sunnyboy island

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Re: sunnyboy island

Bericht door Bj0rn » 13 okt 2018, 21:55

Christiaan schreef:
12 okt 2018, 18:28
Bj0rn schreef:
11 okt 2018, 04:47
In de spec sheet vind ik de omschakeltijden (AC=>DC en DC=>AC) voor de SMA Sunny Island niet terug.
Idem voor de Multiplus en Quattro van Victron Energy.
....
Multiplus en Quattro van VictronEnergy. : 20 mS of 1 periode ( staat ergens wel beschreven maar weet niet precies meer waar )
Nuttig als indicatie! Op het moment dat ik effectief aankoop vraag ik dat nog na bij fabrikant.
Christiaan schreef:
12 okt 2018, 18:28
Multiplus en Quattro zijn alleen maar zinvol indien je nog met het net wilt gekoppeld blijven , dus niet bepaald geschikt voor off-grid wat corneel zou willen bereiken.
In eerste instantie wil ik netgekoppeld blijven, maar dan wel met het net zoveel mogelijk losgekoppeld. Lees: de "grid" relay van de Multi zo veel mogelijk uit. Enkel als de batterij leeg begint te geraken connecteer ik dan met het elektriciteitsnet. Op basis van een simulatie zou dat gedurende 30 dagen per jaar zijn.

In tweede instantie wil ik "off-grid" gaan zoals @corneel. Dan kan ik wel de 230V netingang hergebruiken om - indien nodig - een generator aan te hangen voor de periodes waar ik met de zon alleen niet toekom. Dan moeten er wel nog PV panelen bij komen want ik ga echt geen 30 keer per jaar een generator laten draaien. Dan vrees ik dat het het ecologische aspect er ook wel snel van af zou zijn.

The proof of the pudding is in the eating :D
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 13 okt 2018, 22:41

Kunnen die Studer Innotec's niet in parallel geschakeld worden ? Bij zo goed als alle Victronenergy apparaten is dat wel het geval. En voorst is het zelfs aan te raden voor "low power" toestellen te gaan , gewoon omdat die langer zullen meegaan ! Bij parallelschakeling van meerdere identieke toestellen zit je ook nog niet meteen met een blackout als je die verstandig met mekaar koppelt. Met slechts één krachtig toestel zit je dagen in het donker als het uitvalt .....

Ik zowat 2 jaar met met mijnheer Boonstra van Victronenergy per email gecorrespondeerd om alle finesses van hun apparaten te leren kennen , en mijn conclusie was uiteindelijk dat ik hun eigen "off the self" systemen met de Quatro en Multiplus niet wou. In mijn document ( u wel bekend ) vind je op blz. 20 de ontlaadgrafieken van LiFePO4 cellen. Nu blijkt dat Victronenergy ten allen prijze de cellen van de batterijen op een spanning tussen 3,4 Volt en 3,2 Volt wil houden , dus zo goed als altijd volgeladen , en dat gestuurd vanuit hun Lynx-ion met de signalen "allow to charge" en "allow to discharge". Dit is echt niet goed voor de levensduur van de Li-ion cellen ! Het is ook zo dat de Quatro en Multiplus effectief de netspanning doorschakelen als de batterijspanning te laag wordt , en dat op dat moment de batterijen meteen de maximum laadstroom toegevoerd krijgen. In mijn concept worden de acculaders progressief aangeschakeld , afhankelijk van de gevraagde stroom in het huis en of de batterijen hierbij al dan niet verder ontladen zouden worden. Met mijn systeem komen de batterijen 's morgens zo goed als leeg te staan , klaar om geladen te worden door de zonnepanelen. Bij de Quatro en de Multiplus kunnen de batterijen 's morgens reeds volgeladen staan met behulp van ( dure ) electriciteit uit het net , en ik denk dat dit bij SMA en andere systemen niet anders is.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 13 okt 2018, 23:14

En als je later dan toch echt off-grid wil gaan , dan hang je daar dan toch een WKK aan. :D In de zomer brengen ( voldoende ) zonnepanelen genoeg op , en in de winter kan de WKK je CV vervangen en zorgt ook nog eens voor het bijladen van de batterijen als de zonnepanelen niet voldoende kunnen leveren. Bepaalde types Cogengreen WKK's leveren een driefazen sterspanning af , en elk faze kan je met mijn "concept" aan één van de ( vier ) acculaders koppelen.

