Gedeeltelijk off-grid

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
leopard005
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

Gedeeltelijk off-grid

Bericht door leopard005 » 01 apr 2018, 08:20

Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw op dit forum. Heb wat ervaring met elektriciteit en warmtepompen, en heb een paar jaar geleden een kleine PV installatie gelegd.
Veel plaats heb ik niet. Daarom maar 1 kw PV panelen, die door groeiende bomen veel schaduw krijgen en waar ik toch 92€ per jaar voor moet ophoesten terwijl de opbrengst 750x0.25=187€. Dat wil ik ze (de energieleverancier en Tommelijn) die 92€ ook niet gunnen. Daarom ben ik begonnen met deze installatie off grid te maken. Nu hoor ik iedereen roepen!!!! Die investering win je niet terug. Ja dat weet ik. Ik knutsel en test gewoon graag. Daarom aub niet reageren met deze opmerking. :D (Dat haal je er niet uit)
Ik ben stelselmatig batterijen aan het aanschaffen AGM 12V-12AH. Deze komen op een MPPT lader naar 12V, en een SINUS omvormer naar 230V. Voorlopig komt er parallel op de batterij ook een lader staan. (Als de spanning te laag is) Ik ga enkel de verlichtingskringen en ALLE laders van gsm,modem, router, cv installatie daar op laten werken. Ongeveer 610 watt als alles "tegelijkertijd" aan staat. Het omschakelen om de batt te laden als de spanning te laag is, ga ik laten meten door een plc (Siemens logo 8) die mijn batterijlader gaat inschakelen. De ingang van de Logo kan maar max 10V aan, dus gebruik ik een spanningsdeler(2 weerstandjes) en 14 Volt is op mijn logo 7 Volt. Dit is vrij simpel.
Omdat ik beperkt zit met dak ruimte heb ik 2 panelen die met de zon meedraaien (dat is voor later) :mrgreen:

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Gedeeltelijk off-grid

Bericht door janus » 01 apr 2018, 08:33

Volstrekt zinloos maar natuurlijk wel een leuk project :lol:

Ik heb het even verplaatst naar het juiste forum, want het stond bij zonneboilers. ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 apr 2018, 09:05

Mijn berekeningen:
Mijn batterijen DAS 12-12 Bij ontlading van 20% zijn er ongeveer 1200 Cycli mogelijk. Dus 20Ah per batterij, kan ik gebruiken. Er is 130 Watt van de PV pan nodig om 100 watt in de batt te krijgen. ( verlies is 30%) Bij elke batterij. Ja, ook bij de Tesla batterij -😊 De omvormer om om te zetten naar 230V, heeft ook 2% verlies. De lader (om bij te lage batterij) bij te laden heeft 5% verlies. De 12 V bedrading bij afname van 500 watt, 20 watt verlies. Met deze info werk ik nu verder. Later ga ik mss omschakelen tussen 12V en netspanning als de batt te laag in spanning is. Dan moet ik geen rekening houden met ladingsverliezen via lader. Maar, is dit omschakelen wel mogelijk zonder beschadigingen aan lader en aangesloten toestellen??
Ik ga eens uitzoeken hoe ik foto's kan toevoegen op dit forum ;-)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 01 apr 2018, 10:35

Voor plaatjes zie:
viewtopic.php?f=1&t=172
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 apr 2018, 11:26

Afbeelding
Afbeelding

Dan je Janus voor de info.

