Off grid rendabel?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Off grid rendabel?

Bericht door Mercier » 07 sep 2017, 08:55

Je hebt het de woorden 'te verwachten' overgeslagen bij het lezen van mijn bericht.
Bebat is bij lange nog niet klaar met de prijszetting voor Lithiumbatterijen.
Wat niet wil zeggen dat slimme autobedrijven niet verder kijken dan de neus van Bebat op dit ogenblik lang is.
De recyclage van Lithium batterijen kost tot drie keer meer dan wat het kost om die batterij te produceren.

Christiaan
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 11 okt 2017, 22:11

Mercier schreef:
07 sep 2017, 08:55

De recyclage van Lithium batterijen kost tot drie keer meer dan wat het kost om die batterij te produceren.
Vanwaar haal je dat ? Er bestaan verschillende soorten Lithium-ion batterijen , en allen vergen een eigen manier van recycleren. De meest ecologische is de lithium-ijzer-fosfaat ( LiFePO4 ) batterij , die bevat geen cobalt. Je vergeet ook dat de "batterij" van een EV niet zomaar een "batterijke" is zoals dat in je GSM steekt. Een EV batterij bevat honderden cellen van elk 3,2 of 3,7 Volt naargelang het type. Een batterij in een EV geeft een spanning af in de buurt van 400 Volt , dus al minstens 100 cellen in serie ..... Men recycleert niet eens een EV batterij as such , men vervangt de defecte of versleten cellen , en zo verkrijgt men een "refurbished" exemplaar.

Mercier
lid

Bericht door Mercier » 13 okt 2017, 09:55

U bent blijkbaar goed op de hoogte. Ik zal niet vragen waar u die info haalt. Doet er niet toe.
Als ik u goed begrijp kan een lithium batterij bestaan uit een reeks in serie geschakelde cellen, die niet dezelfde leeftijd hebben en derhalve ook niet gelijk reageren op lading en ontlading, toch een prima batterij opleveren ?
Maar weet u ook waar en hoe die slechte - of noem ze versleten- cellen die vervangen zijn naartoe gaan ?
Moeten die dan niet gerecycleerd worden ?

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 13 okt 2017, 11:53

Mercier schreef:
13 okt 2017, 09:55
U bent blijkbaar goed op de hoogte. Ik zal niet vragen waar u die info haalt. Doet er niet toe.
Als ik u goed begrijp kan een lithium batterij bestaan uit een reeks in serie geschakelde cellen, die niet dezelfde leeftijd hebben en derhalve ook niet gelijk reageren op lading en ontlading, toch een prima batterij opleveren ?
Niet alleen de leeftijd speelt een rol , bij de productie ervan zullen er zwakke en sterke broertjes tussen zitten. Om van dit alles een "goede batterij" te maken wordt er electronica bijgesleurd wat men BMS of "battery management system" noemt. Die zorgt ervoor dat alle cellen gelijkmatig geladen geraken.

Een loodaccu in de auto heeft ook 6 cellen van 2 Volt in serie staan om de 12 Volt te bereiken. Die hebben echter geen BMS nodig omdat een volgeladen loodaccu cel de stroom doorlaat naar de volgende in serie staande cel. Een lithium-ion cel doet dat NIET , en dus is er per cel een beetje electronica nodig om de stroom erlangs te laten passeren naar de volgend cel. Dit maakt ze dus ook extra duurder.
Maar weet u ook waar en hoe die slechte - of noem ze versleten- cellen die vervangen zijn naartoe gaan ?
Moeten die dan niet gerecycleerd worden ?
Die moeten inderdaad gerecycleerd worden. De meeste types lithium-ion cellen bevatten cobalt , sommigen ook nog eens nikkel en mangaan. Hiermee kan men dus best niet de natuur vergiftigen. En ik vrees dat Bebat er hier nog niet eens weg mee kan .... Het goede nieuws is dat een lithium cel veel langer meegaat dan andere oplaadbare batterijen bij correct gebruik , langer dan bvb. een lood accu.

stef69
Senior lid

Bericht door stef69 » 15 jan 2018, 09:23

ik begrijp niet dat je offgrid wil gaan en toch een aardgasaansluiting nemen.
dan blijf je "gebonden" aan het net, DNB, ...

wat heeft dat voor zin?

waarom geen benzinegenerator? zoals ook op boten toegepast wordt?

PS : autobatterij, ik verneem dat o.a. Nissan met zijn Leaf nu enkel nog "slimme" laders aanbied die dus als "extra" functie hebben de autobatterij te gebruiken als thuisbatterij (voor een deel)

maar ook "slim laden" gebruiken, basisprincipe is dat je op minder zonnige dagen niet gaat laden naar 100% maar enkel je behoefte + kleine reserve gaat laden, ...

andere merken zouden dit heel binnenkort ook doen.

