Generator voor korte periodes

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 31 jan 2018, 16:54

We hebben een nieuwbouwwoning die enkel aansluiting heeft op elektriciteit. Daarnaast ook pv en zonneboiler. We hebben een driefasige aansluiting en Sma pv omvormer voor 10 kva.

Een stroomuitval van een uur daarnet deed me beseffen hoe afhankelijk we zijn van elektriciteit in dit huis. Mijn vraag is hoe ik enkele uren kan overbruggen op eigen kracht met een generator?
De warmtepomp 8kw hoeft niet per se te werken, maar wel:
-pomp zonneboiler
-pomp regenwater
-server,switch router en modem voor internet.
-inductievuur en 2 koelkasten

Hoe werkt zo een generator? Kan die in de garagekelder bijvoorbeeld? Hoeveel kost zoiets? Iemand ervaring?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Generator voor korte periodes

Bericht door janus » 31 jan 2018, 17:28

Je hebt generators tussen de 100 en duizend(en) Euro's

Om je een beter antwoord te kunnen geven zal je het vermogen van de toestellen die je (tegelijk) wilt gebruiken moeten optellen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 31 jan 2018, 22:02

Je kan je ook de vraag anders stellen bij geen stroom:
- zonder de frigo te openen, hoeveel uur blijft die koel genoeg
- indien het een black op wijkniveau is, is er dan nog wel internet mogelijk, ook al heb je een werkende modem
- is regenwater op dat ogenblik noodzakelijk

Blijven de andere punten die opgelost kunnen worden met een betaalbare UPS?
Geen geluidshinder, geen brandstofopslag en problemen met de houdsbaarheidsdatum er van, geen onderhoud, geen risico van defecte toestellen wegens spanningsproblelatiek tenzij je kiest voor inverter genset, ...

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 31 jan 2018, 23:02

Ik volg je redenering deels, Bruma, maar regenwater (2 pompen) lijkt me alleszins essentieel omdat je juist dan echt onafhankelijk bent van het net. Ons huis is daarop gebouwd. We kunnen eenvoudigweg kiezen voor stadswater of gefilterd regenwater.

Zonneboiler pomp om toch wat warm water te krijgen zonder warmtepomp.

Bestaan er grote ups batterijen die zo een pomp met piekbelasting dus, kunnen trekken?

Qua modem: klopt, maar dan misschien toch graag mijn eigen router en netwerk in de lucht houden om documenten op te vragen binnen het netwerk en evt er een 3g verbinding te kunnen opzetten.

Ik denk nu vooral in termen van noodgevallen maar vandaag had ik bijvoorbeeld stomweg een deadline, terwijl ik letterlijk de twee laatste bestanden doorstuurde viel alles uit en kon ik na een uur pas verder.

Alleszins vrees ik dat ik mezelf iets te afhankelijk gemaakt heb van elektriciteit, vooral met warmtepomp.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 feb 2018, 01:05

Ja die upssen bestaan. Vroeger een zonnecollectordak gehad (nu PV) waarop een primaire en secundaire pomp draaide en nog eentje voor een kachel. Deze laatste moest altijd stroom hebben anders werd stoom geproduceerd. Alle pompen, kleppen en elektronica stond op een ups.

En ja die upssen daar kan het accupack uitbreiden en afstemmen op verbruik en duurtijd van backupstroom. Maar dit is duur.
Dus moet je afwegen: dure batterijen of goedkopere, niet verslijtende alternatieven (stadwater) bij gebrek aan netstroom.

Gezien ik ook veel thuis op PC aan de slag was en via VPN op de bedrijfsserver aan de slag, werd er overgeschakeld van serverdocumenten naar locale documenten met synchronisatie met de server. Indien het netwerk even hapert dan heb je geen last van verloren tijdelijke bestanden (word excel), trage of haperende autosave, trage up en downloads, ...
Maar binnenkort is er misschien een oplossing voor uw probleem (momenteel uitrol in UK), de thuis ups van nissan.

PV panelen met accu's en inverter die bij stroomuitval enkele stroomkringen verder van stroom kan voorzien.
Heb je nog een nissan leaf erbij dan kan die de duurtijd verlengen en/of meer stroomkringen ondersteunen met de V2G.

Indien je thuis werkt ideaal, de PV's kunnen accu's en leaf laden en beide kunnen zorgen voor backupstroom.
Een eco vriendelijke wagen zit dan al in de oplossing.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 feb 2018, 09:33

Er vanuit gaand dat bij een niet geplande stroomuitval je wagen toevallig op je thuisadres aanwezig is.

