off-grid en on-grid combineren

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Loded
Senior lid
Installatie Land: België

off-grid en on-grid combineren

Bericht door Loded » 16 jun 2017, 09:31

Het energievraagstuk houdt veel mensen bezig en bij mij is dat niet anders. Ik lees er over, denk erover na, ... . Uiteindelijk ben ik tot enkele conclusies gekomen die eigenlijk wel logisch zijn. Gelukkig (sic) zijn er nog zekerheden.

1/ De overheid blijkt onbetrouwbaar te zijn en beloftes niet na te komen. Ik hoef de lezers van dit forum niet te overtuigen. We hadden : afschaffing van subsidies, netvergoeding, binnenkort de slimme meter en wie weet wat nog meer.

2/ Energie zal in de toekomst niet goedkoper worden. Er wordt ons verteld dat groene energie dat wel zou moeten doen maar het is gewoon een feit dat er veel meer 'manuren' nodig zijn om groene energie te produceren in vergelijking met pakweg kernenergie. Alleen al door de loonkost wordt die energie duurder.

3/ Als je geen gebruik maakt van de openbare voorzieningen, is het ook minder evident om er belastingen op te heffen (hoewel zeker niet onmogelijk want er is nu eenmaal degoutant veel geld nodig in het overheidslaatje).

Energie is voor mij veel meer dan elektriciteit alleen. Het grootste deel van de energierekening gaat op aan brandstof voor de auto en aardgas voor de verwarming. Daarvoor nam ik al een paar maatregelen :

- plaatsing van zonneboiler met cv-ondersteuning. Nog uitbreiding mogelijk maar grosso modo komt het er op neer dat ik van mei-oktober kan voorzien in warmwaterproductie en op koude dagen de warmte uit de boiler kan gebruiken om de woning te verwarmen.

- elektrische fietsen waarmee (vooral) ik mij verplaats naar het werk

- houtcassette in de woonkamer om brandhout (of zelfs steenkool) te gebruiken voor woningverwarming

- pv-panelen die de elektriciteitsbehoefte dekken.

Probleemstelling :

1/ Ik betaal netvergoeding op basis van mijn omvormervermogen. In ruil mag ik het net gebruiken voor 'opslag'.
2/ Ik verwacht dat mijn elektriciteitsverbruik 10-20% zal stijgen.
3/ Ik wil onafhankelijker worden. Mijn elektriciteitsproductie is in de winter ruim ontoereikend voor de eigen behoefte.
4/ Ik wil minder betalen voor gebruik van het net.

Oplossing:

Door een kleine (uitbreidbare) eilandinstallatie te plaatsen zou ik een groter deel van behoefte kunnen dekken, zonder daarbij netvergoeding te moeten betalen of zonder elektriciteit te moeten bijkopen. Met de zelf geproduceerde elektriciteit zou ik het volgende willen doen :

- De moestuin voorzien van water. 2x20m/dag (pomp 700w)
- Tijdens droge periodes water oppompen uit boorput en de regenput mee aanvullen die wordt gebruikt voor toiletten in de woning. (Er is geen rechtstreekse aansluiting op boorput)
- Beveiligingscamera's laten werken (20w)
- Verlichting met bewegingsmelders laten werken (nog te plaatsen)
- batterijen voor fietsen opladen
- batterijset van eilandinstallatie opladen

Er is een wellicht een mogelijkheid om de geproduceerde stroom de woning binnen te brengen zonder breekwerk en hiervoor een (of enkele) stopcontacten te voorzien. Hierop zou ik eventueel de batterijen van de laptops, gsm's, ... kunnen laden.

Een te veel aan elektriciteit zou via een aparte leiding naar de zonneboiler geleid kunnen worden waar een verwarmingsspiraal de temperatuur van het water nog zou kunnen verhogen.

Door een volledig eilandsysteem te combineren met een on-grid systeem zou ik mijn verbruik kunnen afstemmen op de eigen productie, geen (bijkomende) netvergoeding betalen, eventueel later kunnen opteren voor een aansluiting met lager vermogen (als het capaciteitstarief er komt), in geval van stroomuitval, wegvallen van het net, toch nog een minimum aan elektriciteit beschikbaar hebben voor kritische toepassingen zoals de vriezers en inbouwhaardventilator, cv-pomp, ... .

