Off grid rendabel?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Off grid rendabel?

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 09:47

janus schreef:
16 jan 2018, 07:35

DC spanning, A, DC Watt, spanning net, AC A , opbrengst W

Code: Selecteer alles

413	0	0	229	0	0	0

455	0	28,5	229	0	4,3	0
Waar ga jij je winst dan halen?
Aha , dat zijn nu eens waarden waarmee iets te bekijken valt. Nog één vraag vooraleer er op in te gaan , hoeveel panelen staan er serie om die 413 Volt te bereiken ? Je mag het merk en type van die panelen ook vermelden , dan kunnen we eens de karakteristieken van dat type opzoeken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 jan 2018, 11:56

Christiaan schreef:
15 jan 2018, 20:58
ivob schreef:
15 jan 2018, 20:43

Ah, vandaar. Theoretische plannen dus met cijfers ergens van het web geplukt.
Nikske van het net geplukt , alles is gebaseerd op specificaties van de apparaten en zonnepanelen die ik zou gebruiken.
En hoe kan je vanuit een theoretische benadering een geproduceerd vermogen afleiden als dat voornamelijk afhankelijk is van ligging/oriëntatie/verdeling/hellingshoek van de panelen? Laat staan dat extrapoleren (in de praktijk) naar een batterijpack?

Ik betrouw nog altijd liever op meetgegevens (liefst over een langere periode over verschillende weertypes) on site dan op fabrieksgegevens van een apparaat gebaseerd op metingen in optimale omstandigheden.
Nou ja, veel succes met uw toekomstig project.
Ik kijk ondertussen de kat wel uit de boom (vooralsnog kost het me toch niets, integendeel).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 jan 2018, 12:02

Christiaan schreef:
15 jan 2018, 21:45
janus schreef:
15 jan 2018, 21:22
Nikske van het net geplukt , alles is gebaseerd op specificaties van de apparaten en zonnepanelen die ik zou gebruiken.
En welke panelen zijn dat dan?
Kijk hier eens voor reële opbrengsten in december
viewtopic.php?f=27&t=20876
Ik heb al geschreven dat de omvormer het rendement doet dalen omdat hij zichzelf afschakelt als er te weinig licht is. Je omvormer gaat ook maar registreren welk vermogen hij effectief kan kwijt geraken , hetzij bij jezelf thuis of via netinjectie. Je zou moeten kunnen meten wat een paneel aan uitgangsspanning op een bepaald moment - dus bvb. tijdens een potdicht wolkendek - genereert en welke stroom hij dan kan leveren ( bepalen van zijn MPP ). Ik durf te beweren dat mijn zonnepanelen ( in spé ) het laatste beetje licht in vermogen zullen omzetten zolang de batterijen de stroom ervan willen opnemen ( dus , als ze niet volgeladen zijn )

Je kan dat ook allemaal met een zekere nauwkeurigheid bepalen ( berekenen ) met behulp van een lichtmeter en de specificaties van het zonnepaneel.
Kortom, je hebt dat zelf niet gemeten en het zijn louter theoretische aannames.
Zoals je kan zien aan mijn cijfers zou een batterijpack in de maand juni dus na dag 1 geen enkel nut meer hebben (en dit geldt voor meerdere maanden)
Want die 10kWh die je in de batterij krijgt is al na een viertal uur bereikt en in die periode is er 's nachts nauwelijks verbruik.
Of het voor de wintermaanden jouw opgegeven cijfers zou halen (met batterijopslag) wil ik toch eerst lezen vanuit metingen in de praktijk.
Volgens jouw stelling zou bv. mijn installatie + homepack dan per etmaal 8 kWh genereren ipv < 1 KWh.
Als je dat in de praktijk kan aantonen (met een situatie zoals dec 2017) investeer ik morgen in een batterijpack en ben ik off grid vanaf de dag dat de GSC toestroom wegvalt :D

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 12:35

ivob schreef:
16 jan 2018, 12:02
Volgens jouw stelling zou bv. mijn installatie + homepack dan per etmaal 8 kWh genereren ipv < 1 KWh.
Als je dat in de praktijk kan aantonen (met een situatie zoals dec 2017) investeer ik morgen in een batterijpack en ben ik off grid vanaf de dag dat de GSC toestroom wegvalt :D
Wait and see. :-) Ik verwacht een antwoord van janus. Aan de hand van de karakteristieken van zijn zonnepanelen kan ik aflezen aan hoeveel W/m2 licht zijn omvormer aanslaat , en dan kan ik een vergelijk maken.