Ik wil er ook bij vermelden dat Victron nogal complexe software binnen hun Quatro en Muliplus gebruiken en dat ze niet ophouden met updates op basis van bugs uit te brengen. In mijn "concept" gebruik ik de basisfuncties van de apparatuur , en dat zal dus reeds zijn stabiliteit bewezen hebben. De enige relevante software van enige betekenis waar ik beroep doe steekt in de MPPT omvormers van zonnepaneel spanning naar batterijspanning , en voor de fazesynchronisatie tussen de parallelgeschakelde gelijkspanning naar 230 Volt omvormers. Ook altijd voor 48 Volt gaan , de gelijkstromen zijn dan kleiner en dus ook de gelijkstroomverliezen over de leidingen.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 14 okt 2018, 00:14

Christiaan schreef:
13 okt 2018, 23:14
En als je later dan toch echt off-grid wil gaan , dan hang je daar dan toch een WKK aan. :D
WKK is inderdaad een groener alternatief voor een lawaaierige, stinkende generator :D
Vooral als dat gebaseerd is op het Stirling principe, bvb. zo eentje met 1kW elektrisch vermogen. Als dat ding per jaar toch maar 30 keer gedurende pakweg 10u draait, dan is 300 draaiuren per jaar best wel een meevaller. Gaat ie neem ik aan minstens 10 jaar mee.
Christiaan schreef:
13 okt 2018, 22:41
Kunnen die Studer Innotec's niet in parallel geschakeld worden ? Bij zo goed als alle Victronenergy apparaten is dat wel het geval. En voorst is het zelfs aan te raden voor "low power" toestellen te gaan , gewoon omdat die langer zullen meegaan !
Die Studer Innotec's kunnen parallel geschakeld worden. Net zoals de toestellen van SMA en Victron Energy.
an-upgradeable-power-1.jpg
Low power prima, naar schatting 95% van ons huiselijk energieverbruik ligt onder 3 kW vermogen. De inverters zullen het merendeel van de tijd heel licht belast worden.
Christiaan schreef:
Bij parallelschakeling van meerdere identieke toestellen zit je ook nog niet meteen met een blackout als je die verstandig met mekaar koppelt. Met slechts één krachtig toestel zit je dagen in het donker als het uitvalt .....
Uiteindelijk wil ik tot meerdere toestellen komen. De PV installatie bestaat op dit moment ook uit 2 kleine omvormers en niet 1 grote. Een beetje redundantie is goed voor de bevoorradingszekerheid.
Christiaan schreef:
Nu blijkt dat Victronenergy ten allen prijze de cellen van de batterijen op een spanning tussen 3,4 Volt en 3,2 Volt wil houden , dus zo goed als altijd volgeladen , en dat gestuurd vanuit hun Lynx-ion met de signalen "allow to charge" en "allow to discharge".
Wat betreft de State of Charge (SoC) van de batterijen. Het is de bedoeling dat ik zelf kan bepalen wanneer ik energie van het net haal. In het geval van de Victron Multi wil ik zelf die relay kunnen bedienen. De ingebouwde "intelligentie" zit mijn doel enkel in de weg. En als ik het zo lees, jouw doel ook. ;-) Op basis van de SoC, seizoen, verwacht consumptiepatroon, voorspelling zonneschijn, ... kan ik zelf wel bepalen wanneer ik energie van het net wil halen.
Eigenlijk ga ik uit van een off-grid scenario, waarbij 30 keer per jaar een "generator" (lees: het net) wordt ingeschakeld. Daarom vind ik de transfertijd belangrijk. Geen zin om 60 keer per jaar het huis rond te lopen om alle klokken terug in te stellen :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 okt 2018, 01:30