Verder vind ik het "probleem" eerder bestaande bij langdurige stroomuitval.
Dat heb ik hier nog maar twee keer meegemaakt (falende netcabine). Maar dezelfde dag werd er door de netbeheerder een
wijkgenerator geplaatst.

Zelf zou ik ook best een batterij BU voorzien voor één pomp (pomp SWW tijdens 10 uur durende opwarmfase van de houtkachel).
Zoals reeds aangehaald als er net dan (temp bij -5°C) een algemene stroomuitval is heb ik ook een (groot) probleem.
De rest kan meerdere uren zonder stroom zonder problemen (het is nog altijd een uitzonderlijk noodgeval geen veelvuldig voorkomend
probleem).
Een e-auto zou, in ons geval, geen betrouwbare oplossing zijn want bij zo'n voorval ga je juist zien dat Murphy er voor gezorgd heeft dat je e-voertuig
dan ver van huis is. We overwegen trouwens de eerste vier jaar een PHEV met slechts een batterijcapaciteit van 7.6 kWh. Ik vermoed dat een
PHEV ook niet toegerust is om stroom terug af te leveren.
(en ecovriendelijk is zo'n voertuig al helemaal niet, louter nog kortstondig fiscaal vriendelijk :-) )

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 01 feb 2018, 22:40

7,6 kWh minus alle reserves daar kun je net een wasje mee draaien ;-)
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 feb 2018, 09:37

Als je goed gelezen zou hebben had je gemerkt dat ik maar een nood BU nodig heb voor 1 circulatiepomp (welke
een verbruik heeft van rond de 10 Watt). Daar kom je dus wel even mee toe. Komt zelfs overeen met mijn gemiddeld dagverbruik.
Uit de "geroemde" Tesla powerwall haal je trouwens niet veel meer (verkopen dan ook als zoete broodjes?).
Maakt niet uit, de vraag was of een PHEV zou kunnen terugleveren. Wat ik zeer betwijfel. En dan is het nog geen oplossing, net zoals een e-car, omdat je geen garantie hebt dat de auto aan je thuisnet hangt als je een onvoorziene reserve nodig hebt (voor mij de definitie van een BU).
In de praktijk maakt het ook niet veel uit. Een PHEV zal heel waarschijnlijk praktisch toch niet haalbaar zijn gezien te duur in praktisch verbruik (ook al mag er op de werkplek gratis gebruik gemaakt worden van drie laadpalen) bij de vooropgestelde aantal km (in theorie 35.000 km) en fiscaal bestraft van af 2020. De nu reeds beschikbare e-cars zijn in gebruik wel goedkoper maar
hebben noch laadvermogen noch voldoende bereik voor werkomstandigheden (op papier max. 160 km dus doe daar nog maar wat van af).
Louter benzine wordt ook nog steeds fiscaal bestraft (ook al toeteren de politici een ander verhaal).
Zelf hadden we nu willen inzetten op een PHEV (in de hoop over vier jaar te kunnen overschakelen naar een bruikbare full e-car) maar zoals het er nu uitziet wordt het weer dieselen. Spijtig genoeg zijn de verschillen tussen theorie en praktijk nog altijd onoverbrugbaar.

bke
Senior lid

Bericht door bke » 02 feb 2018, 22:04

bartgo schreef:
31 jan 2018, 23:02

Alleszins vrees ik dat ik mezelf iets te afhankelijk gemaakt heb van elektriciteit, vooral met warmtepomp.
En denk je dat een gasketel bv nog wel werkt als er geen elektriciteit is? De circulatiepomp valt ook uit hoor. Om te koken kan je bv een campingvuurtje in huis halen, voor verwarming een terrasverwarmer of warmtekanon op gas. Internet op de smartfoon. En licht met zaklampen of kaarsjes.

stef69
Senior lid

Bericht door stef69 » 05 feb 2018, 14:24

inductievuur en regenwater nodig bij een uitval van 1 uur :-(

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 05 feb 2018, 14:32

Inductievuur misschien niet, regenwater wel, zeker als je denkt in termen van sabotage van de publieke leidingen. . Internet op smartphone kan zeker ook. Goeie suggestie.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 feb 2018, 17:12

Ah, een prepper in spe?

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 05 feb 2018, 17:13

Noem het een licht onafhankelijkheidsdenken. Eigenlijk kan ik overleven op water en internet.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 05 feb 2018, 19:17

:D een put met een emmer?
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid