de wattage 15 watt en lijkt alles ok. Bij de laadspanning van 14 volt en weinig verbruikers ingeschakeld gaat dit naar 18 watt en gaat de led sneuvelen (te warm) Dus = een slechte oplossing. De batterijspanning bij verbruik zonder zonnelading is te laag als de batterij voor 50% ontladen is. Nm 12,05 volt - de verliezen. Deze spanning is te hoog bij zonneschijn nm 14 volt.

De enige oplossing (Christiaan :oops: ) is de batterijen in serie, en er 24 volt van maken. Maar...., omdat ik bijna alles op 12 volt heb ga ik een DC/DC omvormer moeten gebruiken (wat ik echt niet wou :mrgreen: ) Ik heb er gevonden die een rendement hebben van 90%. Dus...ja, 10% verlies. Nu staat er in de technische gegevens bijna nooit bij bij welke belasting dit verlies is.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 25 nov 2018, 08:38

Nog iets vergeten te vermelden. Normaal zou mijn spanningsverlies over de kabel maar 0,6 volt mogen zijn op 200watt, maar deze is 1 volt. Ik twijfel er dus aan of de leverancier mij een echte koperen kabel geleverd heeft :evil: Ik had eerst de weerstandswaarde moeten meten voor ik deze begroef in de 28 meter lange loopgraaf naar de garage...

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 nov 2018, 10:16

leopard005 schreef:
25 nov 2018, 08:38
Nog iets vergeten te vermelden. Normaal zou mijn spanningsverlies over de kabel maar 0,6 volt mogen zijn op 200watt, maar deze is 1 volt. Ik twijfel er dus aan of de leverancier mij een echte koperen kabel geleverd heeft :evil: Ik had eerst de weerstandswaarde moeten meten voor ik deze begroef in de 28 meter lange loopgraaf naar de garage...
Ik denk dat ge dan een kleinere weerstandswaarde zoudt gemeten hebben dan wat ge nu aan verliezen ( spanningsverlies gedeeld door stroom ) meet. :-)

Vooreerts , puur 100 % koper is het nooit. Puur koper is broos , breekt meteen als het buigt of eraan trekt.

Electronen hebben ook de neiging om zich aan de buitenkant van een geleider te verplaatsen - een soort "skin-effect" dus. In de binnenkant ervan verplaatsen zich minder electronen. :-) Dit betekent dat de omtrek van een geleider zo groot mogelijk moet zijn , dus dat de draad zo dik mogelijk moet zijn. Maar helaas , en nu komt het , de toename van de oppervlakte van een dikke draad ( diameter x 3,14 x lengte van de draad ) heeft minder effect dan twee draden in parallel met slechts de helft van de diameter. Dus , hoe meer aders een kabel bevat , hoe beter zijn "doorstroming" is en het maakt zelfs niet uit of al die aders met mekaar contact hebben of geisoleerd van mekaar liggen.

Een derde bepalende factor is de manier waarop je de kabel aansluit. Als koper verbonden wordt met een ander metaal , bvb. ijzer , dan kan er op die plaats een spanningsverschil tussen beide metalen ontstaan , een soort "thermokoppel effect".

Beide "effecten" dalen als de stroomsterkte kleiner is. Dus, als de stroomsterkte halveert ( dus met 24 Volt bij eenzelfde vermogen ) , zou het spanningsverlies met meer dan de helft kunnen dalen.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 25 nov 2018, 10:35

Een derde bepalende factor is de manier waarop je de kabel aansluit. Als koper verbonden wordt met een ander metaal , bvb. ijzer , dan kan er op die plaats een spanningsverschil tussen beide metalen ontstaan , een soort "thermokoppel effect".

Beide "effecten" dalen als de stroomsterkte kleiner is. Dus, als de stroomsterkte halveert ( dus met 24 Volt bij eenzelfde vermogen ) , zou het spanningsverlies met meer dan de helft kunnen dalen.
[/quote]
Christiaan, dank voor uw reactie. Als geleider aan de batterijen gebruik ik koperen geleiders van 5x40 mm en 50 cm lang. Een koperen latje dus. Normaal is alles koper/ vertind koper. Mijn kabel is ook vertind koper, vandaar waarschijnlijk deze verliezen?
Ik dacht dat enkel AC stroom een "skin-effect" had? Heeft DC dit ook?

In theorie: Als ik 2 gescheiden geleiders gebruik en deze in het begin en aan het einde terug koppel zou er minder verlies zijn? Te mooi om waar te zijn waarschijnlijk

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 nov 2018, 11:24

Uiteraard treedt dat bij DC ook op. Bij AC heb je dan ook nog last van de "zelfinductie" van de geleider , en het hoeft dus niet meteen over een gewikkelde "spoel" te gaan.

Vertind koperen leiding ? En toch meer dan één geleider neem ik aan ? Uiteraard is dat de oorzaak ! In al mijn jugendlicher Leichtsinn heb ik ooit beide uiteinden ( de aders ) van een flexibele koperdraad vertind vooraleer die in een stekker vast te schroeven en daar dan alle dagen 16 ampere doorgejaagd. Na 6 maanden zagen de pinnen zwart en was de plastic rond de stekkers ervan gesmolten. Nooit meer dus , alleen alle koperen aders flink torsen en stevig vastschroeven.

Je moet bladzijde 4 en 6-7 van dit https://www.victronenergy.com/upload/do ... -ES-SE.pdf document eens lezen wat zij als eis aan de kabel stellen. Dat is voor een kabel waar men "slechts" 70 ampere door jaagt. Daar staat letterlijk : "The maximum diameter of the individual strands is 0,4 mm/... " , of vrij vertaald : ieder "draadje" in de kabel mag slechts een halve millimeter dik zijn. Een kabel van bvb. 25 mm2 moet al eventjes 196 van die parallel geschakelde 0,4 mm in doorsnee draadjes bevatten. ( zie onderaan blz. 4 )

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 25 nov 2018, 12:05

Skin effect doet zich niet voor bij DC

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 25 nov 2018, 12:21

Heb deze kabel gebruikt. Vertinde geleiders, https://gigatek.be/assets/shared/filest ... f7d978.pdf

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 nov 2018, 12:26

Luc6580 schreef:
25 nov 2018, 12:05
Skin effect doet zich niet voor bij DC
Dan zou er geen reden zijn waarom Victronenergy voor de kabels van zonnepanelen naar hun omvormers en naar de batterijen ( allemaal DC ) voorschrijft met aders van 0,4 mm doorsnee. Een aantal dikke leidingsdraden van 2,5 mm3 die men in de binnenhuisinrichting aanlegt , zouden dan ook moeten kunnen. Wat denk je ?

Plaats reactie