off-grid en on-grid combineren

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
alfa
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: off-grid en on-grid combineren

Bericht door alfa » 06 aug 2017, 14:22

Daar zijn toch genoeg "sensoren" te verkrijgen om dat te vermijden.

Christiaan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 06 aug 2017, 15:07

alfa schreef:
06 aug 2017, 14:22
Waaraan en hoe ga je die sensoren koppelen ? De omvormer electronica moet de laadspanning afschakelen en overgaan naar batterijstroomafname als de batterij volgeladen geraakt. De oorzaak van een brand kan uiteraard ook korstluiting geweest zijn , of een slecht gemaakte verbinding ( met overgangs weerstand - vergelijkbaar met een bruinverbrande stekker in een stopcontact ) waardoor kabels in de fik gaan.

alfa
Master lid
Contacteer:

Bericht door alfa » 07 aug 2017, 13:43

Christiaan schreef:
06 aug 2017, 15:07
alfa schreef:
06 aug 2017, 14:22
Waaraan en hoe ga je die sensoren koppelen ? De omvormer electronica moet de laadspanning afschakelen en overgaan naar batterijstroomafname als de batterij volgeladen geraakt. De oorzaak van een brand kan uiteraard ook kortsluiting geweest zijn , of een slecht gemaakte verbinding ( met overgangs weerstand - vergelijkbaar met een bruinverbrande stekker in een stopcontact ) waardoor kabels in de fik gaan.
Als batterij aangeeft dat die voor 95% is geladen samen thermische sensoren en zekering springt een omschakeling via een relais
Dus te warm af , geladen af , kortsluiting af en indien batterij zakt onder 70% springt relais terug op.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 07 aug 2017, 17:16

Als batterij aangeeft dat die voor 95% is geladen samen thermische sensoren en zekering springt een omschakeling via een relais
Dus te warm af , geladen af , kortsluiting af en indien batterij zakt onder 70% springt relais terug op.
Sorry, 4 keer gelezen maar daar is echt niets van te maken. :vraag:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

alfa
Master lid
Contacteer:

Bericht door alfa » 07 aug 2017, 17:27

janus schreef:
07 aug 2017, 17:16
Paella in de oogjes. :mrgreen:
Een relais die een onderbreking kan maken met volgende sensoren :Temperatuurmeting , door kortsluiting en batterij 95% in Ah is geladen en zolang er met temperatuur en kortsluiting niets aan de hand is terug opspringt als batterij tot 70% in Ah is gezakt .

Christiaan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 07 aug 2017, 19:29

janus schreef:
07 aug 2017, 17:16
Ik begrijp wat hij bedoelt , maar dat is iets je extern niet zomaar kunt bijbouwen of bijplaatsen. De omvormer en/of lader moet de electronica bevatten die dat soort metingen moet doorvoeren. Bij de betere ontwerpen ( de apparatuur gebruikt in mijn off-grid-topic-met-het-slotje ) zit dat er allemaal in , maar of dat bij alle andere merken ook zo is , is maar de vraag. In mijn Rernault Kangoo ZE zit er een koelradiator met een ventilator , in de Tesla wagens zit er geen waterkoeling. Zo zie je maar welke verschillen er al kunnen zijn. En dat betekent niet dat de motor of electronica of batterij van mijn Kangoo warm wordt ... die blijft koel aanvoelen ook na een lange rit. Maar , ik durf ermee in de woestijn rijden aan 40 graden , met een Tesla en zijn NMC type batterijen zou ik dat niet durven. De NMC types zitten ook in Tesla Powerwalls , en zoals ik al schreef : blijft men die laden als die volgeladen zijn , dan kunnen die boven de 30 graden omgevingsteperatuur in de fik gaan.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 07 aug 2017, 19:32

Misschien even een link geven naar zo'n relais want dat lijkt mij wel een erg mooi ding.

Ik heb inderdaad paella gegeten vandaag maar sorry dat ik het moet zeggen jouw teksten zijn voor anderen soms onleesbaar.
Misschien dat je dat toch een beetje in de gaten wilt houden?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Christiaan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 07 aug 2017, 20:14

janus schreef:
07 aug 2017, 19:32
Misschien even een link geven naar zo'n relais want dat lijkt mij wel een erg mooi ding.

Ik heb inderdaad paella gegeten vandaag maar sorry dat ik het moet zeggen jouw teksten zijn voor anderen soms onleesbaar.
Misschien dat je dat toch een beetje in de gaten wilt houden?
Hier https://www.victronenergy.nl/battery-mo ... nt-350-600 zit er zo'n relais in verwerkt , maar zonder de bijhorende electronica die dat relais aanstuurt kan je er uiteraard niets mee aanvangen.

alfa
Master lid
Contacteer:

Bericht door alfa » 07 aug 2017, 20:20

Werking als mijn druppellader van mijne moto.

Christiaan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 07 aug 2017, 20:25

alfa schreef:
07 aug 2017, 20:20
Werking als mijn druppellader van mijne moto.
Aha :-) Wel , Li-ion batterijen mag men niet "druppelladen" , dat is iets voor loodaccu's.

alfa
Master lid
Contacteer:

Bericht door alfa » 07 aug 2017, 20:32

Christiaan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Christiaan » 07 aug 2017, 22:09

alfa schreef:
07 aug 2017, 20:32
Optimate wel.
http://www.super-b.com/nl/product/73/53 ... um-charger
Ja , maar ze doen dingen die eigelijk niet nodig zijn , of helemaal geen effect hebben. En dan is er nog dit :

- hun laadstroom ( wat zij bulk noemen ) is 5 Ampere. Dat is dus specifiek voor een bepaald soort batterij ! Andere batterijen , mogen die laadstroom niet krijgen of mogen een veel grotere laadstroom krijgen. De ideale waarde is 30 % van de Ah ( ampere-uur) waarde van de batterij.

- het gaat hier specifiek over li-ion batterijen van het type LFP ( lithium ijzer fosfaat ) en die hebben een lagere celspanning dan de NMC types die bvb. in de Tesla powerwalls zitten. De spanningen die ze gebruiken gelden voor 4 van dergelijke LFP cellen in serie.

- ze werken ook met egalisatiespanningen. Die moeten er voor zorgen dat alle cellen een min of meer gelijke spanning krijgen na het volladen. Nu , dat is alleen maar nodig als in die batterij een "passieve" BMS ( batterij management systeem ) ungebouwd is. Als daar een "actieve" BMS in zit gebeurt die egalisatie ( of balancering ) al meteen , en niet op het moment dat die zogezegd volgeladen is. Die balancering gebeurt zelfs ook tijdens het ontladen.

- de onderhoudsspanningen die ze aanleggen om te voorkomen dat de cellen zich zelf ontladen is totale surplus. Een LFP cel ontlaat zichzelf iets vlugger dan een andere type li-ion cel als die volgeladen is , maar in een 50 % laadtoestand blijft die maanden in diezelfde laadtoestand hangen.

Samengevat : veel tamtam voor iets dat heel specifieke li-ion LFP batterij is , het soort dat men doorgaans gebruikt ter vervanging van een 12 Volt loodaccu in auto's .

Ge moet ook begrijpen dat gans deze procedure niet werkt als ge een groot batterijpack met zonnepaneel stroom wilt opladen , simpelweg omdat de zonnepanelen niet continu een bepaalde stroom zullen produceren , bvb. bewolkt , afgewisseld met opklaringen.

Plaats reactie