Off grid rendabel?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
alfa
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Off grid rendabel?

Bericht door alfa » 01 sep 2017, 20:25

janus schreef:
01 sep 2017, 20:00
alfa schreef:
01 sep 2017, 19:01
janus schreef:
01 sep 2017, 18:54
Waarom dacht je dat het niet zou werken over de hele wereld leven er mensen of grid.

Als het zo simpel is waarom geef je dan geen link als we er om vragen?
https://www.ts24.nl/index.php/cat/463/B ... Generator/
https://www.bostools.nl/aggregaten/LPG- ... -aggregaat
Moet toch geen 50 linken plaatsen? Alibaba?
En op mazout heb je er nog veel meer voor zeer weinig geld.
Zucht,

Je kan ook alleen maar om de pot heendraaien hé, je gedrag is zeer storend te noemen.
Als je aan het testen bent hoever je kan gaan kan ik je vertellen dat je op het randje staat.
Gaan we die toer weer op, man, man ,man.
Idem voor u, ik geef linken van verschillende generatoren en weer is het niet goed .
Waar ben je eigenlijk op uit ? Ben je zelf niet storend aan het doen? Spijtig maar een stroomgenerator en huis batterij steekt Pv installatie met glans de loef af in TVT.
Heel jaar stroom, quota zo veel je wilt en wanneer je wilt "punt"
Spijtig dat u dat niet wilt inzien.
De groeten, ga met dit onderwerp verder op ander forums waar ze deftig discussiëren .

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 01 sep 2017, 20:31

Bye bye

Ik vraag vriendelijk naar een link over de door jouw genoemde aardgasgenerator, en na veel aandringen kom je dan met het zoekresultaat van een paar gewone generators die je in elke DHZ kan kopen.
Dat noem ik bewust leden om de tuin leiden door zoveel mogelijk ontwijkende antwoorden te geven.

Ps. ik ben wel zeer benieuwd op welk forum ze jouw wel serieus nemen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door bruma » 01 sep 2017, 21:26

als we dan toch even mogen dromen (vooral voor als we op pensioen zijn)

tweede handse i3 met RE die we op LPG zetten
Inverter met kleine accu om huis van stroom te voorzien indien i3 even weg is voor de nodige boodschappen & LPG (even bepaalt huisaccu groote)
wanneer i3 thuis is ofwel opladen met zonnestroom, stroom ter bechikking stellen van huis, indien te kort LPG motor kan huis en accu's van het nodige voorzien

enkel nog de warmte recupereren van de motor. (bv WP L/L en WPB)

en wie niet op pensioen is gaat nachtarbeid uitvoeren :D

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 01 sep 2017, 21:30

Ik heb er ook al dikwijls aan zitten denken om de wagen als backup te gaan gebruiken bij stroomuitval, maar dat is niet echt geschikt om mee off grid te gaan denk ik ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

bruma
Master lid
Contacteer:

Bericht door bruma » 01 sep 2017, 21:34

janus schreef:
01 sep 2017, 21:30
Ik heb er ook al dikwijls aan zitten denken om de wagen als backup te gaan gebruiken bij stroomuitval, maar dat is niet echt geschikt om mee off grid te gaan denk ik ;-)
je hebt wel nog een thuisinstallatie nodig die een accu heeft, maar de accu kan kleiner.
En gezien je van huis weg kan heb je en wagen en opslagcapaciteit.
Binnenkort ga ik 5 min testrijden met een EV (30kWh accu) die stroom kan terugsteken op je huisinstallatie, hij ontbreekt wel de 'LPG motor'
https://www.sonomotors.com/

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 01 sep 2017, 22:53

De batterij van een ev is te hoogwaardig voor huis tuin en keuken doeleinden, maar vreemd genoeg is de HV van een elektrische auto aanzienlijk goedkoper dan een stationaire batterij... Daar begrijp ik helemaal niets van.
Ik zou mijn auto wel met PV overschot opladen, maar als ik de auto nodig heb wil ik niet dat de wasmachine en de kookplaat mij halverwege laten stilvallen ;-)

Des te groter de stationaire batterij, des te kleiner kan de generator worden uitgevoerd.
Ik krijg geen duidelijkheid over subsidies in België op een mikro wkk, wie wel?
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 01 sep 2017, 22:59

japio schreef:
01 sep 2017, 22:53
De batterij van een ev is te hoogwaardig voor huis tuin en keuken doeleinden, maar vreemd genoeg is de HV van een elektrische auto aanzienlijk goedkoper dan een stationaire batterij... Daar begrijp ik helemaal niets van.
Dat kan ik helemaal niet volgen. Minstens 2 automerken herbruiken verouderde (capaciteit is gezakt naar 80%) batterijen van EV's in hun homepacks.
https://www.theguardian.com/business/20 ... -powerwall

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 01 sep 2017, 23:26

Als een autoportier is gerecycled tot een 7-up blikje dan is het toch geen autoportier meer?
Je kunt de hergebruikte HV nog wel het stempel 'een voormalig auto accu' meegeven.
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 02 sep 2017, 11:37

Maar er is wel iets grondig mis als dat seven up blikje dan duurder zou verkocht worden dan het voormalige autoportier.

