Off grid rendabel?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Timo1974
junior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Off grid rendabel?

Bericht door Timo1974 » 06 feb 2018, 15:50

Christiaan schreef:
06 feb 2018, 14:17
Eindelijk iemand die een aantal van mijn ideeën deelt. :D Kan je wat meer technische gegevens kwijt over je installatie ( merk en type batterijen , soort apparatuur , hoeveel panelen , etc ... ) ?
Dag Christiaan,
het zijn NiFe batterijen 24Volt opstelling 400Ah (dus 20 cellen), 16 PV panelen Winaico 315WP, Studer omvormer 5kw, 2 laadregelaars.

Monitoring kan van dag tot dag, iedere minuut, remote control via lan op mijn iPad of GSM, bijsturen ook remote mogelijk.

Natuurlijk ben ik professioneel ook bezig met opslag maar ik ben van het principe 'practice what you preach'. Zelf probeer ik het goede voorbeeld te geven, ik weet dat ik nog niet volledig 'groen' ben maar ik let toch op veel zaken.
Ik rij Hybride (elektrisch is voorlopig te duur), probeer ook minder vlees te eten, alle kleine beetjes helpen. Als iedereen veegt voor zijn eigen deur dan is het voetpad proper.
Mocht de overheid nu eens iedereen een budget geven om energiezuinige oplossingen te installeren dan zouden we onze 2020 doelstellingen makkelijker halen. Het isoleren van woningen is een eerste stap, dan zo weinig mogelijk verbruiken en de kers op de taart zijn PV panelen en opslag. Ons belastinggeld is dan ook direct goed gespendeerd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 feb 2018, 16:29

Timo1974 schreef:
06 feb 2018, 15:50
...
het zijn NiFe batterijen 24Volt opstelling 400Ah (dus 20 cellen), 16 PV panelen Winaico 315WP, Studer omvormer 5kw, 2 laadregelaars.
Bedoel je hiermee de Studer Xtender inverter/charger ( XTH 5000-24 ) en 2 VarioString MPPT solar charge controllers ? Heb je hiermee voldoende vermogen voor je woning beschikbaar ?

Ik heb een gelijkaardig systeem "geëngineerd" , helaas ( nog ) niet gerealiseerd wegens redenen die je hier viewtopic.php?f=48&t=19556 kan lezen.

Timo1974
junior lid
Contacteer:

Bericht door Timo1974 » 06 feb 2018, 18:51

Beste Christiaan, ik heb momenteel niet genoeg om mijn woning zelfvoorzienend te maken vermits mijn driefase toestellen niet aangesloten zijn op de batterijbank, alle monofase verbruikers zitten op de batterij. De driefase toestellen zoals warmtepomp, oven zitten op het net waar ik nog eens zonnepanelen (netgeschakeld) heb die deze verbruikers moeten compenseren.

Het victron verhaal is eigenlijk niet echt werkbaar omdat het geen open source software heeft en waardoor je dus je eigen profilering in je omvormer niet kan opladen. Dit geldt voor meeste omvormerproducenten. Als men wijzigingen oplegt vanuit Synergrid of EANDIS/INFrax dan dienen de aanpassing vanuit de fabrikant te komen. Bij Studer kan je zelf gaan wijzigen in de parameters.

Vermits je ook al de verschillende onderdelen hebt ontleed, heb je waarschijnlijk al met een NiFe installateur gepraat. Vreemd dat je dan nog geen offerte hebt ontvangen voor deze opstelling? De ganse beschrijving in het lastenboek is nogal omslachtig. Ik lees dat je ook accumulatoren hebt. Als je die moet aansluiten op een batterijbank dan zal die toch wel redelijk vermogend moeten zijn om die te voeden. Of was dit niet de bedoeling.

We maken 2 netten in de woning: 1 met net-gekoppelde toestelen en 1 met batterijstroom toestellen. De batterijstroom toestellen worden gevoed door het net als er te weinig zon is en de batterijen te laag in voltage gaan. In de winter is dit het geval.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 feb 2018, 20:38

Accumulatoren als verwarming ? Die had ik in mijn vorige woning , maar niet de woning waar mijn off-grid systeem zou komen. Ik dacht niet dat ik hierover iets in mijn beschrijving via de link hierboven heb geschreven.

