off-grid en on-grid combineren

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Kaliko
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: off-grid en on-grid combineren

Bericht door Kaliko » 22 jun 2017, 12:50

Mercier
lid

Bericht door Mercier » 23 jun 2017, 09:16

[*] ASSEBROEK vandaag

Brand in slaapkamer

In de 's-Heers Boudewijnbrug in Assebroek is woensdagnacht even na 2 uur brand uitgebroken in een alleenstaande woning.

De bewoners, vijftigers, merkten het vuur op en alarmeerden onmiddellijk de hulpdiensten. Eenmaal ter plaatse had de brandweer de situatie snel onder controle. Uit een controle bleek dat het vuur ontstond op een slaapkamer op de eerste verdieping. Een oplader van 12 volt raakte er oververhit en vloog in brand. De schade in de slaapkamer is aanzienlijk. Door de hevige rookontwikkeling is er ook schade in de andere kamers. De bewoners kunnen tijdelijk niet in hun woning terecht tot alles is opgekuist. Ze vonden onderdak bij hun buren.

Gaat het hierover ?
Voor het artikel in de link moet je aanmelden. Kan dus enkel de 'misleidende ?' titel lezen.
Het gaat hier dus niet over zonnepanelen en een huisbatterij, blijkbaar. Tenzij ik op een verkeerd spoor zit.

Loded
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Loded » 24 jun 2017, 16:22

Het idee begint stilaan wat meer vorm te krijgen. Ik zou het volgende willen proberen :

1-2kw piek aan panelen plaatsen westgericht.
Voorzien in een omvormer die eventueel kan zorgen dat :

- een kleine set batterijen worden geladen
- een thermische weerstand in de zonneboiler verwarmd kan worden
- eventueel een koel- of vriescel kan koelen
- eventueel airco kan koelen

Het is de bedoeling om volledig offgrid te werken, dus geen enkele verbinding met het net. Aangezien batterijen duur zijn, lijkt het mij aangewezen om de geproduceerde energie voorlopig nog niet in batterijen op te slaan. Behalve eventueel een kleine set.

Een koelcel/extra vriezer/extra airco aandrijven met de panelen lijkt me wel compatibel met de extra panelen. Als er veel zon is, is er behoefte aan meer koeling. Dit zal vooral het comfort in onze woning verhogen.

De kleine (maar uitbreidbare) batterijset zou mijn tuinverlichting/bewakingscamera's/circulatiepompen uit cv en zonneboiler kunnen aandrijven.

Is er iemand met kennis van zaken uit zuid West-Vlaanderen waarmee ik hierover van gedachten zou kunnen wisselen in persoon en die in staat is om een dergelijk concept mee uit te werken en vorm te geven?

Lode

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 24 jun 2017, 16:38

Je zal moeten aangeven op welke spanning je wilt werken
Wat het vermogen is wat er geleverd moet worden
Hoe lang je zonder zon wilt overbruggen
Wat je als alternatief wilt gebruiken als er geen zon is;
Of er automatisch of handmatig over geschakeld moet worden als de batterijen leeg zijn.
Wat je budget is.

Met die gegevens kun je gaan shoppen (of je beslist er mee te stoppen)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 24 jun 2017, 18:49

De spanning waarop ik wil werken is de normale netspanning.
Ik zou willen beginnen met een basisinstallatie van 1-2kw. De panelen zou ik richten naar het westen. Dit biedt enkele voordelen :
- aangezien ik al zuidgerichte panelen heb, zou ik langer van de zon kunnen genieten
- het esthetische uiterlijk van mijn dak zou niet gestoord worden omdat de panelen op een bijgebouwtje komen

De batterijenset zou ik 'basic' willen. Dit zou mij toelaten om vooral kleine toepassingen te kunnen laten werken op de batterijen. Camera's, tuinverlichting met bewegingssensoren, ... . In geval van stroomuitval is er dan toch een minimale stroomvoorziening aanwezig.

De panelen zouden vooral hun stroom in real time mogen afleveren aan een nog te plaatsen koelinstallatie voor de woning of anders kan het overschot aan stroom afgeleverd worden aan mijn zonneboiler, hier kan ik verschillende fasen schakelen, in functie van de productie.

Het gaat niet in de eerste plaats om te 'overbruggen' maar om minder kritische toepassingen netonafhankelijk te laten functioneren.

De toepassingen die mogelijk zijn :
- fietsbatterijen laden
- kleine apparaten laden
- verlichting
- koelkast/vrieskast
- airco (eventueel met verwarm mogelijkheid)
- waterpomp

Als er geen zon is, of tijdens de winter, zou het voldoende zijn dat het batterijsetje geladen wordt voor de camera's en de tuinverlichting met sensor. Tijdens deze periodes hoeft er ook niet per se water gepompt te worden en is koeling ook niet noodzakelijk. Het overschot aan stroom kan dan in de boiler gejaagd worden of gebruikt worden om de fietsbatterijen te laden. Airco is in de winter ook niet nodig.

Niet alles hoeft tegelijk gebruikt te worden, ik kan me voorstellen dat met een Siemens logo wel een en ander te programmeren is.

Een gewoon setje van pakweg 2 kwpiek met netkoppeling kost pakweg 4000€. Wat mijn setje meer nodig heeft is volgens mij :
- een batterijlader
- een setje batterijen
- een sturing (soort van voorrangsregeling waarbij apparaten in functie van belangrijkheid geschakeld worden (Siemens logo?)