Bj0rn schreef:
14 okt 2018, 00:14

Eigenlijk ga ik uit van een off-grid scenario, waarbij 30 keer per jaar een "generator" (lees: het net) wordt ingeschakeld. Daarom vind ik de transfertijd belangrijk. Geen zin om 60 keer per jaar het huis rond te lopen om alle klokken terug in te stellen :roll:
Die transfertijd zal eigelijk niet het verschil maken , maar wel de frequentie van de DC naar AC converter zelf. Het net kan soms wat een hogere frequentie hebben , en die wordt dan gedurende het jaar verlaagd zodat het jaargemiddelde precies 50 Hz bedraagt ( wordt gestuurd vanuit Zwitserland voor Europa ). Als je voor het overgrote deel van de tijd met de DC naar AC converter werkt , mis je die bijstelling en dan rest zeker de vraag of die omvormer ook wel heel nauwkeurig 50 komma nul , nul , nul Hertz aflevert. :D

In mijn "concept" wordt het net nooit doorgeschakeld , en hang ik het ganse jaar door aan de DC naar 230 Volt AC converters. Het is ook zo dat mijn systeem volledig zichzelf regelt , en dat volledig afhankelijk van de momentele batterijspanning. Gaat de batterijspanning onder de 20 % , dan wordt de ene na de andere batterijlader aangeschakeld. De vier batterijladers kunnen tezamen een vermogen van 40 Ampere uit het net halen , en dus ( mits wat verliezen ) het ganse netwerk binnenhuis van stroom voorzien zonder dat daarbij de batterijen verder ontladen zullen geraken. Is slechts 10 Ampere nodig opdat de batterij zich niet verder zou ontladen , dan wordt slechts één acculader aangeschakeld , enz ... Die 20 % is berekend op basis van de batterijspanning , en dus niet op basis van één of andere ingewikkelde meting en berekening van de SoC. Alles bedacht volgens het "KISS" principe - "keep it simple stupid" :D Dit alles zou echter niet lukken met lood accu's omdat die op een heel andere en veel complexere manier geladen moeten worden dan Li-ion batterijen. Zelfs met Li-ion batterijen met een "passieve" BMS zouden er ook al problemen ontstaan.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 14 okt 2018, 07:51

In jouw concept is het PV systeem DC gekoppeld (p. 4 van je projectbeschrijving). En dat vind ik een beter systeem dan een AC gekoppeld concept.
Alleen heb ik nog de luxe van groene stroom certificaten. En die zou ik wellicht verliezen als ik de bestaande DC/AC omvormers zou vervangen door iets anders.

Door de lader en inverter niet te combineren heb je een meer flexibiliteit. Zowel qua design als operationeel.
Het spijtige van de zaak is dan wel een pak meer betaald voor dezelfde functionaliteit.
Bijvoorbeeld:
- Skylla-TG 48/50 lader komt op 1358 € (ex. BTW)
- Phoenix 48/5000 inverter op 1750 € (ex. BTW)
Samen dus net boven 3000 € (ex. BTW).
De combinatie van die twee toestellen in de Multi 48/5000/70 komt op 1990 € (ex. BTW).
Of anders, de inverter alleen al kost bijna even veel als de Multi.

Bekijk je dit over het ganse systeem, dan krijg je mogelijk een ander verhaal. Zeker als het laadvermogen verschillend is van het ontlaadvermogen.
Christiaan schreef:
14 okt 2018, 01:30
De vier batterijladers kunnen tezamen een vermogen van 40 Ampere uit het net halen
Het vermogen van één Skylla-TG 48/50 (of twee Skylla-TG 48/25 voor redundantie) zou in mijn geval al volstaan. Indien nodig kan ik daarmee op 2u tijd het basisverbruik van 1 dag bijladen (circa 5 kWh). Stel dat de batterijen defect zouden zijn, dan is het maximaal vermogen beperkt tot 2400 VA. So what, even niet de wasmachine en vaatwas op hetzelfde moment aanzetten moet in dat geval wel lukken.
Aan de inverter zijde is de vraag, hoeveel denk ik nodig te hebben? In 95% van de gevallen volstaat 3000 VA. De huidige netaansluiting is 9.2 kVA. Met 3 inverters zit ik op hetzelfde vermogen als de netaansluiting nu. Ruim voldoende.
3x Multiplus 48/3000/35-50 = 3624 (ex. BTW)
3x Phoenix 48/3000 + 2x Skylla-TG 48/25 = 5172 (ex. BTW)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 14 okt 2018, 08:50

