Off grid rendabel?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
pafke
Installatie Land: België

Off grid rendabel?

Bericht door pafke » 22 apr 2017, 16:45

In 2013 zonnepanelen geplaatst met terugverdien periode ongeveer 8 a 9 jaar , 2014 verbruik 0Kw en (joepie) slechts 29€ aan netbeheerder betaald , 2015 verbruik 0Kw maar prosumententarief ingevoerd 386€ aan netbeheerder betaald , 2016 verbruik 0Kw dan energieheffing ingevoerd en BTW van 6 naar 21 procent 607€ aan netbeheerder betaald , als in 2019 de terugtellende meter (verplicht) vervangen wordt dan overweeg ik om offgrid te gaan ; eventueel met een extra windturbine (een vervuilende dieselgenerator is voor mij geen optie) om in de winterdagen met weinig zon dan toch de batterijen op stroom te kunnen houden . Heeft iemand ervaring of tips ? Of is het financieel nog onhaalbaar of hopelijk misschien binnen 2 jaar toch betaalbaar

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Off grid rendabel?

Bericht door janus » 22 apr 2017, 18:16

Welkom
als in 2019 de terugtellende meter (verplicht) vervangen wordt dan overweeg ik om offgrid te gaan
Waar heb je deze onjuiste info vandaan?

Off grid is voorlopig zeer onrendabel en persoonlijk verwacht ik niet dat daar op korte termijn veel aan gaat veranderen.
Ook "kleine"windturbines zijn niet rendabel trouwens, volgens allerlei testen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 22 apr 2017, 18:31

Zonder WKK technologie kan je nooit echt onafhankelijk zijn (elektrische- en thermische energie) of je moet een grote windmolen zetten dan kan je echt off grid
PV installatie +zonneboiler alleen ben je beperkt in dagen.
In het volledig pakket dekt WKK alles en is het goedkoopste in alle uitwerkingen.
Mocht iemand de 3 hebben WKK, PV installatie en huisbatterij zijn het de hoge GSC die het nog tegen houden.
Alles draait bij de meeste om geld .

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 23 apr 2017, 10:33

Voor wie denkt off-grid te gaan stel ik voor om eerst een abonnement te nemen op home power, elektronische versie iets van 15$ en indien op t juiste moment inclusief inzage alle oude nummers. Je zal véél veel leren van wie u voor was, welke problemen mensen hadden, hoe ze periodes overbruggen e.a. kostprijs is voor hen geen issue.
Ik heb ook ooit een artikel gelezen van een gezin in NL die off-grid ging met generator, zon, e.a. maar zou niet meer weten op welke site

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk

pafke

Bericht door pafke » 23 apr 2017, 11:41

Bedankt voor de snelle reactie .
Ik heb de laatste weken veel op internet aan het zoeken geweest en voorlopig is , jammer genoeg , de technologie om via wind/Zonne energie en batterijen offgrid te gaan zonder dieselgenerator niet haalbaar . De reden waarom ik offgrid wil gaan : correct me if i'm wrong in 2019 moeten de terugtellende analoge meters vervangen worden door (slimme) digitale meters . hierbij zijn veel onduidelijkheden : hoeveel ga ik krijgen voor de stroom die ik op zonnige dagen op het net zet ( een habbekrats ?) en hoe duur gaan ze mijn verbruik 's avonds , 's nachts en in de winter aanrekenen ? Ik vrees dat dit niet in het voordeel van de consument zal zijn ! Ik heb enkele jaren in centraal afrika gewerkt in een streek waar het elektriciteitsnet zeer onbetrouwbaar was , daar hadden we als back-up een dieselgenerator die automatisch aansloeg en stroom leverde als de stroom van het net uitviel wat zeer regelmatig gebeurde soms zelfs enkele dagen , daardoor heb ik wat ervaring en interesse in offgrid systemen

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 23 apr 2017, 12:26

correct me if i'm wrong in 2019 moeten de terugtellende analoge meters vervangen worden door (slimme) digitale meters .
Is niet waar, zonnepaneel eigenaars kunnen nog zeker 15 jaar van terugdraaiende tellers genieten
Zie
viewtopic.php?f=21&t=20040
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 23 apr 2017, 14:48

@Pafke u bent voorlopig slecht ingelicht betreft ""slimme meter""
Ze gaan PV panelen niet de nek omdraaien maar eerder terug activeren, lukt voorlopig niet echt .
éénmaal de berekening/inkomsten er is van net aansluitpunten zal er duidelijkheid komen.
Voorlopig is het voor iedereen nog koffiedik kijken.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 23 apr 2017, 15:34

Volgens hetgeen ik begrepen heb zullen mensen die al op de boot sprongen in 2009 tot eind 2024 van de terugdraaiende teller mogen genieten. Ook indien je een digitale meter hebt krijgt. Ondertussen wordt een model uitgewerkt waar je vrijwillig kan op intekenen echter met mogelijks een bijdrage. Dit model zou je andere prijzen kunnen aanbieden.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 25 apr 2017, 13:45

Als ze terug meer mensen willen overtuigen om panelen te leggen, dan moet het systeem financieel aantrekkelijk blijven.
De geitewollensokkenbreiers die het doen ook als het geld kost, die hebben al lang panelen (als ze de centen hebben).

