Off grid rendabel?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Off grid rendabel?

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 21:44

ivob schreef:
16 jan 2018, 21:30
Een cijfer bekomen na "kan" x "gokken" x "na wat foefelen" x "beperkingen door geen vergunning" x....... :td:

Nu daar schiet ik echt niet wakker van.
Veel "wait" en weinig "see".

Op basis daarvan gaat U investeringen doen?

:lol: Kloppen mijn berekeningen of zijn ze totaal uit de lucht gegrepen ? :-) Je mag ook eens naar bladzijde blz. 56 van http://users.skynet.be/mysoft/Projectbe ... er.ENS.pdf document gaan zien waar berekeningen staan die via http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php zijn gemaakt. Als ge de oefening herdoet voor 10 kWh verbruik per dag kom ik zelfs op slechts 3 dagen netondersteuning in de maand december. Wel precies de locatie ingeven , zelfs de hoogte boven de zeespiegel ( elevation ) speelt een rol.

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 16 jan 2018, 21:45

ivob schreef:
Een cijfer bekomen na "kan" x "gokken" x "na wat foefelen" x "beperkingen door geen vergunning" x....... :td:

ivob, je bent nogal negatief. Waarom geef je hem geen kans. Iedereen op dit forum probeert toch naar een oplossing te zoeken om zo goedkoop mogelijk energie op te wekken...
Misschien heeft hij wel gelijk en lukt het hem echt...

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 21:47

janus schreef:
16 jan 2018, 21:43
Per paneel , hé man ;-) Met mijn 48 panelen is dat 20,6 Watt per paneel maal 8 uur licht per dag in de winter = 20,6 x 48 x 8 = 7,91 kWh per dag en dat bij de lichtsterkte waarbij uw omvormer pas wakker wordt. :D
En waarom 8 uur per dag?
Omdat de zon op 21 december ( en op 51 graden noorderbreedte ) zich 8 uur boven de horizon bevindt , en er vanaf dan licht is , zelfs bij een potdicht wolkendek.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 jan 2018, 21:53

juano schreef:
16 jan 2018, 21:45
ivob schreef:

ivob, je bent nogal negatief. Waarom geef je hem geen kans. Iedereen op dit forum probeert toch naar een oplossing te zoeken om zo goedkoop mogelijk energie op te wekken...
Negatief?
Eerst laat hij zowat uitschijnen het warm water opnieuw uitgevonden te hebben en als je dan wat doorvraagt blijkt het gebaseerd op los zand.
Moesten zijn cijfers kloppen stonden fabrikanten van batterijpacks dat al lang van de daken te schreeuwen.

Meten is weten en ik meet vooralsnog zulke verschijnselen niet noch krijg ik berichten vanuit de praktijkervaring die zijn cijfers zelfs maar evenaren.
Zoals ik zei: heeft hij gelijk, ben ik zijn eerste klant. ;-)
ps. ik woon niet in een labo en gratis energie opwekken doe ik al geruime tijd in de reële wereld via een netaansluiting, zonder zotte bijkomende kosten.
Ik ga me niet meer moeien zodat hij al zijn tijd en energie kan besteden aan de daadwerkelijke uitvoering van zijn project. Ik wil geen rem zijn en hem onnodig afleiden met het tot stand brengen van zijn verwezenlijkingen.
Laatst gewijzigd door ivob op 16 jan 2018, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 21:58

juano schreef:
16 jan 2018, 21:45
ivob schreef:

Dat het zou lukken heeft www.victronenergy.nl bevestigd , die zijn zelfs ter plaatse komen kijken. Maar of ik het ooit realiseer is een andere zaak. Gans het boeltje , inclusief installatie werkuren schat ik op 150.000 Euro ! De batterijen alleen al kosten tezamen 70.000 Euro.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 jan 2018, 22:01

Tja, daar gaan we weer.
Ik heb nooit beweerd dat off grid niet zou lukken. Heb zelfs werkbare offertes voor een fractie van die prijs.
Je negeert constant het derde woord van dit topic. Ik, om voor de hand liggende redenen, NIET.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 22:05

ivob schreef:
16 jan 2018, 21:53
Moesten zijn cijfers kloppen stonden fabrikanten van batterijpacks dat al lang van de daken te schreeuwen.
Dat doen ze ook , maar de media volgen niet. In Vlaanderen kent zowat iedereen de Tesla , de wagen en zijn Powerwall , wat ik persoonlijk niet in huis zou willen halen wegens brandgevaar alleen al , maar niets meer dan dat. Ik ben bij Eandis op visite geweest om mijn systeem eens te komen uitleggen. Op een bepaald moment vroegen ze : "ge gaat daarmee toch niet te veel reclame maken , hoop ik" . Zegt toch genoeg hoe ze hierbij nattigheid voelen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 22:07

ivob schreef:
16 jan 2018, 22:01
Tja, daar gaan we weer.
Ik heb nooit beweerd dat off grid niet zou lukken. Heb zelfs werkbare offertes voor een fractie van die prijs.
Best mogelijk , maar gaan ze ook voldoen aan mijn zeer hoge kwaliteitseisen ? :D

