Gedeeltelijk off-grid

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Gedeeltelijk off-grid

Bericht door Christiaan » 25 nov 2018, 14:41

Luc6580 schreef:
25 nov 2018, 14:26
....

Dit kan dan ook de reden niet zijn dat vectron een soepele kabel gebruikt.
Men kan dan beter een 40mm² massieve kabel gebruiken dan een 35mm² soepele kabel (wat betreft kostprijs),mocht dit effect al meespelen.
Men zal deze kabel gewoon gebruiken omwille van zijn "soepelheid"; dus gemakkelijker te verwerken
Men moet zeker sommige beweringen van Victron met een korrel zout nemen , dat heb ikzelf ook al ondervonden.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 25 nov 2018, 16:03

Luc6580 schreef:
25 nov 2018, 13:13
Christiaan schreef:
25 nov 2018, 12:26
Luc6580 schreef:
25 nov 2018, 12:05
Skin effect doet zich niet voor bij DC
Dan zou er geen reden zijn waarom Victronenergy voor de kabels van zonnepanelen naar hun omvormers en naar de batterijen ( allemaal DC ) voorschrijft met aders van 0,4 mm doorsnee. Een aantal dikke leidingsdraden van 2,5 mm3 die men in de binnenhuisinrichting aanlegt , zouden dan ook moeten kunnen. Wat denk je ?
Er zal een reden zijn ,maar zeker geen skin-effect.
Elektrisch gezien kan men evengoed een massieve geleider gebruiken.
Gewoon even gegoogeld naar skin effect:
https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
of
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... ffect.html
of
http://iopscience.iop.org/article/10.10 ... aab4a8/pdf

dan kennen ze bij Victronenergy hun natuurwetten niet

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 25 nov 2018, 16:24

Vectron gebruikt het woord "skineffect" toch niet in hun tekst

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 25 nov 2018, 20:52

Luc6580 schreef:
25 nov 2018, 14:09
leopard005 schreef:
25 nov 2018, 13:37

Ik snap eigenlijk de bedoeling niet van op 12v te willen werken; dit jaagt je op serieuze kosten (kabels van 35mm²) en veel meer kans op brand door de hoge stromen (door overgangsweerstanden bij verbindingen).

Vele branden in huizen ontstonden door slechte verbindingen bij de 12v halogeenspotjes
Luc, Elke lichtpunt heeft zijn eigen voedingskabel vanuit het elek bord. Er zijn enkel verbindingen in de elek kast en lichtpunt. Dit is zo opgebouwd omdat ik met een Siemens Logo alles aanstuur. Elk lichtpunt is met een eigen glazen smeltveiligheid afgezekerd. Deze betreffende zekering per kring is juist genoeg om de zekering niet te laten doorbranden. Daar ben ik volgens mij redelijk "save" mee. Geen enkel lichtpunt heeft een hologeen spotje. Alles is led, en het max is 50 watt

Waarom ik dit doe. Daar ga ik niet meer over discussiëren, maar dit is om van het prosumenten tarief af te zijn. Mijn panelen brengen niet genoeg op ivm schaduw van woningen, boom enz.. Heb geen zin om dat beetje dat ik over hou, ook nog terug te geven aan die schrokkers.
En ja, batterijen kosten mij meer, maar ik dit is ook een beetje hobby.

Plaats reactie