Off grid rendabel?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Off grid rendabel?

Bericht door Christiaan » 17 jan 2018, 10:35

janus schreef:
17 jan 2018, 10:17
Uiteraard is de kostprijs veel te hoog
Oke dan kunnen we dus ook wat jouw betreft het juiste antwoord op de vraag geven

Off grid rendabel? = Nee
Eventjes detailleren.
Rendabel op het gebied van ( duurzaam ) energieverbruik : ja
Terugverdientijd : niet te voorspellen heel veel jaren
Laatst gewijzigd door Christiaan op 17 jan 2018, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 jan 2018, 10:41

Rendabel op het gebied van energieverbruik : ja
Hoe heb je dat dan berekend?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 jan 2018, 10:57

janus schreef:
17 jan 2018, 10:41
Rendabel op het gebied van energieverbruik : ja
Hoe heb je dat dan berekend?
Een rendement is een relatieve waarde tegenover een andere grootheid. Als jouw omvormer zijn stroom niet meer op het net kwijt geraakt omdat je buurmannen met hogere uitgangsspanningen dat wel doen , dan liggen jouw zonnepanelen er werkloos bij en is je installatie niet rendabel. Op datzelfde moment stockeer ik mijn zonnepanelen stroom in batterijen en haal ik tegenover jouw installatie een rendement van 100 %

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 jan 2018, 11:04

Ik bedoel ermee, heb je berekend hoeveel energie er nodig is om jouw installatie met batterijen te produceren en te installeren ten opzichte van de energie die het meer opbrengt bij een normale on grid installatie?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 jan 2018, 12:18

janus schreef:
17 jan 2018, 11:04
Ik bedoel ermee, heb je berekend hoeveel energie er nodig is om jouw installatie met batterijen te produceren en te installeren ten opzichte van de energie die het meer opbrengt bij een normale on grid installatie?
Nee , maar kan jij dat voor je installatie zonder batterijen ? Als je in het net injecteert maak je gebruik van een externe infrastructuur waarvan de bouw ervan ook energie gekost heeft , en waarvan je ook een deel moet aanrekenen. Indien dat niet het geval was zou het "prosumenten" tarief een zware en pure diefstal zijn. Ik kan ( of zou moeten kunnen ) meer dan 3.500 kWh per jaar genereren zonder enige meerkost voor wie dan ook als de installatie er éénmaal is.

De Renault ZOE wordt verkocht met ofwel het huren van de batterij , ofwel de aankoop ervan voor een meerprijs van ca. 9000 Euro. Dat is een 44 kWh batterij , en dus met een vermogen van ongeveer hetzelfde pakket dat ik zou installeren. Ik neem aan dat dit de naakte productieprijs is van de batterij - en nu moet je maar efkens uitrekenen hoeveel kWh je kan verbruiken voor 9000 Euro aan 0,25 Euro per kWh .... dat is dus 36.000 kWh. Na 10 jaar heb ik ongeveer de productieprijs van de batterijen teruggewonnen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 jan 2018, 13:17

Christiaan schreef:
17 jan 2018, 12:18
Nee , maar kan jij dat voor je installatie zonder batterijen ? Als je in het net injecteert maak je gebruik van een externe infrastructuur waarvan de bouw ervan ook energie gekost heeft , en waarvan je ook een deel moet aanrekenen. Indien dat niet het geval was zou het "prosumenten" tarief een zware en pure diefstal zijn. Ik kan ( of zou moeten kunnen ) meer dan 3.500 kWh per jaar genereren zonder enige meerkost voor wie dan ook als de installatie er éénmaal is.
Ik maak mijn eigen rekening (een ander zijn rekening kan ik niet maken)
1. Ik heb nog GSC. Off grid is verlies van GSC. Dat is dus al een doodgeboren kind voor je begint te rekenen.

2. Laten we dit buiten beschouwing en met jouw cijfers werken: 20x20x6 = 2,4 kWh extra per dag = 72 kWh extra voor de maand december of een geldwaarde van 19-20 euro extra of theoretisch uitgespaard (theoretisch zolang de terugdraaiende teller van kracht is).
Die extra dagproductie laat me niet toe Off grid te gaan zonder generator en al heel zeker niet om er een extra investering in batterijen van de door jou aangehaalde producent mee te financieren.

