Gedeeltelijk off-grid

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Gedeeltelijk off-grid

Bericht door Christiaan » 16 nov 2018, 14:11

leopard005 schreef:
02 apr 2018, 14:06
ivob schreef:
02 apr 2018, 13:41
Ik ga me verder niet moeien in dit topic want volgens mij kan het één en ander wettelijk niet.
Ik ging er van uit dat bij wijziging aan de binneninstallatie er verplicht een herkeuring was van de installatie.
Gewoon mijn gedacht. Kan verkeerd zijn.
Ik lees het wel als het tegendeel bewezen wordt.
Men kan best, voor men experimenteert, eerst nagaan of het een en ander wel kan en toegelaten is en vooral, een keuring zou doorstaan.
Maar dat is gewoon een individueel standpunt.
Geen probleem. De originele installatie blijft bestaan. Een elektrisch circuit dat niet aan het net hangt hoeft niet gekeurd te worden. (Mag wel)Heb mijn installatie trouwens al 2 maal laten keuren en ik woon hier nog maar 6 jaar. Bij elke aanpassing moet er een keuring gebeuren. De kostprijs valt wel mee, omdat dan niet de hele installatie moet herkeurd worden. Er moet natuurlijk ook wel vermeld worden dat: Als je de netspanning onderbreekt er op die betreffende kringen nog een spanning blijft staan, en waar je deze kan uitzetten. Als jij wil mag je mij een mailtje sturen en kan je van mij het keuringsverslag hebben. Of ik mail het door aan Janus. Dan kan jij met gerust geweten hier op dit topic reageren.
Toch wel , een AREI keuring is verplicht voor elke installatie , ook al werkt die off-grid. Je wijzigt trouwens ook de rest van je binnenhuisinstallatie door er een deel van af te koppelen , en dat alleen al moet herkeurd worden - al was het maar de bedrading in de zekeringkast.

Vraag is alleen , bestaan er al normen en richtlijnen hoe men batterijen met mekaar en aan laders/omvormers moet koppelen. Ik denk dat een keurder zijn neus gaat ophalen en er zijn klak gaat naar smijten. :D

Persoonlijk zou ik toch nooit met een 12 Volt leiding willen werken , veel te beperkt in gebruik. Voor alleen de LED lampen hoeft het voor mij niet , die verbruiken sowieso te weinig om er veel mee te kunnen besparen. En anderzijds kan je amper er iets anders op aansluiten. De adapter van mijn TV levert een uitgangsspanning van 24 Volt en de adapter van mijn laptop 19 Volt. Beide "grootverbruikers" kan je dus al niet aansluiten.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 16 nov 2018, 16:59

Over die keuring heb ik eerder al gesproken. Ik woon hier nu 7 jaar en mijn installatie is al 2x herkeurd bij aanpassingen. Iets wat weinigen kunnen zeggen, of laten zien..
Die keuring is geen enkel probleem. Ik weet waar ik mee bezig ben. Alle verlichtingen, modem router, switchen, laders smartphones,computerschermen x5,alarmsysteem, nas server, domotica, thermostaat, zelfs onze kerstboom :D In verhouding is het niet veel,maar als je ALLE verliezen van die adapters :?: bij elkaar telt

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 nov 2018, 17:46

leopard005 schreef:
16 nov 2018, 16:59
.... Alle verlichtingen, modem router, switchen, laders smartphones,computerschermen x5,alarmsysteem, nas server, domotica, thermostaat, zelfs onze kerstboom :D In verhouding is het niet veel,maar als je ALLE verliezen van die adapters :?: bij elkaar telt
Maar nogmaals , werken die allemaal op 12 Volt ? Je gaat er toch geen DC/DC converter tussenzetten om van 12 Volt naar bvb. naar 24 Volt te gaan omdat één of ander toestel dat vraagt ... Een ander ding wil dan weeral slechts 9 Volt ( bvb. mijn GSM wil maar 5 Volt van zijn lader ). Problemen , niet ?