De berekeningen die ik op de pagina's hiervoor heb gemaakt zijn niet specifiek voor mijn systeem. Ik wou alleen maar bewijzen dat de klassieke omvormers zichzelf vlug afschakelen ( en laat aanschakelen ) en dat dit niet gebeurt als je met zonnepanelen batterijen oplaadt. M.a.w. dat het rendement , en dus de opbrengst , veel hoger ligt. Komt daar nog bij dat de klassieke omvormers ook nog eens hun stroom kwijt moeten kunnen geraken. Als het net verzadigd is en je neemt zelf overdag geen stroom af liggen de zonnepanelen er werkloos bij. In mijn geval zullen de batterijen tijdens de nacht steeds geheel of gedeeltelijk ontladen worden , en dus gaan de panelen dan toch steeds werk hebben , ook al verbruik ik overdag geen stroom.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 16 jan 2018, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 16 jan 2018, 22:12

Christiaan schreef:
16 jan 2018, 21:47
janus schreef:
Per paneel , hé man ;-) Met mijn 48 panelen is dat 20,6 Watt per paneel maal 8 uur licht per dag in de winter = 20,6 x 48 x 8 = 7,91 kWh per dag en dat bij de lichtsterkte waarbij uw omvormer pas wakker wordt. :D
En waarom 8 uur per dag?
Omdat de zon op 21 december ( en op 51 graden noorderbreedte ) zich 8 uur boven de horizon bevindt , en er vanaf dan licht is , zelfs bij een potdicht wolkendek.
Maar als mijn omvormer éénmaal is opgestart dan is er mijn inziens geen verschil meer, daarom reken ik met 1 uur per dag.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 jan 2018, 22:14

Op een bepaald moment vroegen ze : "ge gaat daarmee toch niet te veel reclame maken , hoop ik" . Zegt toch genoeg hoe ze hierbij nattigheid voelen.
Ik denk niet dat ze veel klanten gaan verliezen aan een reclame voor een omschakeling van 150.000 € :roll:
Ik voel ook nattigheid. Doei.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 22:44

janus schreef:
16 jan 2018, 22:12
Christiaan schreef:
16 jan 2018, 21:47
janus schreef:

En waarom 8 uur per dag?
Maar als mijn omvormer éénmaal is opgestart dan is er mijn inziens geen verschil meer, daarom reken ik met 1 uur per dag.
Je gokt eigelijk ... als het wolkendek zo potdicht zit dat de gegenereerde spanning terug te laag wordt , zal je omvormer terug afschakelen. Dat kan eventueel meermaals per dag gebeuren. Bij gebruik van jouw zonnepanelen ( en onder voorwaarde dat mijn berekeningen min of meer kloppen ) heb ik nog ca. 6 Volt reserve ( 3 x 22,94 Volt minus 60,6 Volt ) vooraleer mijn Charge-Controller zichzelf afschakelt. Ik schreef al dat mijn Controller aanschakelt bij een paneelspanning die 7 Volt hoger is dan de batterijspanning , maar nog niet dat die slechts afschakelt bij een spanning die lager is dan 2 Volt boven de batterijspanning. De batterijspaninng kan ook al varieren tussen 48 Volt en 53,6 Volt , en dat betekent dat bij een bijna lege batterij de Controller zelfs nog vroeger zal starten en later zal stoppen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 jan 2018, 08:08

Je gokt eigelijk ...
Ik neem dat aan precies zoals jij zaken aanneemt, jij vliegt van 8 uur per dag nu naar
als het wolkendek zo potdicht zit dat de gegenereerde spanning terug te laag wordt , zal je omvormer terug afschakelen. Dat kan eventueel meermaals per dag gebeuren.
Dit, samen met het kostprijsje van het project, geven mij niet de motivatie om nog veel tijd aan deze discussie te besteden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier » 17 jan 2018, 10:01

http://www.studer-innotec.com/fr/produi ... riostring/

Dit is voor zo een installatie waarschijnlijk een betere oplossing als solar regelaar.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 jan 2018, 10:11

janus schreef:
17 jan 2018, 08:08
Je gokt eigelijk ...
Ik neem dat aan precies zoals jij zaken aanneemt, jij vliegt van 8 uur per dag nu naar
als het wolkendek zo potdicht zit dat de gegenereerde spanning terug te laag wordt , zal je omvormer terug afschakelen. Dat kan eventueel meermaals per dag gebeuren.
Dit, samen met het kostprijsje van het project, geven mij niet de motivatie om nog veel tijd aan deze discussie te besteden.
Jij verblijft in Spanje , juist ? In Vlaanderen hebben wij vanaf midden december slechts een paar dagen zon gezien. Je moet de lichtsterkte meten op het moment dat je omvormer aanschakelt , en als de lichtsterkte dan gedurende die dag praktisch niet verder toeneemt is je opbrengst zo goed als nul. Mijn buurman gaat gedupeerd onder het feit dat zijn zonnepanelen nu "niets" opbrengen , in werkelijkheid bedoelt hij "niets om over naar huis te schrijven" of heel weinig. Met dezelfde lichtsterkte en met dezelfde merk en type van zonnepanelen zou ik 20,6 Watt per uur en per paneel genereren en dat tot het terug begint te donkeren.

Uiteraard is de kostprijs veel te hoog ... Ik vind de prijs van een BMW X5 met alle toeters en bellen eraan ook te hoog ...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 jan 2018, 10:17

Uiteraard is de kostprijs veel te hoog
Oke dan kunnen we dus ook wat jouw betreft het juiste antwoord op de vraag geven

Off grid rendabel? = Nee
.

Plaats reactie