In dat opzicht is het prosumententarief een koopje.
Off grid in de praktijk rendabel: hier heel zeker niet.

ps. voor een auto reken ik trouwens hetzelfde. Ik haal het max. uit het beschikbare budget en ga daar nooit over. Dus nooit een BMW X5.
Maar voor hetzelfde budget heb ik wel een auto van een ander merk met meer "toeters en bellen" die even goed rijdt en meer comfort biedt.
Ik koop dus die tweede auto en zit me niet suf te rekenen hoe ik die X5 toch zou kunnen bekomen.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 17 jan 2018, 13:42

Mijn SolarEdge omvormer laat nu bij een bewolkte hemel waardes van 12 tot 26Watt per paneel zien en ik weet zeker dat er geen systeem is wat hier aanmerkelijk meer uit weet te halen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 jan 2018, 14:03

[mention]ivob[/mention]
Jij krijgt nog GSC's , nieuwkomers niet meer ....

Weet je waarom ik eigelijk batterijen zou installeren ? Wel , eigelijk puur uit schrik voor de toekomst :

1° Als iedereen zonnepanelen in de buurt gaat installeren , gaat de netspanning kunnen oplopen tot 250 Volt en dat vind ik gevaarlijk

2° Ik vertrouw onze politiekers niet meer : GSC's aangevoerd/afgevoerd , prosumenten tarief aangevoerd/afgevoerd , Turteltaks aangevoerd/afgevoerd , "slimme meters" ? wie weet wat ze hiermee gaan uitsteken.

3° Energiepakt ? Geen kat vindt er nog zijn jongen in terug , met als toekomst de kans om het slachtoffer te worden van hun afschakelplan bij stroomtekort.

En dan zijn er nog geruchten over de kosten voor de electriciteit die in de toekomst een veelvoud zouden kunnen worden van wat we er nu aan uitgeven.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 jan 2018, 14:08

japio schreef:
17 jan 2018, 13:42
Mijn SolarEdge omvormer laat nu bij een bewolkte hemel waardes van 12 tot 26Watt per paneel zien en ik weet zeker dat er geen systeem is wat hier aanmerkelijk meer uit weet te halen.
Zolang je die op het net kwijt kan of zelf op datzelfde ogenblik kunt consumeren is dit een goeie zaak.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 jan 2018, 15:08

Christiaan schreef:
17 jan 2018, 14:03
Weet je waarom ik eigelijk batterijen zou installeren ? Wel , eigelijk puur uit schrik voor de toekomst
Dat moet, in jouw hoofd, dan een verschrikkelijke toekomst zijn als je er zoveel zou willen investeren.
Die toekomst ken je niet, hoe kan je je er dan terdege op voorbereiden?
Stel je investeert nu tegen een hoge kost batterijen en tegen dat die toekomst werkelijkheid wordt is de technologie verouderd
en de prijzen van de nieuwe technologie nog maar een fractie van de oude (cfr. zelfde probleem met de huidige e-car technologie/prijzen).

Dan bereid ik me liever voor tegen een aanvaardbare prijs waarbij de uitvoering nu ook al zijn voordelen heeft en meer kans maakt om in de toekomst onafhankelijk te zijn van derden of hoge taksen.
gaat de netspanning kunnen oplopen tot 250 Volt en dat vind ik gevaarlijk
Dat is met een "oude" SMA gemakkelijk softwarematig aan te passen.
2° Ik vertrouw onze politiekers niet meer : GSC's aangevoerd/afgevoerd , prosumenten tarief aangevoerd/afgevoerd , Turteltaks aangevoerd/afgevoerd , "slimme meters" ? wie weet wat ze hiermee gaan uitsteken.
Daar ben ik het mee eens. Maar jou "oplossing" is, indien al technisch uitvoerbaar, een pyrrusoverwinning. Je betaalde BTW (aan de overheid) zal al hoger zijn dan je uitgespaarde netvergoedingen. Ze gaan U graag zien komen.
En dan zijn er nog geruchten over de kosten voor de electriciteit die in de toekomst een veelvoud zouden kunnen worden
Inderdaad geruchten. Hoe ga je afdoende anticiperen op geruchten? En als je die geruchten gelooft waarom investeer je dan in godsnaam al in een elektrisch voertuig? Kan je even goed het "gerucht" lanceren dat bij stijgend elektriciteitsgebruik en stijgende elektriciteitsfacturen de overheid iedere vergunde woning verplicht een netkoppeling te hebben. Ze verplichten nu ook al allerlei normen te halen dus dat kan even goed een evidentie worden. Sta je daar met je "onafhankelijke" batterijen.
Laatst gewijzigd door ivob op 17 jan 2018, 15:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier » 17 jan 2018, 16:46