Let wel , in mijn geval zijn mijn 48 zonnepanelen pal zuidgericht , zonder schaduw van wat dan ook , en met een ideale hellingsgraad van 37 graden bij exact 51 graden noorderbreedte. De hoogte ten opzichte van de zeespiegel ( in mijn geval 7 meter ) speelt zelfs een rol !

Stef
Forum moderator
Forum moderator
Contacteer:

Bericht door Stef » 16 jan 2018, 15:21

Christiaan schreef:
16 jan 2018, 12:35
Wait and see. :-) Ik verwacht een antwoord van janus. Aan de hand van de karakteristieken van zijn zonnepanelen kan ik aflezen aan hoeveel W/m2 licht zijn omvormer aanslaat , en dan kan ik een vergelijk maken.
Ik heb dit draadje maar half gevolgd, maar ik kan hier wel mee helpen.
Ik heb een geijkte W/m2 meter hangen in hetzelfde vlak als mijn zonnepanelen.
Daardoor weet ik dat mijn zonnepanelen opspringen als er ongeveer 40W/m2 licht is.

Stef

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 15:44

Stef schreef:
16 jan 2018, 15:21
Christiaan schreef:
16 jan 2018, 12:35
Ik heb dit draadje maar half gevolgd, maar ik kan hier wel mee helpen.
Ik heb een geijkte W/m2 meter hangen in hetzelfde vlak als mijn zonnepanelen.
Daardoor weet ik dat mijn zonnepanelen opspringen als er ongeveer 40W/m2 licht is.

Stef
Prima , wat ik nog zou moeten weten is wat de spanning is dat één paneel op dat moment genereert , en welke stroom het "zou" kunnen leveren ( het MPP dus ). Dit moet je uit de specificatie ervan kunnen halen , tenminste als ze een grafiek tonen zoals de figuur onderaan de pagina van deze website ( "UI-karakteristiek kristallijne zonnepanelen bij diverse lichtinstralingsterktes" ) : http://www.zonnepaneel-info.nl/nl/opbrengst2.html Kan je eventueel het merk en type vermelden ? Om dat te kunnen vergelijken met mijn off-grid systeem moet ik immers de hoogste spanning kennen die dat paneel kan afgeven bij de laagste temperatuur ( bvb. -10 graden Celcius ) . Mijn zonnepaneel naar batterij omvormers mogen geen spanning hoger dan 150 Volt krijgen - en dat bepaalt dus hoeveel panelen ik in serie mag plaatsen.

Al aanspringen bij 40W/m2 is wel heel positief. Ik denk dat de meesten dat niet halen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 16 jan 2018, 16:34

Christiaan schreef:
16 jan 2018, 09:47
janus schreef:

413	0	0	229	0	0	0

455	0	28,5	229	0	4,3	0
Aha , dat zijn nu eens waarden waarmee iets te bekijken valt. Nog één vraag vooraleer er op in te gaan , hoeveel panelen staan er serie om die 413 Volt te bereiken ? Je mag het merk en type van die panelen ook vermelden , dan kunnen we eens de karakteristieken van dat type opzoeken.
FOTOVOLTA Ï SCHE MODULES:
Merk :IBC-Megaline 225 TT 225Wp

18 stuks
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 jan 2018, 18:21

Ik begrijp er niets meer van.
Eerst worden cijfers naar voor geschoven en dan moeten derden ineens cijfers beginnen te leveren om een berekening te kunnen maken of die cijfers zouden kunnen kloppen?
Het besluit is dan toch dat die eerder gegeven/cijfers berekeningen op niets (dan theoretische veronderstellingen) steunen?
Wat er zo ideaal is aan een hellingshoek van 37° weet ik ook niet (vergelijkbaar met de situatie hier). Dat is een voordelig gemiddelde voor een heel jaar in deze contreien maar eerder nadelig in de winter met een lage invalshoek van de zon.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 16 jan 2018, 18:43

Een theorie (berekeningen) wordt meestal getoetst (geconditioneerd testen) in een labo omgeving, zodat anderen kunnen verifieren onder dezelfde omstandigheden.
Indien dit tot een positief resultaat zou leiden dan wordt dit in reele omstandigheden uitgetest. Zelden worden waarden van in het labo gehaald, laat staan van de berekeningen én dan is het zoeken naar de over het hoofd geziene invloedsfactoren.