Mercier
lid
Contacteer:

Bericht door Mercier » 04 sep 2017, 09:28

Autobedrijven gebruiken batterijen waarvan de recyclage zeer duur en complex is.
Een batterij is door capaciteitsverlies, sneller niet meer optimaal voor een auto, zodat ze moet vervangen worden wanneer er nog heel wat capaciteit aanwezig is. Omdat de belasting bij een huisbatterij anders is (minder hoge pieken vooral) kan ze daarvoor ingezet worden.
Autobedrijven gebruiken deze oplossing om van de te verwachten hoge recyclagekosten af te geraken.
Twee vliegen in één klap.

Tommie1
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Tommie1 » 04 sep 2017, 09:40

Hergebruik in een andere toepassing is ook een vorm van recyclage.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door DaanW » 04 sep 2017, 14:27

Off Grid wordt nooit rendabel....
Technisch is alles mogelijk maar het heeft zijn prijs zowel financieel als aan comfort.
De voordelen van een grid zijn onbeperkt, zeker in dicht bewoonde gebieden.
De vraag is alleen hoeveel deze voordelen en het comfort mogen kosten en hoeveel we zelf willen/moeten investeren om de prijs van dat comfort te drukken.

In een groot netwerk heb je duizenden verbruikers en duizenden producenten dat heeft alleen maar voordelen.
Als die allemaal samen voor een groot betrouwbaar en stabiel stroomnet kunnen zorgen waarom zouden we dan elk individueel 10-duizenden Euro's uitgeven om enkel voor ons eigen te zorgen. Dit is economisch en ecologisch onverantwoord.

Probleem op dit moment is dat de netbeheerders, de producenten en verbruikers nog teveel uitgaan van het oude model en verder borduren op ouderwetse tarieven waarbij te gul beloofde subsidies en premies ook nog eens moeten terugbetaald worden. Zo krijgen we een totaal verkeerd beeld van wat het in stand houden van een stroomnet werkelijk kost.

Ik zie maar één toekomst en dat is on grid... maar dan wel met correcte tarieven voor de juiste service.
Zelf een deel energie bufferen voor max. 48 of 72 uur kan daar een onderdeel van zijn. Langere periodes overbruggen is voor individuele installaties niet zinvol en moeten eerder op grote schaal voorzien worden.
Wie mee investeert in het stabiel houden van ons stroomnet moet daarvoor een eerlijke compensatie krijgen. Maar het mag geen 'Win for life' zijn en het mag ander verbruikers zeker niet op extra kosten jagen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Tommie1
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Tommie1 » 04 sep 2017, 14:50

Voila, we hebben een conclusie, dit topic kan dicht.

Wat jij voorstelt betekent eigenlijk dat iedereen de kans krijgt om stroom te kopen aan de minuutprijs.
Je batterij van je auto om 18h opladen in de winter zal duur zijn, dat doen om 2h 'snachts een pak goedkoper.

De vraag is hoe zwaar dat weegt.
Vroeger had ik ook dag en nacht tarief. We probeerden dan de wasmachine en afwasser na 22h te laten draaien om dat te doen met goedkopere stroom.
Mijn vrouw en ik waren daar nogal consequent in. En na een jaar vergeleek ik wat ik bespaard had.
De besparing toen was zo'n 2200 BF per .... jaar, waarvan we dan nog eens 600 BF moesten betalen voor de dubbele meter in extra abonnementsgeld.
Dus, netto gaf dat nog geen 1500Bf of 37.5€ per jaar.

Toen we verhuisden hebben we dan maar een enkelvoudige meter laten zetten...

Hetzelfde nu met slimme meters. Als die er voor zorgen dat je diepvries bv iets harder draait op momenten dat de stroom goedkoop is, wat gaat dat opleveren. Mijn koelkast verbruikt volgens het label 123 kWh/jaar. Laat ons nog zeggen dat het 200kWh is, of 50€. Zou je daar 20% af krijgen, dan spreken we over 10€ per jaar. Daar kan je echt geen dure meter en internetgeconnecteerde koelkast van kopen.

Mercier
lid
Contacteer:

Bericht door Mercier » 05 sep 2017, 08:41

Tommie1 schreef:
04 sep 2017, 09:40
Hergebruik in een andere toepassing is ook een vorm van recyclage.
Als dan ook dat autobedrijf de batterij terugneemt als ze ook voor huisopslag aan het eind van haar latijn is, geef ik je gelijk.
Ik vrees echter dat het niet zo zal zijn en dat de eindgebruiker voor de kosten zal opdraaien en de EV rijder buiten schot blijft.
Tijd dat men voor milieu en recyclage taxen rekening gaat houden met de kost van de recyclage van de ingebouwde batterij en niet zomaar alle EV stimuleert.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 05 sep 2017, 09:28

Nooit van Fostplus gehoord ?
Op alles betaal je nu een recyclagetaks dus op die batterijen ook
14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp
SMA SB 3000 HF -
Dak : Zuid 185° - 45°