NiFe batterijen heb ik niet onderzocht omdat ik hiervoor niet over voldoende plaatsruimte zou beschikken. Mijn doelstelling was ook dat ik continu 9,2 KW ( 40 A bij 230 V ) uit de batterijen kan halen zonder gevaar voor beschadiging , oververhitting , e.d. Met lithium-ion batterijen is dat perfect haalbaar zolang de stroomafname beperkt is tot 1/3 van hun Ah waarde. Bij een 48 Volt systeem komt dit overeen met een Ah stroomwaarde van 9200/48 x 3 = 575 Ah. Dit batterijsysteem moet dus voor mij al minstens 575 x 48 = 27,6 kWh kunnen stockeren. Persoonlijk zou ik hiervan maximaal ca. 22 kWh willen gebruiken wegens mijn begrenzing tot 80 % geladen toestand. Het laden en ontladen van NiFe accu's vergt ook meteen een pak nieuwe berekeningen qua laadstromen en laadspanningen , en is voor zover ik weet veel ingewikkelder ( met bulkladen , druppelladen , etc .. ) dan het laden van Lithium-ion batterijen ( puur laden met constante stroom zonder tijdsbeperking , maar wel met begrenzing van de laadspanning ). De ganse procedure met bulkladen , druppelladen , etc... is ook praktisch onmogelijk in de praktijk om te zetten als je de batterijen via zonnepanelen wilt opladen. Je zonnepanelen gaan bij bewolkt weer niet steeds die flow kunnen handhaven.

Met open source moet je toch voorzichtig zijn. Als je hiermee bepaalde functies kan wijzigen gaat die na wijziging terug door Synergrid moeten gekeurd worden. Instellingen qua spanning en stroom kan ik ook in de VictronEnergy toestellen doorvoeren , daar zit niet echt een probleem. Hun toestellen zijn echter niet Synergrid gekeurd , en daardoor kan en wil ik ook geen toestellen gebruiken die "potentieel" kunnen injecteren na een gewijzigde software instelling. Eandis is zelfs zo paranoia dat ze me verplichten om een anti-islanding hardware en een bidirectionele teller te installeren , zelfs al zou ik slechts pure batterijladers aan het net hangen. Hun idee is "wij kunnen niet weten dat je in de toekomst dan toch een batterijlader door een injecterend toestel zoudt vervangen - en dat willen we kunnen controleren".

Timo1974
junior lid
Contacteer:

Bericht door Timo1974 » 06 feb 2018, 21:18

Dag Christiaan,
door een ontkoppelingsrelais ertussen te plaatsen en de installatie te laten keuren kan Eandis jouw tot niets verplichten. Het is een UPS dat opgeladen wordt door de zon.

Lithium batterijen gaan slechts 10 jaar mee en naar recyclage toe zijn er momenteel geen oplossingen voor.

NiFe batterijen mogen worden overladen en ontladen tot 30%. Wij berekenen op 70% ontlading. Na 10 jaar moet je de hydroxiet vernieuwen (uitspoelen, opnieuw vullen en laden) en dan zijn ze weer goed voor 10 jaar. Je moet wel iedere week bijvullen met demin water.

Indien de zonnepanelen niet genoeg leveren dan wordt er ofwel met een LPG generator bijgesprongen ofwel met het net toe te laten.
Je kan NiFe hebben van 400, 600 tot 1000Ah.

Het systeem is ondertussen al bij 400 particulieren en bedrijven in gebruik, er zijn er ondertussen ook al een heel pak van gekeurd geworden.
Je kan natuurlijk altijd beginnen met loodzuur batterijen 15 jaar levensduur om te zien hoe het werkt om dan in NiFe's te investeren.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 feb 2018, 22:59

Ik zou Lithium-ijzer-fosfaat batterijen gebruiken ( LiFePO4 of LFP ) . Die gaan tot 30 jaar mee als je die nooit tot 100 % vollaadt ( bvb. tot 80 %) (*). Die bevatten dus ook amper iets dat schadelijk is voor het milieu , in tegenstelling met wat in de Tesla Powerwalls steekt ( LiNiMnCoO2 of NMC of Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide ) . Mijn probleem is de ruimte die ik er voor kan voorzien , en dat kan je uit mijn lastencohier/beschrijving halen. Ze vergen uiteraard ook geen onderhoud , verspreiden geen dampen of geuren e.d. Er hangt wel een zwaar prijskaartje aan vast , 8 batterijen die elk iets meer dan 5000 Euro kosten.