Er hoeft niet direct een backup te zijn als er geen zon is. Ik heb een set netgekoppelde zonnepanelen én een netaansluiting. Het zou wel fijn zijn om later eventueel een (PPO?) generator te kunnen aansluiten op het offgrid-setje. En zo in stappen verder te evolueren. Vandaag is dat (nog) niet aan de orde.

Vergeet ik nog wat?

L.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 24 jun 2017, 19:23

Er zit een verschil in een netgekoppelde omvormer en een omvormer die alleen batterijen moet laden of een omvormer die ook direct 230V afgeeft.

Dus die beslissing moet je eerst maken.

waarom je de off-grid installatie naar het westen wilt zetten snap ik niet?

En wat ga je doen als je in de avond uren nog wilt koelen maar de zon is weg?

Overschot aan stroom, wat je alleen hebt op mooie dagen ga je in een zonneboiler stoppen die dan ook juist veel opbrengt?

koelkast en vriezer zou ik niet off-grid zetten
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 24 jun 2017, 22:44

Ik denk dat ik in herhaling van en het zal niet meteen aansluiten aan uw 1-2kWp.
Kijk eens naar de mppsolar(.com) hybride van 4kW met genset aansluiting.
Heb je al batterijlader en 230V omvormer in 1 en je kan een genset aansluiten of t net dat enkel je batterij zal laden (dus niet de omvormer uitgang netgekoppeld)

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 25 jun 2017, 06:59

Ik heb 'm inderdaad al bekeken en het interessante aan dat ding is inderdaad de multifunctionaliteit. Het kan zeker een hoeksteen worden in het ontwerp van een off grid systeem.

L.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 13 jul 2017, 22:31

janus schreef:
20 jun 2017, 14:03
En wat noem je dan niet te gek?
Reken toch maar op meer dan 10.000€ en als je een beetje installatie wilt het dubbele en om de +/-10 jaar een nieuwe batterij set
15.000€ voor de apparatuur ( zonder panelen ) voor 1/4 van het vermogen ( ca. 2,5 kW ) van het systeem waar jij een slotje hebt op gezet :-) . Maar voor die prijs heb je wel iets heel betrouwbaars dat probleemloos 20 jaar zal meegaan , inclusief batterijen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 14 jul 2017, 00:12

Een link naar dat slotje zou handig zijn ;-)
.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 jul 2017, 10:43

janus schreef:
14 jul 2017, 00:12
Een link naar dat slotje zou handig zijn ;-)
Jij vraagt , wij draaien. Maar achteraf niet reclameren over de "onleesbaarheid" nietwaar :-)

viewtopic.php?f=48&t=19556

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 14 jul 2017, 13:33

:tu: nu kan iedereen mee volgen tenminste.
.

wout
lid

Bericht door wout » 05 aug 2017, 03:03

Ik ben zeer geïnteresseerd in dit project.

zit zelf al een tijdje te zoeken naar een methode nog extra panelen bij te leggen zonder netvergoeding te moeten betalen. Deze panelen zouden dan moeten dienen om verbruikers te voeden die niet prioritair zijn zoals bv vijverpomp, bepaalde verlichting, extra frigo tijdens de zomer, een yakuzie enz.
momenteel wekken we op jaarbasis ongeveer 10700 kw op maar we verbruiken ongeveer 12000 kw (onze nissan leaf is de grote slokop)
een netgekoppeld systeem is dus geen optie meer.

wout
lid

Bericht door wout » 05 aug 2017, 03:06

Villa in Assebroek tijdelijk onbewoonbaar door brand na opladen batterijen zonnepanelen

Redactie KW

22/06/17 om 07:27 - Bijgewerkt om 07:26

In de 's-Heer Boudewijnsburg vlak bij het Sint-Lucas ziekenhuis in Assebroek Brugge brak donderdagmorgen even na 2 uur brand uit in een villa.

Villa in Assebroek tijdelijk onbewoonbaar door brand na opladen batterijen zonnepanelen

De korpsen van Brugge en Oostkamp kwamen ter plaatse en hadden de brand snel onder controle. De brand, die gepaard ging met hevige rookontwikkeling, ontstond op de bovenste verdieping en ontstond door lithiumbatterijen van een zonnepaneelinstallatie die aan het opladen waren. De schade is aanzienlijk. De villa is tijdelijk onbewoonbaar. De bewoners kunnen voorlopig bij hun buren terecht.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 05 aug 2017, 12:32

wout schreef:
05 aug 2017, 03:06
De brand, die gepaard ging met hevige rookontwikkeling, ontstond op de bovenste verdieping en ontstond door lithiumbatterijen van een zonnepaneelinstallatie die aan het opladen waren. De schade is aanzienlijk. De villa is tijdelijk onbewoonbaar. De bewoners kunnen voorlopig bij hun buren terecht.
Fout , onkunde en ontwetendheid van de installateur , of .... brolelectronica. Li-ion batterijen , en zeker deze van het NMC type dat in men Tesla Powerwalls stopt , vliegen in brand als men niet stopt met laden op het moment dat ze volgeladen zijn , en dat bij omgevingstemperaturen boven ( slechts ) 30 graden Celcius.

Plaats reactie