Kijk ook eens naar de hybride reeks van mppsolar.com. misschien ben je daar iets goedkoper af. Ze zijn DE gekeurd maar niet BE gekeurd, geen bezwaar voor uw intern stroomnet.
Ander alternatief zouden de nieuwe kostals kunnen zijn, die werken wel met HS accu's maar zouden ook ingezet kunnen worden na de GSC periode.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 okt 2018, 10:37

@Bj0rn

Met 3 Multiplussen i.p.v. vier zoals in mijn "concept" kom je er inderdaad.

Let wel op : er bestaat alleen een 48/3000/35 , geen 48/3000/50 (
https://www.victronenergy.com/upload/do ... kVA-EN.pdf )

Rest nog het bepalen van de kWh van de batterijen ! De vuistregel is dat je batterijen kan laden en ontladen volgens een "C" waarde.

Lithium ion : laden aan 0,3C ; ontladen aan 0,3C
loodaccus : laden aan 0,1C , ontladen aan 0,2C

Die "C" is een maat voor de stroomsterkte die de batterijcel aankan , en dat is een getal dat je met de Ah waarde van de batterijcel moet vermenigvuldigen om de nominale stroomsterkte te bepalen. Een Lithium-ion batterijcel van 100 Ah mag je dus laden en ontladen met een stroom van 0,3 x 100 = 30 Ampere. Het vermogen ( Ampere x Volt ) volgt dezelfde verhouding omdat de spanning alleen maar afhankelijk is van het aantal cellen in serie met allen dezelfde Ah waarde. Dus , het maximaal vermogen dat je bvb. uit een 100 kWh li-ion batterij continu mag halen is 30 kW. Stel dat je effectief 9,2 KVA ( of 9,2 kW ) continu uit de batterijen wil sleuren , dan heb je een Lithium batterijpack nodig van ( 3,333 x 9,2 ) 30,66 kWh , onafhankelijk of je die KWh dagelijks gaat opgebruiken of niet. Voor loodaccus met zijn 0,2 C is het nog dramatischer , daar heb je een pack nodig van ( 5 x 9,2 ) 46 kWh. Piekbelasten kan en mag , maar je gaat praktisch nergens vinden hoe lang die piekbelasting mag duren.

Die "C" waarden gaan dus ook de keuze van de laad en DC/AC converters bepalen. Eén Multiplus 48/3000/35 laadt bvb. bij 48 Volt ( eigelijk 57,6 Volt ) met maximaal 35 Ampere , en daar hoort dus een Lithium batterij bij van minimaal 48 x 35 x 3,333 = 5,6 kWh. Met drie Multiplussen wordt dat dus al eventjes 16,8 kWh , en dat alles om de batterijen te plezieren en niet te laten ontploffen.