Dit zijn mijn panelen. Deze panelen (niet draaiend) maar kantelend richting zon, door middel van astronomische klok. De panelen volgen niet de zon met een zonnecel, maar via een astronomische klok die in de Siemens logo 8 zit. Waarom? Omdat een installatie die de zon volgt bijna continu in beweging is.
Mijn paneel werkt op een 12 batterij 12 AH en opgeladen door een goedkope regelaar (4€) en op één defect zonnepaneel dat maar voor 2/3é werkt. Dit paneel werkt zo al 14 maanden zonder de batterij te laden die de motortjes laat draaien en de siemens logo voeding geeft. De panelen hebben 5 richtingen. Oost, zuid oost, zuid, zuid west en westen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 apr 2018, 13:11

Leuk hobbyproject maar na herhaaldelijk lezen zie ik niet hoe je, onder de huidige voorwaarden, deze doelstelling haalt:
Dat wil ik ze (de energieleverancier en Tommelijn) die 92€ ook niet gunnen

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 apr 2018, 13:40

ivob schreef:
01 apr 2018, 13:11
Leuk hobbyproject maar na herhaaldelijk lezen zie ik niet hoe je, onder de huidige voorwaarden, deze doelstelling haalt:
Dat wil ik ze (de energieleverancier en Tommelijn) die 92€ ook niet gunnen
Ik ga off-grid, en werk met de panelen verder op batterijen. Het heeft geen zin om de 92€ te betalen. Volgens mijn... berekeningen kan ik alle verlichting, cv ketel en modem, router en vele adapters op deze batterijen laten werken.Ik doe er geen voordeel bij, weet ik. Het is een experiment.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door leopard005 op 01 apr 2018, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 apr 2018, 13:54

Ah zo. Ik was verward door je topictitel "gedeeltelijk off grid". Je bent nl. off grid of niet (inzake verschuldigd prosumententarief).
Als je voor CV (en SWW?) alleen het functioneren van de pomp(en) bedoelt zou dit theoretisch moeten lukken. Benieuwd naar je praktische ondervindingen eenmaal je een winter off grid achter de rug hebt.
Zelf kom ik niet onder een verbruik van 3-9 kWh(zomer) 5-6 kWh (winter) per etmaal zonder aan comfort in te leveren.
Off grid is dan nog geen optie (wegens nog onrealistische opslagcapaciteit van batterijen).
Of ik zou in het laatste plan van Tommelein moeten meegaan. :D
Laatst gewijzigd door ivob op 01 apr 2018, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 apr 2018, 13:58

ivob schreef:
01 apr 2018, 13:54
Ah zo. Ik was verward door je topictitel "gedeeltelijk off grid". Je bent nl. off grid of niet (inzake verschuldigd prosumententarief).
Misschien verkeerde titel. Excuses. In de vorige post nog een paar paneel posities

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 apr 2018, 14:06

Geen probleem. Zo is het me duidelijk.
Zal toch een straffe toer worden.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 apr 2018, 14:13

ivob schreef:
01 apr 2018, 14:06
Geen probleem. Zo is het me duidelijk.
Zal toch een straffe toer worden.
Mijn ON -grid installatie was 1kw, de andere panelen op foto zijn niet zichtbaar. Deze komen er nog bij, maar wat ik wel geleerd heb is.. dat deze 2 kantelende panelen evenveel opwekken dan 4 liggende panelen. De installatie verdien je pas terug als ze versleten is (motortjes bedoel ik)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 apr 2018, 14:59

Probleem, volgens mijn inschattingen, om totaal off grid te gaan zijn niet zozeer de panelen (die kan je idd zoveel leggen als mogelijk, bij mij
nu al geen probleem bij 5 kWp) maar de overbruggingscapaciteit van de huidige batterijen om in de winter verschillende etmalen de normale energiebehoeften te kunnen dekken zonder voldoende instraling op de panelen (bij sneeuw zelfs nul). "Gemiddeld" kom je er altijd maar in de praktijk heb je in de winter meerdere periodes een tekort en in de zomer heel lange periodes met ruime overschotten die je dan niet aan het net kwijt kan noch in de batterijen.
Er is 130 Watt van de PV pan nodig om 100 watt in de batt te krijgen. ( verlies is 30%) Bij elke batterij. Ja, ook bij de Tesla batterij
Is dat een eigen praktische vaststelling of een theoretische berekening?
Ik vraag dat maar omdat in een ander off grid topic regelmatig wordt beweerd dat men bij een batterijopstelling veel meer uit zijn panelen kan halen dan bij een netopstelling.
Ik ga enkel de verlichtingskringen en ALLE laders van gsm,modem, router, cv installatie daar op laten werken. Ongeveer 610 watt als alles "tegelijkertijd" aan staat.
Waar werken de andere kringen dan op?
M.a.w. heb je nog andere energiebronnen (gas, mazout,....) voor SWW, CV, koken, stofzuigen, ..... of hoe los je dat op?

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 01 apr 2018, 15:14

leopard005 schreef:
01 apr 2018, 13:40
. Volgens mijn... berekeningen kan ik alle verlichting, cv ketel en modem, router en vele adapters op deze batterijen laten werken.
Wat ik mij afvraag is, moet je de hele bekabeling dan herdoen om al die apparaten te verbinden met je eigen net ?
Of is het misschien een 1 april installatie ? µ£
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 apr 2018, 17:59

Alle andere kringen blijven gewoon op het elektriciteitsnet (on grid) werken. Cv = mazout, koken = gas. Enkel de verlichtingskring, cv kring en 1 kring stopcontacten worden losgekoppeld en aangesloten op de omvormer. Enkel een kabel van de garage (waar de panelen liggen)naar de elektriciteits kast moet er bijgelegd worden. Alle zekeringautomaten blijven op hun plaats, maar worden afgekoppeld. Om te antwoorden op de andere vraag. Neen, geen aprilgrap. Of toch?? Zal je moeten wachten tot morgen voor je het weet YvesT3 ?%

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 apr 2018, 18:12

ivob schreef:
01 apr 2018, 14:59
Probleem, volgens mijn inschattingen, om totaal off grid te gaan zijn niet zozeer de panelen (die kan je idd zoveel leggen als mogelijk, bij mij
nu al geen probleem bij 5 kWp) maar de overbruggingscapaciteit van de huidige batterijen om in de winter verschillende etmalen de normale energiebehoeften te kunnen dekken zonder voldoende instraling op de panelen (bij sneeuw zelfs nul). "Gemiddeld" kom je er altijd maar in de praktijk heb je in de winter meerdere periodes een tekort en in de zomer heel lange periodes met ruime overschotten die je dan niet aan het net kwijt kan noch in de batterijen.
Er is 130 Watt van de PV pan nodig om 100 watt in de batt te krijgen. ( verlies is 30%) Bij elke batterij. Ja, ook bij de Tesla batterij
Is dat een eigen praktische vaststelling of een theoretische berekening?
Ik vraag dat maar omdat in een ander off grid topic regelmatig wordt beweerd dat men bij een batterijopstelling veel meer uit zijn panelen kan halen dan bij een netopstelling.
Ik ga enkel de verlichtingskringen en ALLE laders van gsm,modem, router, cv installatie daar op laten werken. Ongeveer 610 watt als alles "tegelijkertijd" aan staat.
Waar werken de andere kringen dan op?
M.a.w. heb je nog andere energiebronnen (gas, mazout,....) voor SWW, CV, koken, stofzuigen, ..... of hoe los je dat op?
Bij een batterij opstelling haal je niet meer energie uit de panelen. (-30%) Laden van batterijen geeft verlies, omdat batterijen opwarmen en de chemische reactie ook extra energie vraagt. Bij een pwm charger (goedkoopst) is de winst het kleinst. Deze kan de hogere paneelspanning maar gedeeltelijk naar 12V brengen. Een MPPT charger (duurder) kan dit wel en heeft het beste rendement. Een on-grid omvormer doet eigen praktisch hetzelfde dan een MPPT solar charger, maar zet de spanning terug om naar wisselspanning.
Overbruggen van 2 of 3 dagen zonder zon, is bijna niet mogelijk, of je moet te veel aan extra batterijen plaatsen. Als je de centjes hebt (ideaal), maar nogmaals. Je kan het geld niet terugverdienen en on-grid is goedkoper.

Afbeelding

Op deze manier worden de batterijen gekoppeld. Elke batterij heeft een zekering van 7,5 amp.

Plaats reactie