(*) Ik rij reeds 3 jaar en 20.000 km met een Renault Kangoo ZE waar zich ook een LFP batterij van 22 kWh in bevindt. Van enige degradatie is nog helemaal geen sprake. Het verbruik is gemiddeld 15 kWh/100km , en dus heeft die batterij in totaal al 15 kWh/100 x 20.000 = 3.000 kWh aan energie geleverd.

Een interessante website op het gebied van batterijen is deze :

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion

Timo1974
junior lid
Contacteer:

Bericht door Timo1974 » 07 feb 2018, 08:21

Dag Christiaan,

de levensduur van 30 jaar zal ik toch even moeten verminderen.

laadcycli levensduur: 2000 à 2500 cycli.

via deze link https://www.batterystreet.be/lithium-ion.html - slechts 6 jaar.
in standby modus (dit is als gebruik als ups) https://www.awaccu.nl/hgr/0133-lithium-lifepo4-accu-s - max. 10 jaar.

Lithium en aanverwante batterijen hebben geen lange levensduur, als dat al zo zou zijn dan zouden er nog originele batterijen in werking zijn, het product is ontwikkeld in 1996, dus zo'n goede 20 jaar terug. Voorlopig heb ik nog geen werkende cellen nog in actie gezien.

5000 euro voor 8 batterijen is niet echt duur te noemen, NiFe zitten in een andere prijsklasse mede door hun lange levensduur. Wij schrijven batterijen af op 30 jaar (de oudste nog werkende is 70 jaar oud, de oudste Chinese is sinds 1979 aan het draaien)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 feb 2018, 10:34

Met cijfers over laadcycli moet je toch een beetje voorzichtig omspringen. Met een laadcyclus bedoelt men één cyclus van "volledig" ontladen toestand naar volledig geladen toestand en terug naar volledig ontladen toestand. Als je dus maar half oplaadt vooraleer terug te ontladen heb je slechts een halve cyclus doorlopen , en analoog is het half ontladen vanuit een volle toestand en het terug opladen ook slechts een halve cyclus. Verder zal het ook afhangen van de producent van de cellen. Onderaan op deze webpagina https://blueplanetenergy.com/blue-ion2 spreekt men zelfs van 8000 Cycli !

De spanningen die men op batterystreet.be vermeldt ( "Het voltage blijft tussen 3.2V en 2.85V tot 85% van de ontlaadtijd." ) zijn ook niet bepaald correct , vooral de 2,85 Volt is veel te laag om de LFP batterij een lang leven te garanderen. In mijn concept ontlaadt ik die maar tot 3,0 Volt en dat is tot ongeveer 20 %. Een li-ion mag je trouwens niet volledig ontladen , zoniet gaat die onherroepelijk defect. 100 % DoD promoten is en mooi truuk om veel batterijen te kunnen verkopen. ;-) Ik zou opladen tot max 80 % van zijn capaciteit met een laadspanning van 3,35 Volt ( continu via de zonnepanelen ) of 3,5 Volt voor max. 2 uur ( via het net ). Die 3,2 Volt die men aangeeft is de werkspanning bij belasting. Met deze laadspanningen die ik zou gebruiken zou volgens een bepaalde formule de levensduur van de cel met een factor 8 toenemen , en dus overeenkomen met de levensduur van een gestockeerde batterij die nooit of amper werd gebruikt. In mijn concept ga ik trouwens per dag ook nooit een volledige cyclus doorlopen - zelfs amper ontladen tot 20 % of opladen tot 80 %. In dat verschilt mijn concept grondig met bestaande systemen , zelfs met die van VictronEnergy zelf. Ook nog dit : een 100 % volgeladen batterij bij een omgevingstemperatuur hoger dan 30°C ( ! ) is bijzonder stresserend en veroudert de Li-ion batterij al veel sneller dan zijn laadcycli zelf.