Misschien een nieuw topic starten met de titel : Off grid interessant.
Dan hoeft het hoofdargument niet de rendabiliteit te zijn maar kunnen alle argumenten aan bod komen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 jan 2018, 17:30

Dan kan je in de titel beter opnemen interessant van uit welk oogpunt of je krijgt gewoon dezelfde discussie. ;-)
En er al heel zeker een "?" achter zetten. Anders is het een statement.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 jan 2018, 19:07

Ik volg nu al een vijftal jaar de evolutie van Lithium-ion batterijen , en eerlijk gezegd , het gaat allemaal niet zo snel als sommigen zich voorstellen. Op het gebied van thuisbatterijen gaat men volgens mij zelfs de verkeerde kant op.

www.Victronenergy.nl biedt naast hun klassieke modellen nu ook een 200 Ah type aan , veel lichter en veel goekoper.

Klassiek model : LFP battery 24V/180Ah -- 4,75 kWh -- 55 kg -- € 5.186,00
Nieuw model : NMC battery 24V/200Ah -- 5 kWh -- 27 kg -- € 4.400,00

Wat is verschil ?

LFP staat voor lithium ijzer fosfaat ( LiFePO4 )
NMC staat voor lithium nickel manganese cobalt oxide ( LiNiMnCoO2 )

De LFP zijn zeer stabiele types , robust en met en heel lange levensduur , maar verwacht daar nog weinig ontwikkeling errond.
De NMC zijn lichter en compacter en daarom geliefd bij de autoconstructeurs , en daardoor is men her en der aan 't experimenteren met de verhouding aan nikkel , mangaan en cobalt om nog meer kWh per kilo in de batterij te kunnen stoppen.

Die NMC's komen bij alleszins niet in huis omdat : oude cel + volgeladen + meer dan 30°C = ontploffings en brandgevaar !
Die NMC's zitten onder andere in de Tesla Powerwall's . Op het gebied van recyclage zijn die NMC types ook niet al te proper omwille van de cobalt rommel die er in zit.

Wat dan wel snel evolueert zijn de toeters en bellen voor Smartphone waarmee men zijn batterijpark op afstand kan uitlezen en dergelijke. In mijn "black box" visie vind ik die bling-bling geen vooruitgang , maar goed , iedere marketeer zal beweren dat de klant dit wenst !

Met dit wil ik aantonen dat wachten op goedkopere of betere hardware eigelijk wachten op Godot is.

Timo1974
junior lid
Contacteer:

Bericht door Timo1974 » 06 feb 2018, 13:55

Off grid systemen moet je toch niet zien in functie van terugverdientijd. Je wil van het net af zodat je onafhankelijk wordt. Als je een terugverdientijd eraan koppelt dan ben je in economische termen (afhankelijk van een economische wetmatigheid) bezig. Onafhankelijkheid is weg van economische, politieke en ... wetmatigheden, niet?

Ik heb ondertussen een batterijbank geplaatst nadat ik veel gezocht heb naar duurzame systemen. Die zijn er en die kosten wel wat geld, maar ja, het geld op de bank brengt niets op dus ipv het bij de bank te laten ontwaarden heb ik een duurzame batterijbank gezet met zonnepanelen waar geen prosumententarief van toepassing is. Ik gebruik het net om te verbruiken maar niet om te injecteren.

Volledig off grid vergt een grotere investering maar is ook mogelijk. Het is de mindset die nog bij de meeste mensen dient te veranderen.

De meeste mensen zoeken hun heil in de Tesla's van de wereld, helaas zijn deze batterijen niet duurzaam te noemen. Een geschatte levensduur van 10 jaar, brandgevaarlijk, niet recycleerbaar. Echte duurzame batterijen moeten minstens 20 à 50 jaar meegaan. En ja, je moet er iets voor over hebben, iedere week bijvullen, er zijn beperkingen ifv budget, etc, etc.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 feb 2018, 14:17

Eindelijk iemand die een aantal van mijn ideeën deelt. :D Kan je wat meer technische gegevens kwijt over je installatie ( merk en type batterijen , soort apparatuur , hoeveel panelen , etc ... ) ?

Plaats reactie