De kost van de installatie zou ik kunnen betalen met :
- fietsvergoeding 750e/jaar, besparing op capaciteitstarief door lagere aansluiting, groenestroomcertificaten van de huidige installatie, ...

Wellicht kost een dergelijke installatie pakweg 3000€ (https://www.amazon.de/gp/product/B00M87 ... bw_c_x_4_w) in geval van zelfplaatsing.

Hiermee zou ik (bij plaatsing west) 1100 kwh per jaar kunnen produceren waarmee de terugverdientijd ongeveer 10 j wordt. (In de veronderstelling dat de elektriciteitsprijzen gelijk blijven.) Daarenboven is het systeem nadien uitbreidbaar, kunnen er grotere, betere en zwaardere batterijen op worden aangesloten, of in noodgeval kan een groepje misschien de batterijen bijladen.

Maak ik hiermee denkfouten? Ik ben me er van bewust dat batterijen en omvormer een beperkte levensduur hebben. Ik verwacht ook een forse toename van de elektriciteitsprijs de komende jaren.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: off-grid en on-grid combineren

Bericht door janus » 16 jun 2017, 11:17

Je link gaat naar een installatie van 24V .

Je zal dan toch minimaal nog een omvormer naar 230V wisselstroom bij moeten plaatsen wat ook weer meer verliezen geeft.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 16 jun 2017, 11:39

Is het dan efficiënter om rechtstreeks om te vormen naar 230v of beter om van de batterijen om te vormen naar 230v ? Geen idee hoe ik dat moet aanpakken.

L.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 jun 2017, 12:04

Persoonlijk geloof in (nog) niet in off grid installaties, wegens te duur en te onbetrouwbaar.

Maar als hobby project is het wel grappig, de vraag is dus meer wat verwacht jij of wat zijn de doelstellingen en je budget van het project ?

En dat zou je voor elk seizoen moeten nagaan en dan de haalbaarheid nogeens testen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier » 16 jun 2017, 14:15

Wellicht kost een dergelijke installatie pakweg 3000€ (https://www.amazon.de/gp/product/B00M87 ... bw_c_x_4_w) in geval van zelfplaatsing.

Doe dit bedrag x 3 en je zal een installatie hebben waar je iets mee kan aanvangen.
Wat in deze site aangeboden wordt is hoogstens geschikt voor een klein vakantiehuisje voor wat verlichting en een tv'tje met korte gebruiksperioden.
Voor een off-grid installatie voor permanente bewoning is dit niet geschikt. Alle componenten zijn overigens van dubieuze kwaliteit.
Als zo iets aangeboden wordt zonder ernstige technische fiche, dan weet je hoe laat het is. Ik in elk geval toch.

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 16 jun 2017, 17:42

Ik héb al een installatie van 4.2 kw piek. De off-grid zou dienen om mijn meerverbruik op te vangen en enkele systemen (camera's, verlichting met bewegingssensoren, eventueel bijladen fietsbatterijen, waterpomp, cv-pomp, ... ) te laten werken en zo mijn netaansluiting minder te belasten en tijdens de winter meer elektriciteit te produceren en onafhankelijker te worden. Eventueel als backup bij stroomuitval.

L.

Mercier
lid

Bericht door Mercier » 19 jun 2017, 10:45

Je wil de batterijen integreren in het netgekoppeld systeem want je wil de overschotten afzonderlijk gebruiken.
Wanneer is er overschot ? Hoeveel ? Waar moet die overschot eerst naartoe ? Mag het licht uitgaan als de batterij leeg is ? Enz.
Dat is allemaal mogelijk te programmeren en te voorzien. Afhankelijk van het vermogen van batterijbank en omvormer, zal het meer of minder duur zijn.
Maar zomaar een systeem op het internet kopen, zonder dat je er technische info over hebt, omdat de prijs 'doenbaar' is, is echt geen goed idee.
Wat je voor ogen hebt lukt echt niet met dit systeem.
Er komt meer bij kijken dan een paar batterijen placeren en er een omvormer op aansluiten.

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 19 jun 2017, 10:58

Ik wil het systeem NIET integreren met een netgekoppeld systeem. Ik wil de twee systemen naast elkaar laten bestaan waarbij ik een paar toepassingen wil laten draaien op het off-grid systeem. Hierdoor verlaag ik mijn afhankelijkheid van het net.