Dan nog iets. Als de toestellen die kunnen injecteren niet in de Belgische Synergrid lijst opgenomen zijn , ben je verplicht een aparte anti-islanding schakeling tussen de teller en je apparatuur te installeren. Geen enkele van de Victronenergy apparaten is in de Synergrid lijst opgenomen ! ( kost hen blijkbaar te veel om die te laten keuren )

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 20 okt 2018, 21:46

bruma schreef:
14 okt 2018, 08:50
Kijk ook eens naar de hybride reeks van mppsolar.com. misschien ben je daar iets goedkoper af. Ze zijn DE gekeurd maar niet BE gekeurd, geen bezwaar voor uw intern stroomnet.
Ander alternatief zouden de nieuwe kostals kunnen zijn, die werken wel met HS accu's maar zouden ook ingezet kunnen worden na de GSC periode.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Zonet even (van ver) gekeken op de website van mppsolar.com. Nog zoekend naar het overzicht.
Screenshot at 2018-10-20 21-43-31.png
Zero transfer time tussen line mode en inverter mode is mooi meegenomen. Ik neem aan dat ze de inverter gewoon in fase houden met de lijnspanning (zolang die er is). Op het moment dat de lijnspanning wegvalt, neemt de inverter "gewoon" over.
Als de lijnspanning teruggekeerd is, zal die mogelijk niet langer in fase lopen met de inverter spanning. Vraag is dan, welke impact dat heeft op de transfer.

Terzijde, Studer-Innotec heeft met hun Smart-Boost functie een gelijkaardig mechanisme. Stel dan je 9kW van het net trekt, maar je hebt nog wat meer vermogen nodig, dan kan de Xtender vermogen bijleveren vanaf de batterijen. Dus bovenop het vermogen dat je trekt van het net.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 20 okt 2018, 22:05

Christiaan schreef:
14 okt 2018, 10:37
Lithium ion : laden aan 0,3C ; ontladen aan 0,3C
loodaccus : laden aan 0,1C , ontladen aan 0,2C
Het zal hoogswaarschijnlijk Li-Ion worden. Met de C-rating en het effect ervan ben ik vertrouwd. O.a. op deze site vind je dat in mooie grafiekjes terug.
https://lygte-info.dk/review/batteries2 ... %20UK.html
Wel zelf even rekenen dat 3.0A ongeveer overeenkomt met 1.0C en 5.0A overeenkomt met 1.5C.
Christiaan schreef:
Die "C" waarden gaan dus ook de keuze van de laad en DC/AC converters bepalen. Eén Multiplus 48/3000/35 laadt bvb. bij 48 Volt ( eigelijk 57,6 Volt ) met maximaal 35 Ampere , en daar hoort dus een Lithium batterij bij van minimaal 48 x 35 x 3,333 = 5,6 kWh. Met drie Multiplussen wordt dat dus al eventjes 16,8 kWh , en dat alles om de batterijen te plezieren en niet te laten ontploffen.
Met 25 kWh aan batterij opslag zou ik met m'n huidig verbruik al het jaar rond zonder externe stroomleverancier kunnen. Het is echter kosten efficiënter om een kleinere batterij aan te houden en waar mogelijk extra PV te plaatsen. Of een generator een paar keer per jaar in gang te zetten.
De waarde van extra batterij capaciteit neemt af naargelang je batterij capaciteit toevoegd (diminishing return).
5 kWh => 20 dagen lege batterij, m.a.w. 365-20=345 dagen "off-grid"
10 kWh => 9 dagen lege batterij, m.a.w. 11 extra dagen off-grid
15 kWh => 4 dagen lege batterij, m.a.w. 5 extra dagen off-grid
20 kWh => 1 dag lege batterij, m.a.w. 3 extra dagen off-grid
25 kWh => 0 dagen lege batterij, m.a.w. 1 extra dag off-grid
Christiaan schreef:
Dan nog iets. Als de toestellen die kunnen injecteren niet in de Belgische Synergrid lijst opgenomen zijn , ben je verplicht een aparte anti-islanding schakeling tussen de teller en je apparatuur te installeren. Geen enkele van de Victronenergy apparaten is in de Synergrid lijst opgenomen ! ( kost hen blijkbaar te veel om die te laten keuren )
Goed om rekening mee te houden!
Gezien de richting van de pijlen op onderstaand schema krijg ik de indruk dat de Multi niet kan terugleveren naar het net. En dus niet Synergrid gekeurd hoeft te zijn? Uiteraard een punt om na te vragen (en er desnoods een anti-islanding schakelaar van circa €500 er tussen te zetten).
Screenshot at 2018-10-20 21-52-34.png