Correctie : Het is +5000 Euro per batterij. Ik zou dus minstens 40.000 Euro aan batterijen alleen al moeten spenderen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 feb 2018, 12:39

Timo1974 schreef:
Ik rij Hybride (elektrisch is voorlopig te duur), probeer ook minder vlees te eten, alle kleine beetjes helpen. Als iedereen veegt voor zijn eigen deur dan is het voetpad proper.
En met welk hybride voertuig rijdt U dan? (in de voorbeeldfunctie optiek).
Zelf ben ik ook al weken bezig met het rekenen om een nieuw voertuig in gebruik te nemen. En ik geef toe dat het economische/fiscale oogpunt voorrang heeft op het ecologische. Maar uiteindelijk doet er dat niet toe als het resultaat hetzelfde is.
Het resultaat tot nu toe is dat een hybride louter voordeliger is op fiscaal/economisch vlak door de subsidiemaatregelen van overheidswege. Niet op ecologisch vlak want het totaal verbruik van de benzinemotor is nog steeds 7-8 liter benzine/100 km (theoretische vooropstelling waarop de fiscale voordelen berekend zijn 1.5 tot 2.5 l/100 km). Dat is van dezelfde orde van een gewone benzineauto zonder batterijbank en veel hoger dan een doorsnee dieselvoertuig. Het verbruik is in de praktijk terug te brengen naar 4-5 liter/100 km (vergelijkbaar met een dieselmotor in een evenwaardig klein voertuig) als men consequent dagelijks de hybride aan de hulplijn hangt.
Vanaf 2020 verdwijnen de fiscale voordelen nog eens (met uitzondering voor de merken waarvoor, na lobbywerk, de geplande wijzigen naar beneden werden bijgesteld).
In het off grid verhaal past het in gebruik nemen van een hybride voertuig (in onze situatie) ook niet want de PV capaciteit is onvoldoende om de energiebehoefte van een heel huishouden + dagelijks gebruik van een voertuig te voorzien. Dat is dus kiezen. En dan kies ik er voor de zelf opgewekte energie voor te behouden voor de woning. De elektrische energiebehoefte van het voertuig kan betrokken worden via de laadpaal van de werkgever (maar dat is geen eerlijke vergelijking want niet iedereen heeft dat voordeel en je bent dan afhankelijk van de voordelen verleend door de werkgever).
Laatst gewijzigd door ivob op 07 feb 2018, 12:56, 3 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 feb 2018, 12:47

Timo1974 schreef:
06 feb 2018, 18:51
Beste Christiaan, ik heb momenteel niet genoeg om mijn woning zelfvoorzienend te maken vermits mijn driefase toestellen niet aangesloten zijn op de batterijbank, alle monofase verbruikers zitten op de batterij. De driefase toestellen zoals warmtepomp, oven zitten op het net waar ik nog eens zonnepanelen (netgeschakeld) heb die deze verbruikers moeten compenseren.
Wat is daar in de praktijk dan zo ecologisch beter aan.
Zoals al duidelijk was vertrek ik steeds vanuit een economisch standpunt.
Het resultaat is dan wel dat al mijn toestellen zijn aangesloten op monofase (WP inclusief) en de geïnstalleerde PV installatie, zonder batterijback, over een jaar gezien ruim het verbruik dekt van de totale energiebehoefte van de woning (die goed tot matig geïsoleerd is). Het net dient dan als opslagpunt tegen een veel goedkopere prijs. Het net ligt er toch al. Geen extra productie uitstoot voor batterijen dus.
Met minder input (economisch) dus minstens hetzelfde ecologisch resultaat.
Pragmatisch denken en handelen zal ook vlugger een meerderheid tot omslag bewegen dan "onafhankelijkheidszin" (die er in de praktijk ook niet is want U bent eveneens nog van het net afhankelijk).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 feb 2018, 13:21