Omdat koelkasten en vriezers nu eenmaal niet zonder stroom kunnen wil ik die gewoon netgekoppeld houden. De pomp en afsluiters van de zonneboiler, de pomp van de boorput, de regenwaterpomp, de bewakingscamera's, de verlichting met bewegingssensor, de fietsbatterijen, laptopbatterijen, gsm's, ramenreiniger, ... . zouden wel op het off-gridsysteem kunnen. Eventueel zou ik de waterpompen kunnen voorzien van een timer zodat ze 's nachts niet werken en de batterijen niet nodeloos leegmaken.

L.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 19 jun 2017, 14:16

je zal dus 2 huisnetten hebben, eentje netgekoppeld en eentje in eilandmode.
Voor je eilandmode moet je een keer kijken naar de hybride omvormer van 4kVA van mppsolar, de versie met genset
je kan je PV's hierop aansluiten, je accupack en de genset ingang zou je kunnen gebruiken om je accu van stroom te voorzien indien de PV's onvoldoende energie leveren.
Je zal de genset aansluiting wel met stekker moeten uitrusten, dit is eingelijk je acculader
Of anders een Sunny Island van SMA met eventueel een acculader 48V

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 19 jun 2017, 14:27

Geen linkje toevallig?

Het tweede zal geen volwaardig huisnet worden, maar wel enkele toepassingen laten draaien. In geval van nood, stroomuitval, ... is er dan ook nog altijd een minimum aan stroom. Ik wil het off-grid later kunnen uitbreiden om eventueel te kunnen opteren voor een lichtere netaansluiting als het capaciteitstarief er komt. En natuurlijk om zodra mijn pv panelen geen certificaten meer krijgen, ook geen netvergoeding of soortgelijke kosten te betalen.

L.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 19 jun 2017, 15:53

Loded schreef:
19 jun 2017, 14:27
Geen linkje toevallig?

Het tweede zal geen volwaardig huisnet worden, maar wel enkele toepassingen laten draaien. In geval van nood, stroomuitval, ... is er dan ook nog altijd een minimum aan stroom. Ik wil het off-grid later kunnen uitbreiden om eventueel te kunnen opteren voor een lichtere netaansluiting als het capaciteitstarief er komt. En natuurlijk om zodra mijn pv panelen geen certificaten meer krijgen, ook geen netvergoeding of soortgelijke kosten te betalen.

L.
wat heb je nu dan? want lichter dan een 9,2kW aansluiting (40A 1f) kan niet

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 20 jun 2017, 08:39

400v 3x20a

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 20 jun 2017, 08:54

Loded schreef:400v 3x20a
Dit is het laagst mogelijke in 3-fase. Dus dan moet je alles herbekabelen als je nog lager wil?

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 20 jun 2017, 09:09

Zo ver zijn we nog niet natuurlijk, al zal dat in de toekomst van de prijs van het capaciteitstarief afhangen. Als ik het goed begrijp betreft het de herbekabeling van de meterkast. Als de kost die wordt aangerekend voor het capaciteitstarief dat verantwoordt, zou ik deze optie inderdaad overwegen. Om de beslissing te nemen, moeten we wel eerst de tarieven kennen.

In elk geval wil ik de mogelijkheden bekijken om minder afhankelijk te worden van het net, door de niet-kritische toepassingen op een eigen productie te laten draaien. Het off-grid systeem zou aan een paar voorwaarden moeten voldoen :

- modulair en uitbreidbaar zijn
- omschakelbaar zijn zonder ingewikkelde kunstgrepen
- veilig en verantwoord zijn
- bruikbaar zijn voor het laden van een batterijbuffer

Zodra de GSC's wegvallen, wil ik geen netvergoeding of soortgelijke belastingen meer betalen. Het maakt me verder ook geen ene moer uit of ik daarvoor wat moet investeren, op voorwaarde dat het niet te gek wordt.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 jun 2017, 14:03

En wat noem je dan niet te gek?
Reken toch maar op meer dan 10.000€ en als je een beetje installatie wilt het dubbele en om de +/-10 jaar een nieuwe batterij set
.

Plaats reactie