Een aantal 'uitvindingen' wordt per toeval gevonden als neveneffect, tijdens het bekijken van de invloedfactoren die in de laboomgeving niet de nodige resultaten oplevert en nogal dikwijks is het geen labo maar een 'garage'.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 20:11

janus schreef:
16 jan 2018, 16:34
Christiaan schreef:
16 jan 2018, 09:47
janus schreef:

413	0	0	229	0	0	0

455	0	28,5	229	0	4,3	0
Aha , dat zijn nu eens waarden waarmee iets te bekijken valt. Nog één vraag vooraleer er op in te gaan

, hoeveel panelen staan er serie om die 413 Volt te bereiken ? Je mag het merk en type van die panelen

ook vermelden , dan kunnen we eens de karakteristieken van dat type opzoeken.
FOTOVOLTA Ï SCHE MODULES:
Merk :IBC-Megaline 225 TT 225Wp

18 stuks
Ok , daar kunnen we iets mee aanvangen. Als de omvormers zich aanschakelen bedraagt de spanning per paneel dus 413 / 18 = 22,94 Volt. Ik heb de datasheet van dat paneel eventjes opgezocht ( http://fotovoltaikanlage.net/files/IBC_ ... 7_11_0.pdf ) en daar staat
Nominale spanning : 28,7 V
Nominale sroom : 7,85 A
Beide bij 25 graden C en 1000 W/m2 belichting.

Voor mij is nu belangrijk hoeveel dergelijke panelen ik in serie mag schakelen om de 150 Volt toegelaten ingangsspanning de Victronenergy "Blue-Solar-Charge-Controller" omvormer niet te overschrijden ( zie https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -85-NL.pdf ) . De temperatuur coeffecient is -127 mV/K . De uitgangsspanning zal dus bij -10 graden C gestegen zijn tot 28,7 + 35 x 0,127 Volt = 33,15 Volt. In kan dus vier panelen in serie plaatsen ( 4 x 33,15 < 150 Volt ) , maar voor alle veiligheid zet ik er maar drie in serie.

Nu komt het :

Die "Blue-Solar-Charge-Controller" start als de paneelspanning 7 Volt hoger is dan de batterijspanning. De batterijspanning is in mijn configuratie maximaal 53,6 Volt ( zie http://users.skynet.be/mysoft/Projectbe ... er.ENS.pdf ) . De spanning waarbij die Controller start is dus 60,6 Volt , beduidend lager dan de spanning van drie panelen in serie met elk 22,94 Volt als spanning , waarbij uw omvormer zich pas aanschakelt.

En nog dit :

Die "Blue-Solar-Charge-Controller" zoekt ook het MPP op , dat is dus het punt waarbij de panelen hun maximum vermogen in Watt kunnen leveren. Aan de uitgangszijde naar de batterijen toe kan men de maximale uitgangsspanning instellen , maar die uitgangsspanning wordt nooit bereikt zolang de batterijen niet volgeladen zijn. De Controller werkt als een constante stroombron , en zijn uitgangsspanning is dezelfde als die van batterijen. Alleen de uitgangsstroom zal varieren naargelang het vermogen dat de zonnepanelen kunnen afgeven.

Nu komt echter het moeilijke , en dat is de stroom bepalen die jouw zonnepanelen bij 22,94 Volt per paneel opwekken op het MPP punt. De datasheet bevat geen grafiek zoals je die hier onderaan http://www.zonnepaneel-info.nl/nl/opbrengst2.html kunt vinden , en dus is het een beetje gissen naar die stroom. Ik doe een poging in de veronderstelling dat de grafiek van die webpagina niet veel zal afwijken van deze van uw IBC panelen.