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 15 jan 2018, 10:26

stef69 schreef:
15 jan 2018, 09:23
ik begrijp niet dat je offgrid wil gaan en toch een aardgasaansluiting nemen.
dan blijf je "gebonden" aan het net, DNB, ...

wat heeft dat voor zin?

waarom geen benzinegenerator? zoals ook op boten toegepast wordt?
Dan moet ikzelf ook nog met de benzine komen aandraven. Gas is comfortabel omdat het altijd via de leiding blijft binnenstromen. Ik verwarm met stookolie , en daar zou ik ook in eerste instantie bij blijven , ook voor een generator als er die zou komen.

PS : autobatterij, ik verneem dat o.a. Nissan met zijn Leaf nu enkel nog "slimme" laders aanbied die dus als "extra" functie hebben de autobatterij te gebruiken als thuisbatterij (voor een deel)

maar ook "slim laden" gebruiken, basisprincipe is dat je op minder zonnige dagen niet gaat laden naar 100% maar enkel je behoefte + kleine reserve gaat laden, ...

andere merken zouden dit heel binnenkort ook doen.
Ach ja , dat gebruik als thuisbatterij is een uitvindsel van één of andere Amerikaanse professor. En wat als je persé je autobatterij vol geladen wilt hebben voor een lange rit ? Duitsers noemen dit een "Schnapsidee" ( dronkemans idee ). Persoonlijk zou ik mijn autobatterij nooit als thuisbatterij willen gebruiken , alleen al omdat de laadkabel nooit de stroom zal kunnen voeren die ik wens. Die moet al 40 Ampere bij 230 Volt wisselspanning kunnen voeren , of 23 Ampere bij 400 Volt gelijkspanning ! Dat "slim" betekent ook dat het laagspannings net zelf stroom uit je batterij zou kunnen opnemen en aan je gebuur zou doorverkopen. Stel je voor , je start 's avonds met het opladen van je batterij , en 's morgens stel je vast dat die minder opgeladen is dan de avond ervoor ...

stef69
Senior lid

Bericht door stef69 » 15 jan 2018, 10:33

dan zou ik NIET investeren in generator maar gewoon stroom van net nemen, veel goedkoper ;-)

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 15 jan 2018, 10:46

stef69 schreef:
15 jan 2018, 10:33
dan zou ik NIET investeren in generator maar gewoon stroom van net nemen, veel goedkoper ;-)
Dat zou ik dan ook in eerste instantie doen :-) Zie viewtopic.php?f=48&t=19556

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 jan 2018, 10:59

Christiaan schreef:
15 jan 2018, 10:26
Gas is comfortabel omdat het altijd via de leiding blijft binnenstromen. Ik verwarm met stookolie , en daar zou ik ook in eerste instantie bij blijven , ook voor een generator als er die zou komen.
Dezelfde nadelen en voordelen als elektriciteit via het net dus.
En dan nog eens verwarmen met stookolie? Ter plaatse geproduceerd en verwerkt? (uiteraard retorische vraag)
Lijkt me eerder een van de "regen in de drup verhaal" dan een doordacht off grid constructie.

Als ik jullie "off grid" constructies lees (en hoe jullie dat interpreteren) ben ik ook binnen een paar maanden voor 10.000-15.000€ volledig off grid zonder enig breekwerk. En dan nog zonder aan enig extern netwerk verbonden te zijn noch transport en verwerking door derden.

stef69
Senior lid

Bericht door stef69 » 15 jan 2018, 11:09

je weet blijkbaar niet dat gas een "einde verhaal" is?

en dat je bij gas (en elek) 100% afhankelijk bent van willekeur DNB = politiek
wat ga je doen als ze binnenkort prijs x 2 doen vb?

nog eens investeren in ... ?

stookolie : ook geen bezwaar tegen, met moderne toestellen en goede verbranding.

stef69
Senior lid

Bericht door stef69 » 15 jan 2018, 11:21

Christiaan schreef:
15 jan 2018, 10:46
stef69 schreef:
stevige studie, chapeau

maar toch een paar vraagjes:
- stel dat je start in voorjaar, zomer, ga je toch je batterijen niet laden uit het net? is dit in de winter wel nodig?
- waarom zoveel omvormers, al eens nagekeken om woning volledig op 24 of 48 V te zetten? wat is je grootste verbruiker?