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 20 okt 2018, 23:16

Bj0rn schreef:
20 okt 2018, 22:05

Gezien de richting van de pijlen op onderstaand schema krijg ik de indruk dat de Multi niet kan terugleveren naar het net. En dus niet Synergrid gekeurd hoeft te zijn? Uiteraard een punt om na te vragen (en er desnoods een anti-islanding schakelaar van circa €500 er tussen te zetten).
Screenshot at 2018-10-20 21-52-34.png
Dat kan die Multi wel , maar je kan dat softwarematig uitschakelen. Voor Eandis is dat echter niet voldoende. Op het moment dat er ergens zonnepanelen en/of batterijen aanhangen , verdenkt men u ervan om potentieel te kunnen injecteren als de apparatuur niet in de Synergrid lijst staat. En dus is een anti-islanding schakeling ( ENS ) verplicht. Victronenergy verkoopt een "doos" met de Ziehl en de contacter ( CHINT NCH8 63&40 ) erin , en die is goedgekeurd in Belgie.
Zie achtereenvolgens :
https://www.victronenergy.com/upload/do ... ons-EN.pdf
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... fr1001.pdf
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... R1001E.pdf

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 21 okt 2018, 00:07

Bj0rn schreef:
20 okt 2018, 22:05
...
https://lygte-info.dk/review/batteries2 ... %20UK.html
Wel zelf even rekenen dat 3.0A ongeveer overeenkomt met 1.0C en 5.0A overeenkomt met 1.5C.
P.S.
Die NCR18650B zijn de cellen die men in de Tesla S stopt , allemaal netjes verticaal in een frame met voorgeboorde gaten. Het zijn trouwens de zeer gevaarlijke NCA types die je in geen enkele andere EV gaat terugvinden.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 21 okt 2018, 09:11

Inderdaad. Even https://batteryuniversity.com/index.php ... ithium_ion erop nagelezen.
Als ik daarop mag voortgaan zijn binnen de Lithium batterijen de Lithium Titinate batterijen (bvb. Victron Energy HE reeks) het interessants voor thuisopslag. Behoorlijk hoge aanschafkost (circa 3x de aanschafkost van NCA), maar gezien het hoog aantal cycli 3000-7000 (circa 6x-14x het aantal cycli voor NCA) relatief goedkoop.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 21 okt 2018, 10:48

Bj0rn schreef:
21 okt 2018, 09:11
Inderdaad. Even https://batteryuniversity.com/index.php ... ithium_ion erop nagelezen.
Als ik daarop mag voortgaan zijn binnen de Lithium batterijen de Lithium Titinate batterijen (bvb. Victron Energy HE reeks) het interessants voor thuisopslag. Behoorlijk hoge aanschafkost (circa 3x de aanschafkost van NCA), maar gezien het hoog aantal cycli 3000-7000 (circa 6x-14x het aantal cycli voor NCA) relatief goedkoop.
De Victron Energy HE batterijen (*) zijn NMC types , net zoals LG-Chem , Tesla Powerwall. Ik denk niet dat ge NCA batterijen voor thuisopslag gaat tegenkomen , veel te gevaarlijk , en ook geen Lithium-Titanaat , veel te duur. De andere types die Victron Energy verkoopt zijn allemaal LFP ( Lithium Iron Phosphate ) types , en ook in de Mastervolt en de Blue Planet batterijen ( https://blueplanetenergy.com/blue-ion2 ) steken LFP types. Iets duurder , zwaarder en volumineuzer , maar met de beste "Safety" en "Life span" score op die Batteryuniversity pagina.

(*) https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... BMS-NL.pdf - "185Wh/kg dankzij de lithiumnikkel-mangaan-kobaltoxide (NMC)-technologie"

In topic viewtopic.php?f=23&t=21476&start=15 heb ik ook het één en het ander geschreven over de Lithium batterijen van Victron Energy.

Plaats reactie