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 16 nov 2018, 18:07

Ja alles, behalve de smartphones. Ik gebruik één DC/DC converter voor alle smartphones. Deze worden op één plaats geladen. Deze (gedeeltelijk) zelf gebouwde lader heet 8 uitgangen. Daarom heb ik het verlies van slechts één lader. Niet 10 laders die in een stopcontact steken. De vervuiling op het net is ongelooflijk. De harmonischen geven meer verliezen dan je denkt. Je stroomverbruik per afnemer is meer dan deze die vermeld is. Oh ja, waarom weet ik dat? Ik gebruik de Fluke 430II versie.
2 pc schermen zijn aangekocht om op 12V te werken. De 3 andere was geen probleem. Het is enkel mijn printer die 24V nodig heeft. Voor de verlichtingen zijn er armaturen die ikzelf gemaakt heb met leds van een heel bekende leverancier A.....s en ja, op 12 volt.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 nov 2018, 21:25

Een 12 Volt DC/ 230 Volt AC converter kan wel een perfecte sinus leveren hoor ( dus zonder harmonischen of andere vuiligheid ) , en met een rendement van 92 % . Uiteraard is dat dan geen Chineeske ....

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 17 nov 2018, 05:53

Christiaan schreef:
16 nov 2018, 21:25
Een 12 Volt DC/ 230 Volt AC converter kan wel een perfecte sinus leveren hoor ( dus zonder harmonischen of andere vuiligheid ) , en met een rendement van 92 % . Uiteraard is dat dan geen Chineeske ....
Christiaan,
Dat is waar, een rendement van 92%. 92 watt out = 100 watt in = 8 watt verlies... (stand by van de omvormer 0,6 amp op 12 volt = 6 watt. Ik gebruik ook een goede inverter naar (bijkomende) stopcontacten, maar waarom zou ik de toestellen die kunnen werken op 12Volt, eerst naar omhoog transformeren (8 watt verlies en daarna terug naar 12 volt te brengen met 5% verlies. Heeft toch geen zin vind je niet?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 nov 2018, 08:49

Ok , maar wat zijn de verliezen als je 12 Volt naar 5 Volt , 9 Volt , 19 Volt , 24 Volt moet omvormen. Ik heb thuis voor al dit soort gelijkspanningen adapters in huis ( TV , GSM , Laptop , camera lader , computerscherm , allemaal verschillende spanningen ) . En dan mag er in jouw geval geen kind of (poets)vrouw in de buurt zijn dit ooit maar eens een toestel op de verkeerde spanning gaat aansluiten. Dan komt er een toestelleke bij dat nog eens een andere spanning vraagt , en lap , je mag een extra DC/DC omvormer in mekaar flanzen. :D Je maakt jezelf het leven toch wel moeilijk ... :-)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 17 nov 2018, 11:38

Christiaan schreef:
16 nov 2018, 17:46
Maar nogmaals , werken die allemaal op 12 Volt ? Je gaat er toch geen DC/DC converter tussenzetten om van 12 Volt naar bvb. naar 24 Volt te gaan omdat één of ander toestel dat vraagt ... Een ander ding wil dan weeral slechts 9 Volt ( bvb. mijn GSM wil maar 5 Volt van zijn lader ). Problemen , niet ?
Wel een vreemde redenering, voor die weinige toestellen is een DC/DC converter uit den boze
maar op 230V is een AC/DC convertor alias voeding de gewoonste zaak van de wereld waar geen haan over kraait? En net deze blijft dan 24:7 inzitten (en verbruiken)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 nov 2018, 12:49

bruma schreef:
17 nov 2018, 11:38
Christiaan schreef:
16 nov 2018, 17:46
Wel een vreemde redenering, voor die weinige toestellen is een DC/DC converter uit den boze
maar op 230V is een AC/DC convertor alias voeding de gewoonste zaak van de wereld waar geen haan over kraait? En net deze blijft dan 24:7 inzitten (en verbruiken)
Een DC/DC converter kent ook verliezen , en wat kost het om zo'n dingen te bouwen ? Bij mij hangen alle adapters via een stekkerblok met schakelaar of via een "peerke" aan het net. Als het toestel niet aanstaat , staat ook de schakelaar uit. Zelfs mijn modem en de ( ouderwetse) PC's worden 's avonds van het net afgekoppeld.

Om hetzelfde vermogen over de leidingen te transporten is er een 230/12 maal grotere stroom nodig , en dus worden de spanningsverliezen over de leiding met dezelfde factor groter. Een leidingsweerstand van 1 Ohm "dissipeert" bij 1 Ampere welgeteld 1 Watt - en dat dus als er op de 230 Volt leiding toestellen hangen die tezamen 230 Watt opnemen. Bij 12 Volt wordt die "dissipatie" voor hetzelfde opgenomen vermogen al eventjes 230/12 x 230/12 x 1 Ohm = 367 Watt ! ( P = A x A x R ) De verliezen zijn dus al groter dan wat de toestellen zelf verbruiken !