ivob schreef:
07 feb 2018, 12:47
......Het net dient dan als opslagpunt tegen een veel goedkopere prijs. Het net ligt er toch al. ....
Ik heb zo'n slecht buikgevoel dat je bij de invoering van de "slimme meter" je gans je ingesteldheid gaat mogen herzien. Geloof je Tommelein dat mensen met achteruitdraaiende teller nog meer dan 10 jaar gaan kunnen genieten van een slimme "gesimuleerde terugdraaiende teller" ? Men kan met de slimme meter zelfs heel precies bepalen hoeveel je betaald gaat krijgen op bepaalde injectie uren van de dag , en dat zelfs afhankelijk van de vraag ernaar. Als er op een bepaalde dag veel zon is , maar weinig vraag , zou het wel eens best kunnen dat men een "signaaltje" stuurt om jouw geinjecteerde stroom niet eens meer te tellen .... Voor zover ik weet , en als er nog niets anders beslist is geweest , begint men met uitrol ervan in 2019 en dan wel eerst bij mensen met zonnepanelen ....

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 feb 2018, 14:33

Ik ga, wat betreft financiën, niet op mijn buikgevoel af maar op concrete cijfers en maatregelen.
Ik dus op dit ogenblik ook zelf geen concrete maatregelen nemen om komende maatregelen te counteren.
(nu ja voor een deel heb ik dat wel al gedaan, buiten het net om maar dat is een ander verhaal waar de details hier al verschillende keren ter sprake zijn gekomen).
Als ik afga op mijn buikgevoel en de overheid volgt een andere weg snij ik twee keer in mijn vingers.
Dus:
1. Concrete maatregelen die bekrachtigd zijn via wet en uitvoeringsbesluiten.
2. Dan de gepaste countemeasures nemen.

Voordeel van deze strategie (zowel ecologisch als economisch bekeken) is dat hoe later men reageert hoe performanter en goedkoper de oplossingen kunnen zijn.
Het heeft geen zin de verkeerde investeringen te doen om daarna opnieuw te moeten beginnen (overbodige belasting van eigen financiële middelen en belastend voor ecologie als verkeerde oplossing werd gekozen).

Eenmaal de maatregelen bekend zullen ook een grotere groep mensen naar uitwijkmogelijkheden zoeken. Oplossingen zullen dan ook in grotere aantallen geproduceerd kunnen worden met betere knowhow tegen een goedkopere prijs.

Ik geloof niemand tot ik de cijfers zie. Maar geruchten geloof ik nog veel minder.
Zelfs de DNB zit er, om economische redenen niet echt op te wachten om slimme meters eerst bij prosumenten te installeren.
En het systeem kan pas operationeel worden (tariefwijzigingen via slimme meter) als iedereen of minstens een gebruikersgroep is uitgerust met een slimme meter. Je kan juridisch niet individu A met slimme meter een verschillend tariefmeting opleggen dan buurman B zonder meter (die tot dezelfde gebruikersgroep behoort). Eerst zal men dus de nieuwe structuur bekend moeten maken, dan massaal nieuwe meters installeren, dan gebruikerstesten doen. Tegen die tijd weet je ongeveer welke richting het uitgaat en kan je nog altijd (meer doeltreffende) maatregelen nemen dan in het wilde weg starten en hopen dat je goed gegokt had.

Uitrol in 2019? Volgend jaar dus? Ze zijn het zelfs nog niet eens welk type meter ze gaan gebruiken. Laat staan dat er openbare offertes zijn uitgeschreven en uitvoerende beslissingen zijn genomen. Tussen twee verkiezingen in?

Het staat je natuurlijk vrij om +40.000 € te investeren op basis van geruchten in een project waarvan de gevolgen nog niet in te schatten zijn.
Ik zie dat iets anders.
De tijd zal uitmaken wie de beste beslissing nam.

Timo1974
junior lid
Contacteer:

Bericht door Timo1974 » 07 feb 2018, 14:52

Beste Ivo,

ik rij met een toyota auris. Dit is geen plugin hybride.

