Bouwen van Off grid installatie

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
BSX21
junior lid
Installatie Land: België

Bouwen van Off grid installatie

Bericht door BSX21 » 19 apr 2017, 17:17

Hallo allemaal, ik ben Bart, en wij zijn bezig met een werkgroep om een offgrid zonneinstallatie te bouwen, met een vermogen gelijk aan het verbruik van een doorsnee gezin. (2950 kWh op jaar basis). Indien ons dat lukt krijgen wij verschillende prijzen van pv-producenten...

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Nieuwe leden, goedkeuren eerste bericht.

Bericht door janus » 19 apr 2017, 17:52

Welkom op het forum.

Wat bedoel je met vermogen gelijk aan verbruik? kw = kWh :vraag:

En wat heeft dat voor zin om naar de opbrengst op jaarbasis te kijken?

Even verplaatst naar het juiste forum.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: Bouwen van Off grid installatie

Bericht door DaanW » 21 apr 2017, 12:22

Is het uitgangspunt een doorsnee gezin of een jaarverbruik van 2950 Kwh? Want beide zijn volgens mij niet te rijmen. :vraag:
Wat is een doorsnee gezin? 2 ouders + 2 kinderen of ...
Een hedendaags gezin van 4 komt op jaarbasis niet toe met 2950 KWh. Reken daar eerder op 4000 tot 5000kWh.
Maar men kan natuurlijk wel proberen extra zuinig te zijn. Al zal men dan wel fors inboeten op comfort en de tering naar de nering moeten zetten.
Koken op gas, geen droogkast, geen warmtepomp, stofzuigen, strijken of ovengerechten in de winter alleen op de dagen dat er genoeg zon was ...

Hoeveel kWh heeft dat gezin elke dag opnieuw nodig? In de winter heb je gemiddeld ook meer energie nodig dan in de zomer.
PV installaties die het jaarverbruik dekken, wekken van november tot begin maart maar 25 à 30% op van wat je dan aan energie nodig hebt. De overige +70% moet je toch ergens halen.
Ofwel voorzie je een zeer grote batterij die 500, 1000 Kwh of nog meer kan bufferen?
Ofwel zorg je voor een oversized PV installatie die in de winter wat meer stroom kan leveren, maar waar blijf je dan in de zomer met al je energie?
Ofwel plaats je een generator/micro WKK die in de winter de tekorten van de PV opvangt en tegelijk de woning verwarmt enz.
Of zoek de ideale combinatie van meerdere technieken.
Eerst een grondige behoeften analyse maken en dan kijken hoe je in deze behoeft kan voorzien.

Technisch is alles mogelijk, maar of het economisch ook of zinvol is? Het moet voor een gezin budgetair ook kunnen.
viewtopic.php?f=21&t=20189&hilit=off+grid
viewtopic.php?f=36&t=20221&hilit=off+grid
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

BSX21
junior lid

Bericht door BSX21 » 21 apr 2017, 19:10

Wij zijn volop in gesprek met drinkwatermaatschappij PIDPA om een watertoren over te kopen. De toren wordt niet meer gebruikt, maar is nog operationeel. Wij zouden met het overschot aan pv-energie in de zomer, de toren stilaan volpompen, en in de winterperiode laten leeglopen over een generator die stroom opwekt. Dit, in combinatie met een batterij-aggregaat. We zijn nog steeds bezig om de nodige berekeningen uit te voeren.
Alles hangt af van PIDPA, ttz de prijs die ze vragen voor het gebruik van die toren. Wij zijn van mening dat ze dat gratis moeten ter beschikking stellen, ten dienste van de bevolking, en onderzoek. Ze hebben er lang genoeg aan verdiend ook.

Rick28
lid

Bericht door Rick28 » 21 apr 2017, 19:14

Wij hebben ook dezelfde mening, dat ze onze stroom gratis moeten voorzien, ze hebben er lang genoeg aan verdiend.
Zal helaas een utopie zijn!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 21 apr 2017, 19:36

Mijn inziens verdien je niets aan een watertoren, het is een noodzakelijke investering om de druk constanter te houden op het waterleidingnet.