De leidingsweerstand meten op een stopcontact is poepsimpel met de hulp van een volt/ampere meter ( uit de Brico ) en een electrisch kacheltje ( 1000 Watt ) of een srofzuiger. Heb zonet die test voor één welbepaald stopcontact gedaan , en ik meet een verliesweerstand van 0,44 Ohm !

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 17 nov 2018, 21:08

[/quote]

Voor de laatste keer, JA. Alles is op 12V. Mijn elektriciteitskast staat in de living (ingebouwde kast, is voorzien bij de renovatie) Daar komen de voedingskabels van de batterijen aan. Deze zijn 35mm². verlies slechts 0,6volt als alle verlichting aan is. Er is één circuit dat via de omvormer in noodgevallen (wegvallen netspanning) de omvormer laat aangaan. Normaal staat deze uit! Deze ZUIVERE sinus omvormer is verbonden met een kring stopcontacten.(En deze omvormer levert een betere sinus dan de netspanning :D) Deze stopcontacten hebben een grijze kleur. Iederéén weet hier dat deze enkel dienen als er geen netspanning is. Neen, ik heb geen poetsvrouw :lol: Eén stopcontact in de technische ruimte kan gebruikt worden voor de cv ketel. (ik zal U voor zijn op uw volgende vraag..) Ja noodvoeding hebben we toch een paar keer nodig omdat op de hoek van de straat regelmatig een kastje omver gereden wordt door vrachtwagen die de bocht te kort nemen.)
Ik blijf niet discussiëren met U.

Helemaal in het begin van dit topic heb ik geschreven:" Neen, ik kan deze investering NIET terug verdienen met deze installatie, maar ik maak nu wel winst op mijn energie rekening. ALS, ik zeg ALS, de batterijspanning te laag is schakelt deze automatisch over naar een voeding die de 12Volt over neemt. En JA, dit is volgens de regels gedaan. Oef...

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 nov 2018, 22:44

Ik discussieer niet , ik stel alleen maar vast. :D Geen probleem dus met je LED verlichting , en blijkbaar ook geen probleem met je smartphone(s) via de omvormer , maar ik moet al niet afkomen met mijn stokoude Acer travelmate laptop die 19 Volt wil aan 4 Ampere of met mijn LG TV die 24 Volt aan 3 Ampere verorbert. U doet maar , maar mijn ding is het niet , en ik zou er persoonlijk geen "energie" voor over hebben om mijn binnenhuis leidingen in zo iets "speciaals" om te bouwen. :-)

Ik snap in elk geval niet waarom je voor 12 Volt hebt gekozen en niet voor 2 accu's in serie die je 24 Volt zouden geven. Die LED verlichting moet je dan maar efkens anders bedraden.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 17 nov 2018, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 17 nov 2018, 22:49

-2

Hij heeft GEEN
Acer op 19V
LG op 24V

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 nov 2018, 22:57

bruma schreef:
17 nov 2018, 22:49
-2

Hij heeft GEEN
Acer op 19V
LG op 24V
En hij mag zich in de toekomst ook niet iets dergelijks aanschaffen , of hij gaat opnieuw een extra DC/DC converter in mekaar moeten knutselen. :D

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 18 nov 2018, 06:03

Christiaan schreef:
17 nov 2018, 22:57
bruma schreef:
17 nov 2018, 22:49
-2

Hij heeft GEEN
Acer op 19V
LG op 24V
En hij mag zich in de toekomst ook niet iets dergelijks aanschaffen , of hij gaat opnieuw een extra DC/DC converter in mekaar moeten knutselen. :D
En waarom niet? Ik zeg:" zoveel mogelijk toestellen op 12V" , niet alles. Ik ga NIET OFF grid! Ik ben toch van dat prosumenten tarief af, al was dat niet makkelijk. Waarom niet op 24V? Deze overweging heb ik ook gemaakt en 12 v kwam mij het beste uit, en was al gepland. Logo Siemens modules voor sturing verlichting, cv ketel enz... alles op 12 V. En... als alles doorgaat kan ik zeer goedkoop aan een heftruck batterij geraken van 750AH op 48 volt (capaciteit denk ik nog 70%) dus snel gerekend op 12 volt = 3000AH - 30% = 2100AH ontladen tot 30% = bruikbaar 1470AH

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 18 nov 2018, 09:13

Hou er rekening mee dat voor veel tractie accu's geldt dat elke ontlading/lading een cyclus is ongeacht de hoeveelheid energie, de diepte van de ontlading en of ze al of niet volledig geladen werden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Plaats reactie