succes
stefan

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 jan 2018, 12:35

stef69 schreef:
15 jan 2018, 11:09
je weet blijkbaar niet dat gas een "einde verhaal" is?
Ik weet niet of je het tegen mij had maar gas kwam in mijn reply niet voor hoor. :D
De enige keer dat ik een woning had met gasaansluiting was in een stadswoning waar een stookolietank geen optie was en een PV installatie door het stadsbestuur niet vergund werd.
Mijn antwoord was ook eerder retorisch (op iemand, die zoals je zelf opmerkt, gewoon van het ene grid naar het andere grid wil overschakelen met als uitgangspunt off grid te gaan :vraag: ).
Hier geen off grid zolang elektrisch on grid (in combinatie met PV) gratis en zelfs lonend is.
Als dat laatste vervalt zal hout (ter plaatse gewonnen, verwerkt en verbruikt) het eerste alternatief zijn om de grootste stroomverbruikers welke 100% off grid nog onmogelijk maken (CV, SWW) uit te schakelen.
Hopelijk is tegen dan de capaciteit (en prijs) van home batterijpacks voldoende om het overige huishoudelijk verbruik (in combinatie met PV) af te dekken zonder generator.
Als het klimaat natuurlijk evolueert zoals de winter van dit jaar (niet koud maar praktisch geen zon) zijn we weer gezien. :roll:

stef69
Senior lid

Bericht door stef69 » 15 jan 2018, 13:37

was een algemene opmerking ;-)
wij draaien ook 100% op eigen opbrengst van PV, met netkoppeling natuurlijk
geen gas

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 15 jan 2018, 18:21

stef69 schreef:
15 jan 2018, 11:21
Christiaan schreef:
15 jan 2018, 10:46
stef69 schreef:
stevige studie, chapeau

maar toch een paar vraagjes:
- stel dat je start in voorjaar, zomer, ga je toch je batterijen niet laden uit het net? is dit in de winter wel nodig?
In zomer zal dat niet nodig zijn , in de winter waarschijnlijk wel. Op het einde van mijn beschrijving staat de link naar http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php en met 15 kWh per dag zou ik 6 maand zonder netstroom kunnen leven. Die 15 kWh is wel het verbruik dat ik in mijn vorige woning had. Op de locatie uit de beschrijving en waar ik nu verblijf is dat voor ' t ogenblik ongeveer 10 kWh per dag. Als ik dan de berekening op de website herdoe , zou ik slechts 3 dagen in december op het openbaar net beroep moeten doen.

- waarom zoveel omvormers, al eens nagekeken om woning volledig op 24 of 48 V te zetten? wat is je grootste verbruiker?

succes
stefan
Volledig op 24 of 48 Volt gelijkspanning ? Zoek daar maar eens alle toestellen voor die je courant gebruikt. De stroomsterktes worden ook al veel hoger , dus ook de verliezen. De kans op oververhitte leidingen mag je ook niet onderschatten. Ik kan mijn EV al niet laden met 48 Volt , daar begint het probleem al. Ik zou het aantal omvormers van 48 V naar 230 Volt tot 3 kunnen beperken als ik een zwaarder type kies. Die worden dan ook wel een stuk warmer en verslijten hierdoor ook vlugger. Voor de acculaders heb ik bij Victronenergy geen andere keuze. ik zie het ook als een voordeel om een defect toestel te kunnen afkoppelen en tijdelijk met een gereduceerd vermogen nog steeds stroom te hebben.

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 15 jan 2018, 18:32

stef69 schreef:
15 jan 2018, 13:37
was een algemene opmerking ;-)
wij draaien ook 100% op eigen opbrengst van PV, met netkoppeling natuurlijk
geen gas
Nu nog wel , maar wat als Tommelein of zijn opvolger zijn belofte niet nakomt ? Vanaf 2019 begint men met de uitrol van de "slimme meter" en men begint met de eigenaars van zonnepanelen - enfin , dat is wat ik toch als actuele stand van zakens heb vernomen. Dan is het gedaan met de terugdraaiende teller en weet men precies wat je uit het net haalt en wat je terug injecteert.

@ivob :

Iemand op dit forum heeft zijn gegenereerd vermogen voor een aantal dagen in december zonder zon vermeld , en daarbij blijkt dat het gemiddeld rendement slechts 6 % is. Als je echter met dezelfde panelen en in dezelfde omstandigen batterijen zou opladen ga je een rendement van 20 % halen. De reden is dat omvormers naar 230 Volt zichzelf afschakelen als de paneelspanning te laag wordt. Als ge hiermee batterijen oplaadt mag de paneelspanning heel diep gaan , en zolang de batterij niet volgeladen is zal die stroom opnemen , al was dat maar een paar milliamperes.

Plaats reactie