Ik lees daar af :
1000 W/m2 : MPP ligt ongeveer bij 35 Volt met 4,5 Ampere
100 W/m2 : Mpp ligt ongeveer bij 27 Volt met 0,5 Ampere

In jouw geval :

1000 W/m2 : MPP ligt ongeveer bij 28,7 Volt met 7,85 Ampere
xxx W/m2 : MPP ligt ongeveer bij 22,94 Volt met xxx Ampere ( jouw MPP aanschakelpunt )

Vanaf nu wordt het gokken naar een plausibele waarde. Ik neem de verhouding 35/27 = 1,3 uit de grafiek en wijs die toe aan de stroomverhouding 4,5/0,5 = 9 . Jouw spanningen verhouden zich als 28,7/22,94 = 1,25. We "foefelen" nu een beetje en nemen aan dat de stromen in jouw geval zich gaan verhouden als 9 x 1,25/1,3 = 8,65 . De stroom bij jouw 22,94 Volt paneelspanning zou dus op het MPP punt 7,85 A ( uit de specificatie ) gedeeld door 8,65 of 0,9 Ampere moeten bedragen. Ik hoop dat iedereen hiermee ongeveer akkoord zal zijn , zoniet , vuur er maar op los.

Samengevat : op het moment dat de omvormer aanschakelt "kan" elk paneel reeds een vermogen leveren van 22,94 Volt x 0,9 Ampere = 20,6 Watt. En omdat dat vermogen ook effectief door de "Blue-Solar-Charge-Controller" naar de batterij wordt gestuurd , bedraagt het rendement met mijn configuratie hier al 20,6 Watt / 225Wp = 9,1 % ! Op dat moment heb jij een rendement van 0 % , en dit alles geldt dus voor een identieke W/m2 lichtsterkte.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 20:30

ivob schreef:
16 jan 2018, 18:21
...
Wat er zo ideaal is aan een hellingshoek van 37° weet ik ook niet (vergelijkbaar met de situatie hier). Dat is een voordelig gemiddelde voor een heel jaar in deze contreien maar eerder nadelig in de winter met een lage invalshoek van de zon.
Dat klopt ! ! ! Maar helaas kan ik vergunningsgewijs die niet nog meer rechtop zetten , want dan zou de hoogte groter worden dan 1,5 meter boven de begane grond en dan moet ik een bouwvergunning aanvragen die ik geenszins zou krijgen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 jan 2018, 20:49

Samengevat : op het moment dat de omvormer aanschakelt "kan" elk paneel reeds een vermogen leveren van 22,94 Volt x 0,9 Ampere = 20,6 Watt
Heel leuk maar wat levert dat op?
20Watt gedurende 1 uur per dag geeft 20*365/1000= 7,3kWh per jaar.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 16 jan 2018, 21:22

janus schreef:
16 jan 2018, 20:49
Samengevat : op het moment dat de omvormer aanschakelt "kan" elk paneel reeds een vermogen leveren van 22,94 Volt x 0,9 Ampere = 20,6 Watt
Heel leuk maar wat levert dat op?
20Watt gedurende 1 uur per dag geeft 20*365/1000= 7,3kWh per jaar.
Per paneel , hé man ;-) Met mijn 48 panelen is dat 20,6 Watt per paneel maal 8 uur licht per dag in de winter = 20,6 x 48 x 8 = 7,91 kWh per dag en dat bij de lichtsterkte waarbij uw omvormer pas wakker wordt. :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 jan 2018, 21:30

Een cijfer bekomen na "kan" x "gokken" x "na wat foefelen" x "beperkingen door geen vergunning" x....... :td:

Nu daar schiet ik echt niet wakker van.
Veel "wait" en weinig "see".

Op basis daarvan gaat U investeringen doen?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 jan 2018, 21:43

Per paneel , hé man ;-) Met mijn 48 panelen is dat 20,6 Watt per paneel maal 8 uur licht per dag in de winter = 20,6 x 48 x 8 = 7,91 kWh per dag en dat bij de lichtsterkte waarbij uw omvormer pas wakker wordt. :D
En waarom 8 uur per dag?
.

Plaats reactie