Ik ben wel benieuwd naar de berekeningen.
Over hoeveel water gaat het en hoeveel energie sla je dan op?
Of belangrijker, wat komt er uit?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 21 apr 2017, 20:17

Wat een grap met dat beetje m3 water :lol:

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 22 apr 2017, 05:30

Is dit een grap? :eek: Een watertoren als buffer. Als je die gratis krijgt om te experimenteren kan je het misschien overwegen.
Maar is dit onderzoek wel zinvol? Je kan hooguit bewijzen dat het werkt. Maar daarmee houdt het ook op.
Dit idee is economisch onbruikbaar voor een gezin. Onbetaalbaar, zeker als seizoensopslag.
Er moet beneden nog een even grote buffer voorzien worden waar het water kan opgevangen worden. Die investering al begroot?
Een netbeheerder die zo'n buffer dagelijks zou kunnen gebruiken om pieken af te vlakken is heel misschien realistischer. Maar daarvoor is de inhoud van een oude watertoren veel te klein vrees ik.
Hoeveel KWh en welk vermogen heb je nodig om de toren vol te pompten en hoeveel Kwh krijg je er terug uit. Rendement?

Sorry maar ik krijg de indruk dat we met een trol te maken hebben.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

antrimgie

Bericht door antrimgie » 22 apr 2017, 17:57

Interessante denkpiste vind ik... voor een groep van woningen, eerder dan voor een geïsoleerde gebruiker. Maar je moet het water wel in gesloten kring houden, anders dan bij de watertoren die voor distributie wordt gebruikt. het is wel het voordeligst als je de bovenreservoir gevuld houdt, dan heb je altijd een buffer ook als je pompen defect of in onderhoud zijn; dus naargelang beschikbaarheid de zonne-energie van overdag aangevuld met eventuele netstroom tegen nachttarief (zoals in de centrale van Coo- Trois-Ponts, maar dan in 't klein. Ga daar eens kijken, live of op de website.) of met een warmte-krachtkoppeling.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 22 apr 2017, 18:19

Jij wilt al een groep woningen aansluiten op een paar duizend liter water :vraag:
.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 22 apr 2017, 18:40

janus schreef:
22 apr 2017, 18:19
Jij wilt al een groep woningen aansluiten op een paar duizend liter water :vraag:
Mss. moeten ze een generator op hun drinkwater zetten en elke keer ze water nemen is er stroom .
Het water verkopen ze terug aan Pidpa (een beetje zoals salderen met vergoeding op injectiestroom.)
netal nevel rekez ;-)

steve1
junior lid

Bericht door steve1 » 23 apr 2017, 08:33

BSX21 schreef:
19 apr 2017, 17:17
... met een vermogen gelijk aan het verbruik van een doorsnee gezin. (2950 kWh op jaar basis).
Zoals reeds aangehaald, het verbruik van een doorsnee gezin dat normaal leeft en doet is zeker meer.
Die getallen van statistieken moeten wel met een korrel zout genomen worden.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 23 apr 2017, 10:25

Misschien toch even lezen op
http://www.lowtechmagazine.be/2013/05/d ... terij.html

Op dezelfde site ook een artikel over hydrolisch energieopslag gebruikt om bv bruggen te doen kantelen, staat een interessante par. in over Antwerpen en hydro-krachtcentrale

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk

BSX21
junior lid

Bericht door BSX21 » 23 apr 2017, 12:58

Beste leden
zoals ik reeds zei, wij zijn nog steeds bezig met een groep ingenjeurs om de nodige berekeningen uit te voeren, samen met Pidpa en enkele middenstanders (bakker en fietswinkel), om uiteindelijk een kleine wijk te voorzien van electriciteit, gas en water. En dit met voledige onafhankelijkheid van de betreffende distributiemaatschapijen.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 23 apr 2017, 14:41

BSX21 schreef:
23 apr 2017, 12:58
Beste leden
zoals ik reeds zei, wij zijn nog steeds bezig met een groep ingenjeurs om de nodige berekeningen uit te voeren, samen met Pidpa en enkele middenstanders (bakker en fietswinkel), om uiteindelijk een kleine wijk te voorzien van electriciteit, gas en water. En dit met voledige onafhankelijkheid van de betreffende distributiemaatschapijen.
Dat is wat anders dan injectiestroom recupereren uit een gebufferd plasje water , beetje realistisch blijven.

Plaats reactie