De toekomst over facturatie is nog wat onzeker, maar er komt ook een zogenaamd capaciteitstarief aan, waar je betaalt in functie van je aansluiting.
Ze gaan het nooit zo ver krijgen dat je zonnestroom (die je niet direct gebruikt) volledig verloren gaat, dan legt niemand nog panelen, integendeel, dan worden panelen gedesactiveerd.

Als er onvoldoende groene stroom bij komt, dan gaat België boetes moeten betalen, en daar heeft niemand iets aan.

Iedereen weet dat de huidige netvergoeding een manier was om de overdreven GSC's op een wettelijke manier te compenseren. Zodra die GSC's aflopen (het zal rond 2022 zowat gedaan zijn), dan kan die taks ook naar beneden, maar je zal zeker iets betalen om het net te gebruiken als batterij.

Zo moet je het vandaag ook zien. Voor ca 400€ mag ik elk jaar ca 3000kWh op het net duwen om later te gebruiken. Soms uren later, maar een pak stroom maanden later.
Je moet maar eens kijken wat batterijen kosten, onder de 100€ per kWh is er niks, dat krijg je nooit terugverdiend.

Windmolens zijn echt maar rendabel als ze héél groot zijn.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 26 apr 2017, 12:24

Tommie1 schreef:
25 apr 2017, 13:45
........
één zonnepaneel daar ben je niks mee ,maar met pak zonnepanelen...
Met één klein windmolentje ben je ook niks, maar met 10 windmolentjes en huisbatterij ben je vrij.
Je moet ze wel kunnen plaatsen

MVa23
lid

Bericht door MVa23 » 26 apr 2017, 14:10

alfa schreef:
26 apr 2017, 12:24
Tommie1 schreef:
........
Met één klein windmolentje ben je ook niks, maar met 10 windmolentjes en huisbatterij ben je vrij.
Ik denk dat Tommie1 verwijst naar grootte van de windmolens (hoogte van de as en de rotordiameter) die een belangrijke rol speelt bij het uiteindelijke geleverde vermogen (Daarmee bedoel ik -en als ik me niet vergis ;-) - : 100 kleine molentjes leveren nooit evenveel energie als één grote molen met hetzelfde rotoroppervlak)
De energie-opbrengst van een windturbine is namelijk evenredig met het kwadraat van de rotordiameter en de derde macht van de gemiddelde windsnelheid => deze maakt het grote verschil als je kijkt in windsnelheden/energie op 10 m of 100 m boven het landoppervlak.

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 26 apr 2017, 14:31

alfa schreef:
26 apr 2017, 12:24
Tommie1 schreef:
........
10 windmolentjes zijn ook niet rendabel.
Een windmolen moet boven de 100m uit komen, anders vangt ze niet genoeg wind.
Die kleine dingen die af en toe gepromoot worden om op je dak te zetten gaan zich nooit terugbetalen.
Ze brengen niks op, vergen onderhoud, en zijn gewoon te duur.
Voor 5000€ heb je een minimolentje dat zo lang het draait misschien 1000 kWh gaat opbrengen, maar die zal het nooit 5 jaar uit houden.
Voor diezelfde 5000€ heb je een installatie van 4000Wp die met een goede orientatie 3500-4000kWh zal opbrengen per jaar, en het zonder onderhoud makkelijk 10-20jaar gaat volhouden.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 11 aug 2017, 09:26

Ik heb bij en landbouwer gestaan en die wil een eigen windmolenpark bouwen met 20 kleine windmolentjes en een zware teslabatterij
kostprijs in zelfbouw +- 30D euro (die zelfbouw moet je met een korreltje zout nemen, zal nog wat euro's bijkomen)
Alle overtollige stroom in zomer vloeit naar net, in winter word daar water mee opgewarmd

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 11 aug 2017, 09:39

Dan is dat toch niet off grid hé ! :roll:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 aug 2017, 10:29

Wel in alfa zijn hoofd want dat is zelf al lang off grid. ;-)

Plaats reactie