kleine eilandinstallatie

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Ghosty
Installatie Land: België
Contacteer:

kleine eilandinstallatie

Bericht door Ghosty » 13 feb 2017, 18:09

Ik was eens aan het brainstormen over een kleinschalige eilandinstallatie voor 12V batterijen op te laden, mss om wat 12V verlichting op te draaien of mits een DC - DC converter wat 5V spullen te poweren ...

Benodigde onderdelen:
*Batterijen
ik heb hier nog 2 oude UPS batterijen staan (sealed led acid accus) die nog in vrij degelijke staat zijn (paar weken geleden uit UPS gehaald omdat die opgaf dat ze aan vervanging toe waren, 1 van de 2 laadt niet meer 100% op tot 12V en zal dus wellicht de schuldige zijn), ik weet dat je die niet zo diep mag ontladen dan gel batterijen die beter zouden zijn voor zonnetoepassing, maar ik wil hier eerst eens mee proberen ...
*zonnepanelen
De meeste 12V zonnepanelen die ik vind hebben een belachelijk laag vermogen vs prijs ratio, laat zeggen 200eur voor nog geen 100W meestal (als je voor 160 eur al een "normaal" zonnepaneel kan kopen die dan wel direct 260Wp is (wel nullastspanning 40V) bij een shop in Lux, gevonden via dit forum, geen idee of ik hier mag linken
*batterijlader of solar charge controller:
via google ben ik een shop in Antwerpen tegengekomen (alweer geen idee of ik mag linken) die voor een 90 tal euro een victron energy BlueSolar MPPT 75/10 heeft. Bij de specs staat dat deze nullastspanning aankan tot 75V (dus dat is geen probleem met bovenstaand paneel) maar er staat ook wel bij dat Maximale PV vermogen: 12V: 135W / 24V: 270W (nu als ik daar een paneel aan hang van 260Wp zoals hierboven beschreven is dit te hoog voor 12V aldus de specs, maar kan dit kwaad? ik veronderstel toch van niet aangezien die controller toch maar gaat opnemen wat hij nodig heeft?)

en bijkomstige vraag: mag ik 2 van die charge controllers op 1 paneel van 300Wp hangen bvb?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: kleine eilandinstallatie

Bericht door janus » 13 feb 2017, 18:31

Je kan beter even de linken erbij zetten, dan kunnen we tenminste meekijken.
Ik ga er vanuit dat het niet is om reclame te maken ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Ghosty
Contacteer:

Bericht door Ghosty » 13 feb 2017, 18:51

kan ik mijn eigen bericht nog aanpassen? /edit: hmm dit bericht wel, hier krijg ik een potloodje bij, bij mijn eerste bericht niet precies ...
anyway zonnepaneel bvb hier eentje van:
http://www.alma-solarshop.com/235-solar-panels
en mppt charge controllers leken deze mij de goedkoopste / betrouwbaarste deze (china levert volgens youtube tests een hoop fake mppt controllers en mppt is zoveel beter als pwm zover ik al zitten lezen heb, uiteraard wel iets duurder ...):
http://smartenergyshop.be/index.php/sol ... 75-10.html

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 13 feb 2017, 19:14

Ik ga nu niet alle panelen van die pagina bekijken maar ik ga er vanuit dat de stroom die het paneel afgeeft bepalend is voor de omvormer.

Bij 12V en 260Wp zal die te hoog zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Ghosty
Contacteer:

Bericht door Ghosty » 13 feb 2017, 19:59

van een elektrisch standpunt uit zie ik niet in waarom dat een probleem zou zijn ... tis toch niet omdat het net in uw huis veel meer stroom kan afgeven dat plots al uw lampen kapot gaan ... idem als uw paneel meer stroom kan leveren dan er opgenomen wordt door uw omvormer? :/

Plaats reactie