Mijn netgekoppelde panelen leveren wel nog GSC's op.
ivob schreef:
07 feb 2018, 12:39
Timo1974 schreef:
En met welk hybride voertuig rijdt U dan? (in de voorbeeldfunctie optiek).
Zelf ben ik ook al weken bezig met het rekenen om een nieuw voertuig in gebruik te nemen. En ik geef toe dat het economische/fiscale oogpunt voorrang heeft op het ecologische. Maar uiteindelijk doet er dat niet toe als het resultaat hetzelfde is.
Het resultaat tot nu toe is dat een hybride louter voordeliger is op fiscaal/economisch vlak door de subsidiemaatregelen van overheidswege. Niet op ecologisch vlak want het totaal verbruik van de benzinemotor is nog steeds 7-8 liter benzine/100 km (theoretische vooropstelling waarop de fiscale voordelen berekend zijn 1.5 tot 2.5 l/100 km). Dat is van dezelfde orde van een gewone benzineauto zonder batterijbank en veel hoger dan een doorsnee dieselvoertuig. Het verbruik is in de praktijk terug te brengen naar 4-5 liter/100 km (vergelijkbaar met een dieselmotor in een evenwaardig klein voertuig) als men consequent dagelijks de hybride aan de hulplijn hangt.
Vanaf 2020 verdwijnen de fiscale voordelen nog eens (met uitzondering voor de merken waarvoor, na lobbywerk, de geplande wijzigen naar beneden werden bijgesteld).
In het off grid verhaal past het in gebruik nemen van een hybride voertuig (in onze situatie) ook niet want de PV capaciteit is onvoldoende om de energiebehoefte van een heel huishouden + dagelijks gebruik van een voertuig te voorzien. Dat is dus kiezen. En dan kies ik er voor de zelf opgewekte energie voor te behouden voor de woning. De elektrische energiebehoefte van het voertuig kan betrokken worden via de laadpaal van de werkgever (maar dat is geen eerlijke vergelijking want niet iedereen heeft dat voordeel en je bent dan afhankelijk van de voordelen verleend door de werkgever).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 feb 2018, 16:04

Timo1974 schreef:
07 feb 2018, 14:52

Mijn netgekoppelde panelen leveren wel nog GSC's op.
De jouwe wel en die van ivob ( waarschijnlijk ) ook , maar nieuwkomers krijgen die niet meer. Dit is dus al een verschil in behandeling op het gebied van je uiteindelijke prijsberekening waarover ivob echter wel pleit : Je kan juridisch niet individu A met slimme meter een verschillend tariefmeting opleggen dan buurman B zonder meter (die tot dezelfde gebruikersgroep behoort). Hier in Belgie kan en durft men alles ...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 feb 2018, 11:41

Timo1974 schreef:
07 feb 2018, 14:52
Beste Ivo,

ik rij met een toyota auris. Dit is geen plugin hybride.
Een PHEV met batterijregeneratie op de motor vind ik juist, in de huidige omstandigheden, een extra mogelijkheid.
De voordelen van een benzinemotor waar deze nodig is (doorgaand verkeer zonder opstoppingen, autosnelweg).
De voordelen van een elektromotor waar de voordelen het grootst zijn (stad - file)
Keuze gebruik benzine- of elektromotor laten afhangen door software (gemengd of eenzijdig gebruik van één van de motoren) of manueel (louter benzine op autosnelweg: benzinemotor al rijden de batterij laten opladen en osparen tot in de stad, manueel in de stad: louter op elektriciteit.
Bijkomende mogelijkheid om ook bij langere stilstand ('s nachts/op het werk) de batterij vol te laden zodat ook louter elektrisch kan weggereden worden in een stedelijke/bebouwde omgeving.

Met de huidige stand van zaken (kostprijs/techniek) vind ik dat de enige praktisch bruikbare oplossing als je (deels) wil overschakelen, in afwachting van iets beter.

Wat is het voordeel van een hybride tov een PHEV)?
(Ik vraag dit louter informatief om meer kennis op te doen in de materie niet om jouw keuze in twijfel te trekken. Om fiscale redenen kan ik sowieso niet voor het merk Toyota kiezen (en dan nog alleen diesel/benzine/full electric/PHEV) dus een keuzeoptie is het sowieso niet).
Laatst gewijzigd door ivob op 08 feb 2018, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie